käynnistys vauvan ison koon takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei!

Onko kellään käynnistetty synnytystä vauvan ison koon takia? Mulla menossa rv 37+ ja todennäköisesti käynnistys edessä vaikka paikat eivät ole yhtään vielä kypsyneet eikä auenneet, ei ole vauva edes laskeutunut eikä ole ollut supistuksiakaan!!!!

Onko muilla vastaavaa kokemusta ja miten käynnistys onnistui ja onkohan miten rajua kun ei todellakaan paikat ole kypsyneet vielä ollenkaan synnytykseen!!!?? :o

minut käynnistettiin viikolla 38 vauvan ison koon takia, painoarvio4kg. Paikat oli ihan epäkypsät. Ensimmäinen kapseli pantiin 11 aamulla ja se ei vielä vaikuttanut mitään, 15 laitettii uusi ja silloinkin tilanne vielä täysin epäkypsä.
16.15 kohdunsuu auki 5cm ja juuri kerkesin saamaan epiduraalin mistä kohdunsuu aukesi 2min täysin auki.
Siis voi kai sanoa että noopsaan toinen kapseli kypsytti paikat ja vauhdilla mentiin loppuun asti kun oli kerran vauhtiin päästy.

no mulla käynnisty synnytys itsestään vaikka samana päivänä oli lääkäri katsonut että ihan on paikat niin ummessa ja epäkypsät ku vaan olla ja voi. Vauva ei ollut yhtään laskeutunutkaan. Joten en usko olevan mahdottomuus tuo käynnistämisen onnistuminen. Itselläni luultavasti edessä käynnistäminen, mutta koen sen vain helpotuksena jos saan synnyttää pienemmän vauvan.

Esikko käynnistettiin rv 38+1. Aamulla klo 10 eka pillerinmurunen, siitä sitten neljän tunnin välein lisää. Seuraavana aamuna kahden aikoihin alkoi tapahtumaan jotain supistusten tapaista. Klo 4.30 synnärille, epiduraali noin klo 15.30, kalvot puhkaistu noin klo 17, poitsu syntyi klo 22.30. Ponnistusaika 2,5 h, repeämiä jonkun verran, imukupilla autettu.
51cm/3,8 kg

Älä jännitä, jokainen meistä on erilainen.

P.S. kakkonen (52,5 cm/3,5 kg) tuli ihan omin avuin rv 39+5

Missäpäin te asutte? Onko ihan yleinen käytäntö että käynnistetään rv38 jos painoarvio on 3,8-4kg? Jos näin on, niin helpottaa kyllä jännitystäni, minullakin iso vauva tulossa..

Kävin tänään painoarviossa. Rv 37+4 ja arvio oli 3,8 kg. Kahden viikon päähän uusi käynti, ei kuulemma käynnistetä ennen rv 39 jos muuten kaikki hyvin. Vauvan keuhkot saattavat kuulemma olla vielä keskeneräiset.
Iso vauva tulossa... tämä on kyllä jo toinen ja esikoinekin oli yli 4kg mikä myös käynnistettiin rv 39+ kun painoarvio oli jo 4,5 kg. Hyvin mahtui kuitenkin tulemaan ja toisen lapsen kohdalla ei niin hätäillä käynnistyksen kanssa jos kaikki ok.
Saisi tulla kyllä mielummin omia aikoja kuin joutua käynnistykseen mutta ei vielä mitään merkkejä ilmassa!!

Mulla kypsyttely/käynnistykokemus TAYS:sta v.2004. Rv 37+5 saatiin painoarvioksi 3900g ja rv 38 4500g äitipolilla. Kypsyteltiin 3 päivää sairaalan vuodeosastolla ennenkuin vedet menivät. Oli totaalisen turhauttavaa. Yläpää kypsyi, alapää ei, vaikka kävelin kaikki päivät supistusten aikaansaamiseksi. Olinkin jo kotiinlähdössä kun pakatessa meni vedet. Vauva olikin "vain" 3800g, pitkät reidet ja iso pää heittivät painoarviota ylöspäin. Nyt menossa rv 37+5 ja pikkukakkonenkin lähes 4kg painoarviossa. En kyllä anna kypsytellä/käynnistellä sen verran kurja kokemus oli. Supistukset tulivat vesien mentyä 30s-1min välein ja kestivät vain 30s, joten paikat eivät auenneet alkuun ollenkaan. Epin saamisen jälkeen kohdunsuu aukeni 8cm tunnissa ja ponnistin vain 12min. Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 15:01 täällä kyselee kirjoitti:
Missäpäin te asutte? Onko ihan yleinen käytäntö että käynnistetään rv38 jos painoarvio on 3,8-4kg? Jos näin on, niin helpottaa kyllä jännitystäni, minullakin iso vauva tulossa..

No koksissa ei käynnistetty mulla edes 10 päivän yliaikatarkastuksessa vaikka arvio oli +3900g. Lopulta tyttö syntyi muutaman päivän päästä, valtavalla työllä ja painoi 4,4kg.

Mulla esikko arviotiin 38+5 = 3,6kg. Vauva syntyi 39+5 ja oli 4355g. Ilmeisesti virhetarjonnan takia kiireellisellä sektiolla reilu 17h ekan epiduraalin antamisesta. Sanottiin synnärillä, että ehdottomasti seurava leikataan suunnitellusti. Kakkosta odottaessa kävin synnytystapa -arviossa, mutta heti kun ovesta sisään astuin lääkäri vilkaisi minua ja totesi, että noin pitkä (175cm) kyllä pystyy synnyttämään vaikka 5kg. Joten se siitä sektiosta. Keskustelun jälkeen sain kyllä papereihin merkinnän, että avautumisvaihetta tarkkailtava, jos näyttää hitaalta, leikattava heti. Mulla on olematon lantio ja jännitin synnytykseen asti mahdollisuuksiani tämän kakkosen kanssa. Odotus meni 10pv yli ja aamulla oli ya -kontrolli, jossa lääkäri ultrasi kaiken olevan hyvin, näytti jopa veren hienot virtaukset yms. ja painoarvioksi tuli 3,8kg. Ei kun kotiin. Iltapäivällä tultiinkin takaisin klo 16.15 ja muksu syntyi 20.45. Painoi 4355g, samat kuin esikko. Kalvot olivat kuulemma repeytyneet ja istukasta osa jo kuoleentunut, osa jäikin heti tulematta. Toisen asteen repeytymä. Ihan hyvillä mielin olen molemmista kerroista, mutta haluan vaan tähdentää, että älä niele suoralta kädeltä kaikkea mitä lääkäri sanoo. Arviot voi heittää ja ultra voi vääristää. Seuraavalla kerralla pyydän toisen lääkärin mielipiteen, jos yhtään epäilyttää tai arveluttaa.

Mulla käynnistettiin synnytys, mut ei vauvan ison koon takia, vaan lapsiveden niukkuuden (rv 40+5). Paikat epäkypsät, vauva ei ollut laskeutunut tarpeeksi eikä tietenkään pää kiinnittynyt, koko raskausaikana ei ainuttakaan supistusta. Mut ei ollut mitenkään rankka ja vaikea synnytys, vaikka kesti 19h.

Yhteistyössä