Käytiin sitten lääkärissä tytön kanssa, kun ei syö.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
Ja ei ollu tullu taas painoo paljonkaan: vajaa 3kk:ssa reilu 100g. Nyt on 1v2kk ja painoi hurjat 8 770g.

Ei löydetty tulehdusta tms. ja 2 viikkoo sitten otettiin kuumetaudissa verikokeet, josta nähtiin melkein kaikki mahdollinen. Kaikki ok.

Ilmeisesti johtuu hampaiden tulosta syömättömyys ja mieletön kiukuttelu ja raivoominen. Päädyttiin siihen, että 2xpäivässä suppo ja mahalle maitohappobakteereita.

Mitenhän käy... Kyllä muuten on ihan pirtee, ettei voi sanoo, että voimaton olis mitenkään. :kieh: :whistle:

meillä on aina ollut huono syöjä tuo esikko. en muista mitä painoi. mutta mni kuitenkin tasaisesti käyrä. siellä miinuksella mutta tasaista kasvua. ei tämä kuopuskaan mikään kova syömään ole. Meillä tälläsiä pikkuruokaisia

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
meillä on aina ollut huono syöjä tuo esikko. en muista mitä painoi. mutta mni kuitenkin tasaisesti käyrä. siellä miinuksella mutta tasaista kasvua. ei tämä kuopuskaan mikään kova syömään ole. Meillä tälläsiä pikkuruokaisia

No helpottavaa taas kuulla, ettei meidän neiti oo ainoo. Sitä ei sais syöttää ollenkaan, ite pitäis vetää käsin kaikki ruoka lautaselta. Lusikallakin ottaa ruokaa ite, mutta kun kastaa lusikan kärkee vaan suussaan, eikä paljon mitään mee alas. Tänään meni mulla hermo, kun tyttö kiukutteli lautasen edessä ja piti ottaa sitten PERUNAMUUSSIA käsin ja sitten sitä hierotiin joka paikkaan ja kaivettiin syöttötuolilta haaravälistä jne. EI kelvannu, kun äiti samalla olis antanu lusikalla muussia.

Siis |O |O |O |O |O , miten tää homma helpottuis, olisko yhtään liikaa pyydetty, jos olis joskus helpompaa tän kanssa (kiukuttelu). :/

eipä meilläkään tuossa iässä paljoa enempää painettu. nyt 3v, 12kg 700g.

se on vasta joitakin kk sitte oppinut oikeesti syömään,siihen asti söi pari tl joka aterialla. eikä ole tutkittu millään tavalla(mitä näin jälkikäteen ihmettelen kun eikö jokin allergiakin saata aiheuttaa tälläst). mutta joo terve nassikka on ja kova menee. en mä jotenkin enään stressaa jos ei aina syökkään.

Meillä ei neiti syö sillon ku hampaita on tulossa! Tossa keskikesällä se ei ehkä viikkoon syöny paljo muuta ku aamupuuron...ja sit aina se ripuli vielä hampaitten tulo -aikaan! Viimeks sitä kesti kaks viikkoo.
Painokontrollissa piti rampata, nyt ikää on 1,3v ja painoo vähä yli 8kg!
Ja meillä on kans niitä kunnon raivareita......... ei saa koskee, ei kattoo, ei voi tehä mitään! Antaa vaan huutaa ni sit ku alkaa rauhottuu ni voi ottaa syliin! HERMOJA RAASTAVAA...........
Vois pamahtaa kaikki hampaat kerralla ja sit pysyy siellä!
Ja mun mielestä se on vielä niin rasittavaa et se kestää ja kestää ennen ku tulee ulos mitään, saattaa kuukauden kiukutella sitä yhtä hammasta! Sit yks kaunis päivä ihmettelee et menipä meijän elämä helpoks, ja kurkkaa suuhun, ni siellä on taas yks uus valkonen tulokas!!!

