Käytin luunappia ja tyytyväinen siihen, saa haukkua! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huh vihdoinkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mini";27550027]Mä en käsitä miks aina näissä keskusteluissa joku vetää tän "aikuiskortin" esiin. Että tekisitkö aikuiselle samalla lailla? No totta helvetissä tekisin, jos se menis mun lasta puremaan tai vetäis ravintolassa raivarit ja paiskois astioita.[/QUOTE]

Joo, ja tuollaisesta käytöksestä seuraa jäähy, poliisien antama nimittäin. Jos ei sekoilija lähde suosiolla niin saattaa jopa vähän sattua.

Tosin tämä vertailu on TÄYSIN käsittämättömän turha, sillä vanhemman ja lapsen suhteen ei tule olla samanlainen, kuin esimerkiksi parisuhteessa kahden tasaveroisen aikuisen. Eikö tämä nyt ole herranjumala sentään selvää!? Ei vissiin. Huolestuttavaa on juuri se, että vanhemmat kasvattavat lapsiaan kohtelemalla tätä tasaveroisena. Huomatkaa ero siinä, että lasta arvostetaan, mutta tämä ei silti ole tasaVEROINEN vanhempien kanssa, sillä lapsella ei vielä ole eväitä siihen!

En ole koskaan raivopäissäni antanut tukkapöllyä purkaakseni omaa raivoani, mutta olen pari kertaa ottanut napakan otteen lapsen tukasta ja ohjannut hänet jäähylle, kun riehuminen, rimpuilu ja karjuminen on mennyt aivan liian pitkälle. Olisin tietty voinut ottaa napakan otteen käsivarresta, sehän ei olisi ollut "pahoinpitelyä", vai? Mitä eroa, oikeasti? Ja kyllä, näissä tilanteissa olen käyttänyt tukasta nappaamista oikotienä, sillä mun ei tarvitse maanitella lasta jäähylle, sinne mennään jos mä niin sanon. Vai eivätkö nämä "väkivallan" vastustajat käytä minkäänlaista fyysistä rajoittamista, koskaan?

Alkuperäinen kirjoittaja mikä kuri??;27550715:
Kysyin, miten saatte lapsellenne kuria jos muut keinot eivät enää toimi. Onhan se hyvä jos kurin saa ja lapset tottelee kerran sanomisesta, mutta useimmat lapset toimivat "hälläväliä" tyylillä, koska eivät tajua sitä mikä on oikein tai väärin. Ideaalitapaus oppii sanomisella mut monille se raja pitää tuoda muulla tavalla esiin.

Joo, tapoja todellakin on ihan riittämiin ilman fyysistä kuritustakin. Monesti näiden ns. ongelmalasten kohdalla voi olla muutakin ongelmaa perheessä (vanhempien väsymys, perheriidat, välinpitämättömyys lasta kohtaan yms. ristiriitatilanteet) joihin lapsi reagoi. Kylläpä siinä vaiheessa auttaa, kun aletaan luunappia vielä jakamaan :headwall:

[QUOTE="vieras";27550821]Miltä susta tuntuis jos sun mies antais sulle selkäsaunan? Kyllä mulle tulis nöyryyttävä olo ja kertakaikkisen huono olo henkisesti.

Voi olla että se 15-vuotias tekee sitten omat virheensä, joista yhteiskunta ja viranomaiset rankaisee, ja nuori oppii sitä kautta että säännöt ja lait koskee myös häntä.[/QUOTE]

vanhempani käyttivät fyysista kuria minuun ja en ole ikinä aikuisiässä saati nuorena lakia/sääntöjä rikkonut. Yhteiskunnan ei ole tarvinut minulle opettaa samaa vankilan kautta. Vankila on vain iso jäähypenkki mihin on helppo palata uudestaan mitään siitä oppimatta.

Lapsi puri/raapi jatkuvasti pienempää ja kaikki keinot käytettin, ihan jokainen mahdollinen ja otimme kaikki neuvot vastaan, ei loppunut.

Lopulta joku sanoi, että kannattaa kokeilla jos mikään ei auta. Ei ole oikein sekään, että lapsi joutuu jatkuvan väkivallan kohteeksi. Väärin se luunappi on, mutta vielä enemmän väärin on antaa toista sattua jatkuvasti.

