Kauanko? Äitiyspakkauksen toimitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kestää?

Vieras
Elikkäs kävin viime viikolla viemässä Kelalle paperit. Aiemmin olin jostain kuullut et menis n. 2 viikkoo et pakkaus tulis postiin. Kuinka ollakaan: sanottiin et se vie vähintään 1,5 kuukautta voi olla että enemmänkin. Kyllä hieman ihmetyttää, et jos lomake pitää palauttaa viim. 2kk ennen la:ta ja sit käsittely vie ainakin tuon ajan. Vauvahan on hyvinkin saattanut jo syntyä silloin?! Ei liene kovin harvinaista että synnytään reilu parikin viikkoa etuajassa? Näin ainakin omassa lähipiirissäni.'

Kauanko teillä muilla on paketin tulo kestänyt (ja mikä paikkakunta/lähin isoin kaupunki)? Tai paljonko ovat sanoneet odotusajaksi kun olette papereita vieneet?

Vaikuttaako aikaan jotenkin se että onko toimittanut työantajan lomakkeen (päivärahan lasku puolen vuoden työtulojen mukaan) samalla kertaa kuin itse hakemuksen tai myöhemmin?

Kun Kelalta sanoivat että pakkaus tulee aiemmin vaikka päivärahaa ei oltaisikaan saatu vielä laskettua. Ja mä kun olen ymmärtänyt et se päätös tulis sen paketin mukana... Niin ja jos paketin tuleminen kestää 1,5 ja se voidaan lähettää ennen kuin päiväraha asia on selvä, niin kuinka ihmeen kauan sen rahapäätöksen tuleminen sitten kestää...?

Kiitos vastaamaan vaivautuneille!

Annoin paperit kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistäni työnantajalleni, joka toimitti paperit Kelaan. Siitä päivästä, kun jätin paperit työnantajalleni, laatikko tuli kolmen viikon ja neljän päivän kuluttua. Päivärahapäätös tuli ennen pakettia, alle kaksi viikkoa papereiden jättämisestä työnantajalle.

Espoossa mennyt näin, laitoin paperit työnantajalle 26.10.2006. Työnantaja oli laittanut paperit eteenpäin Kelaan 6.11.2006 ja Kelan sivuilta tarkistin näin, että paperit olivat saapuneet Kelaan 10.11.2006. Sen jälkeen hakemus on näkynyt Kelan sivuilla saapuneena, mutta käsittelyyn eivät sitä vielä ole ottaneet. Haluaisin äitiyspakkauksen pian, mutta epäilen, että sitä saa vielä viikkoja odotella. Toivottavasti tulisi ennen joulua. Jos ei tule, niin sitten soitan Kelaan. Ihmetyttää kyllä kovasti, että kestää niinkin kauan.

Helsingissä näin: palkkaukseen toimitin paperit heti lokakuun alussa. Sieltä ne on ilmeisesti toimitettu Kelaan vasta 30.10. (koska piti odottaa hyväksyvää päätöstä mun työsopparin jatkumisesta). Juuri tsekkasin Kelan sivut ja siellä lukee myös, että asiakirja saapunut, mutta mitään ei ole vielä päätetty, ei ole näkynyt pakkausta... nyh... Tulis jo!!! La on 19.1. ja äitiysloma alkaa vajaan kahden viikon kuluttua.

asun turun lähellä ja vein äippähakemuksen silloin kun piti.. sanottiin että pari viikkoa menee kun paketti tulee mutta meni vain n.10 päivää (mukana vloppu)

eli meillä meni tosi vähän aikaa.. on aika uskomatonta että voi jossain kestää noin kauan.. eikös se pitäisi kaikille olla se 2 viikkoa? tosiaan jos vauva vaikka ehtii syntymään ennen kuin paketin saa.. eihän se enää "palvele" tarkoitustaan.. (paketti)

toivottavasti saat sen pian!

Tuli lisäkysymys koskien tuota papereiden palautusta:

Minä palautin ja täytin itse sen äippäraha-vanhempainraha hakemuksen, enkä edes näyttänyt sitä työnantajalle. Työnantaja täyttää sitten sen Y17 lomakkeen vai mikä nyt onkaan, ja minä laitan sen sitten Kelalle kun saan sen työnantajalta. Eli mitään papereita ei palauta tilanteessani työnantaja. Tämä lienee kuitenkin ok, vaikka muut olettekin tehneet erilailla (miksi?). Eli palkanlaskentaan ei mene mitään papereita. Tapauksessani on kyseessä pieni työnantaja, joka ilmoittaa joka kuukausi palkanlaskijalle palkkatiedot. Olen tosin toimittanut työnantajalle raskaustodistuksen, eli asia on kyllä virallisestikin heillä tiedossa. Mutta siis kai tämä on ihan ok, että teen kaiken periaatteessa itse? (Kunhan vaan saan allekirjoitukset oikeisiin papereihin ja summat ovat ok?

Minä täytin lomakkeen omalta osaltani ja annoin työnantajani palkanlaskennan tehdä paperihommat loppuun, koska sillä on taatusti enemmän kokemusta asiasta kuin minulla ;) Lisäksi työnantajani maksaa minulle kolme kuukautta palkkaa ja Kelan raha menee siltä ajalta työnantajalleni, joten työnantajani osasi myös täyttää itselleen kuuluvan osan minua paremmin. Palkanlaskijani lähetti minulle kopion valmiista äitiysrahahakemuksestani, joten tiedän kyllä, millaisena lomake lähti edelleen Kelalle.

Minä lähetin itse paperit Kelaan. Viiteen viikkoon ei kuulunut mitään, joten soitin sinne. Virkailija lupasi kiirehtiä asiaa ja pakkaus tuli reilun 2 viikon kuluttua soitosta. Eli kaksi kuukautta meni meillä kertaalleen kiirehdittynä. Meni tosi tipalle lapsen syntymän kanssa, mutta ehti kuitenkin.

Yhteistyössä