Kävin ehkäisyneuvolassa ja sain kauhistelua ja valituksia osakseni :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörrikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mörrikkä

Vieras
Vuosi sitten keväällä viimeksi käynyt ja nyt kävin taas. Olen tuossa välissä laihtunut miltei 4kg. Alkukesänä painoin 1,5kg enemmän kuin nyt. Piti oikein kahteen kertaan punnita ja mittasi pituudenkin vaikka koneella oli edellinen mittaustulos. En kuitenkaan ole kasvanut tai kutistunut vuoden aikana :D Ja sitten laski painoindeksin ja siitä se kauhistelu sitten alkoi. Totesi kuitenkin, että olen tainnut aina olla hoikka ja kyseli onko suvussa paljon hoikkia. Kerroin, että olen koko kesän syönyt todella runsaasti enkä ole harrastanut koko kesänä mitään liikuntaa, niin silti kilot tippuneet. Koko ikäni saanu kuulla kiloistani (paitsi raskausaikana ) ja niin se vaan jatkuu edelleen. Ei kivaa kuunneltavaa kun en noille kiloille näemmä mitään voi :(

Miehelle kun asiasta sanoin, niin mies vaan tokas, et no mikset sä syö! Vaikka ihan tasan tarkkaan tietää, et kuin paljon mä syön. ja kysäs viel virnistäen perään, et vai oksennanko mä useinkin? (lauantai-aamuna tuli oksennettua, mut johtui edellisillan siidereistä ja bacardicolasta :D )

No onhan paino BMIn alarajoilla... Mutta jos on aina ollu hoikka niin se taitaa olla ihan geeneissä sit.

Mä olen BMI:ssä mitattuna tuplaten sinä :mad: mutta se on ihan omaa vikaa...

No onhan se, mut painan sentää 2kg enemmän kuin ennen raskautta ja oon saanu noi muutamat kilot pidettyäkin. Geeneissä se on, sen tiedän, mut ei se kivaa ole kun yli 30:nä joutuu tuota samaa kauhistelua ja voivottelua kuuntelemaan mitä ala-asteella jo joutui kuulemaan.

varmaan ammatti-ihmiset kauhistelevat siksi, jotta huomaavat ettei kyse ole mistään sairaudesta. ja voivat myös yrittää ottaa selvää, että onko sulla joku kompleksi ittesä kanssa. eli voivat epäillä että tahalleen et syö paljoa.

sanot reilusti vaan että olet sen sorttinen että et liho vaik kuinka söisit. he tekevät vain työtään.

No jos oot syöny koko kesän todella runsaasti, et oo liikkunu ja paino edelleen laskee jopa neljä kiloa, niin todellakin on terveydenhoitajan syytäkin alkaa huolestua mistä se johtuu. Esim. jokin imeytymishäiriö, suolistohauraus tmv.

Normaalin perusterveen ihmisen paino ei laske runsaalla syömisellä ja liikkumattomuudella.

[QUOTE="hei";21895544]varmaan ammatti-ihmiset kauhistelevat siksi, jotta huomaavat ettei kyse ole mistään sairaudesta. ja voivat myös yrittää ottaa selvää, että onko sulla joku kompleksi ittesä kanssa. eli voivat epäillä että tahalleen et syö paljoa.

sanot reilusti vaan että olet sen sorttinen että et liho vaik kuinka söisit. he tekevät vain työtään.[/QUOTE]

Kun nuo samat kauhistelut ja valitukset sain jo vuosi sitten tarkastuksessa. Samalta hoitajalta. Ja samalta hoitajalta sain samat litanjat jo 2,5 vuotta sittenkin. Ja joka kerta olen samat asiat sanonut. ja vaikka mittojen ja painoindexin mukaan hoikka olen, niin läskiä on reisissä, mahassa ym. Pohkeissa ja reisissä on selluliittiakin reilusti, ettei mitään lyhyitä hameita kehtaa edes ilman legginssejä pitää.

Kun nuo samat kauhistelut ja valitukset sain jo vuosi sitten tarkastuksessa. Samalta hoitajalta. Ja samalta hoitajalta sain samat litanjat jo 2,5 vuotta sittenkin. Ja joka kerta olen samat asiat sanonut. ja vaikka mittojen ja painoindexin mukaan hoikka olen, niin läskiä on reisissä, mahassa ym. Pohkeissa ja reisissä on selluliittiakin reilusti, ettei mitään lyhyitä hameita kehtaa edes ilman legginssejä pitää.