Voimia sinne!!! :hug:

ehkä hän vaan tahtoo syödä itse. miksi ihmeessä et anna lapsen opetella? tottakai siitä tulee sotkua, ei sitä mitään opi ilman sotkua! lapsi nauttii ruoasta kaikilla aisteilla, se sallittakoon. oma tyttöni ei suostunut 10kk vanhana enää syömään kun annoin lusikalla, vaan vaati lusikan omaan käteen. ja ihan hyvin syö, toki sitä ruokaa on joka paikka täynnä seiniä myöten, mutta se nyt vaan on elämää.
lapset sotkee. taatusti ruokahalu paranee kun annat vaan lapsen itse harjoitella.

Meillä typykkä pääsääntöisesti syö erittäin huonosti,painokäyrä miinuksella kuitenkin painoa tulee lisää suht tasasesti.

Ikää neidolla on nyt 1.v10kk (kohta) ja aina on ollut nirppis syömisissään :/ Välillä ruokailu on yhtä taistelua ja hammastenkiristystä ja lopulta suuhun ei oo menny mitään.No mä panostan sit välipaloihin ja annan sit sellasta mitä syö esim. banaania,raejuustoa ja muita "herkkuja".Aina kun ei jaksa taistella.

Painokontrollissa olemme mekin ravanneet, mutta nyt tyydytään, että omalla -15% käyrällä etenee. Kuopuskin 2v pyytää usein ruokaa, mutta eri asia sitten onkin mitä oikeasti syö. Ja päädyin nyt viimein siihen että annan kolme lämmintä ruokaa (yksi hoidossa kaksi kotona) kun ei kerran leivät viilit ja puurot maita.

No meillä oli ruoka-aikana apuna kirja, jota tyttö saattoi selailla kun häntä syötti, rauhoittui istumaan paikallaan. Nyt kun osaa syödä jo itsekin, haluaisi vaan, että häntä vielä pidetään vauvana ja syötetään.. Kirjat ja lehdet poistimme pöydästä jo viime vuonna, oli aluksi vaikeuksia hänellä tottua syömään ilman niitä. Mutta me ei keksitty muutakaan keinoa..

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Ja ei ollu tullu taas painoo paljonkaan: vajaa 3kk:ssa reilu 100g. Nyt on 1v2kk ja painoi hurjat 8 770g.

Ei löydetty tulehdusta tms. ja 2 viikkoo sitten otettiin kuumetaudissa verikokeet, josta nähtiin melkein kaikki mahdollinen. Kaikki ok.

Ilmeisesti johtuu hampaiden tulosta syömättömyys ja mieletön kiukuttelu ja raivoominen. Päädyttiin siihen, että 2xpäivässä suppo ja mahalle maitohappobakteereita.

Mitenhän käy... Kyllä muuten on ihan pirtee, ettei voi sanoo, että voimaton olis mitenkään. :kieh: :whistle:

Mun neiti :
1v 8315g
1v2kk 8930g
1v4kk 9610g
1v6kk 9660g
1v9kk 10500g
2v 10345g
3v 13kg
4v 14,3kg

Eli pieni on meilläkin..
Saas nähdä, mitkä on 5v luvut Marraskuun lopussa?

Niin ja siis on TOSI huono syömään :(
Peruna (missään muodossa) ei kelpaa.. (poikkeuksena lihakeitto)
Riisi. spaghetti ja makrooni, sun muut menee kyllä, on lempparia..

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ehkä hän vaan tahtoo syödä itse. miksi ihmeessä et anna lapsen opetella? tottakai siitä tulee sotkua, ei sitä mitään opi ilman sotkua! lapsi nauttii ruoasta kaikilla aisteilla, se sallittakoon. oma tyttöni ei suostunut 10kk vanhana enää syömään kun annoin lusikalla, vaan vaati lusikan omaan käteen. ja ihan hyvin syö, toki sitä ruokaa on joka paikka täynnä seiniä myöten, mutta se nyt vaan on elämää.
lapset sotkee. taatusti ruokahalu paranee kun annat vaan lapsen itse harjoitella.