Loppui pureminen kuin seinään ja tarvittiin vain kolme kertaa, olen niin tyytyväinen tähän. Nyt kenenkään ei tarvitse kokea väkivaltaa.

Saa lytätä, teillähän olisi varmasti ollut niitä parempia ratkaisuja tähän pilvin pimein. :laugh:

ei sama asia mutta moni asia muistuttaa samaa. Ei pieni näpäytys tee haittaa mutta se voi "viedä" niin sanotusti mukana .Siks välttäsin. Toisen kerran ei auta pelkkä näpäytys ja sinun pitäs sitten koventaa otteita jollon olet väkivaltaan menossa.

[QUOTE="jeppis";27550847]Joo, ja tuollaisesta käytöksestä seuraa jäähy, poliisien antama nimittäin. Jos ei sekoilija lähde suosiolla niin saattaa jopa vähän sattua.

Tosin tämä vertailu on TÄYSIN käsittämättömän turha, sillä vanhemman ja lapsen suhteen ei tule olla samanlainen, kuin esimerkiksi parisuhteessa kahden tasaveroisen aikuisen. Eikö tämä nyt ole herranjumala sentään selvää!? Ei vissiin. Huolestuttavaa on juuri se, että vanhemmat kasvattavat lapsiaan kohtelemalla tätä tasaveroisena. Huomatkaa ero siinä, että lasta arvostetaan, mutta tämä ei silti ole tasaVEROINEN vanhempien kanssa, sillä lapsella ei vielä ole eväitä siihen!

En ole koskaan raivopäissäni antanut tukkapöllyä purkaakseni omaa raivoani, mutta olen pari kertaa ottanut napakan otteen lapsen tukasta ja ohjannut hänet jäähylle, kun riehuminen, rimpuilu ja karjuminen on mennyt aivan liian pitkälle. Olisin tietty voinut ottaa napakan otteen käsivarresta, sehän ei olisi ollut "pahoinpitelyä", vai? Mitä eroa, oikeasti? Ja kyllä, näissä tilanteissa olen käyttänyt tukasta nappaamista oikotienä, sillä mun ei tarvitse maanitella lasta jäähylle, sinne mennään jos mä niin sanon. Vai eivätkö nämä "väkivallan" vastustajat käytä minkäänlaista fyysistä rajoittamista, koskaan?[/QUOTE]

Joo, mä otan syliin ja vien jäähylle ellei kävele. Tukasta en ota, se on paljon herkempi paikka kun syliote.Eli en satuta mutta silti viesti menee perille.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä kuri??;27550865:
vanhempani käyttivät fyysista kuria minuun ja en ole ikinä aikuisiässä saati nuorena lakia/sääntöjä rikkonut. Yhteiskunnan ei ole tarvinut minulle opettaa samaa vankilan kautta. Vankila on vain iso jäähypenkki mihin on helppo palata uudestaan mitään siitä oppimatta.

piiskasta. Sitä ennemmän pistin vastaan! Minua et lyö! Uhkasin soittaa pienempänä lastensuojelu viranomaisille. Kun uhkailivat antavansa selkään? Olin 8 vee.

[QUOTE="jeppis";27550847]Joo, ja tuollaisesta käytöksestä seuraa jäähy, poliisien antama nimittäin. Jos ei sekoilija lähde suosiolla niin saattaa jopa vähän sattua.

En ole koskaan raivopäissäni antanut tukkapöllyä purkaakseni omaa raivoani, mutta olen pari kertaa ottanut napakan otteen lapsen tukasta ja ohjannut hänet jäähylle, kun riehuminen, rimpuilu ja karjuminen on mennyt aivan liian pitkälle. Olisin tietty voinut ottaa napakan otteen käsivarresta, sehän ei olisi ollut "pahoinpitelyä", vai? Mitä eroa, oikeasti? Ja kyllä, näissä tilanteissa olen käyttänyt tukasta nappaamista oikotienä, sillä mun ei tarvitse maanitella lasta jäähylle, sinne mennään jos mä niin sanon. Vai eivätkö nämä "väkivallan" vastustajat käytä minkäänlaista fyysistä rajoittamista, koskaan?[/QUOTE]

Fyysinen rajoittaminen ei ole sama kuin väkivalta :D camoon. Otan lapsen syliin ja kannan pois tilanteesta, vaikka 55 kertaa jos tilanne sen vaatii.

