Kaverin ainainen kyydin pummaaminen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap...

Vieras
Pakko kysellä vähän mielipiteitä, on alkanut niin paljon jo ottaa aivoon tämä kuvio... Eli siis minulla on kaveri jolla ei ole ajokorttia. Eipä vaan saa aikaiseksi ajaa ja ihan turha väittää ettei tarvisi sitä! Pummaa aina muilta kyytiä ja tätä on kestänyt 10v ja alkanut raivostuttaa... Eikä vain minua(pummaa kaikilta mahdollisilta). Olenko väärässä/joku nipo? :)

Pari esimerkkiä.... On yhteisen kaverin synttärit. No tietty "Eija" (nimetään nyt vaikka Eijaksi...) soittaa että millä menet,pääseekö kyydillä. Sanon että joo mutta olen juuri astumassa ovesta ulos. No menen hakemaan ja eikös saa odottaa 10 min arvon rouvaa... Lampsii hitaasti eikä pyytele anteeksi että jouduin odottamaan (näin tapahtuu siis joka-ikinen-kerta,vaikka olisi aika sovittu ja soitan että nyt lähden tulemaan!) Synttäreillä mankuu koko ajan että koska lähden,ei kuulemma ole varaa maksaa taksia. Raivostuttavaa! Tätäkin usein sattunut. Eli hänen ehdoillaan MUKAMAS pitäisi mennä vaikka itse on mun kyydissä tullut!

Talvella oltiin muutaman kaverin kanssa menossa ravintolaan... Soittaa tietty että pääsenkö kyydillä. Sanoin että menen bussilla johon Eija: "No kiva,millä mä sit muka meen??!!"öööööh.....Nyt meinaa tulla liian pitkä sepustus joten lyhyesti: On kulkenut mun&parin muun kaverin kyydissä aivan älyttömästi,aina kun on jotkut yhteiset synttärit tms,soittaa. Pidemmällekin on tullut valmistujaisiin kyydissä eikä puhettakaan bensarahasta... Ja sielläkin oli kauhea kiire kotiin... Ikinä,kertaakaan en ole heiltä saanut kyytiä(mies ja auto on...) enkä euroakaan hyvän tahdon eleenä kun aina muiden kyydeissä kulkee! Mitä mieltä tälläisestä?? Ainiin,eikä ikinä edes kiitä! Ja aikuinen 30v nainen on...

seuraavalla kerralla kun on kyytiä vailla, sanot ystävälliesti että se sitten maksaa. Että enää et ala ilmaiseksi kuskaamaan. Jos yhtään on älyä, lopettaa pummaamisen siihen.

Yöks, aika ikävää. Mä ehkä "en kuulisi puhelinta" bileisiin lähtiessä. Mulla voisi myös olla autossa jotain roinaa, ja varmasti olisin ennen juhlia kuljettanut koiraa etupenkillä suloisine rapatassuineen ja karvanlähtöineen.

Mutta on kyllä tosi ikävän kuuloista. Onko sun hyväkin ystävä?

Heittäydy mahdollisimman epäluotettavaksi kuskiksi. Kun hän pyytää sua hakemaan, myöhästy tunti. Kun hän alkaa mankua että pitäisi jo päästä kotiin, päätäkin jäädä juhlapaikkaan yöksi. Unohtele että häntä pitäisi hakea ja viedä. Tai jos et halua heittäytyä inhottavaksi, kysy seuraavaksi, että "eikös sun miehes vois kerrankin toimia kuskina".

Ja tässä taas helvetillinen ongelma joka ratkeaisi ihan yksinkertaisesti sanomalla ystävällisesti mutta suoraan mitä ajattelee jatkuvasta kyydittelystä. Mutta eihän se naiselle sovi. Pitää olla hiljaa, esittää toista mitä ajattelee, katkeroitua ja kihistä kiukusta ja rääkyä asiasta nettipalstalla jossa toiset samanlaiset antavat typeriä neuvoja asian "ratkaisemiseksi" kuten tahallaan myöhästelyn.

Jeesus että voi ihmisen elämä olla vaikeaa pienten asioiden takia.

Joko kerrot kaverillesi, ettet jaksa enää tarjota kyytiä hänelle.. Tai kun pummaa kyytiä joillekin synttäreille niin kerro, ettei se sovi kun sinulla on sovittu joku muu meno heti sen jälkeen etkä aja suoraan kotiisi/kaverisi luo. Tai ilmoitat seuraavilla kerroilla kun on kyytiä vailla, että jos kaverisi antaa kahvipaketin/suklaalevyn vaivan palkaksi niin saa hypätä kyytiin... Jospa ne pummaukset vähenevät noiden myötä vähitellen.

