Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotenkin tuli mieleen, että olisko taustalla joku tragedia tai siis joku sellainen hankaluus, että oli helpompaa aloittaa ikään kuin puhtaalta pöydältä? Siis töissä konflikteja tai väärinkäytöksiä (ei isälläsi, en sitä ajattele, mutta jos jotenkin lähellä)? Joku sukulaisiin liittyvä välirikko?
Sinänsä moni on elänyt vastaavanlaisen lapsuuden. Suomalaisten elintaso ei vielä 80-luvulla kovin kummoinen ollut nykyaikaan verrattuna. Meillä oli viisi lasta, isä sairauseläkkeellä ja äiti matalapalkkaduunissa. Minä sain kyllä kaikki koulukirjat ym. mutta esim. mistään valmennuskurssista en olisi uskaltanut haaveillakaan. En voinut harrastaa ratsastusta, vaikka kaveripiirissä se oli suosittua aikanaan. Vaatteisiin saatiin ihan oikeasti köyhille lapsiperheille tarkoitettua avustusta kunnalta...
Niin en kyllä tiedä vaikka taustalla olisikin jotain muutakin. Helsingissä he halusivat kuitenkin käydä aina lomillaan ja siellä se asuntokin siis on koko ajan ollut.
Joo sama juttu mullakin, olisin halunnut laskettelusukset jossain vaiheessa, tai edes kerran päästä kokeilemaan laskettelua. Samoin olisi ollut mukava päästä kielikurssille ylä-asteikäisenä mutten uskaltanut kumpaakaan edes kysyä. Ulkomailla pääsin käymään muutaman kerran lapsena, mutta isäni siis matkusteli yksin ulkomailla jopa useita kertoja vuodessa. Me ei kai saatu mitään muita tukia, mutta muistan että sain lukiossa opintotukea, jota ei juuri kukaan saanut, koska perheemme tulot olivat niin pienet. En kehdannut kertoa kenellekään että sain opintotukea, koska jotenkin häpesin köyhyyttämme.
Siis hyvänen aika, tämä viimeistään paljasti että aika lapsi olet itsekin vielä. Tuollaista se on, kasvu aikuiseksi. Pikku hiljaa opettelet elämää.
Mikä susta noin materialistin teki? Ei rahalla rakkautta ja onnea lapsille anneta.
Mä en saanut ikinä harrastaa mitään, lempattiin kotoa kun olin 16v. siinä jäi lukio kesken, kun ei ollut varaa ostaa kirjoja, hädissäni asuntoa etsin itselleni.
Mut en mä rahasta kyllä katkera vanhemmilleni ole.
Ja nyt omat lapset elää ylätkylläisyydessä; on ulkomaanmatkoja, mökkiä, venettä ja vaikka mitä, mutta hetkeäkään en ole ajatellut, että niillä olis mitään merkitystä. Merkitystä on sillä, että meillä on rakkautta, läsnäoloa ja huolenpitoa.