Kaverin 6-vuotias lapsi hakkaa ja nimittelee äitiään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee

Vieras
Auttakaa, en tiedä mitä tehdä.

Kaverin eskari-ikäinen lapsi hakkaa ja nimittelee äitiään todella rumasti jatkuvasti. Lyö myös muita lapsia päiväkodissa. Olen tosi huolissani molemmista. Pelkään, että tilanne vain pahenee, jos lasta ei nyt tässä iässä viimeistään saada aisoihin. Sitten vaikkapa kuluu viisi vuotta ja lapsi hakkaa äitinsä sairaalakuntoon. Mitä ihmettä voin tehdä? Eikö 6-vuotiaan jo pitäisi tietää, että lyöminen sattuu, nimittelystä tulee paha mieli, eikä kumpikaan ole suotavaa käytöstä? Lapsi on muutenkin todella haastava, ei omaa vielä käytännössä ollenkaan kärsivällisyyttä tai pettymyksen sietokykyä. Hänen äitinsä ei selvästikään ole saanut oikean ja väärän rajoja vedettyä, niin että olisi mennyt jakeluun.

Mitä minä voisin tehdä? Tuntuu niin pahalta vaan sivusta seurata. :(

Kuulostaa ihan mun pojalta. paitsi että menee ensi syksynä vasta eskariin, on täyttänyt vasta 6v.

On ihan mahdoton pojanviikari. Nimittelee, potkii, lyö, kiroilee ja kirkuu sille päälle sattuessaan. kohdistaa myös siskoonsa agressionsa. On käynyt useamman kerran psykologilla ja viimeisimpänä psykiatrilla. Perheneuvolassa käynyt siis. Ei mitään apua. Hyviä vinkkejä ollaan saatu että miten toimia ja mistä se voisi johtua, mutta käytös vaan pysyy samana.

Helppoa ei ole. Tarkat rajat on kotona ja päiväkodissa, onneksi päiväkodissa ei enää kovin paljoa lyö kavereitaan. Välillä "kilahtaa" ja silloin saattaa tökkiä kavereitaan esim. kepillä.

Tekisin mitä vaan että pojan käytös olisi parempaa. Kasvatuksesta en tiedä mutta toinen lapsi on kuin unelma. Uskoo kaiken mitä sanotaan (melkein) eikä hänen kanssaan tarvitse käydä päivittäisiä raivokohtauksia läpi. Ovat täysin erilaiset.

Yhteistyössä