Kauanko eroprosessi kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Minttu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Minttu-

Vieras
Olen ymmärtänyt että kun haetaan eroa, siinä on ensin puolen vuoden "harkinta-aika" jonka jälkeen kumpi tahansa puolisoista voi kakkosvaiheessa saattaa eron voimaan. Onko näin? Olen seurustellut nelisen kuukautta miehen kanssa jolla eroprosessi kesken. Hän on jo asunut lähes kaksi vuotta erillään vaimostaan ja hän kertoi jo kuukausia sitten että puolen vuoden harkinta-aika olisi lähes ohitse.
En ole ajatellut asiaa aikoihin mutta nyt se tuli taas mieleen ja kysyin mieheltä missä mennään. Mies sanoi, ettei kakkosvaiheen papereita ole vielä tullut. Jäin miettimään asiaa, kauanko niitä papereita sitten pitää odottaa? Tuli sellainen olo, että mies ei vain ole halunnut viedä eroa päätökseen ja paperien odottaminen on vain tekosyy (?)
Kertokaa kokeneet miten tuo eroprosessi etenee ja olenko turhaan epäilevällä kannalla.

Siis ei muistaakseni mitään kakkosvaiheen papereita tule, vaan ne pitää itse lähettää!

Eli prosessi vireille hakemuksella, sähköinenkin käy, ja jos molemmat allekirjoittavat hakemuksen, lähtee ero vireille heti, mutta jos vain toinen, annetaan asia tiedoksi toiselle osapuolelle, ja tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen kahdessa viikossa.

Sitten kun se puoli vuotta on kulunut, voi taas jompi kumpi tai molemmat yhdessä panna sen toisen ilmoituksen - edelleen käy sähköinenkin versio - menemään, ja aika pian sen jälkeen tulee päätös, että teidät on tuomittu avioeroon. Molemmat vaiheet maksavat muutaman kymmenen euroa.

Ja jos ei sitä lopullista eroa hae puolen vuoden sisällä harkinta-ajan loppumisen jälkeen, raukeaa koko prosessi.

Kiitos linkistä! Kävin lukemassa avioeroprosessia koskevat tiedot ja voin sanoa että tuli aika höntti olo.... Oikeastaan paha olo... käytännössä siis mies olisi voinut jättää hakemuksen lopullisesta erosta jo aikoja sitten koska olen ymmärtänyt harkinta-ajan jo päättyneen. Olemmehan mekin jo seurustelleet neljä kuukautta ja olen ymmärtänyt että tämä eroprosessi on laitettu alulle jo paljon ennen kuin aloimme seurustelemaan.... Luulen, että kohta on edessä se tilanne, että avioerohakemus purkautuu ja eroa pitää hakea uudelleen harkinta-aikoineen... voi ei. Pitää pikimmiten ottaa asia puheeksi miehen kanssa. Ei näin voi enää jatkaa, en minä ainakaan...

Niin hän on kyllä kusettanut sinua perusteellisesti. Hakemushan raukeaa jo 1 v. kuluessa joten sen jälkeen alkaa taas uusi puoli vuosi kausi jos eroa taas haetaan. en ymmärrä miksi mies vedättää sinua.? Onko kyseessä se että ero ei tulisi suvun takia virallisesti mahdolliseksi koskaan ja sinut saa näin hiljaisena odottamaan - tapahtumaa jota ei ole edes haettu. Kannattaisko ihan potkia mies väliaikaisesti tai kun saa viralliset paperit kuntoon siihen asti pois koko hela hoito elämästäsi ??
Itse samoin vedätettynä aikanaan ymmärrän tuskasi.

Sano sille miehelle, että tuo seuraavaan tapaamiseenne käräjäoikeuden eropäätöksen mukanaan. Aivan sama, tuoko ensi viikolla vai ensi vuonna. Kuuntele sitten kootut selitykset ja mieti, millaisen nahjuksen tai ex-vaimon perään haikailevan miehen olet saamassa.

Avioeron saa kahden vuoden erilläänasumisen perusteella ilman hankinta-aikaa eli käytännössä heti kun hakemuksen jättää ja se on mahdollisesti annettu tiedoksi toiselle puolisolle.

Niin taisi lukeakin, että jos todistetusti on asuttu erillään kaksi vuotta, eron saa heti. Pitää puhua miehen kanssa, tuli vain mieleen että mahtaakohan hänkään olla tietoinen siitä että kakkosvaiheen paperit lähetetään itse, mitään paperia siitä ei kotiin tule.

Mikäli oikein muistan, se päätös/tieto siitä, että avioero on pantu vireille, tuli laskuineen aika pian sen ensimmäisen paperin jättämisen jälkeen ja muistaakseni siinä sanotaan, että minkä päivän jälkeen ensimmäinen puolivuotinen on täynnä ja milloin voi laittaa sen toisen hakemuksen. Mutta ei sieltä käräjäoikeudesta tosiaan mitään esitäytettyä lomaketta tms. tule, jolla voi lopullista eroa hakea!

Huh. Ei taida mies haluta avioeroa. Kumman hakemuksesta, vai yhteisesti, eropaperit laitetiin vireille?

Jos mies kuolisi nyt, laillinen vaimo lapsineen perisi hänet...

