KAUHEETA veren tuhlausta!

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:
Alkuperäinen kirjoittaja Mirah21:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös maksakirroosin voi saada ihan muutkin kuin alkoholistit?

Suomessa maksakirrooseista enemmän kuin yhdeksän kymmenestä on alkoholin aiheuttama.

ja sinä olet 100% varma että tämä ei ole se yksi kymmenestä? ihmiset on just tuommosia, yleistää asiaa tietämättä alkuperää

joo, nimenomaan puhuin just niistä juopoista, jos huomasit, niin siellä luki "itseaiheutettu" minä en oo varma, mut lääkärit varmasti

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja peikkojen perhe:
niin tai se et nää juopot juo ittensä siihen kuntoon et niiden hb romahtaa niin alas että tarttevat verensiirron :headwall:
tän takia en luovuta vertani

ja sun kaltaisten takia joku vauva saattaa kuolla :headwall:

maksakirroosi voi myös tulla ihmiselle joka ei ole juonut koskaan.

Ja verta tarvitsevat muutkin kuin ne juopot...

ja minäkään en olisi täälä sinun kanssa tappelemassa, jos aikoinaan en olisi saanut luovutettua verta,olisin kuollut vain puolen vuoden iässä. Ei olis meidän ihania lapsosiakaan :whistle:

Enkä mä tapellut sun kanssasi kun olin samaa mieltä :whistle:

Mutta jos mä käyn verta luovuttamassa (en voi, mun Hb on turhan matala), niin mulle olisi ihan se ja saakelin sama että kuka sen käyttää. Kuten jo todettu, verestä ei ole mitään kovaa pulaa nyt (toki tilanne saattaa äkisti muuttua), eikä se säily kauaa.

Mieluummin mä antaisin vereni jollekin jo tuomionsa saaneelle, kuin viemäristä vedettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Timotei:
ja tässä tapauksessa puhun nimenomaan juopoista, kyllä se lääkäreille selviää, onko aiheuttanut alkoholi vai joku muu

Mutta entä jos se juoppo olisi todella sinun lapsesi?Olisiko se silloinkin tuhlausta?

ehkä sen ois helpompaa kuolla.. jos se ois mun lapseni niin haluaisin että se joutuis mahdollisimman vähä kärsiä

ja tässä tapauksessa puhun nimenomaan juopoista, kyllä se lääkäreille selviää, onko aiheuttanut alkoholi vai joku muu

Mutta entä jos se juoppo olisi todella sinun lapsesi?Olisiko se silloinkin tuhlausta?

ehkä sen ois helpompaa kuolla.. jos se ois mun lapseni niin haluaisin että se joutuis mahdollisimman vähä kärsiä

Anteeksi nyt vaan. Mutta sulla ei varmaankaan ole omia lapsia....... :whistle: :whistle:

Se on helppo sanoa kuitenkin näin,kun se ei ole todellista tällähetkellä.Mulla on ehkä vähän eriävä mielipide,kun mulle erittäin läheinen ihminen on kuollut alkoholismiin ja oisin suonut kaiken avun hänelle varsinkin,kun hän ite lopulta olisi halunnut alkoholista eroon.Entä,jos sinunkin lapsesi olisi lopulta lopulta valmis selviämään,mutta ei sitten saisikaan verta kun sitä tarvitsisi :/

äitini oli alkis, koli maksakirroosiin, mutta en todelakaan ajatellut että ansaitsi siihen kuolla, toki oli hyvä että pääsi helvetistä pois kun miesystävä hakkasi häntä jatkvasti,mutta minä rakastinäitiäni kuitenkin. hän oli sairas,sitä sairaruta, alkoholismia olisi pitänyt hoitaa, mutta ketään ei pakolla hoideta

Se on helppo sanoa kuitenkin näin,kun se ei ole todellista tällähetkellä.Mulla on ehkä vähän eriävä mielipide,kun mulle erittäin läheinen ihminen on kuollut alkoholismiin ja oisin suonut kaiken avun hänelle varsinkin,kun hän ite lopulta olisi halunnut alkoholista eroon.Entä,jos sinunkin lapsesi olisi lopulta lopulta valmis selviämään,mutta ei sitten saisikaan verta kun sitä tarvitsisi :/

Siinä vaiheessa kun hoidosta on vielä apua, niin tietenkin sitä pitää myös saada, olipa itseaiheutettua, taikka ei !