Joo, mutta kun sinne suuhun ei mene paljoo mitään, kun hän syö itse. Ja annan siis hänen syödä itse! :headwall:

Se on niin helppoo taas viisastella, kun ei itte oo samassa tilanteessa. :/

Kyllä oon kaikkeni tehny, että ruokailu sujuis, söi sitten itse tai syötetään. Enkä todellakaan ajattele siisteyttä siinä vaiheessa, kun toivoo vaan lujaa, että toinen söis jotain.

Hermoillekäyvää on tuo lasten syömättömyys/syömisongelmat. Kokemusta on ikävä kyllä. En osaa auttaa, mutta jos lohduttaa kuulla, et on muitakin. Esikoinen oli hirveän huono syömään, nyt 4v ja syö reippaasti, mutta aika valikoiva on. Nyt sitten kuopuksen kanssa omat syömisväännöt (on erityislapsi)

Alkuperäinen kirjoittaja Äitykkä:
No meillä oli ruoka-aikana apuna kirja, jota tyttö saattoi selailla kun häntä syötti, rauhoittui istumaan paikallaan. Nyt kun osaa syödä jo itsekin, haluaisi vaan, että häntä vielä pidetään vauvana ja syötetään.. Kirjat ja lehdet poistimme pöydästä jo viime vuonna, oli aluksi vaikeuksia hänellä tottua syömään ilman niitä. Mutta me ei keksitty muutakaan keinoa..

Meillä on piippaavaa kirjaa apuna, että kattelis, mutta heitää sen menemään ja sitten toinen on se, että kokoajan pitää nousta ylös ja haluu mennä pöydälle. Sitten ruokailu loppuu siihen, jos ei suostu millään istuun paikallaa, vaan just nousee... Ja siltä menee hermo, jos ei saa tehdä mitä itte haluu ja sitten ei syödä ainakaan ja sitten otan pois pöydästä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Hermoillekäyvää on tuo lasten syömättömyys/syömisongelmat. Kokemusta on ikävä kyllä. En osaa auttaa, mutta jos lohduttaa kuulla, et on muitakin. Esikoinen oli hirveän huono syömään, nyt 4v ja syö reippaasti, mutta aika valikoiva on. Nyt sitten kuopuksen kanssa omat syömisväännöt (on erityislapsi)

=)

Meillä on piippaavaa kirjaa apuna, että kattelis, mutta heitää sen menemään ja sitten toinen on se, että kokoajan pitää nousta ylös ja haluu mennä pöydälle. Sitten ruokailu loppuu siihen, jos ei suostu millään istuun paikallaa, vaan just nousee... Ja siltä menee hermo, jos ei saa tehdä mitä itte haluu ja sitten ei syödä ainakaan ja sitten otan pois pöydästä.

Arvaa vaan kuulostaako tutulta? Ihan niinkus meillä....

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:

Arvaa vaan kuulostaako tutulta? Ihan niinkus meillä....

Voi ei, ei helppoo ei. :/

kyllä se siitä joskus, tarjoile erilaisia ruokia jos löytyisi suosikki. Meillä kannssa tyttö ollut huono syömään, oon oppinu oleen stressaamatta ja päätynyt siihen että ei itseään nälkä tapa. ja varsinkin jos on pirteä niin ei mitään hätään, kärsivällisyyttä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84 harmaana:
kyllä se siitä joskus, tarjoile erilaisia ruokia jos löytyisi suosikki. Meillä kannssa tyttö ollut huono syömään, oon oppinu oleen stressaamatta ja päätynyt siihen että ei itseään nälkä tapa. ja varsinkin jos on pirteä niin ei mitään hätään, kärsivällisyyttä vain.
Niimpä, mutta kun huolestuttaa ja sitten tietty stressaa ja ärsyttää, kun aina joutuu roskiin ja imuriin laittaa melkein kaikki ruoka.

No, riisimurot on sellanen, mitä syö kipostaan sormin, siis kuivia. Ja Yosa-kaurajukurtti on kans menny (pari lusikallista/ruokailu, mutta sekin on jo voitto!), kun on maitoa- ja soija-allergia, kaurajukurtti on ainoo, joka sopii.