Pelkästään toi että oot alipainoinen ja hoet kuinka "läskiä on" kertoo ehkä jotain. Ja selluliittiä voi olla laihallakin.

[QUOTE="Jep";21895570]No jos oot syöny koko kesän todella runsaasti, et oo liikkunu ja paino edelleen laskee jopa neljä kiloa, niin todellakin on terveydenhoitajan syytäkin alkaa huolestua mistä se johtuu. Esim. jokin imeytymishäiriö, suolistohauraus tmv.

Normaalin perusterveen ihmisen paino ei laske runsaalla syömisellä ja liikkumattomuudella.[/QUOTE]

Mä oon aina painanut 45-46 kg ja nää on vaan raskauden jäämiä jotka näemmä koittaa karistaa itseään irti vaikka mitä tekisin ja vaikka kuin koittaisin niitä pitää.

[QUOTE="Niin";21895582]Pelkästään toi että oot alipainoinen ja hoet kuinka "läskiä on" kertoo ehkä jotain. Ja selluliittiä voi olla laihallakin.[/QUOTE]

Mitä se kertoo? Itse haluaisin painaa enemmän. Ja siksi syönkin paljon jotta kiloja tulisi lisää. Mutta suvun geenit on mitä on ja kaikki todella todella hoikkia. Niin kait se on vaikeaa itseään sitten lihottaa.

Ei kannata välittää - itsehän tiedät, ettei syömishäiriötä ole? Vai tiedätkö? Et ole minun näkökulmastani edes vielä kovin "laiha", silllä itse olen hoikasta suvusta ja koskaan en ole kevyttuotteita syönyt, minkäänlaista dieettiä harrastanut - ja ikääkin reilusti päälle 30, 2 lasta ja pituus 170/paino 51. Tulin synnytyssairaalasta täsmälleen samanpainoisena kun olin raskaaksi tullessani (lapsi silti lähes nelikiloinen), mutta silti olen aina syönyt reilusti ja parin tunnin välein tulee nälkä - aineenvaihduntaa jopa tutkittiin nuorena, mutta mitään ei ole varsinaisesti vialla. Elimistö ei vain käytä eli pilko ravintoa (=proteiineja) tehokkaasti. VAnhan kansan sanonta "läpipasko" on lopulta aika kuvaava termi. Ole iloinen: itse kärsin laihuudesta ja siihen liittyvästä kiusaamisesta lapsena, mutta aikuisena siitä on tytöttelyä ja pientä kauhistelua lukuun ottamatta ollut lähinnä iloa. Viestistäsikin ehkä kuultaa hieman läpi "ylpeys" hoikkuudestasi? Ja miksipä ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Hoikka myöskin;21895640:
Ei kannata välittää - itsehän tiedät, ettei syömishäiriötä ole? Vai tiedätkö? Et ole minun näkökulmastani edes vielä kovin "laiha", silllä itse olen hoikasta suvusta ja koskaan en ole kevyttuotteita syönyt, minkäänlaista dieettiä harrastanut - ja ikääkin reilusti päälle 30, 2 lasta ja pituus 170/paino 51. Tulin synnytyssairaalasta täsmälleen samanpainoisena kun olin raskaaksi tullessani (lapsi silti lähes nelikiloinen), mutta silti olen aina syönyt reilusti ja parin tunnin välein tulee nälkä - aineenvaihduntaa jopa tutkittiin nuorena, mutta mitään ei ole varsinaisesti vialla. Elimistö ei vain käytä eli pilko ravintoa (=proteiineja) tehokkaasti. VAnhan kansan sanonta "läpipasko" on lopulta aika kuvaava termi. Ole iloinen: itse kärsin laihuudesta ja siihen liittyvästä kiusaamisesta lapsena, mutta aikuisena siitä on tytöttelyä ja pientä kauhistelua lukuun ottamatta ollut lähinnä iloa. Viestistäsikin ehkä kuultaa hieman läpi "ylpeys" hoikkuudestasi? Ja miksipä ei?

