Käynnistys sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko teillä käynnistetty synnytystä, jos edellinen ollut sektio?

Mulle lääkäri sanoi, että mikäli ei itsestään käynnisty, tehdään taas sektio. Käynnistys ei kuulemma vaihtoehto mun kohdalla. Tietääkö joku miksi näin?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2006 klo 11:08 vieras kirjoitti:
Onko teillä käynnistetty synnytystä, jos edellinen ollut sektio?

Mulle lääkäri sanoi, että mikäli ei itsestään käynnisty, tehdään taas sektio. Käynnistys ei kuulemma vaihtoehto mun kohdalla. Tietääkö joku miksi näin?

Näin mullekin on kerrottu joka taholta.
Eka synnytys käynnistettiin ja päätyi sektioon. Kaksi seuraavaa suunniteltuja sektioita. Käsittääkseni käynnistys eli "tekopoltot" lisää riskiä kohdun repeämiseen. Omat normaalit supistelut olisi kai luonnollisia jotka kohtu voisi kestää, mutta lääkkeellinen käynnistys voisi olla liian raju.
Tämä minun käsitykseni.
Kannattaa viellä tarkistaa asia paremmin faktat tietäviltä.

Varmaan riippuu sairaalastakin?
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kaverillani on käynnistetty synnytys vaikka edellinen oli sektio. Seurasivat käynnistystä normaalia tarkemmin, ei esim. päässyt kotiin välillä ollenkaan.

Mulla on takana yksi alatiesynytys ja sektio (perätilan vuoksi). Nyt odotan kolmatta. Mulle neuvolan terkkari sanoi että voisin rv 36 äitiyspolilla käydessäni kysellä jos suostuvat käynnistämään tämän synnytyksen ellei vauva ala lasketun ajan aikoihin itsestään syntyä, koska mieheni työskentelee ulkomailla ja on täällä Suomessa vain käymässä lasketun ajan aikaan ja siitä viikon eteen päin. Siis että mieskin pääsisi mukaan synnytykseen ja näkisi vauvan. Itse vähän kauhistelin tuota koska mullakin on sellainen mielikuva ettei sektion jälkeen kovin helposti käynnistetä. Aion kuitenkin kysellä mitä ne siellä äippäpolilla sanovat tuohon terkkarin ehdotuseen. Mutta mitään ylimääräisiä riskejä en kyllä halua ottaa.

En tosiaankaan ole mikään asiantuntija, mutta itseni kohdalla (ehkä alkuperäisenkin) kohtu on ollut heikosti supisteleva (määrittelemätön supistusheikkous luki diagnoosissa), jolloin oksitosiinit ym. keinotekoiset supistuslääkkeet ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi sektion jälkeen. Eli käynnistys sektion jälkeen riippuu varmasti aika pitkälti siitä, miksi sektio on edellisellä kerralla tehty.

Yhteistyössä