Siinä vaiheessa kun hoidosta on vielä apua, niin tietenkin sitä pitää myös saada, olipa itseaiheutettua, taikka ei !
Mutta,kun missään vaiheessa ei ole takeita parantumisesta,ei vaikka olisi saanut vasta pussin verta ja päässyt ulos sairaalan ovesta.Voi tulla masis ja sitten mennäänkin kotiin ja avataan pilleripurkki ja juodaan pullo viinaa päälle ja kuollaan pois....Sun teorian mukaan ne veret menis näinkin hukkaan,oishan ne voitu antaa jollekkin kenellä ei ole riskiä repsahtaa uudelleen tai muuta

:/ Oikeesti koskaan ei voi sanoa ei koskaan.

Mitäs ne juopot, röökaajat, läskit, narkkarit tai muut paskat tarvitsisivat? Ei mitään hoitoa. Mutta onneksi taas kaikaiken ydin on, että äipät saavat lapsileen kaiken mahdollisen. Vitut muista.

Mä luovutan verta säännöllisesti ja mulle (niinkuin varmaan kaikille luovuttajille) on aivan sama kenelle se veri annetaan ja mistä syystä;eiköhän lääkärit sen päätä että tarpeeseen se tulee...

Mutta,kun missään vaiheessa ei ole takeita parantumisesta,ei vaikka olisi saanut vasta pussin verta ja päässyt ulos sairaalan ovesta.Voi tulla masis ja sitten mennäänkin kotiin ja avataan pilleripurkki ja juodaan pullo viinaa päälle ja kuollaan pois....Sun teorian mukaan ne veret menis näinkin hukkaan,oishan ne voitu antaa jollekkin kenellä ei ole riskiä repsahtaa uudelleen tai muuta

:/ Oikeesti koskaan ei voi sanoa ei koskaan.

en ala jossittelemaan, mun mielipide on yksinkertaisesti se, että jos avusta saattaa olla hyötyä, sitä annettakoon, mutta jos tiedetään että siitä ei ole apua, niin harkitaan vielä käytetäänkö se hyödyllisemmin

Minä hoidan noita ihmisiä joilla on 'itseaiheutettuja' tauteja ja rahaa palaa erikoissairaanhoidossa joka hetki paljon. Verta tiputellaan verenlämmittimien kautta, kalliita lääkkeitä ja nesteitä tippuu kalliiden uusien pumppujen kautta, kipua hoidellaan kalliilla kipulääkkeillä. Ja siltikin minä pidän noista ihmisistä joita hoidan, olkoon he sitten millaisen elämänkohtalon tahansa kokeneet.

Olisi aika hullua erotella, ketkä saa hoitoa, ketkä ei. Toistaiseksi vielä laki velvoittaa hoitamaan ja auttamaan kaikkia, tasavertaisesti. Ne alkoholistitkin on ihmisiä, siinä missä me muutkin.
Sitäpaitsi, kaikki maksakirroosit ei todellakaan ole alkoholin aiheuttamia. Sama pätee keuhkoahtaumatautiin...siihenkin voi sairastua sellaiset, jotka eivät ole päivääkään tupakoineet. Silti suurin osa ihmisistä olettaa, että copd on tupakoijien tauti.

en ala jossittelemaan, mun mielipide on yksinkertaisesti se, että jos avusta saattaa olla hyötyä, sitä annettakoon, mutta jos tiedetään että siitä ei ole apua, niin harkitaan vielä käytetäänkö se hyödyllisemmin

Eikö se tullut jo selväksi että verestä harvemmin on niin pulaa että säännöstelemään jouduttais eikä se veri säily viikko-tai edes päiväkausia.

Justiinsa juu... Pitäisikö aina diagnosoida että mikä on elintavoista johtuvaa ja sen perusteella sitten päättää että saako potilas hoitoa vai ei? Ja kuka on kykenevä tekemään sellaisia päätöksiä? Kenellä on valtuus päättää toisen elämästä tolla tavalla?

Kyllä sitä on montaa muutakin sairautta mitkä ovat itse aiheutettuja... esim. ylipaino on itse aiheutettua ja siitä seuraa monia sairauksia! Eikö lihaviakaan pitäisi hoitaa??

Kenellekään ei tiputeta verta kahdesta kanyylista yhtä aikaa, saati maksakirroosipotilaille. Verenkorvauksen periaatteet on hieman toiset! Ei punasoluilla korvata täyttä menetettyä verimäärää, vaan ainoastaan niin, että elimistön hapenkuljetuskapasiteetti säilyy. Verenmenetystä korvataan ensisijaisesti kirkkailla nesteillä jne. Jos nyt ei puhuttaisi asioista, joista ei selvästi yhtään mitään tiedetä...

