katsotaas mitä mieltä tästä sitten ollaan, mutta eikös olis ihan hyvä juttu, että poikien olis pakko käydä talouskoulu

Ensisijaiseti kotitöiden opettaminen kuuluu vanhemmille. Ei talouskoulusta kuitenkaan haittaa olisi. Paras keino ehkä olisi se, että jokainen nuorimies asuisi ainakin vuoden yksin ennenkuin muuttaisi avoliittoon.

Toinen mahdollisuus on, että äiti opettaa kotona poikansa kokkaamaan, siivoamaan ja huoltamaan vaatteita. Meillä juuri nyt yksi teinipoika leipoo, toinen laittaa ruokaa ja kolmas siivoaa pihalla.

(ja missäs on laiska äiti....)

Kyllä meidän köksän ope seiskalla mainosti suureen ääneen kuinka tytöt tulevat pääsemään helpolla kun pojille opetetaan yhtä lailla kauluspaidan silittäminen.

Ei osunut, meillä ei kauluspaitoja silitetä kuin juhliin.

miksei tytöille yhtälailla?

kyllähän köksä on kaikille pakollista jonkun aikaa yläasteella. eikä ne tytötkään tosiaan mitenkään siinä nykyään enää loista. muistan jokunen vuosi sitten, kun olin koulunkäyntiavustajan pestillä, niin tytöt eivät tuntuneet tietävän yhtään paremmin ruuanlaiton perusteita kuin pojatkaan. olivat sitä mieltä, että ostavat isona valmisruokia, ruuanlaittotaito on turha taito..

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Raksu:
Tai kotitalous pakolliseksi aineeksi kaikille teineille yläasteella.

No niinhän se onkin yhden vuoden. Ainakin mulla oli.

No eihän se 7. luokan kotitalouden opiskelu riitä mihinkään, ysiluokalle asti sitä opetusta ja kansalaistaitoo myös.

Mä olenkin aina ihmetellyt miksi suomalaiset pojat / miehet ovat niin laiskoja kotitöiden suhteen.

Odotatteko te esim. teinipoikienne varmasti osallistuvan yhtä paljon kuin teinityttöjen niin pyykinpesuun, siivoukseen kuin ruuanlaittoonkin?

Mä olen seurustellut usean kansallisuuden kanssa (hollantilainen, italialainen, ranskalainen) ja kaikki heistä pitävät hyvää huolta omasta kodistaan ja kokkaavat oma-aloitteisesti ja mielellään.

Mistä voi johtua se suomalaismiesten yleinen apatia oman kotinsa siisteyden ylläpitoa ja ruuanlaittoa kohtaan? Onko kyse asenteista, että tosimies on se joka rassaa vaan autoja ja remppaa eikä pyyhi kotona pölyjä?

Alkuperäinen kirjoittaja Raksu:
No eihän se 7. luokan kotitalouden opiskelu riitä mihinkään, ysiluokalle asti sitä opetusta ja kansalaistaitoo myös.

miten mä muistelisin, että meillä sitä olis ollut ihan ysiluokille asti, mutta lisäksi tietysti valinnaisena..

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Toinen mahdollisuus on, että äiti opettaa kotona poikansa kokkaamaan, siivoamaan ja huoltamaan vaatteita. Meillä juuri nyt yksi teinipoika leipoo, toinen laittaa ruokaa ja kolmas siivoaa pihalla.

mutta mutta, jos se teini ei halua, nii taitaa äidin opettaminen jäädä haaveeksi. mutta pakollinen koulu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olenkin aina ihmetellyt miksi suomalaiset pojat / miehet ovat niin laiskoja kotitöiden suhteen.

Odotatteko te esim. teinipoikienne varmasti osallistuvan yhtä paljon kuin teinityttöjen niin pyykinpesuun, siivoukseen kuin ruuanlaittoonkin?

Mä olen seurustellut usean kansallisuuden kanssa (hollantilainen, italialainen, ranskalainen) ja kaikki heistä pitävät hyvää huolta omasta kodistaan ja kokkaavat oma-aloitteisesti ja mielellään.

Mistä voi johtua se suomalaismiesten yleinen apatia oman kotinsa siisteyden ylläpitoa ja ruuanlaittoa kohtaan? Onko kyse asenteista, että tosimies on se joka rassaa vaan autoja ja remppaa eikä pyyhi kotona pölyjä?

Joku siinä oikeasti on. 15-vuotiaani tilitti katkerana hänelle kermaviilin kastikkeen teon variantteja opettaessani, että hän on ainoa tietämänsä 15-vuotias poika, joka osaa tehdä jauheliha- ja makkarakeiton, laittaa jauhosuuruksen jauhelihakastikkeeseen, keittää riisipuuron ja marjasopan tai kasata broilerikiusauksen ja pestä hellan...

Jostain syystä tänä päivänä teineille ei kaikissa perheissä opeteta näitä perustaitoja, joita jokainen tavallinen ihminen arjessaan kuitenkin tarvitsee.

Se johtuu isistä, jotka eivät puuhaa keittiössä. Minun miehen isä on aina tehnyt kotona ruokaa, joten niillä kaikki pojat osaa tehdä ruokia.

Ruuan teko ei edes ole vaikeaa, en ymmärrä, miksi sitä pitää sen kummemmin opettaa, onhan koulussa köksä.

Toisessa ketjussa parhaillaan akat haluaa miesten menevän armeijaan, joten eikös silloin pitäisi olla ihan tyytyväisenä itse siellä keittiössä? Pyssy käteen pojille.

