käveleminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamuska

Vieras

onko muita joiden lapset oppinut kävelemään myöhään ?

meidän 1.3 v tyttö ei vieläkään kävele. kävelee tuettaessa ja nousee seisomaan ilman tukea, mutta ei ota itsenäisesti askelia, onko syytä huoleen ?

Minä olin yllättynyt, kun eräs fysioterapeutti totesi, että keskimäärin lapsi lähtee kävelemään 1v3kk ikäisenä. Luulin, että aiemmin.

Meidän esikoinen lähti kävelemään 1v3kk ja pidin häntä jotenkin "myöhäisenä". Keskimmäinen käveli 1v ja kuopus 1v1kk.

Tuskin teillä on vielä aihetta huolestua :) !

Meillä esikoinen alkoi kävelemään 1 v 7 kk (jouduttiin käymään fysioterapiassa ja neurologilla) ja neiti (toinen lapsemme) lähti kävelee 9 kk...ja helpompaa oli ekan kanssa :hug:

Meillä pojat olleet 10kk ja 11kk, kun oppivat kävelemään. Neiti oli 1v1kk. Tytöt kuulemma oppivat myöhemmin kävelemään kuin pojat. Piti paikkansa meidän perheessä, mutta poikkeuksiakin on =)
Kaveripiirissä poika joka nyt 1½vuotias, kävelee tukea pitkin.
Jokainen ajallaan =)

Meidän tyttö lähti kävelemään 1v4kk, sitä ennen pitkään seisoi ilman tukea ja muutamia askeleita oli ottanut. Eipä ole montaa kertaa kaatunut ja kävely on todella varmaa, tasapaino ehti kehittyä oikein hyväksi, ennen kuin lähti kävelemään. Turhaan huolehdin, ettei ala kävelemään, ehkä siksi kun monen tuttavan lapset kävelivät n. vuoden iässä. Todellakin, minäkin olen kuullut, että keskim. 1v3kk ikäisinä lapset oppivat kävelemään, meillä ei siis "myöhästynyt" kuin kuukauden. Yksilöllisiä nämäkin asiat, varmaan kesällä ihmetellään kovaa vauhtia ja saadaan vahtia kovasti, etelän matkakin tulossa. Ei meillä neuvolassa olleet huolissaan, itse odotin kovasti, milloin kävelee, kun tuntui että kaikki ystävien lapset jo mennä hilpoivat. Selkä kyllä oli kovasti kipeä, kun piti kannella, kun tyttö on oikein sylihali lapsi. Ihana semmoinen !!

Yhteistyössä