1v 8,5kg
2v 11kg
3v 13kg

ruokailu aina kauheeta vääntöö mutta tykkää "sormi" ruoasta eli lihapullat, kananugetit, kurkut, porkkana tikkuja, makaroonit yksistään!
eli syö sormin tai lusikalla mutta mitään ei saa sotkee keskenään eli kastikkeet/ perunat on ihan myrkkyä!

No, riisimurot on sellanen, mitä syö kipostaan sormin, siis kuivia. Ja Yosa-kaurajukurtti on kans menny (pari lusikallista/ruokailu, mutta sekin on jo voitto!), kun on maitoa- ja soija-allergia, kaurajukurtti on ainoo, joka sopii.

Citymarketeissa ainakin myydään riisivanukkaita, niitä on vaniljaa ja suklaanmakua. ne on tehty riisimaitoon eikä meillä ainakaan niistä ole tullut mitään oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja Justine:
Meillä ei neiti syö sillon ku hampaita on tulossa! Tossa keskikesällä se ei ehkä viikkoon syöny paljo muuta ku aamupuuron...ja sit aina se ripuli vielä hampaitten tulo -aikaan! Viimeks sitä kesti kaks viikkoo.
Painokontrollissa piti rampata, nyt ikää on 1,3v ja painoo vähä yli 8kg!
Ja meillä on kans niitä kunnon raivareita......... ei saa koskee, ei kattoo, ei voi tehä mitään! Antaa vaan huutaa ni sit ku alkaa rauhottuu ni voi ottaa syliin! HERMOJA RAASTAVAA...........
Vois pamahtaa kaikki hampaat kerralla ja sit pysyy siellä!
Ja mun mielestä se on vielä niin rasittavaa et se kestää ja kestää ennen ku tulee ulos mitään, saattaa kuukauden kiukutella sitä yhtä hammasta! Sit yks kaunis päivä ihmettelee et menipä meijän elämä helpoks, ja kurkkaa suuhun, ni siellä on taas yks uus valkonen tulokas!!!

Voimia sinne!!! :hug:

Ja tää on just kuin meillä! Kulmureiden kanssa tapeltu jo vissin 2 kuukautta. Ja hampaiden tulon kanssa yleisesti siitä asti kun niitä rupes tuleen 6kk iässä. Tyttö nyt 20kk. Saan tytön syömään pelkkää riisiä ja pastaa. Aamupuuro menee vaihtelevasti. Kurkkua, minimaisseja järsii joskus. Yks ruokavinkki, jonka oon just löytänyt: Prosciutto tortelliini, eli pastanyyttejä joissa prosciuttoa sisällä. Näin saan menemään vähän lihaakin. Helppo syödä niitä ite, helppo saada haarukalla, lusikalla tai käsin kii ja on just hämysti pelkkien pastojen näköisiä. Raviolia kokeilin mutta se ei kelvannu. Kai kun siinä oli kastiketta. Tortelliinit siis kova sana tällä hetkellä!

Mä en oo kyllä kuullu että kukaan nykypäivänä olis nälkään kuollut joten jos ei tänään syö niin ehkä huomenna...
Tolla jatkuvalla ruoan tuputtamisella ja hermoilemalla ei tule ku mahahaava (lapselle vai äidille,en tiedä)

Täällä myös yhden huonosti painoa nostavan pojan äiti. Poika kyllä syö hyvin, mutta paino noussut huonosti. Esikoinen oli taasen huono syömään ja on edelleenkin, ellei oikeesti mieliruokaa ole.

Ihan hyvinhän tein neiti painaa, mein kuopus on nyt 1v10kk ja painoa ehkä just 10kg. Ollut kyllä vauvanakin pieni kooltaan, mutta painoa todella huonosti tulee lisää. Ja nuo hampaatkin tosiaan vaivanneet molempia niin että ruoka ei maistu ollenkaan.
Kyllä mä luulen että se tuosta, tarjoa välillä sitä todella mieleistä ruokaa. Tai jogurttia ja sellasta. Ihmeen hyvin ne lapset jaksaa vaikka olisivat syömäti.

:)

Yhteistyössä