Meillä onneksi poika on innoissaan mukana keittiössä, vaikka onkin pieni vielä, 5 vee :D toivon että saan kiinnostuksen pidettyä yllä. Nyt ainakin kovasti kyselee ruuan valmistukseen liittyviä juttuja, tekee salaattia ym :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joku siinä oikeasti on. 15-vuotiaani tilitti katkerana hänelle kermaviilin kastikkeen teon variantteja opettaessani, että hän on ainoa tietämänsä 15-vuotias poika, joka osaa tehdä jauheliha- ja makkarakeiton, laittaa jauhosuuruksen jauhelihakastikkeeseen, keittää riisipuuron ja marjasopan tai kasata broilerikiusauksen ja pestä hellan...

Jostain syystä tänä päivänä teineille ei kaikissa perheissä opeteta näitä perustaitoja, joita jokainen tavallinen ihminen arjessaan kuitenkin tarvitsee.

enkä mä myöskään käsitä, miksi ne pitäis erikseen "opettaa". siis sanoohan sen järkikin, että lapsi kyllä ne oppii, jos saa pienestä pitäen olla mukana tekemässä. turha se on teini-ikään asti odotella, ja alkaa sitten pitämään jotain keittokoulua.

Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:

mutta mutta, jos se teini ei halua, nii taitaa äidin opettaminen jäädä haaveeksi. mutta pakollinen koulu

Siinä kai se on. Omani ovat olleet 8-9-vuotiaita kun aloin opettaa yksinkertaisimpia asioita, tosin yksi osasi silputa jo ennen kouluikää kasviksia monitoimikoneella, ja kun tuossa iässä syntyy se kotitöiden tekemisen kulttuuri, niin se ei sitten teini-iässäkään niin helposti katkea. Teini-iässä se on varmasti vaikea nyhjätä tyhjästä.

Vaikeutuu se tosin, ja meidän kotoisessa kokkikoulussa osa opiskelusta saa pontimensa joko lahjonnasta, uhkailusta tai kiristyksestä (Pääset sinne ja sinne, jos teet evääksi mukaan pastasalaatin/pitsan tms.)

Siinä kai se on. Omani ovat olleet 8-9-vuotiaita kun aloin opettaa yksinkertaisimpia asioita, tosin yksi osasi silputa jo ennen kouluikää kasviksia monitoimikoneella, ja kun tuossa iässä syntyy se kotitöiden tekemisen kulttuuri, niin se ei sitten teini-iässäkään niin helposti katkea. Teini-iässä se on varmasti vaikea nyhjätä tyhjästä.

Vaikeutuu se tosin, ja meidän kotoisessa kokkikoulussa osa opiskelusta saa pontimensa joko lahjonnasta, uhkailusta tai kiristyksestä (Pääset sinne ja sinne, jos teet evääksi mukaan pastasalaatin/pitsan tms.)

just näin! :)

ja onhan se selvä, että joskus lapset kaipaa sitä patistelua hommassa kuin hommassa, mutta kun se ruuanlaitto ja kodinhoito tehdään kaikkien yhteiseksi jutuksi, niin kyllä lapset siihen tottuu. varmasti moni vanhempi myös tappaa lapsilta sen tekemisen ilon, kun ei ole tyytyväinen lapsen osaamiseen, tai ei halua ylimääräistä sotkua yms.

Ei se varmaan haitaksi olisi, monessa perheessä poikien ei ilmeisesti ole tarvinnut tehdä mitään kotitöitä (eivätkä monet tytötkään nykyään ).
Kuitenkin on kyllä mielestäni vanhempien vastuulla opettaa lapsille kodin perusjutut. Minä olen opettanut sukupuolesta riippumatta tekemään kaikki kodin työt, ettei sitten ole sormi suussa kun muuttavat omilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Se johtuu isistä, jotka eivät puuhaa keittiössä. Minun miehen isä on aina tehnyt kotona ruokaa, joten niillä kaikki pojat osaa tehdä ruokia.

Ruuan teko ei edes ole vaikeaa, en ymmärrä, miksi sitä pitää sen kummemmin opettaa, onhan koulussa köksä.

Toisessa ketjussa parhaillaan akat haluaa miesten menevän armeijaan, joten eikös silloin pitäisi olla ihan tyytyväisenä itse siellä keittiössä? Pyssy käteen pojille.

Hmm... ei välttämättä johdu isistä. Mun mies on osannut tehdä ruokaa, pestä pyykkiä yms. Ja tekee niitä edelleen. Mä taas meidän yhteen mennessä en osannut ruokaa tehdä ja mies alkuvuodet vastasikin täysin ruokapuolesta perheessämme.

Miehen isä ei ikinä ole ruokaa tehnyt, saati voidellut edes omaa leipäänsä. Mun isä taas oli aina "pullantuoksuinen isä", joka heilui keittiössä esiliina päällään, teki hyvää ruokaa ja ihania leivonnaisia.

meillä on se sääntö, että sitä syödään mitä on tarjolla, jos ei kelpaa, niin sitten ollaan ilman. toki jos tiedän vieraita, varsinkin lapsi vieraita olevan tulossa, yritän ottaa selvää mitä lapset syö. ja meidän lapset on kasvatettu siihen, että sitä syödään mitä kylässä tarjotaan, jos ei maistu voi sanoa, että ei ole nälkä tai ottaa ihan vähän