Käyttäytyykö masentunut näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mun miehellä on todettu keskivaikea masennus. Hänellä on ollut nyt kohta 3 kuukauden ajan lääkitys ja käy myös hoitajan luona keskustelemassa.

Mitään muutosta parempaan suuntaan en ole miehessä huomannut hoidon alettua. Töissä on käynyt koko ajan, mutta kotona ei tee mitään. Ei saa laitettua likaisia astioitaan tiskikoneeseen, roskia ei saa laitettua roskikseen, suihkussa käy 3-4 päivän kun tarpeeksi patistaa jne. Kotona tiuskii ja äksyilee, mutta kodin ulkopuolella on eri ihminen. Lisäksi ilkeilee ja usein kääntää asiat mun syyksi.
Onko tämä ihan normaalia masentuneen touhua vai onko mun miehestä tullut lisäksi vielä ilkeäkin?

Mun miehellä on todettu keskivaikea masennus. Hänellä on ollut nyt kohta 3 kuukauden ajan lääkitys ja käy myös hoitajan luona keskustelemassa.

Mitään muutosta parempaan suuntaan en ole miehessä huomannut hoidon alettua. Töissä on käynyt koko ajan, mutta kotona ei tee mitään. Ei saa laitettua likaisia astioitaan tiskikoneeseen, roskia ei saa laitettua roskikseen, suihkussa käy 3-4 päivän kun tarpeeksi patistaa jne. Kotona tiuskii ja äksyilee, mutta kodin ulkopuolella on eri ihminen. Lisäksi ilkeilee ja usein kääntää asiat mun syyksi.
Onko tämä ihan normaalia masentuneen touhua vai onko mun miehestä tullut lisäksi vielä ilkeäkin?

Kuulostaa ihan normi miehelle.
Meilläkin oli ongelmia omien jälkien siivoamisen kanssa, mutta sen jälkeen kun tungit likaiset vaatteet sängyn alle, likaiset astiat miehen laatikoihin ym. muuta, niin alkoi sitten pikkuhiljaa siivoilemaan jälkiään.

Tosin se erona, että meillä ei ilkeillä ja meillä kaikki on luonnollisesti miehen vikaa :ROFLMAO:

On normaalia. Myös ailahtelevuus ja poissaolo kohtaukset kuuluu valitettavaan taudinkuvaan... Eikä kannata liikoja odotella masennus voi olla todella vaikea päihittää ja vaikka hetkellisesti helpottaisikin, uusii todella helposti. Jaksamista sinulle, läheisen elämä on myös todella rankkaa:(

Kuulostaa ihan normi miehelle.
Meilläkin oli ongelmia omien jälkien siivoamisen kanssa, mutta sen jälkeen kun tungit likaiset vaatteet sängyn alle, likaiset astiat miehen laatikoihin ym. muuta, niin alkoi sitten pikkuhiljaa siivoilemaan jälkiään.

Tosin se erona, että meillä ei ilkeillä ja meillä kaikki on luonnollisesti miehen vikaa :ROFLMAO:
Ja sun miehellä ei ole masennusta.

Onko siis tilanne se, että ap:llä on pitkä suhde miehensä kanssa ja aina ennen mies on siivonnut jälkensä, ollut rento ja ystävällinen ja nyt yhtäkkiä on tapahtunut täysi muutos?

On normaalia. Myös ailahtelevuus ja poissaolo kohtaukset kuuluu valitettavaan taudinkuvaan... Eikä kannata liikoja odotella masennus voi olla todella vaikea päihittää ja vaikka hetkellisesti helpottaisikin, uusii todella helposti. Jaksamista sinulle, läheisen elämä on myös todella rankkaa:(

Jaksamista tässä tarvitaan, meillä 2 lasta ja kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät asiat mun vastuulla. Kun mies ei tee mitään, vaikka kuinka nätisti pyytäisi. Äksyilee ja räyhää, jos jotain pyytää tekemään ja sitten suuttuu lisää kun pyydän ettei viitsisi räyhätä. Vissiin tulee kohta avioero, kun tilannetta jatkunut jo vuoden verran...
Ap

Onko siis tilanne se, että ap:llä on pitkä suhde miehensä kanssa ja aina ennen mies on siivonnut jälkensä, ollut rento ja ystävällinen ja nyt yhtäkkiä on tapahtunut täysi muutos?

Kyllä, pitkä suhde. Aiemmin hoiti asiat normisti, kävi kaupassa oma-aloitteisesti ja laittoi jopa ruokaa. Pari vuotta sitten alkoi hiljalleen mennä sivuraiteille, asia kerrallaan.
Ap

Kyllä, pitkä suhde. Aiemmin hoiti asiat normisti, kävi kaupassa oma-aloitteisesti ja laittoi jopa ruokaa. Pari vuotta sitten alkoi hiljalleen mennä sivuraiteille, asia kerrallaan.
Ap

Kai lääkityksen lisäksi ihmisellä itsellään pitäisi olla halu parantua. Masennus ei kuitenkaan kuulosta älyttömän pahalle, koska hän kykenee hoitamaan työnsä ja toimimaan kodin ulkopuolella normaalisti.
Masennukseen auttaa myös rutiinit ja itsensä pakottaminen normaaleihin asioihin.

