katsotaas mitä mieltä tästä sitten ollaan, mutta eikös olis ihan hyvä juttu, että poikien olis pakko käydä talouskoulu

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Niin oli. Ja mä olen sitä mieltä, että tuollainen avuttomuus loppuisi hyvinkin pian, jos puoliso ei sitä mahdollistaisi :)

Oli kyseessä sitten kotitöitä tekemätön mies tai nainen joka ei osaa omaa autoaan tankata, ja hommat teetetään aina puolisolla.

Jos sitä tehdään puolin ja toisin, ikäänkuin pidetään toista kuin kukkaa kämmenellä ja ainakin ehkä suhteen alussa ajatellaan, että voi kun se on niin söpö, kun ei se osaa sitä tai tätä, no annapa kuin minä teen. Sitten voi jossain vaiheessa alkaakin tökkiä :D

Paras oppi kotoa sekä pojille että tytöille olisi, että vanhemmat tekevät tasapuolisesti kotitöitä ja he Molemmat opettavat niitä lapsilleen. Lapsienkin pitäisi kotona tehdä osansa kun ovat sen ikäisiä. Monet vain oppivat asumaan kotona kuin täyden palvelun hotellissa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sinällään aika huono esimerkki että eiköhän joakinen ajokortin omsitava osaa tankata.. niin nainen kuin mieskin.. :)

no kuule ei yhtään huono esimerkki. tiedän useampia perheitä, joissa kummallakin on oma auto, mutta nainen ei osaa tankata, tai edes itse huolehtia autonsa katsastuksesta yms.

ja aika monta kertaa on tälläkin palstalla kirjoittanut joku vastaavasti.

Valitettavasti vaakakupissa painaa silti PLLJON enemmän se jos mies ei tee koskaan kotona mitään. Autoon liittyvät toimenpiteet eivät vain ole hyvä syy kotitöiden tekemättä jättämiselle. Tankkaus kestää kymmenen minuuttia ja vaikka sen tekisi kolmesti viikossa, niin se ei vaatimustasoltaan ja ajallisesti vastaa millään tavalla kotitöihin ja ruuanlaittoon menevää aikaa päivittäin.

Ja tokihan mies voi sanoa vaimolle, että tankkaa kuule tuossa kauppamatkalla itse oma autosi.

Mun kolmekymppisessä ystäväpiirissä ei ole KETÄÄN enkä ole koskaan kuullutkaan kenestäkään, joka ei osaa autoaan tankata. Onkohan kyseessä joku eri sukupolvea edustava henkilö, joka ei osaa autoa tankata, tulee vaan mieleen...

Valitettavasti vaakakupissa painaa silti PLLJON enemmän se jos mies ei tee koskaan kotona mitään. Autoon liittyvät toimenpiteet eivät vain ole hyvä syy kotitöiden tekemättä jättämiselle. Tankkaus kestää kymmenen minuuttia ja vaikka sen tekisi kolmesti viikossa, niin se ei vaatimustasoltaan ja ajallisesti vastaa millään tavalla kotitöihin ja ruuanlaittoon menevää aikaa päivittäin.

Ja tokihan mies voi sanoa vaimolle, että tankkaa kuule tuossa kauppamatkalla itse oma autosi.
no siltikään tässä ei ollut kyse VAIN ja ainoastaan autoon liittyvistä töistä, vaan yleisesti siitä asennoitumisesta, että heittäydytään avuttomiksi ja osaamattomiksi. varmasti monia naisia on opetettukin taloustöihin pienestä pitäen, poikia varmastikin harvemmin. auto- ja remonttihommissa taas päinvastoin. eli yhtälailla kummatkin pitäytyvät niissä "tutuissa" hommissa, miksi vain toista sukupuolta moititaan..?

ja tokihan vaimo voi sanoa miehelle, että keitä omat ruokasi. mikä ero tässä on?

mä hoidan oman autoni, ja vasarakin pysyy kädessä, eli ihan yhtälailla odotan miehen pystyvän taloustöihin.

no siltikään tässä ei ollut kyse VAIN ja ainoastaan autoon liittyvistä töistä, vaan yleisesti siitä asennoitumisesta, että heittäydytään avuttomiksi ja osaamattomiksi. varmasti monia naisia on opetettukin taloustöihin pienestä pitäen, poikia varmastikin harvemmin. auto- ja remonttihommissa taas päinvastoin. eli yhtälailla kummatkin pitäytyvät niissä "tutuissa" hommissa, miksi vain toista sukupuolta moititaan..?

ja tokihan vaimo voi sanoa miehelle, että keitä omat ruokasi. mikä ero tässä on?

mä hoidan oman autoni, ja vasarakin pysyy kädessä, eli ihan yhtälailla odotan miehen pystyvän taloustöihin.

Aika usein vain ne miehet ovat tuollaiseen työnjakoon aivan tyytyväisiä kun taas naiset nääntyvät kotitöiden alle ja olisivat iloisia jos tulisi muutos.

Totta on, että aivan samalla tavalla niin naiset kuin miehetkin ylläpitävät vanhoja käyttäytymismalleja, mutta pointti onkin se, että oman kodin ja ympäristön siisteys ja oman itsensä ruokkiminen pitäisi pysyä kenen tahansa kädessä.

