Kaveri sai sikapiikin ja sairastui kuitenkin tautiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muutama viikko varoen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muutama viikko varoen

Vieras
Kymmenen päivää rokotuksen jälkeen alkoi oireet ja nousi kova kuume ym. Muistakaapa, että piikin tehon saavuttaminen todellakin kestää hetken !

muistakaapa että ei se rokote välttämättä edes auta ja tauti tulee silti.
"se tulee lievempänä sitten jos on rokotteen ottanut" -joopa joo, miten todistaa? kaikilla tauti on kuitenkin yksilöllinen ja keho reagoi eritavalla. ei voida tietää olisiko se tauti ollut sittenkin lievempi ilman rokotusta.

Mä kans tiedän pienen koululaisen joka sai rokotteen ja muutaman päivän päästä sairastui itse tautiin, oli tosi kipee :( Kuume huiteli 40 päällä ja oli tosi väsy, kova yskä oli kans.

niin sanotaan, sanotaan myös ettei ole sivuvaikutuksia, kerrotaan että se on täysin turvallista raskaanaoleville, lapsille, sikiöille...
ja silti on tapauksia, missä ihmiset ovat kuolleet rokotteeseen, halvaantuneet rokotteesta, saaneet elinikäisiä vammoja.
mutta eihän sitä voida todistaa, tai vaikka voitaisiin niin ei varmasti ainakaan myönnetä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä mun kaveri oli todellakin kipeä. Kuume paukutteli lähes 40 ja sängystä ei päässyt ylös.
Kyllähän tuolla rokotteella sanotaan olevan noin 90 % teho...

Ihan normaalilta tuo kuulostaa kuume 40 ja sängyssä lepoa. Ei kuulosta todella pahalta, mitä nyt on muutama lisäoire tuohon päälle, siihen jos vielä hengitysvaikeudet ja sairaalaan, tai kenties teholle. Vähällähän hän pääsi.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mä kans tiedän pienen koululaisen joka sai rokotteen ja muutaman päivän päästä sairastui itse tautiin, oli tosi kipee :( Kuume huiteli 40 päällä ja oli tosi väsy, kova yskä oli kans.

Vähällä pääsi hänkin jokatapauksessa pahimpiin taudinmuotoihin nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä mun kaveri oli todellakin kipeä. Kuume paukutteli lähes 40 ja sängystä ei päässyt ylös.

Ihan normaalilta tuo kuulostaa kuume 40 ja sängyssä lepoa. Ei kuulosta todella pahalta, mitä nyt on muutama lisäoire tuohon päälle, siihen jos vielä hengitysvaikeudet ja sairaalaan, tai kenties teholle. Vähällähän hän pääsi.

No mulla ei ole ollut yhtään mitään, enkä ole ottanut piikkiä. Tunnen yhteensä kolme sikainfluenssan sairastanutta eikä yhdelläkään ole ollut hengitysvaikeuksia. Eli minun mielestäni ei ole päässyt kovin helpolla tuo ap:n kaveri :|

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mulla ei ole ollut yhtään mitään, enkä ole ottanut piikkiä. Tunnen yhteensä kolme sikainfluenssan sairastanutta eikä yhdelläkään ole ollut hengitysvaikeuksia. Eli minun mielestäni ei ole päässyt kovin helpolla tuo ap:n kaveri :|

Influenssa on yleisesti ihan influenssa, flunssaa fieman rajumpi, influenssan oirein. Jotkut pääsevät vähemmällä, mutta suurimmalle osalle tulee influenssan kaltaiset oireet. Niitä voidaan kuitenkin pitää täysin normaalina.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Eihän se teho ala samantien.. tuo lapsi oli jo saanut tartunnan ennen rokotetta.

no 2vkoahan siinä menee, että rokote on "täysillä päällä"

Oliko todistetusti nimenomaan sikaa? Nimittäin ilman testejä se voi olla myös tavallista kausi-influenssaa. En siis kuitenkaan väitä, etteikö se olisi voinut olla, mutta onhan muitakin mahdollisuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
"se tulee lievempänä sitten jos on rokotteen ottanut" -joopa joo, miten todistaa? kaikilla tauti on kuitenkin yksilöllinen ja keho reagoi eritavalla. ei voida tietää olisiko se tauti ollut sittenkin lievempi ilman rokotusta.

En tiedä onko lievempi, mutta ainakin silloin on vain 10 %:n todennäköisyys sairastua koko tautiin. :)

Yksilön kohdalla ei voi sanoa varmasti, mutta tilastollisesti voi. Aivan kuten ei voi sanoa turvavyön käytöstäkään, että se pelastaa ihmisen. Todennäköisyyttä se nostaa kyllä roimasti.

niinhän ne sanoo, mutta ksynpä että millä h.vetin laskutoimituksella tommoseen tulokseen on päästy..

Tautia on jo ollut liikkeellä aiemmin. Tutkimusdataan on sitten sovellettu tilastollisia menetelmiä. En kuitenkaan usko että haluat oikeasti kaavat nähtäville?

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Ja mun sisko. Kuume nousi 3 päivää rokotuksen jälkeen, lauantaista asti on maannut sairaalassa hengityskoneessa.

Hui kauheeta.Kai hän paranee kuitenkin ,onko mitään ennustetta?Voimia :flower:

Tänks. Ei ennustetta, eikä mitään tietoa. Siellä on toistaiseksi. Onneksi on kuitenkin hoidossa.

Yhteistyössä