Kaveri ajaa muuttoautoa, kuka maksaa kolarissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli oon pyytäny kaveria auttaa muutossa tulemalla vuokra-auton kuskiksi kun itellä ei oo korttia. Kaveri olis suostuvainen mutta nyt on pieni "kina" siitä mitä tehdään jos sattuu kolari. Vuokrafirmassa omavastuu on pienennettynä 400e kolaritilanteessa.

Olen sanonut kaverille että hän saa maksaa omavastuun mikäli kolaroi. Kaveri oli ihan äimänä tästä ja sanoi että mun pitäis maksaa omavastuu mikäli hän ajaa kolarin. Lupasi kuitenkin ajaa niin varovasti kun pystyy. Mutta mun mielestä se ei oo mun homma maksaa sitä omavastuuta jos jotain tapahtuu. Mitä mieltä muut olette tästä?

Eli oon pyytäny kaveria auttaa muutossa tulemalla vuokra-auton kuskiksi kun itellä ei oo korttia. Kaveri olis suostuvainen mutta nyt on pieni "kina" siitä mitä tehdään jos sattuu kolari. Vuokrafirmassa omavastuu on pienennettynä 400e kolaritilanteessa.

Olen sanonut kaverille että hän saa maksaa omavastuun mikäli kolaroi. Kaveri oli ihan äimänä tästä ja sanoi että mun pitäis maksaa omavastuu mikäli hän ajaa kolarin. Lupasi kuitenkin ajaa niin varovasti kun pystyy. Mutta mun mielestä se ei oo mun homma maksaa sitä omavastuuta jos jotain tapahtuu. Mitä mieltä muut olette tästä?

Jos ajattelit vuokrata netistä, niin kannattaa varmuuden vuoksi tehdä siten, että kaverisi vuokraa auton ja maksat hänelle, koska silloin hän on vastuussa mahdollisessa kolaritilanteessa. Jos auto on vuokrattu sinun nimelläsi, olet velvollinen maksamaan omavastuun, koska auto on vuokraajan vastuulla. Mutta toki tässä voi olla vuokraamokohtaisia eroja. Joillakin vuokraamoilla ainakin toimistolta vuokrattaessa ei kortittoman ole edes mahdollista vuokrata autoa, saattaa olla myös netissä sama käytäntö. Lue vuokrausehdot, sieltä asia selviää varmuudella.

Reilulla meiningillä tietysti sinä sen maksat, hän kuitenkin tulee vapaaehtoisesti sinua auttamaan ja jos tapahtuu vahinko niin olisi aika kohtuutonta häntä laittaa maksumieheksi. Eriasia olisi tietenkin jos hän tulisi maksua vastaan auttamaan.

Jos rupeat tuollaisia vaatimaan niin et välttämättä edes saa kaveriasi kuskiksi..ja muista että loppujen lopuiksi kolarin mahdollisuus on kyllä aika olematon..

Taitaa tosiaan olla että sinä kortittomana et edes voi vuokrata sitä autoa, joten hän joutuu virallisesti maksajaksi kolarissa.
Itse olisin kyllä sen verta reilu että maksaisin omavastuun omaanpiikkiin, vähintään pistettäisiin laskupuoliksi.
Kokonaisuudessaan en häntä maksumieheksi laittaisi, voisi olla siinä kohtaa viiminen kerta kun apua häneltä saisin.
Tietenkin riippuen millaisesta kolarista on kysymys ja kuinka syytön itse kuljettaja siihen on.

Reilulla meiningillä tietysti sinä sen maksat, hän kuitenkin tulee vapaaehtoisesti sinua auttamaan ja jos tapahtuu vahinko niin olisi aika kohtuutonta häntä laittaa maksumieheksi. Eriasia olisi tietenkin jos hän tulisi maksua vastaan auttamaan.

Jos rupeat tuollaisia vaatimaan niin et välttämättä edes saa kaveriasi kuskiksi..ja muista että loppujen lopuiksi kolarin mahdollisuus on kyllä aika olematon..

Toki vieraalla autolla ajettaessa riski aina kasvaa ja varsinkin, jos ei ole tottunut ajamaan pakettiautolla ja jouttuu ajamaan ahtaista paikoista.

Sulla on kyllä harvinaisen pitkäpinnainen kaveri. Jos kyse olisi minusta, niin saisit ihan itse ajaa muuttoautosi. Sama se mun kannaltani, onko sulla korttia vai ei, jos jäät kiinni niin maksat sitten itse sakon.

Suosittelen melkein muuttofirman palkaamista. mies + pakettiauto ei kuitenkaan loppujen lopuiksi hirveästi maksa, varsinkaan sen jälkeen jos kaverisi ajaisi sen kolarin vuokrapakulla

Sulla on kyllä harvinaisen pitkäpinnainen kaveri. Jos kyse olisi minusta, niin saisit ihan itse ajaa muuttoautosi. Sama se mun kannaltani, onko sulla korttia vai ei, jos jäät kiinni niin maksat sitten itse sakon.

Varsinkin toimistosta vuokrattaessa kysytään ajokorttia noutohetkellä, koska on vuokraamon vastuulla, etteivät luovuta ajoneuvoa kortittomalle. Myös netistä vuokrattaessa saattaa joutua lähettämään kopion ajokortista tai järjestelmä tarkistaa nimen ja henkilötunnuksen perusteella tiedon ajokortista poliisin tai Trafin rekistereistä.

Varsinkin toimistosta vuokrattaessa kysytään ajokorttia noutohetkellä, koska on vuokraamon vastuulla, etteivät luovuta ajoneuvoa kortittomalle. Myös netistä vuokrattaessa saattaa joutua lähettämään kopion ajokortista tai järjestelmä tarkistaa nimen ja henkilötunnuksen perusteella tiedon ajokortista poliisin tai Trafin rekistereistä.

No sitten ap ei varmaan pysty saamaan kaveriaan kuskiksi. Hyvä kaverin kannalta. Toivottavasti kaveri ymmärtää olla itse allekirjoittamatta vuokrasopimusta, ap:n mentaliteetilla todennäköisesti kaveri saisi itse maksaa auton vuokrankin sitten kun on sen kerran vuokrannut.

Yhteistyössä