Ap, jotenkin on vaikea uskoa tarinaasi. Miksi ihmeessä pumpata sairaaseen koko sairaalan verivarastot, jos hän on jo niin huonossa kunnossa (parantumattomasti sairaana) että kuolee parin päivän sisällä... Oliko äitisi osastolla siivoojana?

Alkuperäinen kirjoittaja peikkojen perhe:
niin tai se et nää juopot juo ittensä siihen kuntoon et niiden hb romahtaa niin alas että tarttevat verensiirron :headwall:
tän takia en luovuta vertani

Onneksi kuitenkaan kaikki ei ajattele noin. Onneksi se ei ajatellut, joka aikanaan verta luovutti, jonka minä sitten synnytyksen jälkeen sain käyttööni menetettyäni itse 5 litraa vertaa.

Oon harkinnu, että itekin jossain vaiheessa luovutan verta. Itsekin sen kautta oon avun saanu, joten hyvä jos joku toinen hyötyy sitten minun "hyvästä teostani".

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Justiinsa juu... Pitäisikö aina diagnosoida että mikä on elintavoista johtuvaa ja sen perusteella sitten päättää että saako potilas hoitoa vai ei? Ja kuka on kykenevä tekemään sellaisia päätöksiä? Kenellä on valtuus päättää toisen elämästä tolla tavalla?

Kyllä sitä on montaa muutakin sairautta mitkä ovat itse aiheutettuja... esim. ylipaino on itse aiheutettua ja siitä seuraa monia sairauksia! Eikö lihaviakaan pitäisi hoitaa??

Miksi sä mun tekstiäni lainasit? Mun mielestä kyllä pitää hoitaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi Pitkäkorva:
Kenellekään ei tiputeta verta kahdesta kanyylista yhtä aikaa, saati maksakirroosipotilaille. Verenkorvauksen periaatteet on hieman toiset! Ei punasoluilla korvata täyttä menetettyä verimäärää, vaan ainoastaan niin, että elimistön hapenkuljetuskapasiteetti säilyy. Verenmenetystä korvataan ensisijaisesti kirkkailla nesteillä jne. Jos nyt ei puhuttaisi asioista, joista ei selvästi yhtään mitään tiedetä...

Joo, kuulosti kyllä munkin korvissani aika hurjalta toi teksti...

Äitini oli aikoinaan teho-osastolla töissä, ja hän kertoi mulle mihin suurin osa luovutetusta verestä käytetään: Potilaille, jolla on maksakirroosi (en tiä onko oikein kirjoitettu) laitetaan molempaan käteen piikki suoneen josta niille pumpataan verta. Sitte kun sitä on riittävästi, potilas oksentaa ja kuraa veren pois, ja jos vielä selviää hengissä (menee usein tajuttomaksi, niin voimakasta oksentamista) taas heihin pumpataan verta, niin kauan kunnes ne lopulta viimeistään parinpäivän kuluttua kuolee.. :o Tietysti heilläkin on oikeus saada apua mutta tuntuu turhalta "haaskata" heihin kallista verta, jota voisi käyttää hyödyllisemminkin, esim. onnettomuuksissa loukkaantuneille, eikä sellaisille joiden sairaus on itseaiheutettu, ja josta ei kuitenkaan selviä... eettistä tai ei, mun mielestä niille ei kuulu antaa verta

Siis jos aina kuolevat parin päivän päästä, ei varmasti anneta verta. Eihän siinä ole mitään järkeä 2 päivää pitää hengissä, jos lisäksi kauheat kärsimykset kun oksentaa.

Ja mielestäni alkoholismi ei ole sen enempää itse aiheutettu kuin mikään muukaan, adhd ym. kaikki tulee ympäristöstä/esimerkistä.

Mäkin olen skeptinen ap:n kommentin suhteen. Mun mielestä suurin osa luovutetusta veresta käytetään leikkaussaleissa. Mutta se on toki vain mun mielipiteeni... sitä en valitettavasti voi kertoa mihin mielipiteeni perustuu.

Vaitiolovelvollisuudesta: Vaitiolovelvollisten henkilöiden ei pitäisi puhua mitään mistään koskaan, koska vaikka asioista kertoisikin nimiä mainitsematta, niin esim. kahvilassa viereisessä pöydässä saattaa istua ko. kertomuksen potilaan omainen, joka sitten tunnistaa sukulaisensa tarinasta, ja jopa vaitiolovelvollisuutta rikottiin pahanpäiväisesti :/

Yhteistyössä