Ja tässä taas helvetillinen ongelma joka ratkeaisi ihan yksinkertaisesti sanomalla ystävällisesti mutta suoraan mitä ajattelee jatkuvasta kyydittelystä. Mutta eihän se naiselle sovi. Pitää olla hiljaa, esittää toista mitä ajattelee, katkeroitua ja kihistä kiukusta ja rääkyä asiasta nettipalstalla jossa toiset samanlaiset antavat typeriä neuvoja asian "ratkaisemiseksi" kuten tahallaan myöhästelyn.

Kaikki naiset ei ymmärrä, vaikka niille vääntäis rautalangasta. Sen vuoksi ne pitää ajaa pois. Ja se toimii parhaiten niin, ettei tee enää niin kuin kaveri luottaa sun tekevän.

hyviä vinkkejä,kiitos! :D tarvii kattoa onko pokkaa.. Ei kun oikeesti tarvii nyt jotenkin ottaa tää puheeksi ennen kuin joskus parin siiderin jälkeen räjähdän... Ei vaan ite tunnu tajuavan ettei tuo ole kivaa käytöstä! KUnnei ole edes yhtään kiitollinen,päinvastoin,ihan kuin se olis joku mun velvollisuus kuskata häntä. Ja kyllä hyvä kaveri on mutta tää kyytijuttu taitaa pilata meen ystävyyden... Ei mieskään vissiin tajua,sekin on kyllästynyt kuskaamaan kaveriani, mutta muuten sekin vissiin olettaa että on ihan normia että vaimonsa ja lapset aina muiden kyydeillä.... huoooh..

No alistutko sää tuohon hänen pompotteluun. Ensi kerralla kun pummii sulta kyytiä jonnekkin minne olette molemmat menossa, niin soitat ja sanot että "Alappa tulla pikkuhiljaa pihalle päin, mä oon siinä ihan just" vaikka et oikeasti olisikkaan lähimaillakaan, teet ihan vittuillessasi noin että se kaveri saa odottaa siellä parkkipaikalla.

Tai sitten kun olette niissä juhlissa ja hän alkaa vinkumaan että milloinkas lähdetään. Niin oletko sanonut hänelle ihan suoraan "En ole lähdössä vielä. Jos sinä haluat lähteä niin soita taksi tai kävele, minä en ole ilmainen taksi"

Ja kannattaa ihan suoraan kysyä sitä bensarahaa. Varsinkin jos se kaveri ei edes asu reitin varrella vaan joudut tekemään ylimääräisen mutkan hakeaksesi hänet.

Kyllähän nyt miestä kaivertaa tänä iltana. :)

No, meillä oli tuttu, joka halusi aina lainata autoa, useasti viikossa. Me ei lainattu, mutta monet muut lainasivat ja sitten valittivat. Auto jätettiin joka kerta sotkuiseen kuntoon, jos oli turvaistuimia, niin niitä ei koskaan laitettu paikalleen, jos oli irrotettu ja ennen kaikkea, ajoivat aina autosta bensat ja eivät maksaneet niitä.

Asuuko kaveri jossain korvessa vai miksi ei voi bussia käyttää? Tai pyytää kyytiä mieheltään?

Ei tod korvessa, laiska pyöräilemään, ja busseja kulkee mutta helpompi se on muiden kyydillä kato kun tullaan pihasta hakemaan ja odotetaan vartti vielä... Bussilla joutui töissä kulkemaan ja usein myöhästyi,ne kunnei odottele! Ja mies ei jaksa varmaan.. Kai he ajattelevat että kun kumminkin olen menossa sinne,miksen hakisi häntäkin, joka kerta ja aina ilman kiitosta/bensarahaa, en varmaan tarvi kun MUUTENKIN olen menossa. niin ja todella herkkänahkainen tämä kaveri,suuttuu ihan mistä vaan,siksi tästä asiasta sanominen onkin niin vaikeaa kunnen jaksa sitä mullittelua.. Pakko kai.

Heittäydy mahdollisimman epäluotettavaksi kuskiksi. Kun hän pyytää sua hakemaan, myöhästy tunti. Kun hän alkaa mankua että pitäisi jo päästä kotiin, päätäkin jäädä juhlapaikkaan yöksi. Unohtele että häntä pitäisi hakea ja viedä. Tai jos et halua heittäytyä inhottavaksi, kysy seuraavaksi, että "eikös sun miehes vois kerrankin toimia kuskina".