Ja lapsi ei ole tasavertainen aikuinen kanssa, aikuinen päättää loppuviimein miten toimitaan ja asettaa säännöt, mutta lapsi on ihan yhtä arvokas kuin aikuinen ihminen ja hänellä on OIKEUS fyysiseen koskemattomuuteen, niinkuin aikuisella. Miksi ihmeessä lasta saisi mukiloida? Miten ihmeessä toista perheenjäsentä (puolisoa) ei saa mukiloida, mutta toista saa (lasta). Siksi kun se lapsi on heikompi eikä vedä sua takaisin turpaan? Etkö SINÄ osaa asettaa lapsellesi rajoja ilman väkivaltaa?

[QUOTE="vieras";27550883]Fyysinen rajoittaminen ei ole sama kuin väkivalta :D camoon. Otan lapsen syliin ja kannan pois tilanteesta, vaikka 55 kertaa jos tilanne sen vaatii.

Ja lapsi ei ole tasavertainen aikuinen kanssa, aikuinen päättää loppuviimein miten toimitaan ja asettaa säännöt, mutta lapsi on ihan yhtä arvokas kuin aikuinen ihminen ja hänellä on OIKEUS fyysiseen koskemattomuuteen, niinkuin aikuisella. Miksi ihmeessä lasta saisi mukiloida? Miten ihmeessä toista perheenjäsentä (puolisoa) ei saa mukiloida, mutta toista saa (lasta). Siksi kun se lapsi on heikompi eikä vedä sua takaisin turpaan? Etkö SINÄ osaa asettaa lapsellesi rajoja ilman väkivaltaa?[/QUOTE]

Tätä minäkin haen takaa ja ajattelen että lapsi on yhtä arvokas ja oikeutettu fyysiseen koskemattomuuteen. kamala ajatus se että ois vahvempana oikeutettu satuttamaan heikompaansa. Minä en sitä tee ja opetan sen myös lapselle. Hänkään ei sitä saa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä kuri??;27550865:

Mitä vit****?

Mä en ole KOSKAAN saanut luunappeja, selkäsaunaa, tukkapöllyä tms, enkä edes kävele punaisia päin liikenteessä. Mitä siis voidaan tästä meidän pienestä tutkimuksesta päätellä? :D

Mä päättelisin että lienee täysin mahdollista kasvattaa kunnon kansalaisia ilman fyysistä kuria.

[QUOTE="vieras";27550880]piiskasta. Sitä ennemmän pistin vastaan! Minua et lyö! Uhkasin soittaa pienempänä lastensuojelu viranomaisille. Kun uhkailivat antavansa selkään? Olin 8 vee.[/QUOTE]

minulle tuli selväksi rajat, jolloin ei tarvinut piiskata tai panna vastaan. Ei siis "ilosta" pahoinpidelty vaan silloin kun raja oli ylitetty (tukistus,luunappi). Tuolloin opin ettei sitä rajaa kannata enää kokeilla koska seuraus tuli jo selville eikä sitä tarvinut enää uusia.

[QUOTE="vieras";27550883]Fyysinen rajoittaminen ei ole sama kuin väkivalta :D camoon. Otan lapsen syliin ja kannan pois tilanteesta, vaikka 55 kertaa jos tilanne sen vaatii.

Ja lapsi ei ole tasavertainen aikuinen kanssa, aikuinen päättää loppuviimein miten toimitaan ja asettaa säännöt, mutta lapsi on ihan yhtä arvokas kuin aikuinen ihminen ja hänellä on OIKEUS fyysiseen koskemattomuuteen, niinkuin aikuisella. Miksi ihmeessä lasta saisi mukiloida? Miten ihmeessä toista perheenjäsentä (puolisoa) ei saa mukiloida, mutta toista saa (lasta). Siksi kun se lapsi on heikompi eikä vedä sua takaisin turpaan? Etkö SINÄ osaa asettaa lapsellesi rajoja ilman väkivaltaa?[/QUOTE]

Ja toki ton fyysisen rajoittamisenkin voi käsittää aina omalla tavallaan...

Mä en myöskään ymmärrä, miksi lapsi ei olisi samassa asemassa kuin aikuinen mitä tulee fyysiseen koskemattomuuteen. Tietenkään lapsella ei ole samoja valmiuksia tai ymmärrystä kuin aikuisella, mutta ei se ole mikään tekosyy alkaa jakelemaan luunappeja. Sama, kun alkaisin tukistelemaan lapsen tasolla olevaa kehitysvammaista, joka tekee jotain sopimatonta ilman parempaa tietämystä asioista.

