Käyttäkää HYVÄT IHMISET kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestopeppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kestopeppuilija

Vieras
Nyt kaikki äidit hoi, herätkää ja edes kokeiltaa vauvoillenne kestovaippoja! En ymmärrä äitejä jotka käyttää laiskuuttaan lapsillaan pelkkiä kertakäyttövaippoja ja viis veisaa niiden ympäristövaikutuksista. Se on kuulkaas aika iso läjä jonka jo yhdeltäkin lapseltanne kannatte sitä jätettä kaatopaikalle! Ihan JÄRJETÖNTÄ touhua. Jos käyttäisitte edes yhden kestovaipan lapsellanne per päivä, kuormittaisitte luontoamme jo lapsen ensimmäisen puolenvuoden aikana noin 180 vaipalla vähemmän.

Se EI OLE niin vaikeaa ja työlästä mitä yleisesti luullaan. Itse aloitin kestoilemaan kun lapseni oli kolmen viikon ikäinen, ja nyt puolen vuoden ikään asti meillä on osakestoiltu niin että vuorokaudessa kuluu kertakäyttövaippoja normaalisti noin pari kolme kappaletta, kun öisin niitä käytämme ja aamulla unisena vaihdan vauvalle yleensä tuollaisen roskavaipan. Säästyy paitsi ympäristöä myös rahaa. Pyykkiä toki tulee enemmän, mutta kone pyörii melko paljon lapsiperheessä joka tapauksessa eikä se pyykkääminen ole yhtään sen työläämpää kuin niiden vaippojen kantaminen roskikseen!

Minua pistää suorastaan vihaksi te jotka ette edes kokeile noita kestovaippoja koska olette niin laiskoja, saamattomia ja suoraan sanoen tyhmiä... Käyttämällä kertakäyttövaippoja teette todellisuudessa hallaa omille lapsillenne ja heidän jälkeläisilleen. En väitä että kestovaipoilla maailmaa pelastetaan, mutta Suomen luontoa kylläkin - minkä pitäisi olla tärkeätä jokaiselle suomalaiselle äidille.

Mielestäni kestovaippoja pitäisi mainostaa enemmän, joka neuvolan seinälle kuuluisi ISO juliste siitä miten paljon roskaa kertakäyttövaipoilla saadaan aikaan (Plus sitten vielä sekin jäte ja saaste mikä niiden valmistuksesta, varastoinnista ja kuljetuksesta tulee...)

Ajatelkaa omia isoäitejänne ja naisia heitä ennen, he ovat joutuneet käyttämään vauvoillaan kestovaippoina harsoja tai muita alkeellisempia kangasvaippoja ilman mitään hienoja pul-kuoria sun muita ja vaipat on pesty käsin. Ja vesikin on pitänyt itse kantaa ja lämmittää. Niin että aika tyhmältä tuntuu monien valitus NYKYPÄIVÄNÄ siitä miten liian raskasta vaivalloista ja inhottavaa se kestovaippailu oikein on.

En itsekään ole mikään viherpiiperö, mutta sen verran järkeä päästäni sentään löytyy etten tuijota omaan napaani vaan käytän niitä kestovaippoja...

Käytän tai KÄYTIN!! Eli käytin vauvan + taaperon kanssa kesäajan, mutta nyt ku ei ole kuivausrumpua ni en niin aktiivisesti. Jatkuvasti pyörii muutenki 2-3koneellista pyykkiä päivässä..

Niin ja mä en menis kenenkään toisen ratkaisuja arvostelemaan!!

Joo, kuulostaa todella fiksulta pestä pesukoneessa jotain paskaisia vaippoja. Ihan väärän vuosituhannen hommia.

Nämä jeesustelijat ovat tyypillisesti niitä ihmisiä jotka vastustavat ydinvoimaakin koska sähköähän saa puhtaasti suoraan pistorasiasta.

Käyttääkö ap hyvä itsellään kestositeitä ym.?
Jokainen tehköön oman valintansa, sinä olet valinnut kestot, toinen kokee kertakäyttöiset omalla kohdallaan hyväksi valinnaksi... jooh..

Esikoisen kanssa kestoilin, ja 4 kk iästä täyskestoiltiin myös öisin. Olin hyvin ehdoton, ja reissussakin pestiin kestoja hotellin lavuaarissa. Mutta nyt tokan kanssa valitettavasti on väsymys ja stressi aiheuttaneet sen, että kertiksiä kuluu valitettavan paljon. Harmittaa, kun nuo kestot olisivat jo valmiinakin. Välillä aina tsemppaan, mutta vähän sekin kyrsii, että kuopus on niin eri mallinen (hoikkasäärinen), etteivät taskut oikein toimi, eikä oma tsemppi nyt riitä miettimään toisenlaisia vaihtoehtoja. Villiksiä käytän joskus taskun päällä, mutta kun molemmat rääkyvät, se vaipattimien huuhtominen ja hakeminenkin tuntuu liialta säätämiseltä.

