Kauanko taaperoa voi/ saa huudattaa nukkumaan mentäessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööö

Vieras
Kyseessä 1v1kk ikäinen joka on lopettamassa rinnan syömisen, syö enää aamulla. Siis ennen nukahti päivä-ja yöunille rinnalle, sit tutti suuhun ja nukkumaan. No nyt oon vain antanut tutuin suuhun ja vieny nukkumaan, mut äskenkin rupes heti huutamaan (itkemään) kun laitoin sänkyyn ja huusi noin 1-2 min. Päivällä huusi kauemmin, mut just meinaan et haen pois huuto/ itku katkeaa kuin seinään ja on hiljaista.
Kauanko voin maksimissaan antaa (jos pystyn) itkeä, ettei siitä jää traumoja? Vain miten laitan nukkumaan?

Netskuli - eikös tuo ole vähän ristiriidassa paljon kehuttujen unikoulujen kanssa..? ..joita en itsekään kannata, eli vauvaa en ole koskaan jättänyt yksin huutamaan. Tai no, olikohan se tyttö jotain 11kk kun tuli iltakiukku enkä jaksanut mennä sitä kuuntelemaan kun huusi ihan yhtä paljon minun seurassani ja puoli tuntia huudettuaan nukahti. Sen jälkeen on osannut nukahtaa itsekseen. Jos hän huutaa sellaista "unikiukkua" niin annan sen hetken karjua, nytkin on välillä 15min hiljaa ja sitten muutaman minuutin karjuu.. välillä olen erehtynyt mennä vaippaa tarkistamaan ja siellä se on karjunut pää tyynyssä melkein nukahtaneena (vauvanakin huusi itsensä uneen ihan sylissäkin, eikä rauhoittunut)

Että en ihan tuota allekirjoittaisi, että itkevä lapsi tulee aina rauhoittaa, kun ei ne kaikki vaan rauhoitu |O

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Netskuli - eikös tuo ole vähän ristiriidassa paljon kehuttujen unikoulujen kanssa..? ..joita en itsekään kannata, eli vauvaa en ole koskaan jättänyt yksin huutamaan. Tai no, olikohan se tyttö jotain 11kk kun tuli iltakiukku enkä jaksanut mennä sitä kuuntelemaan kun huusi ihan yhtä paljon minun seurassani ja puoli tuntia huudettuaan nukahti. Sen jälkeen on osannut nukahtaa itsekseen. Jos hän huutaa sellaista "unikiukkua" niin annan sen hetken karjua, nytkin on välillä 15min hiljaa ja sitten muutaman minuutin karjuu.. välillä olen erehtynyt mennä vaippaa tarkistamaan ja siellä se on karjunut pää tyynyssä melkein nukahtaneena (vauvanakin huusi itsensä uneen ihan sylissäkin, eikä rauhoittunut)

Että en ihan tuota allekirjoittaisi, että itkevä lapsi tulee aina rauhoittaa, kun ei ne kaikki vaan rauhoitu |O

mutta silti pitäisi mennä rauhoittamaan vaikka ei jaksaisi ja vaikka sylissäkin huutaisi.
tuntuu hurjalta että annetaan lapsen huutaa kurkkusuorana itsensä uneen jos ei ite jaksa mennä kuuntelemaan sitä?

Lapsen rauhoittaminen nukkumaan mennessä tai lapsen herätessä yöllä

1. Kun lapsi itkeskelee ennen nukahtamistaan tai yöllä herätessään, arvioi itkun sävystä, onko se kutsuvaa vai väsymyksestä kertovaa ja itsekseen vaimenevaa.
2. Jos lapsen itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti mutta lempeästi lapsen päälle. Pidä kättä paikoillaan, kunnes lapsi rauhoittuu, mutta ei niin kauan, että lapsi nukahtaa.
3. Jos lapsen itku kiihtyy, sivele lasta tuntuvin, säännöllisin, rytmisin liikkein. Hartiat, selkä ja pakarat sopivat tähän hyvin.
4. Jos lapsi ei edelleenkään rauhoitu, nosta hänet syliin ja pitele tukevasti pystyssä rintaasi vasten selkäpuolelta silittäen. Kun lapsi tyyntyy, laske hänet takaisin omaan sänkyyn, mutta pidä "tassukontakti" vielä hetken.

Netskuli

ÖÖ ymmärsitkö juuri että jos se lapsi huutaa vaikka olisit siinä vieressä, pitäisit sylissä ja tekisit mitä tahansa!?

Ja näissä tilanteissa mä ymmärrän unikoulun oikein hyvin, etenkin jos lapsi ei itke mitään märkää vaippaa tai nälkää..

