Kauanko menee, että tottuu vähähiilariseen ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Pitäis pudottaa painoa 8-10 kg, normaalipainossa olen, mut ylärajalla. En aio lähteä kitudieetille, mut haluan kuitenkin laihduttaa tehokkaasti ja pysyvästi. Tarkoituksena olisi saada painoa alas nopeammin kuin kilo tai kaksi kuukaudessa.

Ajattelin, että hiilareiden vähentäminen saattaisi olla tehokas keino, oman hyvinvoinninkin kannalta. Pääpaino ruoassa olisi hyvällä, puhtaalla kalalla ja kanalla sekä kasviksilla, tummaa leipää kohtuudella.

Mun ongelma kuitenkin on herkut ja muu hiilaripitonen, himoitsen hiilareita. Kauanko menee, että totun, kun jätän herkut ja muut pahat hiilarit pois? Että himo hellittää? Riisi, peruna, herkut ja vaaleat leivät jne. Tarkoitus olisi muuttaa ruokavaliota pysyvästi.

Romuttaako esim. aamupuuro mun laihtumisen ja ruokavalion? Puurossa kun on aika paljon hiilareita.. Entä jos pidän herkkupäivän silloin tällöin, niin palaako se himo ja onko sen jälkeen taas vaikea päästä ruotuun?

sehän on henkilökohtasta tietysti. Nopeemmin varmasti pääset makeanhimosta eroon kun et syö edes sitä puuroa tai leipää.

Ja sillon ku tekee mieli hyvää, kannattaa syödä paljon pähkinöitä ja siihen päälle, viimesenä, muutama pala suklaata. Yks ihana herkku karppaajalle on vadelmarahka. Kuohukermaa, rahkaa ja vadelmia, ei kaipaa lisämakeutusta ja vadelmissa on makeista marjoista vähiten hiilareita.

ja sit hei jos tulee ummetusta tai laihdutus ei lähde käyntiin, niin älä turhaan lisää hiilareita vaan rasvaa. Se on merkki siitä, että syöt liikaa proteiinia ja liian vähän rasvaa.

Alota ihan atkinsilla niin pääset ketoosiin ja sit menee se makeanhimokin pois, ja pidä se atkins ainakin 2 viikkoa, todella hyvä keino, ja pääasia et paino putoaa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
haluan kuitenkin laihduttaa tehokkaasti ja pysyvästi. Tarkoituksena olisi saada painoa alas nopeammin kuin kilo tai kaksi kuukaudessa.

Diettiin en ota kantaa mutta tämä onnistuu harvoille. Mitä nopeammin kilot lähtee sitä nopeammin takas tulee. Siis vuosien tähtäimellä..

Tarkoitus ei siis ole ketoosi tai tiukka karppaus, vaan vähentäminen vain. Mä kokeilin yhdessä vaiheessa karppausta, en syönyt tummaa leipääkään ollenkaan, enkä puuroa. Söin kasviksia, kalaa, kanaa, hyviä rasvoja. Mulle tuli jostain syystä vähän etova olo siitä ja kroppa alkoi kaivata hiilareita, tuntui, että jotain puuttuu ruoasta. Lopulta se ravinto alkoi etoa aika paljon, ei tuntunut tarpeeksi "raikkaalta" ravinnolta, oli jotenkin tunkkainen olo.

Ehkä tein jotain väärin? Toisaalta paino alkoi pudota ja turvotus hävisi, oli siinä puolensa siis. Olo oli muuten ehkä kevyempi.

En tottuisi ikinä. Niin kovasti rakastan leipää ja pastaa. Mutta sokeria en käytä käytännössä ollenkaan. Ei ole makeanhimoa eikä paino-ongelmia. Kehotan muitakin koettamaan.

Ketoosiin päätyessä on ihan normaalia, että ruoka alkaa etoa. Se on osa sitä ketoosia ja edesauttaa sitä laihtumista. Ketoosissa ollessa ei tee mieli syödä oikein mitään, eikä varsinkaan mitään herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja BloodyEnd:
Ketoosiin päätyessä on ihan normaalia, että ruoka alkaa etoa. Se on osa sitä ketoosia ja edesauttaa sitä laihtumista. Ketoosissa ollessa ei tee mieli syödä oikein mitään, eikä varsinkaan mitään herkkuja.

Etova olo ja se että ei tee mieli syödä, ei ole mun käsitys terveellisistä elämäntavoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitus ei siis ole ketoosi tai tiukka karppaus, vaan vähentäminen vain. Mä kokeilin yhdessä vaiheessa karppausta, en syönyt tummaa leipääkään ollenkaan, enkä puuroa. Söin kasviksia, kalaa, kanaa, hyviä rasvoja. Mulle tuli jostain syystä vähän etova olo siitä ja kroppa alkoi kaivata hiilareita, tuntui, että jotain puuttuu ruoasta. Lopulta se ravinto alkoi etoa aika paljon, ei tuntunut tarpeeksi "raikkaalta" ravinnolta, oli jotenkin tunkkainen olo.

Ehkä tein jotain väärin? Toisaalta paino alkoi pudota ja turvotus hävisi, oli siinä puolensa siis. Olo oli muuten ehkä kevyempi.

jos tuntuu ruokavalio tunkkaiselta, pitää lisätä kasvisten määrää. Ihme jos tunkkaisuuteen auttaa leipä?

Moni tekee karppauksen kans väärin siinä, ettei syö tarpeeks rasvaa. Huono olo tulee, jos ei saa tarpeeks energiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no huh huh:

Etova olo ja se että ei tee mieli syödä, ei ole mun käsitys terveellisistä elämäntavoista.

se on vaan välivaihe. Ja ihan hyvä sellaiselle, jolla on ongelmana jatkuva ruoanhimo.

Tavoitteenani ei ole ketoosi, onko tuo etova olo siis merkki lähestyvästä ketoosista? Ja kyllä mä mielestäni saan energiaa tarpeeksi, mutta se rasva ja hillareiden puute vain ällöttää. Esim. vesimeloni ja muut suht makeat ja raikkaat hedelmät auttoivat siihen oloon.

Mutta eikös se ole vähän huono juttu jos ketoosissa ei tee mieli syödä mitään? Pelottava ajatus, varsinkin kun haluan pitää pääni kunnossa, muuten ei opiskelustakaan tule mitään.

Ketoosissa ei ole tosiaan tarkoitus pysyä loputtomiin. Se toimii ikäänkuin alkusysäyksenä ja vauhdittajana.

Syö vaikka kaalia tms vihreitä kasviksia, jotka sisältävät vähän hiilareita. Marjoista vadelmat sisältää hiilareita vähiten. :)

Ketoosissa ei ole tosiaan tarkoitus pysyä loputtomiin. Se toimii ikäänkuin alkusysäyksenä ja vauhdittajana.

Syö vaikka kaalia tms vihreitä kasviksia, jotka sisältävät vähän hiilareita. Marjoista vadelmat sisältää hiilareita vähiten. :)

karpalot.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

karpalot.

Tarkoitin makeita marjoja. :)

Yhteistyössä