Haluaisin lisää kiloja ja lihaa luiden ympärille. En vaan jaksa tuota ainaista kauhistelua. Enkä ulkonäöllisesti ole niin laiha mitä painoindeksi kertoo. Juuri siksikin kun tuota läskiä on siellä täällä. Käytän meinaan 36 kokoisia vaatteita. Tiedän, ettei mitään syömishäiriötä ole. Eikä tule.

Hoikka myöskin- Ja juuri tuon ulkonäköinen takia hoitaja punnitsi minut pariin kertaan kun ei uskonut lukemaa. Moni on veikannut ulkonäköni perusteella, että painan 55-58kg.

Haluaisin lisää kiloja ja lihaa luiden ympärille. En vaan jaksa tuota ainaista kauhistelua. Enkä ulkonäöllisesti ole niin laiha mitä painoindeksi kertoo. Juuri siksikin kun tuota läskiä on siellä täällä. Käytän meinaan 36 kokoisia vaatteita. Tiedän, ettei mitään syömishäiriötä ole. Eikä tule.

Ok, kuntosalilla käyminen on ainoa ratkaisu tuohon ongelmaan:) Painoilla harjoittelu kiinteyttää ja muokkaa vartaloa, mutta painoa ei silti putoa vaan jopa nousee koska lihas painaa enemmän:)

Muuta ulkomaille. Siellä sua ei kohdella liian laihana vaan ihan normaalina. Suomessa on niin paljon ylipainoisia, että ihan normaalitkin alkavat näyttää 'erikoisilta'. Itse olen 172cm ja 53kg, ja omasta mielestäni oikein näpsäkkä. Kunto on hyvä ja syön ilman ongelmia. Ole oikein tyytyväinen itseesi, et joudu vanhemmalla iällä kärsimään ylipainon mukanaan tuomista terveysongelmista!

Mun mitat melkeenpä samat ennen raskautta. Nyt toiveissa, että jäis vähän kiloja raskauden jälkeen. 10kg tullu tähän mennessä. Ihmiset luulee, ettei mulle oo tullu muita kiloja ku pelkästään vauvasta johtuvat, mutta näytän nyt normaalipainoselta, niin vissiin eivät hoksaa että on niitä kertyny :D

Minulle on nyt jäänyt epäselväksi, haluaako aloittaja lihoa vai laihtua vai pysyä entisellään. Toisaalta kaikki kauhistelevat hänen laihuuttaan, toisaalta hän itse kauhistelee selluliittejaan.

Taitaa olla, että hän haluaa vain keskustella painostaan. Kun riittävän monesta narusta vetää, joku intoutuu varmaan mukaan.

Minulle on nyt jäänyt epäselväksi, haluaako aloittaja lihoa vai laihtua vai pysyä entisellään. Toisaalta kaikki kauhistelevat hänen laihuuttaan, toisaalta hän itse kauhistelee selluliittejaan.

Taitaa olla, että hän haluaa vain keskustella painostaan. Kun riittävän monesta narusta vetää, joku intoutuu varmaan mukaan.

Minulla on selluliittiä, ja sitä hieman häpeilen, mutta sitä en poiskaan saa joten peittelen. Kiloja haluan lisää ehdottomasti jotta tuo painoindeksikin kertoisi minun olevan normaali edes joskus elämässäni. =)

onko tutkittu ettei ole kilpirauhasen liikatoimintaa.

Muutenkin kyllä voi olla ihan geeneistä kiinni että on hoikka. Mutta muista se että lihas painaa enemmän ku läski.

Meillä vähän sama homma lasten kanssa, molemmat pojat ovat pitkiä ja hoikkia...iältään ovat 4- ja 6. vauvasta asti menneet käyrien alapuolella painon suhteen ja edelleen se tulee neuvolassa puheeksi ja neuvotaan lisäämään öljyä lasten ruokiin yms. En kuitenkaan ole koskaan mitään öljyä lisäillyt kun lasten pituuskasvu on normaalia, jopa hieman käyrien yläpuolella, pojat on terveitä ja urheilullisia ja syövät rasvaa leivän päällä ja syövät muutenkin normaalia kotiruokaa. En tiedä miksi minun kuuluisi väkisin lihottaa lapsiani!

Yhteistyössä