Ja jossain vaiheessa oli niinkin, että lapsi huusi kun yritin silitellä mutta kun lopetin ja lähdin huoneesta pois, lopetti huudon ja nukahti. Ne kaikki lapset kun ei nukahda kuten mll:n ohjekirjoissa kerrotaan..

joskus on vaan niin että lapsi rauhoittuu ainoastaan kun saa kiukuta kiukkunsa pois. Siis kun ei ole oikeasti mikään hätä. Aina ei auta vaikka kuinka yrittäisit rauhottaa ja hyssytellä ja tekisit mitä. Lapsi ei mene siitä rikki vaikka silloin tällöin saa niitä itku raivareita jotka ei lähde kuin itkemällä/huutamalla. Kannattaa käyttää omaa maalaisjärkeä(päätänsä) eikä kasvattaa lasta minkään opuksien mukaan.

joo mutta jos lapsi huutaa puotuntia ilman että häntä rauhotetaan ja jos äiti vaan ei jaksa kuunnella niin se ei ole normaalia. Tottakai on kiukkuavia lapsia mutta lapsen tulee saada kiukutella turvallisesti ilman että häntä hylätään.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
joo mutta jos lapsi huutaa puotuntia ilman että häntä rauhotetaan ja jos äiti vaan ei jaksa kuunnella niin se ei ole normaalia. Tottakai on kiukkuavia lapsia mutta lapsen tulee saada kiukutella turvallisesti ilman että häntä hylätään.

No en koe morkkista siitä yhdestä puolen tunnin huudosta joka toi suuren rauhan tytön uniin..!

Nykyään se ei huuda putkeen puolta tuntia mutta saattaa nukkua alkuillasta katkonaisesti ja heräillä välillä parin minuutin karjaisut heittämään. Mutta esim. eilen ei muuten huutanut yhtään, muuta kun muutaman minuutin ennen nukahtamista. Ja on selkeästi eri itku jos on joku "hätä" kuin sitten taas se "nukahtamisitku" mikä on ollut vauvasta asti.

No en koe morkkista siitä yhdestä puolen tunnin huudosta joka toi suuren rauhan tytön uniin..!

Nykyään se ei huuda putkeen puolta tuntia mutta saattaa nukkua alkuillasta katkonaisesti ja heräillä välillä parin minuutin karjaisut heittämään. Mutta esim. eilen ei muuten huutanut yhtään, muuta kun muutaman minuutin ennen nukahtamista. Ja on selkeästi eri itku jos on joku "hätä" kuin sitten taas se "nukahtamisitku" mikä on ollut vauvasta asti.

no tosta sun ekasta viestistä sai erin kuvan. Sai kuvan että lapsi huutaa puotuntii kun et jaksa itse kuunnella ja lohduttaa (vaikka lohtu ei auta turvallisuus tulee taata)
mutta ehkä se oli sit väärä käsitys

no tosta sun ekasta viestistä sai erin kuvan. Sai kuvan että lapsi huutaa puotuntii kun et jaksa itse kuunnella ja lohduttaa (vaikka lohtu ei auta turvallisuus tulee taata)
mutta ehkä se oli sit väärä käsitys

Joo, myönnän kyllä että en myöskään jaksanut kuunnella kun oli pää räjähtämässä siihen kun toinen ei nuku päiväunia ja ei nukahda ilman huutamista ja herää vielä öisinkin monet kerrat huutamaan. Kun olisin tiennyt, miten rauhoittuu jatko siihen kun jättää sen yksin sinne hetkeksi huutamaan huutonsa niin olisin jättänyt jo aiemmin..

ei se ole lapsen hylkäämistä jos antaa hänen rauhassa kiukuta kun kerta kaikki keinot on kokeiltu. välillä käy huoneessa tarkistamassa tilanteen. on olemassa lapsia jotka kiukuttelee niin kauan kun kiukuttaa eikä siinä hyssyttelyt paljon auta. ja tässähän oli kyseessä se että lapsella kun ei ole mikään hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja mama07:
ei se ole lapsen hylkäämistä jos antaa hänen rauhassa kiukuta kun kerta kaikki keinot on kokeiltu. välillä käy huoneessa tarkistamassa tilanteen. on olemassa lapsia jotka kiukuttelee niin kauan kun kiukuttaa eikä siinä hyssyttelyt paljon auta. ja tässähän oli kyseessä se että lapsella kun ei ole mikään hätä.

no tarvii vääntää rautalangasta. Jos siis joku, niinkun asian ilmeisesti osittain väärin ymmärsin jättää lapsen huutamaan puoleksi tunniksi yksin kun ei jaksa kuunnella kiukkua niin jotain on vialla.

