Kaupan ala on perseestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-myyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-myyjä

Vieras
Anteeksi ruma kieleni, olen niin huonolla tuulella. Tuli vaan selväksi, ettei kaupan alalla kannata tehdä töitä eikä ainakaan ylitöitä. Olin kesätyöntekijä eräässä ison ketjun kaupassa. Esimiehen pyynnöstä tein ylitöitä, joita sanottiin "työajassa joustamiseksi", tunteja kertyi noin 178h/kk. Ylitöistä luvattiin maksaa tes:n mukainen korvaus, mikäli niitä on työsuhteen päättyessä jäänyt työaikapankkiin ottaen huomioon työajan tasausjaksot. Niistä tunneista maksettiin tunti tunnista aina joka tilissä. Ylityökorvauksia (50%) ei kuitenkaan maksettu, perusteena tämä: tasoittumisjakso on kolme kuukautta. Ensimmäisenä kuukautena olin osa-aikainen ja vaikka kahtena seuraavana tuli runsaasti ylityötunteja, niin niistä ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, koska tunnit tasaantuvat kolmen kuukauden tarkastelujakson aikana! Jos olisin tämän ymmärtänyt ennen ylitöiden alkua, niin en olisi tosiaankaan suostunut ylitöitä tekemään. En ole vielä varmistanut asiaa liitosta, mutta huomenna aion kyllä sitä sieltäkin kysyä, että voiko järjestelmä olla näin epäreilu! Onko kellään muulla kokemuksia tällaisesta? Onko liitosta (PAM) ollut kenellekään mitään hyötyä riitatilanteissa?

Sovitko kaikki etukäteen kirjallisena? Olitko etukäteen varmistanut että ehdotettu toimintapa on liiton mukaan ok?

Ammatinvalintakysymys tämäkin, kuten opettajien kesälomat ja lääkärien palkat :saint:

Oon ollut PAM:n jäsen jo useamman vuoden, kun ensimmäisessä kesätyöpaikassa siihen neuvottiin liittymään. Kesällä soitin liittoon tästä ja siellä sanottiin, että voivat auttaa ja sinne voi lähettää tarkistettavaksi palkkanauhat jne. Tasausjaksostakin mainittiin, että se on ihan tes:n mukaista sellaista käyttää. Ylitöistä ei ole mitään sopimusta kirjallisena, ei ole muuta kuin tehdyt tunnit. Ainoa minun oma vika on se, että en vaan ollut tiennyt, että tasoittumisjakso on jo alkanut ennen kuin aloitin ne ylityöt!! Olisi ollut kesällä paljon muutakin tekemistä... Kieltämättä harmittaa... Metallialalla oleva mieheni on ihan järkyttynyt tuosta, että moinen toiminta voi olla kaupan alalla ihan laillista.

P.s. Opiskelen opettajaksi, joten kyllä minä haen muutosta eikä enää tekisi mieli kaupan alan töihin mennäkään, mutta oman alan kesätöitä ei oikein ole ja opiskelevan perheellisen on pakko jotain tehdä...

Taitaa olla ihan yleinen kaupan alan ongelma :( Harmillista, mutta ensi kerralla tiedät paremmin (ja kannattaa tosiaan selvittää etukäteen mitä se ylityö tilinauhan alimmalla rivillä tarkoittaa)

Meillä esin tuo olisi reilusti ylityö kuten metallissakin, joten ymmärrän miehesi järkytyksen...

Mä oon ollut ruokakaupassa töissä 4 vuotta, enkä ymmärrä, miten toi on mahdollista. En tajua koko juttua edes. Mulla oli viikkotunnit 25. Kun oli tasausjakso, jollain viikolla saatto olla töitä 30h, jollain 20, jollain 15.. kaikki ymmärtää. Oli tasausjakso tai ei, niin meillä jokaisesta tekemästään tunnista sai palkan eli jos tein ylimääräisen vuoron, sain aina palkan. Tasausjakson aikana ylityötuntien teko toisella viikolla vaan meinasi sitä, että jollain muulla viikolla oli vähemmän töitä, muttei koskaan jää tappiolle kuitenkaan.

Mä oon ollut ruokakaupassa töissä 4 vuotta, enkä ymmärrä, miten toi on mahdollista. En tajua koko juttua edes. Mulla oli viikkotunnit 25. Kun oli tasausjakso, jollain viikolla saatto olla töitä 30h, jollain 20, jollain 15.. kaikki ymmärtää. Oli tasausjakso tai ei, niin meillä jokaisesta tekemästään tunnista sai palkan eli jos tein ylimääräisen vuoron, sain aina palkan. Tasausjakson aikana ylityötuntien teko toisella viikolla vaan meinasi sitä, että jollain muulla viikolla oli vähemmän töitä, muttei koskaan jää tappiolle kuitenkaan.
Ihana:D

Vaihtuiko sun soppari ensimmäisen kk jälkeen? Vaikea sanoa onko esimies tahallaan johtanut sinua harhaan vai onko vain olettanut tämän olevan selvä juttu, inhottavaa jokatapauksessa jos et olisi niitä tunteja muutoin tehnyt.

Vaihtuiko sun soppari ensimmäisen kk jälkeen? Vaikea sanoa onko esimies tahallaan johtanut sinua harhaan vai onko vain olettanut tämän olevan selvä juttu, inhottavaa jokatapauksessa jos et olisi niitä tunteja muutoin tehnyt.

Vaihtui muuten se soppari kyllä. Sitäpä pitää kysyä sieltä liitosta miten se tähän vaikuttaa. En ois tosiaan tehnyt niitä tunteja jos olisin tajunnut että palkkaa ei saa kuin tunti tunnista. Työskentelin aika raskaassa työssä, jalkojen päällä, työ oli osittain raskaita nosteluja ja kymmentuntista päivää. Viisastuuhan sitä tästäkin jutusta. Esimies ei myönnä harhaanjohtamista vaan sanoi, että on olettanut minun ymmärtäneen, että tasoittamisjakso on työpaikalla käytössä.

[QUOTE="tietämätön";24520173]olen kaupan alalla itsekkin, joten ihan mielenkiintoista etten tiennyt mistään tasoittumisesta yhtään mitään.[/QUOTE]

No meil o tassari ihan kaikkien näkyvillä. Siitä näkee aina seuraavan 26vkon suunnitellut viikkotunnit. Harvemmin ne niin menee mitä sinne on suunniteltu.

Kirjoitan vielä tähän, jotta ehkä toisetkin voisivat tarvittaessa osata vaatia oikeuksiaan. Minulle PAM:n jäsenyydestä oli tämän jupakan yhteydessä ensimmäistä kertaa todellista hyötyä. Liitosta sanottiin, että ei esimies voi niin vain taaksepäin työaikojani tasoitella, vaikka tas.jakso on ollut jo käynnissä. Tasoittumisjaksoa sovelletaan minun kohdallani siitä hetkestä alkaen, kun sopparini muuttui täysiaikaiseksi, eli alkoi 37,5 h viikkotyötunnit. Niinpä jo tuolta ensimmäiseltä tasoittumisjaksolta tunteja on kertynyt minulle runsaasti, joten ylityökorvaukset maksetaan. Huomenna ne sitten tilillä pitäisi olla. Saa nähdä ovatko oikein. Asiat hoituivat lopulta puhumalla, mutta tarvittaessa tulee liitosta apua. Tilinauhat aion joka tapauksessa sinne lähettää tarkistettavaksi. Olen iloinen, että järjestelmä ei ollut niin epäreilu kuin esimies kirkkain silmin vakuutti!

Yhteistyössä