:laugh: Tää kuulostaa hyvältä :D

Myös mun tuttu teki tuota aikoinaan, soitteli aina: ootko menossa kylälle? Ethän oo vielä kaupassa käynyt? (klo. 9.00 aamulla) Voitko ihan äkkiä vaan käyttää kaupalla? (viipyi kaupassa väh. 30min)

Ja parastahan siinä oli jos lupauduin x paikkaan viemään ja ilmoitin et mulla on kiire kotiin, niin matkalla alkaa viititkö pysähtyä tuos kaupalla ...
Ja lopulta paikassa x kaveri tuumaa et sinähän se samalla viet henkilön y:n kun se on sun kotimatkan varrella... huohhh

Noh nykyisin en kuskaa ollenkaa, jos soittaa ja pyytää kyytiä : olen jo käynyt/ en ole menossa. Jos sattuu tämän jälkeen tulemaan kaupassa vastaan tuumaan joo piti äkkiä maitoo sittenkin hakea ja poistun ostoksiani tekemään :)

Eipä ole muuten aikoihin soitellut ollenkaan.. eli eepä tuo kaveri ollukkaan, paitsi jos silloin kun jotain tarvitsi.

Asuuko kaveri jossain korvessa vai miksi ei voi bussia käyttää? Tai pyytää kyytiä mieheltään?

Ei tod korvessa, laiska pyöräilemään, ja busseja kulkee mutta helpompi se on muiden kyydillä kato kun tullaan pihasta hakemaan ja odotetaan vartti vielä... Bussilla joutui töissä kulkemaan ja usein myöhästyi,ne kunnei odottele! Ja mies ei jaksa varmaan.. Kai he ajattelevat että kun kumminkin olen menossa sinne,miksen hakisi häntäkin, joka kerta ja aina ilman kiitosta/bensarahaa, en varmaan tarvi kun MUUTENKIN olen menossa. niin ja todella herkkänahkainen tämä kaveri,suuttuu ihan mistä vaan,siksi tästä asiasta sanominen onkin niin vaikeaa kunnen jaksa sitä mullittelua.. Pakko kai.

olet huolissasi, kun kaveri suuttuu?!? Jospa on sinun vuorosi nyt suuttua. Ei sinun tarvitse hakea häntä eikä mitenkään perustella. Sanot vain, että "en tule, kun en ehdi" ja sanot tuon saman tästä lähdin joka kerta. Ei kaveri voi alkaa väittämään, että ehditpäs.

Miksi sun pitäis jaksaa mitään mullittelua?

Sanot että nyt ei käy,menen toisella kyydillä, nähdään perillä.

Mikäli suostut viemään häntä, sovit että hilaa itsensä sun luo ensin tiettyyn kellonaikaan. Tai sanot että ok klo se ja se ajat siitä ohi, jos olet paikalla sillä hetkellä niin otan kyytiin, muuten oletan että tuut toisella kyydillä.

Mä sanon aina jos en tosissaan halua toista viedä että valitettavasti nyt ei käy. Joskus selitän syyn mutta jos henkilö on sellainen että alkaa säätää puolestani (voithan sä... tai voitaisko ajatella niin ja niin...) en selittele mitään. Ei on ei, nyt on nyt (esim. kun minä lähden baarista autolla, niin ne jotka haluaa mun kyydillä sieltä pois lähtee tasan silloin tai sitten tulevat taksilla), ja sovittu aika ja paikka on sovittu aika ja paikka. Niin helppoo se on.

Joo ja ihmiset osaa ottaa niin kovin järkevästi tällaisen kritiikin. Mulla oli opiskelukaveri, ihan aikuinen mieshenkilö joka teki tätä samaa. Pummi ensin satunnaisesti kyytejä silloin tällöin matkan varrelta, sitten homma lipsui siihen että hänet piti hakea kotoa, odotella niin että usein myöhästyttiin sen takia, päivän päätteeksi toimittaa kotiin tai parhaimmillaan jannu pyysi että käydäänkö kaupassa matkalla koska hän ei jaksa kantaa tavaroita kotiin.

