käytännön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asioita

Vieras
Täällä yksi, jolle vauvat ovat vasta ajatus jossain tuolla takaraivossa. Että ehkä meillekin joskus. Mutta mielessä pyörii kaikeinlaisa ""hulluja"" asioita. Jos minulla on kaksi lasta (vauvaa) joista toinen alle 6 kk ja makaa vielä vaunuissa ja toinen ehkä 1,5 - 2 v. Miten niiden kanssa kuljetaan esim. kaupungilla? Isompi ei kuitenkaan vielä jaksa kävellä tai seistä millään vaunujen yhteyteen laitettavalla ""telineellä"". Ja pienempi taas ei voi istua rattaissa. Tarvitaanko siis kahdet kärryt ja kaksi työntäjää?

Entäs sitten autossa? Molemmille pitää olla istuin (tai pienemmälle kaukalo). Usein kuskin penkkiä ei voi laittaa niin eteen, että turvaistuin mahtuisi sen taakse. Meillä varsinkin kuski eli mies on niin pitkä, että penkki on melkein ääriasennossaan takana, vaikka auto on isohko. Etupenkille ei voi laittaa, airbagia ei saa kytkettyä pois käytöstä. Ja miten sitten takakonttiin saadaan sullottua pienemmälle ne vaunut ja isommalle rattaat (ehkä selviää matkarattailla)? Ja perheen kaikki muut tavarat vaikka viikonloppumatkalle? Pitääkö ostaa tila-auto?

Tällaisia minä täällä mietin... =) Olisi kiva kuulla, miten olette toteuttaneet näitä käytännön asioita.

Olen vielä pari viikkoa lapseton, mutta uskallan silti vastata.

Jos lapsilla on pieni ikäero, voi ostaa kaksosten rattaat. Sellaiset, joissa on erilliset selkänojat. Isompi voi silloin istua ja pienempi nukkua tai päinvastoin. Takakonttiin ei silloin tarvitse sulloa kuin yhdet rattaat. Tai voihan sitä hankkia leveän suksiboksin katolle, jonne voi pakata osan tavaroista, kun ollaan menossa pidemmälle matkalle.

Automerkin valtuutetusta huoltoliikkeestä voi kysyä, saako airbagin kytkettyä kokonaan pois (tai siihen asti, kunnes se halutaan taas käyttöön). Meillä on pieni auto, 2-ovinen Honda Civic ja siinä oli jo käytettynä ostaessa kojelaudassa tarra, jossa lukee, että airbag on kytketty pois ja että tarraa ei saa poistaa, ennen kuin airbag on kytketty takaisin päälle. Uudemmissa autoissa ilmeisesti airbagin voi kytkeä ja laittaa päälle helposti itsekin.

Edellinen vastaaja kirjoitti jo kaksosten vaunuista, niissä näkee usein sisaruspareja.

Autosta: meillä on vasta yksi puolivuotias joka on kohta siirtymässä isoon turvaistuimeen, ja joudumme pohtimaan istuinjärjestelyjä tarkkaan vaikka auto on farmari-Focus eli nk. ""perheauto"", ostettu perheenlisäystä ajatellen! Turvatyynyä ei saa poiskytkettyä.

Yleensä meillä mies ajaa ja minä istun edessä, jolloin tyttö on minun takana. Itse en mahdu pitkäkoipisen mieheni taakse istumaan, joten jos pikkuneiti kaipaa seuraa kaukalo on laitettava kuskin taakse. Siihen kaukalo mahtuu juuri ja juuri, jos ukko tinkii hieman jo entisestään ahtaasta tilastaan. Pitemmillä matkoilla minäkin ajan, jolloin ongelmia ei ole.

Mökkimatkoilla mukana on ollut vaunut, sitteri, monta kassia, ruoat, vaipat jne jne... Takaluukku on täynnä suojaverhoon asti, joten farmarimalli on ollut hyvä valinta.

Sitä ihmettelen, miten kolmilapsiset perheet pärjäävät kun nykyään lapsilla on turvaistuimet kouluikään asti?

Itselläni on yksi lapsi, nyt 5 kk. Olemme kuitenkin miettineet josko vaikka toistakin lasta yrittäisimme saada. Olen siis katsellut ja lueskellut vinkkejä kahden pienen lapsen kuljetustavoista. Ystäväni sai toisen vauvan kun esikoinen oli 1v 7 kk. He ostivat kaksosrattaat, mutta totesivat kuitenkin pian, että ne olivat ehkä hieman turha ostos. Esikoinen halusi usein jo kävellä itse ja ei oikein viihtynyt vaunuissa/""kiusasi"" vaavia. Lisäksi rattaat veivät autosta ison tilan ja olivat kuitenkin aika raskaatkin. Pian he päätyivätkin ratkaisuun, että yhdet matkarattaat mukaan, jossa selkänojan saa aivan makuuasentoon = käy myös vauvalle ja lisäksi kantoreppu. Kun isompi halusi rattaisiin, niin vaavi otettiin reppuun ja kun isompi halusi itse kävellä, niin vaavi laitettiin rattaisiin. Ja hyvin on toiminut!

Vastaampa tuohon auto juttuun...
Meidän neiti on 1v ja toinen tulossa rv 20+2. Auto on Ford focus farmari vm 2003. Tyttö istuu apparin takan, kuskin taakse ei mahdu iso istuin, meillä Akta-Graco Cosmic. Hyvin mahtuu vielä edessä istumaan istuimesta huolimatta. Meilläkin meis on yleensä kuski (182cm pitkä) ja kaukalo tulee hänen taakseen. Kun pienepi tarvitsee isomman istumen, siirtyy esikoinen istumaan naama menosuuntaan kuskin taakse ja vauva siirtyy siskonsa istuimeen apparin taakse. Meillä ikäeroksi tulee n. 1v4kk. Takaluukkukin on riittänyt mainiosti vaikka mukana on ollut matkasänky, rattaat (peg peregon pliko p3) ja kaikki vaatteet pariksi viikoksi. Ensi kesänä kun matkustus tapahtuu kahden lapsen kanssa sänky menee mökille mummin kyydillä (autoon pitää mahtua silloin kahdet rattaa, nuo plikot ja isomalle istumarattaat). Kahdelle lapselle meillä on ostettuna Emmaljungan twin cerox jotak a vievät itseasiassa takaluukussa vähemmän tilaa kun nykyiset vaunut (Brio Kombi). Tuplat menevät enemmän kasaan joten päälle mahtuu tavaraa. Brioissa mahtuu van luukun takaosaa selkänojia vasten. Vaunujen kanssa ei pahemmin olla reissattu, silloin on mukana aina plikot. Laivalle mennessä oli molemmat mukana, ja mahtuivat mainiosti samaan aikaan takaluukkuun:)

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Yhteistyössä