Kaverit syö meidän eväät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelma tämäkin

Vieras
Lapsellani on kaveri jonka kanssa viihtyy hyvin. Nähdään perheiden kesken usein (joko he kyläilevät meillä tai nähdään puistossa tai muualla). Meitä ei juurikaan kutsuta heille.

Tuttavaperheen lapset (2) syövät aina meidän eväät. Tulevat käsi ojossa paikalle heti kun avaan kassini, samoin kylään tulleessaan ilmoittavat välittömästi olevansa nälkäisiä ja haluavat heti ruokaa. Heillä ei ole _koskaan_ mukanaan eväitä tai mitään tuomisia kun tulevat, ulkona heillä on toisinaan omat eväät.

Lasten vanhemmat eivät kiellä kinuamista (paremminkin kannustavat lapsia pyytämään), ja välillä olen joutunut sanomaan että nyt meillä on eväät varattu ainoastaan meidän perheelle. Siinä vaiheessa kun on tiedossa että ulkoilu kestää useita tunteja, niin olisi varmasti ihan fiksua ottaa enemmän omia eväitä mukaansa.

Tämä ei siis ole satunnainen "ongelma", vaan tätä tapahtuu välillä useita kertoja viikossa.
Mietin että pitäisikö asiasta sanoa kohteliaasti vai jatkaa samaan malliin?
Kyse ei nyt ole eurosta vaan kahdesta, vaan tosiaan kuukaudessa menee aikamoinen summa toisen perheen evästarpeisiin.

Väärinkäsitysten välttäämiseksi lisään vielä, että mielelläni kestitän vieraita ja jaan niitä eväitäkin ;) rajansa kuitenkin kaikella.

Sanoisin kun näistä tapaamisista sovitaan, että "jokainen ottaa sitten omat eväät, jooko?". Jos loukkaantuvat niin sitten loukkaantuvat.

Periaatteessa tarjoan jotain syömistä vieraille, kun tulevat meille, mutta jos homma menisi niin että käyvät usein, kutsuvat kenties itse itsensä kuten joillain on tapana, ja heti ovensuussa ilmoittavat että haluavat ruokaa, niin saattaisin joku kerta todeta että ikävä kyllä me syötiin juuri ja nyt ei ole mitään tarjottavaa....

Kyllä mä ihmettelen tällaista munattomuutta. Ei kai kukaan voi syödä kenenkään ruokia, jos ei anneta syödä.
Sanotte siitten lasten vanhemmille, että laittakaa lapsillenne omat eväät ettei tarvitse muilta kerjätä.

[QUOTE="vieras";26339487]onko pakko antaa? Mä aina ihmettelen näistä kirjoituksista että eikö sen vertaa voi uskaltaa sanoa ... sitten saa syyttää vain itseään.[/QUOTE]

Eikai ole pakko? Mutta siinä vaiheessa kun pienet lapset seisovat vieressä käsi ojossa ja omat lapset ovat nälkäisiä, niin on vaikea syödä eväitään rauhassa, eikö.

[QUOTE="niin";26339533]Eikai ole pakko? Mutta siinä vaiheessa kun pienet lapset seisovat vieressä käsi ojossa ja omat lapset ovat nälkäisiä, niin on vaikea syödä eväitään rauhassa, eikö.[/QUOTE]

Jos lasten vanhemmat on vieressä, niin voi toki sanoa heille että hohoi, miksi lapsenne kerjäävät. Kerjääminen on ruma tapa, kieltäkää heitä ja menkäähän hakemaan lapsillenne omat eväät. Hyvänen aika sentään.
Jotain rajaa!

Varaat eväitä vaan omalle porukalle. Ja sitten sanot, että valitettavasti ei ole muille. Esim. banaanit, leivät, pillimehut jokaiselle 1 kpl.

Ja kun tulevat teille ja alkavat kinuta, niin sanot, että nyt ei ole meillä mikään ruoka-aika, eikä mitään syötävää nyt oteta.

Sanoisin kun näistä tapaamisista sovitaan, että "jokainen ottaa sitten omat eväät, jooko?". Jos loukkaantuvat niin sitten loukkaantuvat.

Periaatteessa tarjoan jotain syömistä vieraille, kun tulevat meille, mutta jos homma menisi niin että käyvät usein, kutsuvat kenties itse itsensä kuten joillain on tapana, ja heti ovensuussa ilmoittavat että haluavat ruokaa, niin saattaisin joku kerta todeta että ikävä kyllä me syötiin juuri ja nyt ei ole mitään tarjottavaa....

Näin tai jos millin et kehtaa, kysy ennen retkeä, pidetäänkin puistonyytärit vai ottaako jokainen omat eväät. Jos omat eväät, otat tasaluvun sämpylöitä ja tasaluvun pillimehuja teidän perheelle.

[QUOTE="vieras";26339891]Tee enemmän niitä eväitä, että riittää kaikille halukkaille! :)[/QUOTE]
= kustanna muidenkin lasten ruuat, kun niiden vanhemmat ei itse jaksa ja viitsi ruokkia lapsiaan =). Kanna sinä ap kassikaupalla sapuskaa esim. puistoon mukaan, jos ne muut ei viitsi =)

[QUOTE="vieras";26339891]Tee enemmän niitä eväitä, että riittää kaikille halukkaille! :)[/QUOTE]

ap on jo pidempään ruokkinut kaverinsa. nyt hän haluaisi käyttää nekin rahat omaan perheeseen. on laskenut että menee paljon kavern perheen ruokiin.

Ota eväitä vain sen verran kun arvelet omien lasten syövän, ja sano kerjäävään tuleville lapsille, että nyt ei valitettavasti ole mitä antaa. Ikävä tilanne tietysti, jos kaverin lapset on nälissään eikä kaverilla ole heille eväitä mukana, joten ehkä olisi paras sanoa asiasta kaverille jo ennen tapaamista... Jos ei suoraan kehtaa, niin vaikka niin kuin joku ehdotti, että kyselet pidetäänkö nyyttärit vai tuoko jokainen omat eväät.

No ap...sä voit joko jatkaa ja harmitella rahanmenoa tai todeta että eväät ovat teille. Asiallisesti voi sanoa näille toisille vanhemmille. En mäkään jaksas jatkuvaa pummaamista. Tai sitä että ovelta aletaan jo vaatia ruokaa.

Hankala paikka. Sinänsä ärsyttävää, että rahaa menee toistenkin ruokiin, mutta toisaalta kurjaa lasten kannalta olla ilman eväitä, jos omat vanhemmat ovat niin dorkia, etteivät huolehdi ruokapuolesta. Itse varmaan nielisin ärsyynnyksen ja ruokkisin ystäväperheen lapsia myös. Toisaalta, jos kyseessä on ystäväperhe, niin miksipä vanhemmille ei voisi sanoa suoraan asiasta, vai aikuisten kesken siis.

Yhteistyössä