Käytin poika neuvolassa ja nuvolanmuikki sanoi,että poika on liian lihava.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äimitynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25955038]Ei ole liian lihava, ei lapset kirjojen mukaan kasva. Kun alkaa enemmän juosta jne, niin varmasti tuosta hoikistuu jonkin verran, mutta mielestäni lapsesi ihan sopivan kokoinen. Pidä vain kii säännöllisestä ruuasta ja latso ettet anna makeisia, se riittää :)[/QUOTE]

:)

Kas kummaa. Meillä poika 1v-tarkastuksessa hieman yli 80 cm ja hieman yli 12 kg. Koko ajan on tullut vain kehuja pojan hyvästä kasvusta, neuvolakortissa kuvataan lasta sanalla "jäntevä", ja voimaa on kuin pienessä kylässä.

Meillä terkka kans valitti mun 4-vuotiaasta, että on liian painava, pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, ettei syö herkkuja liikaa (ja poika saa herkkuja kerran viikossa herkkupäivänä, jos silloinkaan). Sitten käytiin neuvolalääkärillä erikseen, ja tämä totesi, että onpa sopusuhtainen poika. Kysyin, että mites kun terkka oli sitä mieltä, että on ylipainoinen. Lääkäri katsoi mua hölmistyneenä, että miten niin, eihän tuossa pojassa oo yhtään ylimääräistä... Pituutta pojalla about110cm ja painoa 20kg.

Kyllä mä nyt luulen, että terkka on naputellut väärän painon sinne koneelleen ja sitten on käyrä näyttänyt väärin. Noilla mitoilla on ihan varmasti sopusuhtainen poika. Meillä 1-v neuvolassa oli 78 cm ja 10,3 kg, silloin paino meni nolla-käyrällä. Enpä antaisi paljoakaan arvoa tuollaiselle terkkarille.

Oletkos itse ap lihava? Itse olen huomannut minun lapsiani arvosteltavan lihaviksi sen perusteella paljonko itse painan. Itse saan kuulla näitä jo on läski vauvakommentteja suvulta vaikka vauva onkin neuvolankäyrien mukaan ollut aina joko alipainoinen tai normaalipainoinen, mutta ei siellä +pluskäyrällä muussa kuin pituudessa. Kaikki lapseni on heidän mielestään läskejä. Kumma kyllä en halua vielä lapsiani heidän luokseen kuulemaan haukkuja miten he ovat läskejä ja muutenkin huonoja lapsia.

Kuulostaapa omituiselta. Eikö sulle näytetty niitä käyriä itsellesi? Kun juuri käytiin neuvolassa ja 85cm ja 12,2kg oli mitat. Pituus menee pienesti plussalla mutta paino oli 0-käyrää. Että ei noilla antamillasi mitoilla ole kukaan voinut lihavaksi ainakaan käyrien mukaan sanoa!

...hyvä ettet traumatisoidu! :D
Se vain, että mites joku arempi ja auktoriteettiuskoisempi ihminen reagoi, jos sattuu tollasella sammakkosuu-hoitsulla oleen paha päivä?

Eli siksikin jonkin sortin palautteenanto miusta kannattaa - suurin osa hoitoalan ihmisistä oikeasti onneksi muistaa, kuinka vastuullisessa asemassa sanomiensa suhteen on...

No huh huh... Meillä poika oli 1-vuotisneuvolassa 81,4cm ja 13,4kg. Muutenkin kasvaa noin, pituus yläkäyrällä ja paino sitten jossain yläkäyrän yllä. Ei oo koskaan sanonut kukaan mitään.

Tai no joo, kolmevuotisneuvolassa täti kysyi että "syökö poika mitään kun on niin sutjakka" sitten poika meni vaa'alle ja vaakaan tärähti se 20 kg painoa niin täti oli ihmeissään :D

[QUOTE="vieras";25955378]Oletkos itse ap lihava? Itse olen huomannut minun lapsiani arvosteltavan lihaviksi sen perusteella paljonko itse painan. Itse saan kuulla näitä jo on läski vauvakommentteja suvulta vaikka vauva onkin neuvolankäyrien mukaan ollut aina joko alipainoinen tai normaalipainoinen, mutta ei siellä +pluskäyrällä muussa kuin pituudessa. Kaikki lapseni on heidän mielestään läskejä. Kumma kyllä en halua vielä lapsiani heidän luokseen kuulemaan haukkuja miten he ovat läskejä ja muutenkin huonoja lapsia.[/QUOTE]

Olen vartaloltani normaali en laiha,mut en lihavakaan,mutta uskon tuon,että varasti sen takia heti ns leimataan "lihavaksi" jos vanhemmatkin on. Oletetaan,että ainakin lapsesta tulee vaikka se ei varmsti pidä paikkansa.

[QUOTE="vieras";25955708]sanoiko se terveydenhoitaja poikaa lihavaksi vai antoiko vaan ruokavalio-ohjeistuksen terveellisestä ravitsemuksesta?[/QUOTE]

Ei sanonut juri tällä luihava sanalla,mutta sanoi,että lapsi on hieman liian pullea. Korjasi vielä että pituunteensa nähden painava

Alkuperäinen kirjoittaja äimitynyt äiti;25954703:
Poika painoi 11,6 kg ja oli 85 cm pitkä. Ikää on nyt 1v ja 3kk melkein.
Miten ihmeessä ne käyrät oikee menee ku mun silmiin tuo on ihan sopiva. Olenko "sokea"?

oli 1½v. 85cm ja 11,3kg... ja terkan mukaan liian laiha! :D

Meillä oli 95 cm pitkä, 15 kg painava 1 v 10 kk ikäinen poika joka terkkarin (sijainen, opiskelija) mukaan oli liian lihava, ja syömisiin on syytä kiinnittää huomiota. Sittemmin oma terkkari ja pari lääkäriä kumosivat tuon lausunnon nauramalla & toteamalla että lapsihan on mitä sopusuhtaisin :)

Ja tyttäremme oli terkkarin mukaan pullea 1-vuotias. Muutimme, neuvola vaihtui, ja yhtäkkiä meillä olikin hoikka, jopa hiukan liian laiha 1½-vuotias tyttö joka joutui painokontrolliin :xmas:. Tottakai lapsi oli 1-1½ v neuvolan välillä alkanut liikkumaan enemmän (kävelemään, juoksemaan, rattaiden käyttö jäänyt tosi vähälle) joten pituus-painosuhteessa oli varmasti tapahtunut pientä muutosta kuten taatusti kuuluukin tapahtua kun vauvasta tulee vilkas taapero, mutta ei tuo liian lihavalta vaikuttanut 1-vuotisneuvolassa tai liian laihalta 1½ v neuvolassa. Ja olikin parin kk:n kuluttua lääkärineuvolassa yllättäen täysin sopusuhtainen, "ei ikinä liian laiha tai liian pullea ollutkaan". Ota siitä sitten selvää :D

Joskus terkkarin kommentit kannattaa vaan kuitata nyökkäilemällä, sanomalla joo joo, ja unohtamalla samantien :)

Meillä (Keski-Euroopassa) käytössä olevan käyrän mukaan nuo molemmat mitat on siellä käyrän yläpäässä, pituus vähän pomppaa ylikin. Eli toisin sanoen oikein sopusuhtainen poika, kun on kerran pituus ja paino samoilla käyrillä.

Yhteistyössä