Mulla kaksi käynnistettyä synnytystä ja kokemukset ihan positiiviset.
Ensimmäinen synnytys käynnistettiin rv 38+5, raskausmyrkytys syynä, olin maannut jo viikon osastolla levossa. Käynnistys tableteilla kohdunsuulle. Ensimmäiset muruset aamupäivällä noin kello 11. Pieniä supisteluja saatiin aikaiseksi, mutta kuten lääkärillekin sanoin niin kunnon shoppailulla olis irronnut parempia
Käynnistelyä jatkettiin ja sain vielä kaksi annosta muruja kohdunsuulle, kun supistelut edelleenkään ei olleet kummoisia niin ehdottivat jo että annetaan kipupiikki kankkuun ja nukkumaan...Minä päätin että mahan kanssa en takaisin osastolle mene ja alettiin miehen kanssa kävelemään sairaalaa ympäri, että saataisiin jotain tapahtumaan. Illalla kahdeksan aikaan alkoi supparit jo tuntua ja mentiin osastolle käyrille. Siinä alkoi sitten jo tuntumaan aikamoista selkäkipua ja yhdeksän aikaan meni vedet. Vesien menon jälkeen alkoi supparit olemaan kipeitä, mutta aukeamista ei juurikaan tapahtunut. Siirryttiin saliin jotta saisin kipuun ilokaasua, epiduraalia ei voitu antaa kun kohdunsuu ei ollut tarpeeksi auki. Tunnin verran oltiin salissa ja pyysin uudelleen epiduraalia, kätilö totesi, että olin auennut sen verran että voitaisiin antaa. Jäätiin miehen kanssa odottelemaan lääkäriä joka laittaa vauvalle spinnin ennen kuin anestesialääkäri tulee. Lääkäri ei edes ehtinyt tulla kun tunsin tarvetta ponnistaa, hälytettiin kätilö takaisin ja samalla tuli myös lääkäri, sanoin että ponnistuttaa niin eivät uskoneet. Lääkäri alkoi kaikessa rauhassa laittelemaan niitä välineitä valmiiksi ja kun vihdoin alkoi tutkimaan minua niin olin kahdeksan senttiä auki. Laittoi kohdunsuulle puudutuksen ja alettiin ponnistaa, ponnistusvaihe 11 minuuttia ja ihana prinsessa oli sylissäni
Toinen synnytys käynnistettiin myös raskausmyrkytyksen vuoksi rv 39+4 tällä kertaa tipalla. Synnytys eteni aikalailla saman kaavan mukaan eli ensin ei tapahdu mitään ja sitten muutama kivulias supistus joilla paikat aukee. En tiedä onko tämä minun ominaisuus vai vaikuttaako käynnistys siihen. Tällä kertaa kaikki meni vielä nopeammin ja kivunlievitykseksi jäi vain ilokaasu, jota en edes juuri ottanut. Synnytyksen kesto 1,5 h ja ponnistus sama 11 minuuttia. 4,2 kiloinen poika tuli maailmaan vauhdilla ja ilman tikkejä, mitä neuvolassakin vähän ihmeteltiin.
Kaiken kaikkiaan yllätyin siitä, että kohdallani ainakin synnytys ei ollut niin tuskaista kuin kuvittelin. Ensimmäisen synnytyksen kivuliain vaihe kesti vain vähän aikaa niinpä toisella kerralla keskusteltuani kätilön kanssa olin sitä mieltä, että puudutukset vain siinä tapauksessa, että ei ole pelkoa niiden pitkittävän synnytystä. Jälkikäteen mietityttää se, että jos vielä lapsia tekee niin kun on molemmista ollut jo osastolla ja käynnistetty niin osaako kotoota sairaalaan lähteä ajallaan...