käytetyt rattaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt

Vieras
Hei!
Haluaisin varoittaa käytettyjen rattaiden ostajia.
Itse kannatan kierrätystä ja minulle kelpaa käytetytkin rattaat ja siksi ostin käytetyt matkarattaat.
Myyjä vakuutteli rattaiden olevan hyvässä kunnossa, vain puolivuotta ollut käytössä. Sovittiiin kaupat ja menin rattaita noutamaan. Hän sanoi pesseensä rattiden kankaan ja pohjavärin tulleen kankaan läpi. No, ajattelin ettei nuo pienet täplät haittaa, kun edulliseti rattaat sain.
Kotona irrotin päällisen pestäkseni sen itse niin kangas oli takaa (paikka mitä ei nähnyt pikaisesti vilaisemalla) IHAN HOMEESSA!
Soitin heti myyjälle ja vaadin kaupanpurkua. Hän suostui, mutta vakuutteli, että ei ollut tietoinen homeesta.
Minua harmitti tämä tapaus niin, että menimme sitten mieheni kanssa kaupasta ostamaan uudet matkarattaat niin ainakin tiedän, ettei ole hometta, lemmikkieläin/tupakansavu- perheessä olleet! Enhän halua altistaa lastani tahallani allergioille ja muille sairauksille!

Toivoisin käytettyjen rattiden/vaunujen myyjien olevan rehellisiä, eikä laittaisi myyntiin homeisia tuotteita!

ihan asiaa puhuit, mutta pisti vain silmään tuo lemmikkieläin juttu, et halua altistaa sairauksille. Siis monien tutkimusten mukaanhan lapset, joiden perheissä on lemmikkejä, on paljon terveempiä! Ymmärrän kyllä, jos lapsellasi on astma tai muita allergioita...

Itse ostin käytetyt yhdistelmävaunut. Kysyin vaunujen kuntoa ja sain vaikutelman, että ovat hyväkuntoiset. Ajoimme pitkähkön matkan noutamaan vaunuja ja tsekkasin ne hieman hämärässä lastenhuoneessa läpi. En huomannut kuomussa olevaa hometta enkä ratasosan ruosteita. Muutamat muut pikkupuutteet tuli kyllä ostovaiheessa esille. Kotona pesin vaunujen kangasosat ja tajusin homeen ja huomasin ruosteen + löysin pari muutakin pikkuvikaa, joita myyjä ei ollut maininnut. Tuli kans kieltämättä vähän paska fiilis. Otin kyllä tuosta homeasiasta selvää ja se ei kuulemma ole vaarallista, lähinnä esteettinen juttu vaan (eikä sitä ole paljon) Vaunut ovat kyllä täysin toimivat eikä siinä mitään, mutta otti aivoon kun maksoin mielestäni vaunujen kuntoon nähden niistä aivan liikaa ja itse asiassa olisin ostanut jotkut toiset vaunut, jos nämä kaikki viat olisi käyneet ilmi. No, vaunut ovat ajaneet asiansa hyvin ja nyt etsin tuplia, taidan ostaa uudet... Lemmikeistä sen verran, että eihän ne allergisoi kun ostaja pesee rataiden/vaunujen kangasosat ja vaunut. Eli mielestäni turhaa hysterisointia tuo, etteikö voisi muka ostaa lemmikkiperheestä rattaita, vaikka omassa perheessä olisikin allergiaa : )

Olipa kurja myyjä, kun tollasia myi... Onneks sait kaupat purettua.

Mutta mun silmä otti tohon homeasiaan,

nene: mistä sait tuon tiedon, että home on vain estettinen ongelma? Kun meille on jopa 2 lastenlääkäriä (toinen allergialääkäri) sanonut vaunujen ja rattaiden kankaissa pesivien homeiden olevan vaarallisia vauvalle, ja että itiöt eivät poistu edes pesussa...

Home ei lähde tekstiileistä millään pois ja pidemmän päälle ei ole kyllä lapselle hyväksi makoilla homeisissa vaunuissa.
Mistä nene olet tietosi saanut, ei pidä paikkansa!

Lemmikkieläimistä sen verran, että itse olen hyvin allerginen, enkä voi ostaa asuntoakaan, jossa on ollut lemmikkejä, sillä vie puoli vuotta aikaa, kunnes allergeenit (lue: eläimen proteiini) häviävät kokonaan asunnosta, vaikka se täysin saneerattaisiinkin. monet lemmikkien omistajat luulevat, että ongelma poistuu, kun eläintä ei ole tai peset rattaat, mutta jos esim. kissa tai koira on lasten rattaissa makoillut niin mikään yksi pesu ei riitä niistä hävittämään eläimen hilseitä.