[QUOTE="vieras";27550910]Mitä vit****?

Mä en ole KOSKAAN saanut luunappeja, selkäsaunaa, tukkapöllyä tms, enkä edes kävele punaisia päin liikenteessä. Mitä siis voidaan tästä meidän pienestä tutkimuksesta päätellä? :D

Mä päättelisin että lienee täysin mahdollista kasvattaa kunnon kansalaisia ilman fyysistä kuria.[/QUOTE]

Onnitteluni. En minäkään niitä saanut kuin kerran tai pari. Kyllä se moraali oli jo olemassa ilman noitakin kuritoimia.

Keskustelu luunapista saa jeesustelijat liikkeelle, siitä iso plussa. Hyvä avaus! :) Meistä aikuisista lähes kaikki, varmaan 90% on saanut lapsena luunapin mentyään sen tietyn rajan yli. Silti harvasta kasvaa väkivaltarikollinen, naisenhakkaaja tai ylipäänsäkin ihminen joka ratkaisee asioita väkivallalla.

Eihän se ole ensimmäinen rangaistuskeino varmaan kellään, mutta en ihan aikuisten oikeasti näe syytä siitä jeesusteluun. Lapsi oppii ja ehdollistuu. Jos muu ei auta, niin luunappi viimeistään. Eikä se traumoja jätä. Ei ole jättänyt minuun, siskooni, veljeeni tai keneenkään muuhun ystävääni kenen kanssa olen jutellut.

Ja turha selittää että puhu, puhu ja puhu lapselle. Se ei aina nimenomaan siinä tilanteessa toimi ja ole ratkaisu. Tämä nykyajan über liberaali kasvatus ei taatusti kasvata parempia aikuisia tähän maailmaan, kun vuosikymmeniä käytetty luunappi. Olkaa siitä mitä mieltä tahansa ja katsokaa samalla peiliin.

Ja luulet, että sylissä rimpuilevaa raivopäistä nelivuotiasta ei satu, kun hänet väkisin kannetaan 55 kertaa pois tilanteesta. Miten määritellään fyysinen koskemattomuus? Kiukkupäisimpiä mukuloita saa todella pitää _väkivalloin_ joskus kiinni, jotteivät he satuta itseää tai toisia. Miten eroaa siitä se, että otetaan tukasta ja viedään jäähylle, näytetään että nyt oikeasti loppui ja näin estetään lasta satuttamasta itseään tai muita.

Halusitte tai ette, tämä fyysinen rajoitaminen vs.luunapit/tukasta ottaminen vs. käsivarresta lujaa taluttaminen- näiden välillä on veteen piirretty viiva. Laki on hyvä olla olemassa, se ei silti korvaa maalaisjärkeä.

Väkivalta on toisen tahallista satuttamista hallitsemattomassa mielentilassa. Lastaan tukasta nappaava äiti ei halua väkivallanhimoissaan satuttaa lasta, vaan näyttää että nyt tämä mitä minä sanon on totta! Rajojen opettamista. Siinä on eroa, että tuntuuko tukasta ottaminen ikävälle, vai onko se hirvittävän kivuliasta, tarkoitus ei todella ole kiduttaa lasta.

Mulle on ihan sama kuka päälle käy, niin kuriin sen laitan... olkoot mies, nainen, lapsi, koira tai karhu. Jos minuun käydään käsiksi, niin annan samalla mitalla takaisin. Lasta ei ole mitään syytä satuttaa, koska asetelma on 100-0. Mutta luunappi tai tukistus pikkasen kirpasee ja lapsi oppii, että tuota läimäyttämällä siitä seuraa juuri se kirpaisu itselle. Lopettakaa nyt herranjestas luunapin vertaaminen pahoinpitelyyn. Se on kyseessä sitten kun lyödään.

