Kävin tutustumassa H&M valikoimaan ja järkytyin

Täällä kans yks onneton jota HM ei ole muistanu mainospostilla :'( liikkeessäkin olen asioinut alle 15 kertaa, ostanut varmaan kolme vaatekappaletta :whistle: tosin tilannetta kompensoi lasten täti joka säännöllisesti muistaa kuopusta Hello Kitty-asuilla.
Mitä tulee HM:n eettisyyteen, se lienee ainoita vaatefirmoja jotka on asian eteen tehneet jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Olen käynyt bangladeshissa monta kertaa kun puoliso on sieltä ja Hm vaatteet ommellaan ihan siistissä tehtaassa missä aikuisia töissä. Bangaldeshista saa ostaa tehtaalta suoraan vaatetta ja olen ostanut hm:ltä esim t-paidan 10-20 sentillä bangladeshista. siellä 1 euro on paljon.Bangladesh on paljon muutakin kun vaan köyhä itse asiassa siellä asuu myös suomalaisia perus maukkoja rikkaampia.

Olisi ollut mukava kuulla ap:n kommentteja myös tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
http://www.kuluttaja.fi/Page/bab451be-512f-4ea3-b3ae-6ead53cc82d2.aspx

tos on jotain juttua.

H&M sai parhaat arvostelut

Tästä tulikin mieleen että pitää pistää Kuluttajalehdelle palautetta että tästä tarvitaan uusintapainos. Haluaisin tietää, onko tilanne pysynyt samana vai muutoksia puolin ja toisin. Samoin olisi mukava tietää esim markettien omien merkkien eettisyys. Itse epäilen, että esim S-ketju tätä ei ole yhtään ajatellut...

H&M on vain pisara meressä, lähes kaikki urheilumerkit ja muutkin merkit on jo vuosia tehty Bangladeshissa, Pakistanissa, Kiinassa, Intiassa jne. Eivät ne kalliit merkitkään välttämättä sen eettisempiä ole. Puuvillantuotannosta ja niistä työolosuhteistakin on eettisyys kaukana...
Itse asiassa eettisintä lienee on ostaa vain tarpeeseen ja harvoin ja suosia mahdollisimman paljon kierrätystä, niin että vaatteet käytettäisiin loppuun ja niiden elinkierto olisi mahdollisimman pitkä.
Sinänsä tehdastyö, jos tuotanto tapahtuu valvotuissa olosuhteissa, on kuitenkin monelle ainoa mahdollinen toimeentulomuoto monissa maissa ja niillä palkoilla elätetään perhettä pitkään.
Toki suosimalla suomalaisia käsityöläisiä voi esim. panostaa kotimaahan ja reilun kaupan tuotteita valitsemalla tietää, että viljelijöille jne. jää kuitenkin hieman isompi siivu kakusta... Ekologisia valintoja voi tehdä myös niin, ettei ostakaan ulkomailta tuotua soijaa (vaikka kasvissyönti on pihvilihan tehotuotantoa ekologisempaa) vaan ostaa paikallista luomulihaa, syö riistaa, pyydettyä kalaa jne. ja on mahdollisuuksiensa mukaan omavarainen (perunat, vihannekset, yrtit) ja keräilijä (marjat, sienet).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
H&M on vain pisara meressä, lähes kaikki urheilumerkit ja muutkin merkit on jo vuosia tehty Bangladeshissa, Pakistanissa, Kiinassa, Intiassa jne. Eivät ne kalliit merkitkään välttämättä sen eettisempiä ole. Puuvillantuotannosta ja niistä työolosuhteistakin on eettisyys kaukana...
Itse asiassa eettisintä lienee on ostaa vain tarpeeseen ja harvoin ja suosia mahdollisimman paljon kierrätystä, niin että vaatteet käytettäisiin loppuun ja niiden elinkierto olisi mahdollisimman pitkä.
Sinänsä tehdastyö, jos tuotanto tapahtuu valvotuissa olosuhteissa, on kuitenkin monelle ainoa mahdollinen toimeentulomuoto monissa maissa ja niillä palkoilla elätetään perhettä pitkään.
Toki suosimalla suomalaisia käsityöläisiä voi esim. panostaa kotimaahan ja reilun kaupan tuotteita valitsemalla tietää, että viljelijöille jne. jää kuitenkin hieman isompi siivu kakusta... Ekologisia valintoja voi tehdä myös niin, ettei ostakaan ulkomailta tuotua soijaa (vaikka kasvissyönti on pihvilihan tehotuotantoa ekologisempaa) vaan ostaa paikallista luomulihaa, syö riistaa, pyydettyä kalaa jne. ja on mahdollisuuksiensa mukaan omavarainen (perunat, vihannekset, yrtit) ja keräilijä (marjat, sienet).

Niin joo, ja ulotin tähän keskusteluun sikäläisten palkkojen lisäksi myös muun ekologisen ajattelun, anteeksi- tuli ot...

http://www.sask.fi/

Tuolla on mielenkiintoista materiaalia eettisestä tuotannosta. Vaikkapa:

Raportti vahvistaa: Heikko valvonta toi hikipajavaatteet suomalaisten hyllyille http://www.sask.fi/?x101252=423923

Lisäksi http://www.puhtaatvaatteet.fi

Yhteistyössä