Käy sääliksi kun isommat sisaret laitetaan vastuuseen nuoremmistaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Eräs tyttö valittaa aina itku kurkussa kun joutuu aina hoitamaan 2v siskoaan. Tytöllä ikää itsellä 7v. Samoin yksi tuttu kertoi kuinka heillä 5v tyttö hoitaa vauvaa kun hän ei ehdi, kiikutaa vauvaa siis sitterissä ja hoitelee kaikenlaisia pikkupuuhia äidin käskystä.Yksi äiti kertoi kuinka oli laittanut 6v tytön vahtimaan 2v ikäistä siksi aikaa kun luki vanhemman lapsen kanssa kokeisiin. Eikö tällainen jo ole liikaa? Ei lapsen tulisi olla vastuussa toisista lapsista. yksikin poika valitteli kun joutuu aina katsomaan pikkusisarusta kun äiti on illat töissä.

Minusta sisarusten velvollisuus ei ole pienempiä hoitaa. Jos haluavat niin voivat toki, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vanhemmat laittavat isommat sisarukset hoitamaan pieniä! Hoitaisivat itse omat lapsensa! Ei veljeni tarvinnut minua koskaan kaitsea, vanhemmat hoitivat hoitajan jostain muualta.

Tuota samaa ihmettelen yhden tuttavaperheen kohdalla. Äiti komentaa 10v poikaa jatkuvasti, että "hae vauvalle sitä ja tätä" jne...oikein raivoaa jos poika ei heti tee.

Muistan koulu aikaan kun monenkin piti joutua heti kotiin vahtimaan pienempäänsä kun vanhemmat on töissä,ikävää oli.Onhan tollanen eka toka luokalla oleva aik pieni vielä itsekin.

mun mielestä ei liian sitovasti, mutta kyllä mä joskus "hoidin" pikkusiskoani, eikä haitannut. Joskus sain siitä taskurahaakin. Mutta ei pakotettu, jos ei halunnu. Mun mielestä ei saa pakottaa kuitenkaan.

Mä olen vähän kattellut kun tuttujen 10v katsoo sisarensa perään äidin ollessa iltatöissä. Sisar 7v ikäinen. Ovat illat usein kahdestaan kotona. Samoin yksi perhe laittaa 8v pojan vastuuseen 3v sisaruksesta. Jos poika möhlii ja sisar pääsee karkuun niin isä raivoaa pojalle.

Mun mielestä ap:n tapausesimerkit on ihan erilaisia: Jos 6 v "vahtii" 2 v:tä, kun äiti auttaa esikoista läksyissä, niin ei sitä oikeestaan voi hoitamiseksi sanoa, vaan ehkä pikemminkin leikkivät yhdessä. Ja jos 5 v keinuttaa sitteriä, niin ei sekään nyt miltään orjatyöltä kuulosta. Sen sijaan, jos isoveli joutuu jäämään yksin pikkusiskon kanssa, kun äiti on töissä, niin se on kyllä huonompi homma.

Kaksi piippuinen asia. varsinaista vastuuta nuoremmista ei voi sysätä sisaruksille, mutta yleisesti ottaen lapsenkin on hyvä oppia tiettyä vastuuntuntoa ja osana siihen voi kuulua joskus pienemmän sisaren kanssa oleminen.

Mä oon edelleen vähän katkera siitä, että jouduin vahtimaan sisaruksiani niin paljon. Varsinkin kesälomat oli kamalia. Mitäs sitä 10-16-vuotiaana muutakaan tehdä kuin vahtia vaippaikäisiä.

Yhteistyössä