Kävelyn oppimisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niko06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

niko06

Aktiivinen jäsen
09.06.2006
2 534
0
36
Milloin teidän taaperot on alkanu kävellä? =)

Meidän poju on 1v3kk ja on yksivuotiaasta asti kävelly tukia pitkin, kaikkea pitkin mistä saa tukea, kiipeää sohvalle ja sängylle, osaa laskeuta peppu edellä, pari kertaa on päälleenkin tullu :kieh:

Sanoo monia sanoja kuten äittä, äiti, tetä(setä), kato, älä kato, kattokaa, joo, ei, kyä(kyllä), kuka tulee, onko jukka(isi) ja laa(lamppu)...

Painoa pyöreästi 13kg ja pituutta 83cm...

Ei pysy vielä ilman tukea seisaallaan eikä näin ollen kävele itse vielä lainkaan...
Ajattelin kysästä miten muilla kun tarhassa väittävät että "on hieman jäljessä kehityksen suhteen" :o

Omasta mielestä kun ei ole =)

Meillä tytöllä ikää 1v2kk ja kävelee myöskin vain tukia pitkin.
En itse ole huolissani koska muuten tyttö kehittynyt normaalisti,sanoja tulee jne...
Lähtee sitten kun lähtee... =)

Meillä kaksoset lähti kävelemään vasta 1v5kk, eikä edes neuvolassa kukaan sanonut että olis kehityksestä jäljessä... Sitä en kyllä muista missä vaiheessa lähtivät tukia pitkin kävelemään mutta ehkä 2-3kk aiemmin.. Yli vuoden kuitenki... Nyt nuorimmainen on 11kk ja nousi tukea vasten seisomaan joskus 7kk iässä.. Osaa seisoa paikoillaan ilman tukea ja kävelee tukia pitkin jo hyvin.. Mutta vielä sais mun puolesta mennä pitkä aika ennenku oikeen kunnolla kävelemään lähtee... :D

Poika nousi seisomaan reilu 11 kk iässä ja tukea vasten käveli 1 v:nä, kävelemään lähti 1v1kk iässä. Kiipeilemään oppi vasta 1v5kk iässä ja sanoja tulee tosi vähän, johtunee korvakierteistä ja liimakorvasta.

Äkkiä toi oppi sitten kuitenkin kävelemään. Vauvana oli tosi rauhallinen tapaus, koskaan ei esim. ryöminyt ja kääntyminenkin oli vähäistä. Siitä olinkin vähän huolissani, mutta ilmeisesti ei ollut minnekään tällä pojalla kiire, nyt kyllä juoksee senkin edestä.

Eli taitaapi olla aika tapauskohtaista tuo kaikki.

kiva kuulla ettei vielä ole mikään kiire tuon pojan kans... :kieh:
tai eihän mulla oo ollukkaan mutta potuttaa se yks tarhan tätikun se puhuu aina et "Nikolla menee hyvin vaikka onkin kehitykseltään jäljessä muista" murr :D Poika muuten kehittyny ihan normaalisti....

Älä huoli, ei 1.3v vielä varmasti tarvitse osata kävellä! Ja teillähän poika sanoo jo useita sanoja. Niinhän sitä sanotaan että kävely vie sanat suusta ja se taitaa nyt pitää teidän kohdalla kutinsa....

Meillä kuopus täyttää 1v huomenna :heart: ja on kävellyt tukea pitkin jo hyvän aikaa. Vähän aikaa seisoo tuetta ja kerran on ottanut askelen, mutta muuten ei kiinnostusta kävelemiseen löydy. Ja toisaalta HYVÄ, koska esikoinen alkoi kävelle 8kk iässä ja vauva-aika jäi näin ollen TODELLA lyhyeksi, joten nyt oon saanut nauttia tästä kuopuksen vauva-ajasta hiukka pitempään :D Toisaalta taas kuopus voisi osoittaa edes pientä kiinnostusta kävelyyn, koska kolmannen lapsen LA 28.12, ja ois toivottavaa, että kuopus hoitais kauppamatkat tuolloin reippaasti kävellen =)

Täytyy nyt vielä jatkaa, että meillä juur kaksoset alkoi sanoa sanoja tosi aikaisin, reilusti alle vuoden vanhana. Kahdella sukulaisella on just saman ikäiset muksut, jotka kumpiki lähti kävelemään aikaisin mutta puhumisen oppimisessa kesti.. Tää nuorimmainen (11kk) sanoo äittä, mutta siinäpä se sitten onkin, liikkuminen kun on paljon kiinnostavampaa.. :)

Kun kävelee viimestään puoltoista vuotiaana on kehitys sillä saralla normaalia. Että eiköhän teillä siihen mennessä jo kävellä itse!
Meillä ei sanat vienyt askelia, ensimmäinen sana 7kk ikäisenä, ensimmäiset askeleet 10kk. Nyt reilun vuoden ikäisenä sanoo jo n.25 sanaa. Ja juoksemista harjoittelee...

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Meillä kuopus täyttää 1v huomenna :heart: ja on kävellyt tukea pitkin jo hyvän aikaa. Vähän aikaa seisoo tuetta ja kerran on ottanut askelen, mutta muuten ei kiinnostusta kävelemiseen löydy. Ja toisaalta HYVÄ, koska esikoinen alkoi kävelle 8kk iässä ja vauva-aika jäi näin ollen TODELLA lyhyeksi, joten nyt oon saanut nauttia tästä kuopuksen vauva-ajasta hiukka pitempään :D Toisaalta taas kuopus voisi osoittaa edes pientä kiinnostusta kävelyyn, koska kolmannen lapsen LA 28.12, ja ois toivottavaa, että kuopus hoitais kauppamatkat tuolloin reippaasti kävellen =)

Jouluvauva... tai taitaa enempi uuden vuoden tienoille mennä... Onnea :flower:

Yhteistyössä