Kauanko Citalopramista vierotus kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entinen masentunut

Vieras
Söin pari vuotta citalopramia terapian ohessa. Nyt on terapiasta pieni tauko, mutta käyn siellä vielä muutaman kerran syksyllä. Oon tässä keväällä lopettanut citalopramin vähitellen, nyt en syö niitä enää ollenkaan. Lääke oli hyödyllinen, sen huomasi etenkin alussa kun olo oli todella paska. Pääsi terapiassa asiaan käsiksi helpommin. Nyt olo on ollut pitkään hyvä ja tasapainoinen.

Lääkäri sanoi, että toisille ei tule lopettamisoireita ollenkaan, toisille tulee pahojakin. Alottaessa mulla kesti muutaman viikon ihme oireet, näin todella hämäriä unia ja olo oli hieman outo muutenkin.

Nyt tässä pari viikkoa oon huomannu olevani hieman hermot kireällä. Voiko se olla joku lopetusoire, joka menee ohi? Vai voiko tässä todeta, että se on joku mun pääkopan ominaisuus ja siitä eroon päästäkseni kannattaisi jatkaa lääkkeen syömistä? Eli missä vaiheessa voi olettaa lopetusoireiden lakanneen?

Oon kärsimätön, en jaksa odottaa että nään lääkärini syksyllä enkä viitti tän takia soitella, joten jos jollain olisi kokemusta niin kiitos.

Toki kannattaa aina kysyä palstaämmiltä eikä ikinä lääkäriltä! Täällä työttömät, yh-äidit, siwan kassatädit ja muut älyn todelliset jättiläiset arvailevat ja googlettelevat vastaukset ja ratkaisut visaisimpiinkin lääketieteellisiin kysymyksiin ja ongelmiin.

Itse söin 5 vuotta (20mg, välillä 40mg päivässä. Ei tullut mitään oireita. Puolivuotta lopetuksesta alkoi masennusoireilu uudestaan. Eli kannattaako lopettaa lääkettä? Itse syön nyt estohoitona 10mg päivittäin. En halua masennusta uudestaan.

Mä haluan päästä lääkkeistä eroon nyt, että ehdin olla ilman ennen kun aletaan vauvaa yrittää. Vaikka varmasti se on niin, että vauvalle on parempi terve äiti kuin pilleritön raskausaika ja epätasapainoinen äiti. Mutta tällä hetkellä sekä minä että lääkäri ollaan sitä mieltä, että kannattaa katsastaa josko voisin olla lääkkeetön ja tasapainoinen äiti.

Ja kakkoselle kommentoin, että mun mielestä nettipalstoilta saa hyviä kommentteja samoja asioita kokeneilta ihmisiltä. Voihan täällä kysyä sitäkin, kuinka paljon lainaa kantsii ottaa 5000 euron kuukausituloilla. Eikä se tarkoita sitä, ettei neuvottelisi asiasta pankkivirkailijan kanssa tai tekisi juuri niin kun palstalla määrätään. Musta on kiva, että täällä palstalla saa keskustella aiheesta kun aiheesta ja lukea toisten kokemuksia.

ap

Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Itse olen syönyt Citalopramia 4 vuotta ja nyt olen lopettamassa lääkitystä, koska olo on ollut jo pitkään hyvä. Söin citalopramia 20mg/pvä. Alkuun vähensin annostuksen 15 mg:n päivässä ja söin sitä annosta kuukauden. Sitten vähensin 10 mg:n/pvä ja sitä annosta taas kuukauden. Sen jälkeen 5 mg/pvä kuukauden ajan. Nyt olen parisen viikkoa ottanut enää 5mg jokatoinen päivä. Mitään oireiluja en ole huomannut, mutta välillä mietityttää, jos masennusoireet palaavat. Ja aina jos on vähänkin "huonompi" päivä, alan miettiä, että onko masennus palaamassa. Mutta en kyllä ole mitään sellaista huomannut. Jos masennus palaisi, niin aloittaisin lääkityksen uudestaan, enkä luultavasti enää uskaltaisi edes yrittää lopettamista.

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti pystyt olemaan erossa lääkkeistä. Onhan se aina mukavampi elää lääkkeetöntä elämää. :)

[QUOTE="vesimeloni";23917497]Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Itse olen syönyt Citalopramia 4 vuotta ja nyt olen lopettamassa lääkitystä, koska olo on ollut jo pitkään hyvä. Söin citalopramia 20mg/pvä. Alkuun vähensin annostuksen 15 mg:n päivässä ja söin sitä annosta kuukauden. Sitten vähensin 10 mg:n/pvä ja sitä annosta taas kuukauden. Sen jälkeen 5 mg/pvä kuukauden ajan. Nyt olen parisen viikkoa ottanut enää 5mg jokatoinen päivä. Mitään oireiluja en ole huomannut, mutta välillä mietityttää, jos masennusoireet palaavat. Ja aina jos on vähänkin "huonompi" päivä, alan miettiä, että onko masennus palaamassa. Mutta en kyllä ole mitään sellaista huomannut. Jos masennus palaisi, niin aloittaisin lääkityksen uudestaan, enkä luultavasti enää uskaltaisi edes yrittää lopettamista.

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti pystyt olemaan erossa lääkkeistä. Onhan se aina mukavampi elää lääkkeetöntä elämää. :)[/QUOTE]

Kiitos viestistä! Mulla yksi syy tuohon lopettamishaluihin on se, että mulla on ollu koko tuon lääkkeensyönnin ajan kamala väsymys. En tiedä, onko se lääkkeestä johtuva oire, mutta ilman sitä olis kiva olla. Ainakin se väsymys on yksi yleisistä oireista. Muilta osin kun tää eläminen on jo aika valoisaa. Ja mun annostus on ollu ton koko ajan 10 mg, eli ei kovin paljon.

ap

Yhteistyössä