Minä olen kuullut että etikkapesu tai piimässä liotus poistaisi homeen. Kannattaa ainakin kokeilla :)

Ja vielä niistä lemmikeistä... Mulle on sanottu että menee jopa kokonainen vuosi että ne eläinpölyt talosta häviää esim. muuton jälkeen. Omistajan mukana varmaan kulkee vielä pitemmän aikaa huonekalujen mukana vaikka itse lemmikkiä ei enää olisikaan. Ja jo sellaisessa kodissa käynti missä on lemmikkejä niin lisää oman kodin allergeenimäärää jopa tuhatkertaiseksi.

Joo, toi puoli vuotta koski täysin saneerattua asuntoa eli jos ei lattioista lähtien kaikkea uusita niin vie reilun vuoden ainakin ennekuin allergeenit alkaa vähetä.
Ekäinproteiinit kulkeutuu esim. lattialistojen väliin, tapetteihin jne.

Piimässä liotus saattaa poistaa hometta (olen myös kuullut), mutta aika monta piimälitraa tarvitaan, jos rattaiden kankaita alkaa piimässä liotella ja lopputulos voi olla tyhjän kanssa.

Minä kysyin joskus aikanaan pesulasta tuota homeasiaa ja mulle sanottiin, että kun pesee tekstiilit 60 asteessa niin home kuolee. Pilkut voi jäädä, mutta ovat vaan homeen väriainetta, ei vaarallisia enää. Meidän tapauksessa kyse oli vanhasta turvaistuimesta tai siis sen päällisestä. Mutta ei ole sitä kyllä siltikään käytetty.

Toi on totta, homeen väriä ei saa pois, mutta käsittelyillä sen saa desinfioitua. Senpä vuoksi vaunuja tai mitään muitakaan tekstiilejä ei saisi yhtään säilyttää kylmässä ja/tai kosteassa.

Hyviäkin tuotteita on tarjolla, mutta kannattaa tosi tarkkaan tutkia, mitä on ostamassa. Tosiaan katsoa pyörien kunto (yleensä pyörät ovat ne, jotka hajoavat ensimmäisenä ja huonoihin vaunuihin niitä ei ehkä edes saa varaosina!!!), katsoa tekstiilit kunnolla (nepparit toimii, taustaosat ehjät, ei repeämiä, ei ratkeamia), ei nitise eikä natise jne.

Minä kysyin joskus aikanaan pesulasta tuota homeasiaa ja mulle sanottiin, että kun pesee tekstiilit 60 asteessa niin home kuolee. Pilkut voi jäädä, mutta ovat vaan homeen väriainetta, ei vaarallisia enää. Meidän tapauksessa kyse oli vanhasta turvaistuimesta tai siis sen päällisestä. Mutta ei ole sitä kyllä siltikään käytetty.

EI lähde! Turha ottaa riskiä. Tietty sädesieni aihettaa jopa 1. tyypin diabetestä! Sädesienet siis ovat usein oasana hometaloissa. Tavallinen pesu ei riitä vaikka millä asteella!

Viimeksi muokattu:
Hei!
Haluaisin varoittaa käytettyjen rattaiden ostajia.
Itse kannatan kierrätystä ja minulle kelpaa käytetytkin rattaat ja siksi ostin käytetyt matkarattaat.
Myyjä vakuutteli rattaiden olevan hyvässä kunnossa, vain puolivuotta ollut käytössä. Sovittiiin kaupat ja menin rattaita noutamaan. Hän sanoi pesseensä rattiden kankaan ja pohjavärin tulleen kankaan läpi. No, ajattelin ettei nuo pienet täplät haittaa, kun edulliseti rattaat sain.
Kotona irrotin päällisen pestäkseni sen itse niin kangas oli takaa (paikka mitä ei nähnyt pikaisesti vilaisemalla) IHAN HOMEESSA!
Soitin heti myyjälle ja vaadin kaupanpurkua. Hän suostui, mutta vakuutteli, että ei ollut tietoinen homeesta.
Minua harmitti tämä tapaus niin, että menimme sitten mieheni kanssa kaupasta ostamaan uudet matkarattaat niin ainakin tiedän, ettei ole hometta, lemmikkieläin/tupakansavu- perheessä olleet! Enhän halua altistaa lastani tahallani allergioille ja muille sairauksille!

Toivoisin käytettyjen rattiden/vaunujen myyjien olevan rehellisiä, eikä laittaisi myyntiin homeisia tuotteita!

Ratkaisu ongelmaasi, homeenpoisto-tuotteilla käsitellyt rattaat ennen/jälkeen (Myrkyttömät tuotteet, vaunuihin jää myös homesuoja) Tuotteet BioVasan

http://www.biovasa.fi/homek.jpg

Kuva puhukoon puolestaan

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä