"Kaverin" käytös - onko muille käynyt tällaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Cissy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Cissy"

Vieras
Onko teillä ollut koskaan sellaista tilannetta, että "kaveri" pitää yhteyttä lähinnä silloin, kun haluaa jotain? Rahaa lainaksi, lapsille hoitajaa ja vaikka mitä.

Olen pari kertaa auttanut, mutta kun aina ei vaan voi. Itselläkään ei ole rahaa tuhlattavaksi enkä pääsääntöisesti koskaan pysty lainaamaan muutamaa euroa enempää. Noin viisi kertaa tämän auttamisen jälkeen on tullut pyyntöjä parinkympin vippeihin ja viimeksi kun sanoin tuon saman, ettei ole, alkoi syyllistää minua siitä, että "onpa tosi kiva kun nyt jäätiin ilman sitäjatätä".

Tiedän kyllä, miten näissä tilanteissa kannattaa toimia ja aion jutella tämän vippaajan kanssa asiallisesti, mutta vakavasti. Halusin kuitenkin kysyä että onko muilla kokemusta tällaisesta?? Että kaverisuhdetta pidetään yllä vain kun jotain tarvitsee ja jälkeenpäin vielä syyllistetään?

On näitä varmaan paljonkin... mut miten röyhkeä ihminen voi olla että pitää itsestäänselvyytenä että hän kyllä saa rahaa ja sitten alkaa valittamaan, kun ei olekaan lainata?!

kaikenlaisia on, mutta vastuu on aina itsella. jos ei pida puoliaan ja katselee siipeilijoita, niin sellaiset keraantyvat kylla haaskalle. ei pida kynnysmattoilemalla ostaa itselleen kavereita. tuollaisista tulee paasta eroon vaikka olisivat ainoita "kavereita".

Kokemusta on ja todella.

Yksi pitkäaikainen ystäväni on myös sellainen, että silloin kun hänellä on jotain ongelmia tm., niin pitää yhteyttä, mutta muuten ei kuulu mitään – ei vastaa edes puhelimeen.

Tein jopa sen virheen, että pyysin häntä yhdeksi kaasoistani. Itsekkäänä ihmisenä hän ei millään tavalla huomioinut hääpäivää ja veti vain hirveät kännit ja avautui kaikille vieraille suhdekoukeroistaan ym. Aluksi jaksoin aina sääliä ja auttaa kaveria, mutta kun ihminen tahallaan ajautuu ongelmasta toiseen eikä edes yritä kuiville, niin sitä väsyy – etenkin kun ei saa mitään takaisin, edes puhelimeen ei voi vastata.

Mun neuvo ap:lle on, että jos suhde aina vain ottaa, ottaa ja ottaa, sitä on aika miettiä myös omalta kantilta.

Te olette ihan oikeassa. Mä en edelleenkään lainaa sille rahaa, vaan jäähdytän välit pikkuhiljaa. Eiköhän se tästä. Ihan järjetöntä miten jotkut ajattelee oikeesti vain itseään. Ei voi olla mun vika, jos eivät osaa huolehtia rahoistaan, prosenttipitoisia juomia ostelevat lähes joka päivä.

Kyllä tälläisiä tyyppejä on. Ikävintä on kun kaveri soittaa ja kysyy, että onko sinulla mitöön sinä ja sinä päivänä. Sitten kun sanoo, että ei, kun luulee, että se kutsuu kylään, se sanookin, että se tarttis sinäpäivänä jotain apua. Niinku tosi jees. :/

Harvemmin ollaan apua kuelletty, mutta eipä sitten olla muuten yhteyksissä oltu enää itsekään. Meitä harvemmin pitää kenenkään autella.

Varaudu siihen että luultavasti sitten syyllistää sua siitä ettet ole yhteydessä tai käyttäytyy muuten niin kuin kusipää - mitä onkin... Mutta anna meuhkata sitten, ei toi ole kaveruutta eikä sulla oo mitään velvollisuutta olla joku hemmetin pankki/lastenhoitaja/yleismies.

Tuommoinen on hyväksikäyttäjä, ei kaveri (eikä missään nimessä ystävä). En ole moisia riippakiviä kantanut mukanani, vaikka ystäviä (ja kavereitakin) tarvittaessa autan.

Tuollaisten ystävien kohdalla kannattaa joskus antaa potut pottuina:

Kilauttakaa joskus itse kaverille ja vaatikaa lainaa (vaikkette sitä juuri siloin tarvitsekaan). Jos ei lainaa voitte joko
A) syyllistää kamalasti ja pistää välit poikki
B)hyväksyä asian, mutta muistuttaa siitä joka kerta kun kaveri tahtoo lainata rahaa "mäkin oisin tarvinnut sillon lainaa muttet lainannut" ja sillä perusteella kieltäytyä lainaamasta.

Jos taas kaveri vastoin odotuksia suostuu lainaamaan pistätte rahasumman visusti sukanvarteen ja luovutatte kaverille kun sillä seuraavan kerran on rahapula.

Tuollaisten ystävien kohdalla kannattaa joskus antaa potut pottuina:

Kilauttakaa joskus itse kaverille ja vaatikaa lainaa (vaikkette sitä juuri siloin tarvitsekaan). Jos ei lainaa voitte joko
A) syyllistää kamalasti ja pistää välit poikki
B)hyväksyä asian, mutta muistuttaa siitä joka kerta kun kaveri tahtoo lainata rahaa "mäkin oisin tarvinnut sillon lainaa muttet lainannut" ja sillä perusteella kieltäytyä lainaamasta.

Jos taas kaveri vastoin odotuksia suostuu lainaamaan pistätte rahasumman visusti sukanvarteen ja luovutatte kaverille kun sillä seuraavan kerran on rahapula.

Ei huono idea toikaan! :D

En tunne ketään aikuisia jotka vielä aikuisena rahaa lainaisivat tai kerjäisivät. Yleensä ovat oppineet jo että sitä ei katsota hyvällä. Yleensä hyväksikäyttäminen ja röyhkeys tapahtuu itsekkäillä ihmisillä palvelusten muodossa, mutta vielä niin että suoraan ei kysytä, voitko tehdä palveluksen, vaan oletetaan vaan että omat vanhemmat ovat velvollisia hoitamaan tai lapsille ei vain laiteta iltapäivähoitopaikkaa satasen säästön takia ja penskat ovat muualla pahanteossa tai jos lapsi lähtee kaverille on sillä välin häivytty kauppaan.

tuollaset vaan jatkaa ja jatkaa....

kerran lainasin vähistä yksinhuoltaja rahoistani "kaverille" 100 mk ja rahoja en saanut takaisin vaan kaveri antoi sukset! no ihan hyvät sukset sinällään mutta ei tuon rahan arvoiset. sen jälkeen en pitänyt kyllä yhteyttä kun vielä muutti toiselle paikkakunnallekkin