Eräänä kauniina päivänä poltin pari männynkäpyä asian takia ja sanoin tälle kyseiselle ystävälleni, joka siis oli oikeasti ihan hyvä ystävä, että on aika hankala järjestää joka päivä aikaa hänen kuljettamiseensa ja polttoainekin maksaa sen verran että olisi ihan kiva jos hän osallistuisi välillä myös kuluihin (kulki siis välillä muitakin, huomattavasti pidempiä matkoja kyydillä), koska bensa kuitenkin maksaa enkä mä mikään henkilökohtainen hyväntekeväisyyskuljetuspalvelu halua olla. Sanoin ihan suoraan että mulla on vähän tyhmä olo siitä että hänelle on itsestäänselvää että mä kuskaan eikä juuri edes kiitä.

No, tyyppi veti ihan hillittömät maissipellot nekkuun, ei puhunut mulle varmaan kuukauteen ja kun yritin kysyä että oikeesti kai hän ymmärtää ettei mullakaan ole ihan niin järkyttävästi ylimääräistä rahaa saati sitten halua kuljettaa, odottaa, myöhästyä ym. hänen takiaan monta kertaa viikossa, että pyyntö jollain tavalla skarpata tai osallistua niihin kustannuksiin ei ehkä ole liikaa pyydetty. No, melkeinpä voi sanoa että ystävyys loppui siihen. Mikä oli todella hämmentävää, mutta aika valaisevaa myöskin. Ei siis ollut kovin kummoinen ystävyys.

Lähinnä tarinaturina siksi, että alkoi naurattaa että mikä lienee naisen reaktio tähän jos mieskin vetää näin hienosti draamakuningattaren roolin :D

Miksi vastaat puhelimeen noissa tilanteissa. Mä sanoisin vaan jälkikäteen, että olin jo matkalla enkä vastaa sillon kännykkään.
Jos olisi oikeesti tollanen tilanne mulla niin sopisin AINA bensarahan etukäteen ja jos ei niitä maksaisi niin ei olisi silloin mun kaveri enää se henkilö.

On hyvä sanoa vain etten ehdi. Mitään kummia selityksiä ei tarvitse antaa, kun ei tuollainen ihminen niitä yleensä ymmärrä ja jos bensarahaa alkaa vaatia niin menee sellaiseksi että ei nyt oo rahaa, maksan sitten ensi viikolla, ja maksua ei kuulu kuitenkaan. Helpompaa olla kiireinen ja joskus voi olla myös vastaamatta puhelimeen ja myöhemmin selittää, että oli niin kiire etten ehtinyt vastata. Eiköhän muutaman kiireen jälkeen ala ymmärtämään :)

Aina kun olet menossa itse bussilla soittele kaverille, että ehtisikö hänen miehensä heittämään autolla. Samaten jos joskus suostut kuskaamaan, niin ilmoitat, että sinulla on hieman kiire, voit ottaa kyytiin, jos on valmiina ulkona odottamassa sovitussa paikassa kun tulet. Sovit paikan vielä siten, että joutuu sinne heiman kävelemään. Ilmoitat myös, että jos häntä ei näy siellä, niin et jää odottelemaan, että oikeastikaan odottele.

Näkyy muillakin olevan tälläisiä kavereita... Ite en kehtais tehdä noin,mutta ei kai se oo tyhmä ketä pyytää vaan... No,nyt tuli stoppi kyllä tälle hommalle,suuttuu jos suuttuu mutta en jaksa enää... Ei näy hänen toimintansa täällä hirveästi ymmärrystä saavan,pitäis varmaan näyttää tää keskustelu sille.. :P

Minulla on pari tuollaista pummikaveria. Bensarahasta ei ole niin väliä, mutta eniten ärsyttää se että minu odotetaan aina kuskaavan, hakevan, vievän ja tuovan. Olenkin alkanut liikkua bussilla :) viimeksi kaveri närkästyi kun käskin hypätä myösbussiin, oli kuulemma kauhea vaiva ja helpommalla oltaisiin päästy jos olisin hakenut... annoin nalkuttaa.

Näkyy muillakin olevan tälläisiä kavereita... Ite en kehtais tehdä noin,mutta ei kai se oo tyhmä ketä pyytää vaan... No,nyt tuli stoppi kyllä tälle hommalle,suuttuu jos suuttuu mutta en jaksa enää... Ei näy hänen toimintansa täällä hirveästi ymmärrystä saavan,pitäis varmaan näyttää tää keskustelu sille.. :P

Näytä ihmeessä, sais ehkä vähän miettimisen aihetta :D

Yhteistyössä