Käytösongelmaisten vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niko

Vieras
Eilen sitten selvis millaisia lastani päiväkodissa kiusanneiden lasten vanhemmat on. Oli päiväkodin joulujuhla ja useimmat vanhemmista paikalla. Lastani kiusanneen pojan äiti näytti päihteiden väärinkäyttäjältä ja toisen kiusaajan äiti räyhäsi lapselleen tilaisuudessa - mitä meno onkaan kotona.
En väitä että kaikkien käytöshäiriöisten lasten vanhemmat on tasapainottomia, mutta varmasti monella niin on. Kyllähän rajojen asettaminen lähtee kotoa. Puhutaan koulukiusaamisesta, mutta ottavatko kiusaajien vanhemmat vastuuta lapsensa käytöksestä vai ovatko sille sokeita, ehkä kiusaajia itsekin?
Oma lapseni ei kiusaa hoitajien mukaan ketään, mutta koska on arempi joutuu helposti kiusatuksi.
Eli kiusaajien vanhemmat: katsokaa edes näin joulun kunniaksi peiliin ja tehkää asialle jotain!
Lapsia en niinkään syytä, he ovat usein vanhempiensa käytöksen ja elämäntavan uhreja.

Oon ihan samaa mieltä kun katson erään tuttavaperheen touhua... Äiti räyhää jatkuvasti, ja arvaatte varmaan mitä lapsikin tekee, joo, hakkaa ja rähjää eikä tottele ketään.

Sä faktana pystyt sanomaan ulkonäon perusteella käyttääkö joku päihteitä väärin? Paremmin kuin esim. lastenhoitajat jotka näkevät ko. vanhempaa päivittäin?

Ja kai sitä lasta nyt saa ojentaa julkisella paikallakin, jos käytös on huonoa.

Mulla on kyllä sellainen käsitys, että käytösongelmaiset lapset tulee aika usein ns. hyvien perheiden lapsista. Itse olen alkoholisti perheessä kasvanut ja monenlaista nähnyt.. en ole silti koskaan ketään kiusannut, vältän yleensä kaikenlaisia konflikteja viimeiseen saakka.
Ei meitä täydellisiä vanhempia olekkaan, mutta kyllä silti uskon että jos kaksi lasta asuu täydellisissä olosuhteissa, toisesta voi tulla kiusaaja ja toisesta kiusattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Sä faktana pystyt sanomaan ulkonäon perusteella käyttääkö joku päihteitä väärin? Paremmin kuin esim. lastenhoitajat jotka näkevät ko. vanhempaa päivittäin?

Ja kai sitä lasta nyt saa ojentaa julkisella paikallakin, jos käytös on huonoa.

NÄYTTI päihteiden käyttäjältä

Eikä kukaan normaali-ihminen rähjää ja räyhää julkisilla paikoilla.

miltä näyttää päihteiden väärinkäyttäjä äiti?itse olen absolutisti,mutta voisin hyvinkin kuvitella näyttäväni sellaiselta esim aamulla huonosti nukutun yön jälkeen käyttäessäni koiran aamupissalla

No ei ne aina mee nuin... Joku ei välitä ulkonäöstään niinkuin toinen ja joku ojentaa lastaan julkisesti jos on pakko. Kyllä niitä kiusaajia on niissä hyvissäkin perheissä ja huonoissa. Helppo vaan syyllistää aina huonompi osaista, koska muutkin tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja papua:

Eli kun sun uhmaikäinen lapsi heittää kaupassa lasin lattialle sä ostat sille tikkarin? Vai sanot rauhallisesti "äläs nyt nico-petteri viitsi.."

Kaikki lapsilleen huutaneet vanhemmat on epänormaaleja jos ei suorita ko. tekoa neljän seinän sisällä?

Hyvät on sulla perustelut :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Alkuperäinen kirjoittaja papua:

Eli kun sun uhmaikäinen lapsi heittää kaupassa lasin lattialle sä ostat sille tikkarin? Vai sanot rauhallisesti "äläs nyt nico-petteri viitsi.."

Kaikki lapsilleen huutaneet vanhemmat on epänormaaleja jos ei suorita ko. tekoa neljän seinän sisällä?

Hyvät on sulla perustelut :D

Kun ei se räyhääminen edes auta, ellei lasta ole "totuttanut" siihen. Karjaisu on eri asia. Tilanteesta voi aina poistua ja käsitellä asian sitten kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Mun mielestä asiat ei ole aina ihan niin musta-valkoisia mitä voisi kuvitella. Tässäkään tapauksessa.

Niin, moniko tietää, että kunta saa valötionapuja jokaisesta häirikkölapsesta, mut niitä rahoja ei välttämättä käytetäkään lasten hyväksi ollenkaan:-(

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Salainen+osakassopimus+jakaa+vallan+Terveysrahastossa/1135232639353

Kyllä ne vanhemmat on aika samasta puusta kuin lapsensakin. Olen yläkoulun opettaja ja minulla on ihan supermukava valvontaluokka tällä hetkellä. Täytyy sanoa, että kaikkien oppilaiden vanhemmatkin ovat fiksua ja mukavaa porukkaa. Olen huomannut, että tämä sama pätee myös käänteisesti. Moniko erityisoppilas on jo toisen polven erityisoppilas?

Yhteistyössä