Esim. autoista tai ramppaamisesta ei tarvitse olla kiinnostunut eikä niihin liittyviä hommia tarvitse osata, mutta KAIKKIEN pitää olla valmis hoitamaan omaa kotiaan. Tässä kun ei ole vaihtoehtoja..

Aika usein vain ne miehet ovat tuollaiseen työnjakoon aivan tyytyväisiä kun taas naiset nääntyvät kotitöiden alle ja olisivat iloisia jos tulisi muutos.

Totta on, että aivan samalla tavalla niin naiset kuin miehetkin ylläpitävät vanhoja käyttäytymismalleja, mutta pointti onkin se, että oman kodin ja ympäristön siisteys ja oman itsensä ruokkiminen pitäisi pysyä kenen tahansa kädessä.

Esim. autoista tai ramppaamisesta ei tarvitse olla kiinnostunut eikä niihin liittyviä hommia tarvitse osata, mutta KAIKKIEN pitää olla valmis hoitamaan omaa kotiaan. Tässä kun ei ole vaihtoehtoja..

"Aika usein vain ne miehet ovat tuollaiseen työnjakoon aivan tyytyväisiä"

Eikä ihme, mäkin olisin! :D

Onni on se, että yhä harvempi mieskään nykyään autoista juuri mitään ymmärtää ja lisäksi se tekniikka on niin monimutkaistunut, ettei kotityökaluilla ja osaamisella välttämättä edes tee mitään. Kumpi tahansa voi sen kaaran viedä korjaamolle kun on tarvis, tankata tai katsastaa. Ei ole tähtitiedettä nekään hommat kuten eivät kotityötkään. Kuka tahansa oppii tekemään.

no oon mä silti sitä mieltä, että jos itse autoa tarvitsee, niin perusjutut tulee osata. tai ihan yhtä äimistynyt olen siitä, että jotkut eivät osaa vaihtaa lamppua.. iik, kuinka vaikeeta se voikaan olla.

ei se ole mitenkään oikein, että nainen nääntyy yksinään kotitöiden alle, mutta kuten jo kirjoitin, jos vaatii hommien jakamista, niin eikö ne jaeta sitten muullakin osa-alueella.?

ja kysyinkin jo äsken, jos mies voi vaatia naista itse tankkaamaan autonsa, miksei nainen voi vaatia ihan samoin miestä tekemään kotitöitä. kuten åbokin tuolla kirjoitti, niin turha valittaa, jos jatkuvasti itse mahdollistaa tilanteen.

Joo ei.
Sillä mun täytys varmaan sit vastapainoks opetella korjaamaan pikkuviat autosta, asentamaan tietsikka ohjelmat, asentamaan ja säätämään kodinkoneet jne.
Ei sillä ettenkö mä selviäs noista mutta en halua kun ei kiinnosta.

Mutta jos ihan tosissaan oon niin en tiedä miks just poikien pitäs käydä talouskoulu?
Mun ystäväpiirissä on kyllä kädettömämpiä naiset ( ihan tavallisissa kotitöissä siis ) kuin monet miehet.

no oon mä silti sitä mieltä, että jos itse autoa tarvitsee, niin perusjutut tulee osata. tai ihan yhtä äimistynyt olen siitä, että jotkut eivät osaa vaihtaa lamppua.. iik, kuinka vaikeeta se voikaan olla.

ei se ole mitenkään oikein, että nainen nääntyy yksinään kotitöiden alle, mutta kuten jo kirjoitin, jos vaatii hommien jakamista, niin eikö ne jaeta sitten muullakin osa-alueella.?

ja kysyinkin jo äsken, jos mies voi vaatia naista itse tankkaamaan autonsa, miksei nainen voi vaatia ihan samoin miestä tekemään kotitöitä. kuten åbokin tuolla kirjoitti, niin turha valittaa, jos jatkuvasti itse mahdollistaa tilanteen.

Mä olen aivan samaa mieltä. Töitä tulee jakaa muillakin alueilla kuin vain kotitöiden osalta. Ja naiset eivät saa myöskään ylläpitää tätä epäreilua työnjakoa. Mutta aina ja joka tilanteessa tulee siivota esim. omat jälkensä, vähän katsoia että on itselleen tarpeeksi puhtaita vaatteita päälle laitettavaksi, SOPIA kuka tekee mitäkin, siivota omat jälkensä...

Minkään koneiden korjaus ei ole yhtä vaativaa kuin kotitakouden pyörittäminen. Ja jos koneiden rassaaminen vie niin paljon aikaa, ettei aikaa kotitöille jää, koneiden rassausta pitää vähentää. (Miehille se on usein harrastuskin..)

Musta on sinänsä sama, miten kodin töitä jaetaan ("perinteisesti tai ei-perinteisesti"), kunhan niihin käytettävä aika olisi kummallakin suurin piirtein sama. On kyse sitten pihatöistä, remppaamisesta, auton tankkaamisesta ja korjaamisesta, ruuanlaitosta, siivoomisesta, pyykeistä jne. Ja tämä kun molemmat käyvät töissä. Sitten jos toinen on kotona, on musta reilua, että hän tekee kotihommat, koska niiden tekemiseen ei kokonaista työpäivää kulu.