Pakko vielä kommentoida sun sanavalintoja ja tarkoituksenmukaista kärjistämistä: en puhu lasten MUKILOIMISEN puolesta. Minä en mukiloi lastani. En vedä lastani turpaan. Ja edelleen: miestäni en joudu ohjaamaan fyysisillä teoilla, sillä hän käyttäytyy kuten aikuinen ja kuten puolison tulee. Jos puolisoni hajottaisi olohuonetta, potkisi lähelletulijoita, huutaisi kuin hullu ja tekisi itselleen vaarallisia asioita, saattaisin jopa antaakin litsarin havahduttaakseni hänet tilanteessa. Sitä se lapsenkin tapauksessa on: fyysinen viesti on voimakkaampi kuin sanallinen, joskus lapsi on pakko havahduttaa, jotta tilanne loppuu. Kaikki lapset eivät koskaan tee asioit/ole sellaisessa tilassa, jossa tällaista tarvittaisi ja se on tietysti hyvä.

Näin sen pitääkin olla!!!!! Pääset pitkälle ja sinusta tulis hyvä sosku alalla, mutta kuka sinne haluis. toivottovasti sinulla lapsia :).

ja tähän http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2208322-onko-tama-pahoinpitelya/ tämä lain kirjaimmelinen tulkinta meidät johtaa... Vai mitä mieltä lapsen satuttamista vastustavat ovat mieltä, toimiko tämä äiti väkivaltaisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja mikä kuri??;27550913:
minulle tuli selväksi rajat, jolloin ei tarvinut piiskata tai panna vastaan. Ei siis "ilosta" pahoinpidelty vaan silloin kun raja oli ylitetty (tukistus,luunappi). Tuolloin opin ettei sitä rajaa kannata enää kokeilla koska seuraus tuli jo selville eikä sitä tarvinut enää uusia.

lapsi ei aina tajua että miks? miks minua rangaistaan. Se että tappelen toisen kanssa, kaikki sisarukset nahistelee? Kertooko aikuinen koskaan että miks tappelet sisarusten kanssa ja miks tunnet noin sisarusta kohti? Kertooko kukaan omalle lapselle että sinulla on tunteita ja siks?

[QUOTE="jeppis";27551000]Ja luulet, että sylissä rimpuilevaa raivopäistä nelivuotiasta ei satu, kun hänet väkisin kannetaan 55 kertaa pois tilanteesta. Miten määritellään fyysinen koskemattomuus? Kiukkupäisimpiä mukuloita saa todella pitää _väkivalloin_ joskus kiinni, jotteivät he satuta itseää tai toisia. Miten eroaa siitä se, että otetaan tukasta ja viedään jäähylle, näytetään että nyt oikeasti loppui ja näin estetään lasta satuttamasta itseään tai muita.

Halusitte tai ette, tämä fyysinen rajoitaminen vs.luunapit/tukasta ottaminen vs. käsivarresta lujaa taluttaminen- näiden välillä on veteen piirretty viiva. Laki on hyvä olla olemassa, se ei silti korvaa maalaisjärkeä.

Väkivalta on toisen tahallista satuttamista hallitsemattomassa mielentilassa. Lastaan tukasta nappaava äiti ei halua väkivallanhimoissaan satuttaa lasta, vaan näyttää että nyt tämä mitä minä sanon on totta! Rajojen opettamista. Siinä on eroa, että tuntuuko tukasta ottaminen ikävälle, vai onko se hirvittävän kivuliasta, tarkoitus ei todella ole kiduttaa lasta.[/QUOTE]

Minusta sun juttus on melko naurettavia. Siinä on vissi ero että lapsi itse rimpuilee ja riehuu niin paljon, että satuttaa itseään samalla kun hänet on pakko irroittaa kaverin naamasta ja poistaa tilanteesta, kuin siinä että lasta läpsitään, nippaillaan, tukistetaan tarkoituksella.

Fyysisellä rajoittamisella pyritään siihen että lapsi ei satuta muita EIKÄ ITSEÄÄN, väkivallalla taas pyritään nimenomaan satuttamaan lasta. Siinä ei ole mitään veteen piirrettyä viivaa eikä tällä asialla ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa.

Meillä jokaisella aikuisellakin on oikeus fyysiseen koskemattomuudeen, eli kenelläkää ei ole oikeutta tulla meitä nippailemaan, lyömään, potkimaan, repimään hiuksista jne. Mutta jos me satutamme muita tai olemme muuten vaaraksi, niin poliisisetä voi tulla ja ottaa susta kiinni ja pistää putkaan. Ja jos sä niin kovaa rimpuilet että se putkaan laittaminen pitää tehdä väkisin niin se on voi voi ja lämmin leipä. Mutta ei se poliisisetä ala sua silti repimään tukasta tai nippailemaan ottaan.