Miehen aloitteesta ero laitettiin alunperin vireille. Mutta mene ja tiedä sitten, että kun aikaa on kulunut onko tullut toisiin mietteisiin. Kerran keskustelimme yhden kaverin tilanteesta: tämä kaveri oli muuttamassa erilleen perheestään saadakseen selville miten jatketaan vai jatketaanko. Tällä kaverilla oli myös "toinen nainen" kuviossa. Sanoin, että hyvä juttu jos haluaa selvittää asiat eikä elä tuollaista kaksoiselämää. Se ei ole kellekään hyväksi. Tämä mun mies sanoi aika lujasti että hän ei ota tuohon mitään kantaa. Ihmettelin vähän kyseistä kommenttia. Yritin siinä sitten vielä kysyä että onko hänen mielestään sitten parempi jatkaa vaimon vedätystä ja hyppiä sängystä toiseen kuin tehdä oikeita ratkaisuja elämänsä suhteen. Mies ei kommentoinut mitenkään. Sain sen kuvan, että oli eri mieltä asiasta tarkoittaen siis sitä, että parempi olla naimisissa kulissiliitossa ja käydä vieraissa kuin lähteä lopullisesti... hmmm...

Löysin tällaisen vanhan ketjun.
Itsellä sellainen tilanne että olen tapaillut miestä joka kertomansa mukaan erosi alkuvuodesta, vaimo jätti. siitä on nyt kulunut yli puoli vuotta, ei vuotta vielä. joskus olen sitä eroasiaa mieheltä kysynyt, varovasti koska asia on hälle arka, ainakin niin väittää. eli en tiedä missä mennään, onko heidän eronsa jo selvä. vai voiko se tapahtua vasta kun vuosi tulee täyteen?
En tiedä eronsa syytä mutta vaimo vain lähti, eli luulisin ettei vaimo olisi tulossa takaisin, miehen tunteista exää kohtaan en tiedä.
Siitä ns. harkinta-ajasta - onko se se puoli vuotta, vuosi, tai kauemmin..ja jos mitään ei tapahdu (eroa ei vahvisteta jossakin määrätyssä ajassa) niin ovatko he edelleen aviopari, vaikka asuvat erillään?
Mies puhuu exästään joskus, sanoilla "emäntä" ja "vaimo", aika outoa minusta. ja kuulemma he eivät ole pitäneet yhteyttä, pitäisikö uskoa? mies on kyllä katkera erosta, kärsii masennuksesta.

Olen näköjään vastannut tähän ketjuun aiemminkin, mutta vastataanpa uudelleen! Eli siis eron saa voimaan noin puolen vuoden kuluttua siitä, kun harkinta-aika on alkanut. Harkinta-aika alkaa, kun ero on pantu vireille ja käräjäoikeudesta tulee asiasta tieto. Kun tästä harkinta-ajan alkamisesta on kulunut puoli vuotta, haetaan lopullista eroa joko yksin tai yhdessä. Siitä menee sitten muutama viikko, kun käräjäoikeudesta tulee päätös erosta. Jos eroa ei hae tietyn ajan kuluessa siitä, kun sitä saa hakea (siis sen ensimmäisen puolivuotisen jälkeen), ero raukeaa ja pariskunta pysyy naimisissa. Nyt en muista enää, että kuinka nopeasti sitä lopullista eroa piti hakea, mutta katso tuosta aiemmin antamastani linkistä!

Olin aika yllättynyt kun löysin tämän vanhan ketjuni täältä "uudelleen henkiin herätettynä".

Palasin vielä kommentoimaan tätä eroasiaa: miehen ja exänsä kakkosvaihe meni umpeen ilman että kumpikaan haki virallista eroa. Nyt vihdoin tässä kuussa pitäisi asiat olla kunnossa, eli eron pitäisi olla selvä (huom! pitäisi). Mutta enpä tiedä, mies tuntuu edelleen oireilevan vanhasta liitostaan ja tekee kaikkia v-mäisiä tempauksia joista verenpaineeni nousee. Ei siis petä tms. mutta esimerkiksi ryyppää kavereiden kanssa päivät pitkät. Tilanne on kärjistynyt siihen pisteeseen, että olen valmis lopettamaan koko suhteen. Miehellä on nyt avaimet muutokseen, olen ilmoittanut että näin en enää jatka ja jos ei muutosta tule, se oli sitten siinä. Saas nähdä miten käy, mutta kyllä näyttää voimille ottavan tuo eroaminen. Jos olisin tiennyt aiemmin, olisin jättänyt sekaantumasta tähän soppaan.

Kyllähän nimen voi muuttaa ilman eroakin ja monet näin tekevätkin, syystä tai toisesta.

Jos ja kun mies on asunut jo kolme vuotta erossa vaimostaan, niin tuntuu tekosyyltä vedota missään asiassa vaikeaan eroon. Olisiko taas kerran niin, että tämän tarinan "sankari" on mies, joka ei osaa huolehtia elämästään eikä osaa ottaa itse siitä vastuuta? On niin helppoa syyttää muita tai olosuhteita jos asiat eivät mene toivotulla tavalla.

Aina on olemassa vaihtoehtoja, kuinka käyttäytyä ei toivotuissa tilanteissa. Esim. tässä tapauksessa mies olisi voinut itkeä eroitkunsa ja aloittaa uuden elämän, mutta helpommalla tietysti pääsi, kun antaa kaiken mennä ja ryyppää kavereiden kanssa päivät pitkät. Kysyä voipi, toimisiko jokaisessa kriisitilanteessa samoin?

Alkuperäinen kirjoittaja tuli.:
Jos ja kun mies on asunut jo kolme vuotta erossa vaimostaan, niin tuntuu tekosyyltä vedota missään asiassa vaikeaan eroon.

Jep, näin on! Kun on asunut keskeytyksettä erossa vähintään kaksi vuotta, saa avioeron heti ilman harkinta-aikoja!

Yhteistyössä