kauanko vietat aikaa lapsen kanssa paivassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtisumu

Jäsen
14.01.2007
989
0
16
Eli montako tuntia paivassa ehdit viettaa lasten kanssa aikaa (poislukien ruoanlaitot, siivoukset ja pyykkaykset) jos olet kokopaiva tyossa?
Minkaikaisia lapsia ja mita teette kun olette yhdessa?
Monta tuntia (tai minuuttia) kokopaivatoissa oleva isa viettaa lasten kanssa ja mita he tekevat yhdessa?

Talla hetkella itse en valttamatta nae lapsia aamulla lainkaan tai korkeintaan 30 min. Isa kans korkeintaan 30 min aamulla.
Lahden toihin 07:15 ja palaan 17:00. Kotona pikaset halit ja vaihdan vaatteet, teen ruoan, syodaan ja kerrotaan kuulumiset. Isa tulee kotiin AIKASINTAAN 18:30, viettaa n 15-30 min lasten kans, haipyy tupakalle ja sit onkin kylvetyksen ja iltasatujen aika, nukkumaan 20:00/20:30.

Eli illalla aiti 3.5 t ja isa 1.5-2 t illalla. Lapset 1, 3 ja 4. Eipa hirveesti ei :'( .
Tuli vaan mieleen kun yli vuoden kotona olon jalkeen palasin toihin.

Nyt, kun poika koulusta kesälomalla ja minä töissä, niin aamulla ei nähdä lainkaan. Töistä kotiudun neljän jälkeen, jolloin jutellaan mm. päivän kuulumiset ja muut asiat. iltaa vietämme yleensä yhdessä pyöräillen, pelaillen, telkkaria katsellen, joskus käydään uimassa jne. Usein mukana on myös joku pojan kaveri. Ennen nukahtamaista jutustellaan kahdestaan n. puoli tuntia jonka jälkeen poika vielä lukee itsekseen. Ihan kahdenkeskistä aikaa meillä on päivässä ehkä vain tunti - puolitoista tuntia, muuta yhdessäoloa useampi tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Eli montako tuntia paivassa ehdit viettaa lasten kanssa aikaa (poislukien ruoanlaitot, siivoukset ja pyykkaykset) jos olet kokopaiva tyossa?
Minkaikaisia lapsia ja mita teette kun olette yhdessa?
Monta tuntia (tai minuuttia) kokopaivatoissa oleva isa viettaa lasten kanssa ja mita he tekevat yhdessa?

Talla hetkella itse en valttamatta nae lapsia aamulla lainkaan tai korkeintaan 30 min. Isa kans korkeintaan 30 min aamulla.
Lahden toihin 07:15 ja palaan 17:00. Kotona pikaset halit ja vaihdan vaatteet, teen ruoan, syodaan ja kerrotaan kuulumiset. Isa tulee kotiin AIKASINTAAN 18:30, viettaa n 15-30 min lasten kans, haipyy tupakalle ja sit onkin kylvetyksen ja iltasatujen aika, nukkumaan 20:00/20:30.

Eli illalla aiti 3.5 t ja isa 1.5-2 t illalla. Lapset 1, 3 ja 4. Eipa hirveesti ei :'( .
Tuli vaan mieleen kun yli vuoden kotona olon jalkeen palasin toihin.

Hassua mutta minusta tuntuu siltä, että kun kävin töissä, ehdin olla enemmän lapsen kanssa kuin nyt kotiäitinä. Nyt tuntuu, että työtä kotona on 24/7. eikä riitä aika eikä jaksaminen.

Mutta ehkä kaikki johtuu vain siitä, että nyt on 2 lasta, ja että lisäksi on nyt omakotitalo ja lemmikki.

Eikä pelkästään minun tuntemuksista ole kyse. Mieskin on samaa mieltä. Kun oli vain yksi lapsi, vuokraasunto, ja molemmat töissä, aikaa oli enemmän lapselle ja kaikkeen muuhun kuin nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Timotei:
:hug:
Voiskos noihin ruuanlaitto puuhiin ja pyykkäyksiin ottaa lapsia jotenkin leikillisesti mukaan?

En siis halua arvostella mitenkään!

voi aika usein, meilla on keittio ja ruokailutilat ja lasten leikkihuone yhteydessa toisiinsa. vaikka eivat varsinaisesti "autteliskaan" niin ollaan samassa tilassa. mut illalla kun on kova kiire saada sapuskaa poytaan niin voi jaada noi leikit liian vahalle.

LISAA KOMMENTTEJA KIITOS

No heititpä pahan. On ollut niin monenlaista työtä ja niin monenlaista elämäntilannetta, että jokaisessa elämänvaiheessa aikaa on ollut eri tavalla. Ja lasten ikäkin tietysti vaikuttanut asiaan...murkun kanssa ei tarvitse nyhvätä kylki kyljessä vaan riittää, kun on tavoitettavissa hellan äärestä tai imurin vvarresta. Olen tehnyt pitkää työpäivää, normaalia työpäivää, lyhennettyä työpäivää (= 30 h per viikkoa) sekä puolipäiväistä (=20 h per viikko).

tänään näin poikaa about 15 min ku työvuorojen välillä kävin pika pikaa häntä mummolla katsomassa. Työvuoro loppuu puol kymmene et saa nähdä onko jo nukkumassa. Onneksi näitä tuplavuoroja on vähän ja yleensä touhutaan yhdessä niin ruoka kun muutkin askareet. En kyllä osaa sanoa aikaa. Riippuu paljolti onko aamu- vai iltavuoro

Kun lapset olivat pieniä, niin heidän kanssaan oltiin käytännössä 24 h/vrk, jos kohta tietenkään ei koko ajan erikseen leikitty mitään, vaan tehtiin tavallisia touhuja.

Kun kotihoito loppui (nuorempi oli silloin n. 3 vee eli vähän liian pieni hoitoon), niin lapset olivat 5 h/pvä hoidossa ja lopun aikaa äidin tai isän kanssa. Kun nuorempi oli lähemmäs 4 vee, aloittivat kokopäivähoidossa ja silloin olivat yleensä hoidossa n. 9-16 ja lopun aikaa äidin tai isän tai molempien kanssa.

Nyt sitten isompi on koulussa ja pienempi menee eskariin, varmaan syksyllä jatkuu taas niin että mies hakee muksut siinä klo 15:n jälkeen ja ollaan sitten heidän kanssaan illat (ja aamulla ennen töihin lähtöä 1-2 h).

No mulla on onni tehdä 6h työpäivää, toivottavasti myös jatkossakin. :)
Miehellä taas on vuorotyö ja toisinaan vkovapaita, silloin on poika pois hoidosta ja viettää päiviä iskän kanssa.
Mutta siis, aamulla meillä on noin tunnin verran aikaa olla yhdessä, poika on hoidossa siis noin 6h per päivä, jos on normaali työvko.
Iltapäivällä sitten touhutaan tuossa pihassa, tai katsellaan ohjelmaa, laitetaan ruokaa, luetaan/leikitään.
Mies on pojan kanssa ihan yhtä paljon kuin minä, jos vain mahdollista. :)

Nykyisellään ½-3 tuntia/pvä, kun olen töissä, isommat koulussa ja kuopus päiväkodissa (syksyllä eskarissa). Aiemmin jopa 24/7, kun olin kotiäitinä, jolloin kotitöissä lapsetkin olivat mukana.

Yhteistyössä