Aikuisen ihmisen pitää pystyä kontrolloimaan itseään sen verran, ettei satuta lasta "hallitsemattomassa mielentilassa". Se on itsetutkiskelun paikka jos ei pysty itseään hallitsemaan, ihan tosi.

Ja tutkittu juttu on myös että lapsesta se tukkapölly voi henkisesti tuntua ihan yhtä pahalta kuin selkään saaminen.

[QUOTE="jeppis";27551047]Pakko vielä kommentoida sun sanavalintoja ja tarkoituksenmukaista kärjistämistä: en puhu lasten MUKILOIMISEN puolesta. Minä en mukiloi lastani. En vedä lastani turpaan. Ja edelleen: miestäni en joudu ohjaamaan fyysisillä teoilla, sillä hän käyttäytyy kuten aikuinen ja kuten puolison tulee. Jos puolisoni hajottaisi olohuonetta, potkisi lähelletulijoita, huutaisi kuin hullu ja tekisi itselleen vaarallisia asioita, saattaisin jopa antaakin litsarin havahduttaakseni hänet tilanteessa. Sitä se lapsenkin tapauksessa on: fyysinen viesti on voimakkaampi kuin sanallinen, joskus lapsi on pakko havahduttaa, jotta tilanne loppuu. Kaikki lapset eivät koskaan tee asioit/ole sellaisessa tilassa, jossa tällaista tarvittaisi ja se on tietysti hyvä.[/QUOTE]

Kuuleppa, laki ei jätä tähän mitään mahdollisuutta vanhemman päättää ominpäin mikä on liikaa ja mikä ei, se luunappi on ihan yhtä tasan kiellettyä kuin tukasta repiminen tai pepulle läppäisy. Ja se on mukilointia, lapseen kajoamista, fyysistä kuritusta, väkivaltaa.. ihan mitä sanaa itse siitä haluat käyttää.

[QUOTE="vieras";27551102]lapsi ei aina tajua että miks? miks minua rangaistaan. Se että tappelen toisen kanssa, kaikki sisarukset nahistelee? Kertooko aikuinen koskaan että miks tappelet sisarusten kanssa ja miks tunnet noin sisarusta kohti? Kertooko kukaan omalle lapselle että sinulla on tunteita ja siks?[/QUOTE]

kannattaakin kertoa se syy. Ethän sinä koiraakaan rankaise tuntien päästä vaan heti. Silloin tulee selville mikä käytös ei ole hyväksyttävää ja mikä se tunne on. Luultavasti samankaltaisista tilanteista on jo useasti varoitettu ja kerrottu ettei saa noin toimia ja miksi.

Tuolla yhdessä ketjussa eräs äiti kertoo nostaneensa usein lapsensa vähissä vaatteissa paljain jaloin pihalle jäähylle miettimään tekosiaan. Onko tuo väkivaltaa? Lasta varmaan paleltaa, lasketaanko se tahalliseksi satuttamiseksi? Onko jäähyllä tarkoitus olla mukavaa?

See sama laki joka määrää luunapit tuomittaviksi, antaa sakot myös vanhemmalle, joka on aiheuttanut lapselleen mustelmia viemällä tämän pois tilanteesta.

Kuten jo edellä sanoin, ei minun käyttämälläni fyysisellä viestinnällä (tai väkivalta, jos joku haluaa niin sanoa) ole tarkoitus mukiloida ja kiduttaa lasta satuttamalla häntä voimien takaa. Kun minä otan tukasta (tätä tapahtunut ehkä viisi kertaa), lasta ei satu jos hän liikkuu ohjaamaani suuntaan. Sama kuin rimpuileva lapsi: ei satu jos ei rimpuile.

Lyöminen, hiuksista repiminen ja samalla lapsen riepotteleminen, piiskaaminen jne on sitten jo eri asia. Tällöin vanhempi on todennäköisesti itse raivoissaan ja purkaa omaa turhautumistaan lapseen ja todella SATUTTAA lasta. Jos ette näe eroa, niin inttämiseni loppuu tähän :)

[QUOTE="vieras";27550968]Keskustelu luunapista saa jeesustelijat liikkeelle, siitä iso plussa. Hyvä avaus! :) Meistä aikuisista lähes kaikki, varmaan 90% on saanut lapsena luunapin mentyään sen tietyn rajan yli. Silti harvasta kasvaa väkivaltarikollinen, naisenhakkaaja tai ylipäänsäkin ihminen joka ratkaisee asioita väkivallalla.