Kuvailemasi oireet on hyvin tyypillisiä ja muutama kuukausi on aivan liian pieni aika todelliselle muutokselle, tarvitaan useampi vuosi. Masennuslääkkeet taas eivät usein auta ollenkaan joten älä laske niiden varaan. Kunnollinen terapeutti on paras tapa päästä masennuksesta.

Tämän sanottuani tuntuu siltä että miehesi purkaa pahaa oloansa suhun. Onko hän aina syyttänyt sua ongelmistansa ja kiukkuillut? Oletko kysynyt miksi hän tekee sitä, ilman että hän kokee sen painostavana? Ei ole oikein purkaa pahaa oloaan toiseen vaikka kuin paha olisi. Jatkuva painostus ja nipottaminen ei kuitenkaan auta masentunutta yhtään ja voi heijastua ärtyilynä. Ja jos mietit "Mitä mä sit teen kun ei toi vaan tee mitään", siinä on nimenomaan ongelmasi.

Te kummatkaan ette tue toisianne tälläisinä vaikeina hetkinä, ettekä näe toistenne näkökulmia. Et ymmärrä miksei se vaan tee näitä helppoja asioita jos töissäkin pärjää eikä hän mikset vaan jätä häntä rauhaan. Suosittelisin vahvasti pariterapiaa. Tiedätkö edes miksi miehesi on masentunut? Keskivaikea on jo paha ja on ollut kehitteillä tod.näk. useamman vuoden. Tietääkö hän *todella* kuinka vaikeaa sulla on yksin hoitaa kaikkea, vai ottaako hän sen vain nipotuksena ja syyllistämisenä? Puhukaa näistä asioista, keskustelkaa tuntemuksissa ja kokemuksista. Jos te ette puhu avoimesti ongelmista ja yritä ratkaista niitä, niin mikään ei ikinä muutu.

Minä olen keikkunut jo kauan burn outin partaalla ja tunnen itseni täysin uupuneeksi. En tiedä, saisinko masennusdiagnoosin, jos menisin lääkäriin, mutta tunnistan nuo kaikki oireet. Työt jaksan vielä hoitaa suurinpiirtein, kun oikein tsemppaan, mutta kotiin ei sitten enää paukkuja jääkään, vaan siellä tiuskin sekä lapsille että miehelle.

Pakolliset kotityöt ja lasten asiat kyllä hoidan, mutta kaikki on väkinäistä pakkopullaa. Tiskit seisovat altaassa välillä viikonkin ennen kuin saan ne koneeseen, jos mies ei ole niitä laittanut.

[QUOTE="Puhukaa näistä asioista, keskustelkaa tuntemuksissa ja kokemuksista. Jos te ette puhu avoimesti ongelmista ja yritä ratkaista niitä, niin mikään ei ikinä muutu.[/QUOTE]

Olen yrittänyt puhua ihan asiallisesti, mutta mies alkaa näissäkin tilanteissa ns. kiukuttelemaan tai ei halua puhua. Olen myös ollut patistamatta miestä, mutta tämäkin alkaa miestä ärsyttämään ja syyttelee minua mykkäkoulusta ym. En siis pidä mitään mykkäkoulua, en vain pyydä miestä tekemään mitään enkä tee aloitetta keskusteluun. Eli tein niin tai näin, ei mikään ole koskaan hyvä.
Perheneuvolassa käytiin kolme kertaa, totesivat, etteivät voi auttaa koska miehen pitää ensin hoitaa itsensä kuntoon. Huomasivat siis sielläkin, että miehellä ei ole arki hanskassa eikä noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.
Ap

Tilanne jo uuvuttaa minuakin. Heräilen öisin, kun on niin paha olla ja ketuttaa tämä tilanne. Kaikki pitää hoitaa itse, miehen varaan ei voi mitään laskea. Miehelle olen tuntemuksista kertonut, mutta ei ota kuuleviin korviinsa tai kääntää asiat niin, että olen ihan itse syyllinen omaan pahaan olooni. Myös koululainen jo oireilee, on käynyt kuraattorilla keskustelemassa.
No, tätä oloani ja tuntemuksiani voisin purkaa vielä vaikka kuinka monen viestin verran, mutta ei se tilannetta muuta. Päätin, että seurailen vielä kesän yli ja haen sitten avioeroa, jos tilanne ei ole yhtään muuttunut. Olen tehnyt kaiken voitavani, en pysty enkä jaksa enempään. Ihminen saa olla masentunut, mutta ilkeä tai huonokäytöksinen ei kai tarvitse olla.
Ap

Kaikkien kannalta voisi olla parempi, jos miehesi jäisi sairaslomalle töistäkin. Ei masennus sillä parannu, että yrittää jatkaa kuten ennenkin. Sitten voisi perheellekin riittää vähän pinnaa, kun on yksi iso asia vähemmän stressaamassa.