Kyllä yleinen suositus on että lapsi rauhotetaan tai annetaan kiukutella turvallisesti esim sylissä tai ollaan lähellä niin ettei lasta jätetä yksin.
Varmasti on lapsia jotka tarvii sen oman rauhan ja tiedän että jotkut laspet huutaa enregian pois. MUTTA tuntuu hurjalta että puolituntia olisi sitä väsymys itkua. Ehkä silloin kannattaa jo välillä rauhotella jne jne.
tottakai asioilla on monta puolta mutta en siltikään suosittele kenelekkään antaa lapsen yksin itkeä puoltatuntia

Minä olen kyllä huudattanut,välillä aika kauankin :ashamed: :whistle: Mutta meillä typy 1v11kk on sellanen tapaus että jos menen huoneeseen niin huuto kaksinkertaistuu ja on siis ns.´ mä en halua mennä nukkumaan vaikka väsyttää´ huutoa. Eli siis uhmaa. Nyt on viikon verran ollut ihan mieletön sirkus nukkumaanmennessä ja olen antanut raivota ja tänään meni ihan nätisti kun ilmeisesti ymmärsi ettei raivoominen auta. Onhan se sydäntäsärkevää kun toinen pahoilla mielin nukahtaa mutta meillä se toimii näin :saint: *avaa sontsan*

no en kyllä antais puolta tuntia huutaa yksinään. on varmaan jäänyt joku kohta lukematta. :| mutta noin vähempi aikaset kiukkukohtaukset.

no tulihan se pulin ja toisin selväx=)

tuo on aika hyvä ohje,

. Kun lapsi itkeskelee ennen nukahtamistaan tai yöllä herätessään, arvioi itkun sävystä, onko se kutsuvaa vai väsymyksestä kertovaa ja itsekseen vaimenevaa.
2. Jos lapsen itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti mutta lempeästi lapsen päälle. Pidä kättä paikoillaan, kunnes lapsi rauhoittuu, mutta ei niin kauan, että lapsi nukahtaa.
3. Jos lapsen itku kiihtyy, sivele lasta tuntuvin, säännöllisin, rytmisin liikkein. Hartiat, selkä ja pakarat sopivat tähän hyvin.
4. Jos lapsi ei edelleenkään rauhoitu, nosta hänet syliin ja pitele tukevasti pystyssä rintaasi vasten selkäpuolelta silittäen. Kun lapsi tyyntyy, laske hänet takaisin omaan sänkyyn, mutta pidä "tassukontakti" vielä hetken.

eli ei pienestä paniikkia mutta rajansa kaikella =)

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Minä olen kyllä huudattanut,välillä aika kauankin :ashamed: :whistle: Mutta meillä typy 1v11kk on sellanen tapaus että jos menen huoneeseen niin huuto kaksinkertaistuu ja on siis ns.´ mä en halua mennä nukkumaan vaikka väsyttää´ huutoa. Eli siis uhmaa. Nyt on viikon verran ollut ihan mieletön sirkus nukkumaanmennessä ja olen antanut raivota ja tänään meni ihan nätisti kun ilmeisesti ymmärsi ettei raivoominen auta. Onhan se sydäntäsärkevää kun toinen pahoilla mielin nukahtaa mutta meillä se toimii näin :saint: *avaa sontsan*

Meillä ei myöskään parane mennä rauhoittelemaan tuota 1v10kk kun kiukkuaa ja tappelee unta vastaan, siitä se huuto vaan yltyy. Aikansa kun kiukuttelee, niin rauhoittuu ja pölpöttelee omiaan ennenkun nukahtaa :)

Meillä kuopus on huutaja.
Mä rauhoittelen pahimmat huudot sekä päivisin että öisin kuulosuojaimet päässä.
En pysty jättään lasta pitkäksi aikaa yksin huutamaan ja tää huutaa tod. kauan jos sikseen on.
Kun yösyöttöä lopetettiin niin ekana yönä huusi lähes putkeen 1,5 tuntia mun istuessa vieressä.
Onneksi noi yöt on alkaneet hieman rauhoittumaan, ikää on nyt 1v9kk.