Eihän se ole ensimmäinen rangaistuskeino varmaan kellään, mutta en ihan aikuisten oikeasti näe syytä siitä jeesusteluun. Lapsi oppii ja ehdollistuu. Jos muu ei auta, niin luunappi viimeistään. Eikä se traumoja jätä. Ei ole jättänyt minuun, siskooni, veljeeni tai keneenkään muuhun ystävääni kenen kanssa olen jutellut.

Ja turha selittää että puhu, puhu ja puhu lapselle. Se ei aina nimenomaan siinä tilanteessa toimi ja ole ratkaisu. Tämä nykyajan über liberaali kasvatus ei taatusti kasvata parempia aikuisia tähän maailmaan, kun vuosikymmeniä käytetty luunappi. Olkaa siitä mitä mieltä tahansa ja katsokaa samalla peiliin.[/QUOTE]

Tosta loppukaneetistasi oon sama mieltä: vapaa kasvatus todellakin on pahempi kuin muutama luunappi (olettaen, että perheessä muuten on kaikki hyvin ja lapsesta välitetään).

Siitä todellakin olen eri mieltä, että vapaa kasvatus = kasvattaminen ilman fyysistä kuritusta. Tiedän yhden ainoan perheen, jossa on ns. vapaa kasvatus. Mutta toisaalta, perheen lasta myös riepotellaan kovakouraisesti esim. puistosta pois, kun ei osaa käyttäytyä. Ei varmasti vaikea arvata, että tuollaisen kasvatuksen tuloksena on ongelmalapsi joka häiriköi jatkuvasti muita. Ei se vapaa kasvatus sulje pois fyysisen väkivallan käyttöä, todellakaan.

Sitten on näitä, jotka uhkaavat lasta jollain sanktiolla (lelu pois tms.), mutteivät koskaan toteuta uhkaustaan, vaikka lapsi jatkaa ei-toivottua käytöstä. Sitten ihmetellään, kun mitkään kasvatuskeinot ei tehoa :headwall: Ja eikun tukistelemaan!

Eiköhän se ole peiliin katsomisen paikka ihan muualla, kuin niillä, jotka eivät halua fyysistä kuritusta harrastaa. Tottakai täytyy pitää jotain suhteellisuudentaju tässäkin asiassa, mutta lapsen kasvattaminen moraalisesti täysin kykeneväksi, muut huomioonottavaksi ihmiseksi on ihan mahdollista ilman luunappejakin.

[QUOTE="vieras";27551133]Minusta sun juttus on melko naurettavia. Siinä on vissi ero että lapsi itse rimpuilee ja riehuu niin paljon, että satuttaa itseään samalla kun hänet on pakko irroittaa kaverin naamasta ja poistaa tilanteesta, kuin siinä että lasta läpsitään, nippaillaan, tukistetaan tarkoituksella.

Fyysisellä rajoittamisella pyritään siihen että lapsi ei satuta muita EIKÄ ITSEÄÄN, väkivallalla taas pyritään nimenomaan satuttamaan lasta. Siinä ei ole mitään veteen piirrettyä viivaa eikä tällä asialla ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa.

Meillä jokaisella aikuisellakin on oikeus fyysiseen koskemattomuudeen, eli kenelläkää ei ole oikeutta tulla meitä nippailemaan, lyömään, potkimaan, repimään hiuksista jne. Mutta jos me satutamme muita tai olemme muuten vaaraksi, niin poliisisetä voi tulla ja ottaa susta kiinni ja pistää putkaan. Ja jos sä niin kovaa rimpuilet että se putkaan laittaminen pitää tehdä väkisin niin se on voi voi ja lämmin leipä. Mutta ei se poliisisetä ala sua silti repimään tukasta tai nippailemaan ottaan.

Aikuisen ihmisen pitää pystyä kontrolloimaan itseään sen verran, ettei satuta lasta "hallitsemattomassa mielentilassa". Se on itsetutkiskelun paikka jos ei pysty itseään hallitsemaan, ihan tosi.

Ja tutkittu juttu on myös että lapsesta se tukkapölly voi henkisesti tuntua ihan yhtä pahalta kuin selkään saaminen.[/QUOTE]

osaat ajatella. Kerroit itsestäs.

Yhteistyössä