Joten kaikki kunniani kestoille ja kestoilulle, yritän taas itsekin kun jaksan. Mutta valitettavasti mulla menee kestoilun(kin) edelle se, että jaksan olla äiti. Tähän nyt voi tulla joku kertomaan, kuinka täyskestotti kolmoset, vaikka kaikilla oli koliikki ja maitoallergia kaksivuotiaaksi, ja täysimetti kaikkia eikä syönyt mitään kun ei ehtinyt, ja pesi pyykit käsin saunanpadassa lämmitetyllä vedellä, ja hiihti kauppaan kesät talvet, eikä silti koskaan valittanut väsymystä. Pisteet kaikesta sellaisesta, mutta jokaisen jaksamisella on oma rajansa.

Itse asiasta olen silti samaa mieltä, kannattaa ainakin kokeilla! Ostaa vaikka muutaman vaipan, ja siitä se voi lähteä. Yksikin kesto päivässä säästää sen 365 kertistä vuodessa, ja se on jo aika kasa roskaa!

:P Noh, meillä ei kyllä kahden lapsen perheessä pyöri kone joka päivä, ei edes joka toinen. Kukin vaipattaa miten haluaa. Molempia on kokeiltu (kestoja että kertsejä). :D

Käytin kolmosella siihen asti kunnes neljäs lapsi synty. En jaksa enää eikä kiinnosta, kuudesta hengestä tulee pyykkiä muutenkin ihan tarpeeks. Joo joo ja blaa blaa, rahaa kuluu kahen vauvan vaippoihin, ja roskikset tursuilee, so? Tuos on laatikollinen kestoja, löytyy AIO vaippoja, jokusia kuorivaippoja, taskuvaippoja jne. Kokoja vastasyntyneestä taaperoon. 130 € niin saa hakia koko satsin helkkariin. Kiitos nam, olen puhunut.

Kestoillaan täysin. Tai no ei. Hoitolaukussa on reissuja varten kertiksiä, kun ei niitä kestoja viitti laukussa kuljetella.

Ja mä tykkään, kun ne on nättejä, pehmeitä, ympäristöystävällisiäja edullisia. 20 vaippaa+ lisäimut ovat maksaneet 160e ja niillä pärjää koko vaippa-ajan ja mahdollisten seuraavien lasten kohdalla ne ovat jo olemassa.

Eli onhan se halpaa. Ja pesukone ei paljoa vettä taisähköä kuluta, että siihen on turha vedota.

Me kokeiltiin, mutta meidän vauvan iho ei kestänyt sitä märkyttä, vaikka oli kuivaliinakin käytössä. Laitoin sit lapsen hyvinvoinnin etusijalle ekoilun sijaan.

Mä en tajua tota rahansäästöpointtia, koska ainakin meillä se aika mitä kestoiltiin niin jouduttiin kokeilemaan eri malleja ja tuli ns. turhaostoksia ja sit vauvan kasvaessa piti siirtyä isompaan kokoon. Tuntui että koko ajan piti roikkua netissä metsästämässä edullisia vaippoja, kun noita ei myydä edes tavallisissa kaupoissa. Ja meillä oli kuitenkin suurin osa käytettyjä, uutenahan yksi vaippa maksaa jotain 10-20 euroa, siihen sit vielä mahdollisesti imut ja kuoret päälle ja niitä pitää olla aika kasa jos aikoo pelkästään kestoilla. Toki ne saa sitten myytyä myöhemmin, jos saa, nytkin mulla on tuolla myymättömiä vaippoja, kun eivät ole sitä "vaippojen reimatecciä/tickettiä" niin eivät kelpaa edullisestikaan.

No eihän tuota voi kiistää. Vaikka a.p.:n kirjoituksen sävy on ärsyttävän syyttelevä. Kyllä itsekin koetan seuraavalla mahdollisella lapsella siirtyä kestovaippoihin.

Tää eka lapsi oli vaan muutenkin sellainen mullistus, että ei vaan jotenkin sitä ehtinyt/tullut ajatelleeksi. Ja silloin tuo kestovaippailukaan ei ollut niin yleistä vielä, että tietoa olis pitänyt kaivella jostain.

[QUOTE="eeva";25113268]No meillä on vaipatettu kaksi lasta ja vaippoihin mennyt yht. n. 100€ rahaa. Aika paljon vähemmän kuin kahden lapsen kertisvaippoihin menisi. :D[/QUOTE]

kaveri kestoili.. nb koko vaippoja 2v ikään asti raha sano menneen 700e...

Meillä syyt kestovaippojen käyttöön on 1.taloudelliset 2.ekologiset

Ei olis yksinkertaisesti varaa käyttää kertakäyttöisiä, koska ne on niin kalliita. Odotan neljättä ja kaikki edellisetkin ovat olleet kestoilla. Kun siihen tottuu, niin ei se ole minusta mitenkään raskasta. Enkä ole fundamentalisti, reissussa käytetään kertiksiä, samoin usein yöllä (ainakin vielä).
Voin suositella kestoja, mutta en silti lähtis arvostelemaan toisten valintoja. Toivoisin tosin, että vaippafirmat tekis vaipoistaan ekologisempia. Onhan se aika määrä jätettä kaatiksella...

Yhteistyössä