Eikös ap puhunut 1-2 minuutin itkusta? Sehän on lyhyt aika!
Unikoulussa annettiin eka huutaa 15 min. Jos ei alkanut rauhoittelun ja poistumisen jälkeen nukkumaan, vaan itki taas, niin sitten sai itkeä 10 min. Seuraavaksi 5min ja sitten ainaki meillä lapsi jo nukahtikin rauhoittelun jälkeen. Ja yhden illan unikoulu riitti!

joskus on vaan niin että lapsi rauhoittuu ainoastaan kun saa kiukuta kiukkunsa pois. Siis kun ei ole oikeasti mikään hätä. Aina ei auta vaikka kuinka yrittäisit rauhottaa ja hyssytellä ja tekisit mitä. Lapsi ei mene siitä rikki vaikka silloin tällöin saa niitä itku raivareita jotka ei lähde kuin itkemällä/huutamalla. Kannattaa käyttää omaa maalaisjärkeä(päätänsä) eikä kasvattaa lasta minkään opuksien mukaan.

Näin on närhenmunat.

Lapset SAA HUUTAA ja itkeä, se ei ole vaarallista. AP kyseli miten kauaksi aikaa voi jättää huutamaan ennen ku jää traumoja. Mä uskon ihan vakaasti että traumoja jää ainoastaan siitä jos vauva säikähtää että hänet on hylätty, että äiti on kadonnut maailmasta ja hän on yksin. Kyse ei ole niinkään ajasta, vaan nimenomaan itkun sävystä. Sen kyllä kuulee kun lapsi pelkää, itku nousee kimeäksi ja kuulostaa hysteeriseltä, kiukku(pettymys) itkussa on pieniä taukoja välillä, se kuulostaa selvästi vihaiselta. Jos äiti kurkkaa ovelta ja sanoo että kaikki on hyvin, kaikki on silloin hyvin. Jos äiti seisoo kuuden metrin päässä nurkan takana viikkaamassa vaikka pyykkejä ja laulaa tuutulaulua ja lapsi silti huutaa kuin syötävä, se huutaa vaan tasan tarkkaan siitä syystä että ois tietysti mukavampaa nukkua äitin kainalossa. Kolmen vuoden päästä siitä lapsesta ois niin kovin mukavaa kun äiti ostais sille ruokaostoksilla Bratzin. Ja taas se huutaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja taikatalvi-03:

Näin on närhenmunat.

Lapset SAA HUUTAA ja itkeä, se ei ole vaarallista. AP kyseli miten kauaksi aikaa voi jättää huutamaan ennen ku jää traumoja. Mä uskon ihan vakaasti että traumoja jää ainoastaan siitä jos vauva säikähtää että hänet on hylätty, että äiti on kadonnut maailmasta ja hän on yksin. Kyse ei ole niinkään ajasta, vaan nimenomaan itkun sävystä. Sen kyllä kuulee kun lapsi pelkää, itku nousee kimeäksi ja kuulostaa hysteeriseltä, kiukku(pettymys) itkussa on pieniä taukoja välillä, se kuulostaa selvästi vihaiselta. Jos äiti kurkkaa ovelta ja sanoo että kaikki on hyvin, kaikki on silloin hyvin. Jos äiti seisoo kuuden metrin päässä nurkan takana viikkaamassa vaikka pyykkejä ja laulaa tuutulaulua ja lapsi silti huutaa kuin syötävä, se huutaa vaan tasan tarkkaan siitä syystä että ois tietysti mukavampaa nukkua äitin kainalossa. Kolmen vuoden päästä siitä lapsesta ois niin kovin mukavaa kun äiti ostais sille ruokaostoksilla Bratzin. Ja taas se huutaa. :D

:laugh: aivan.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
huusi noin 1-2 min.

ei tuo aika ole ollenkaan mikään suuri aika siis sillai että täytyisi huoneeseen rynnätä. Meillä poika hakee usein miten unta itkemällä siis sellasta uniitkua/mongerrusta ja saattaa joskus itkeä/mongertaa noin 3-4min ja sitten nukahtaa kuin tukki. Mutta ei sinne huoneeseen kannata mennä ellei itku muutu sellaiseksi hädäksi. Meillä pojalla ainakin itku yltyy kun huoneeseen menee välillä ns. rauhoittelemaan.

no tarvii vääntää rautalangasta. Jos siis joku, niinkun asian ilmeisesti osittain väärin ymmärsin jättää lapsen huutamaan puoleksi tunniksi yksin kun ei jaksa kuunnella kiukkua niin jotain on vialla.

kuule ei tarvi olla mitään vialla! ne jotka pitävät lapsille unikoulua, ne huutavat enemmän kuin muutamia minutteja. Meillä kodinhoitaja sanoi että kun vierotti omaansa tissiltä huudatti lastaan 1h joka on minusta jo hivenen likkaa, kuin myös puoli tuntiakin. Mutta ei mun mielestä Emilyn ole toiminut mitenkään väärin!