Käyttäytyykö teidän lapset näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Pojalla oli tänään synttärit ja vieraina oli luokan pojat.
Olivat olleet sen 5-10 min kun ensimmäinen teki pari kierrosta olohuoneessa (muut olivat lasten huoneessa avaamassa lahjoja) . Istahti sohvalle ja sano et teillä ei oo telkkaria et teidän pitää ostaa sellanen.
Kohta tuli toinen keittiöön ja totes isoon ääneen et ei vieläkään ole karkit pöydässä.

Ja joka synttäreillä ei voi kuin ihmetellä millasia pöytätapoja lapsilla on.
Yksi istu muuten nätisti ja rauhassa mutta mässytti todella isoon ääneen.
Toinen kauhoo sipsejä kaksin käsin omalle lautaselle. Kolmas varaa koko sipsikupin itselleen, pitää reunasta ja syö suoraan kupista.
Neljäs kauhoo tikkarilla limsaa suuhun jne.

Itestä vaan tuntuu et jos kaikkeen puuttus niin sais kyllä melko tiukkapipon maineen.
Ja todella toivon ettei omat lapset ole yhtä huonotapaisia. Ja jos ovat niin siitä mulle kerrottaisiin.
Ja tiedän kyllä että kun yks alkaa pelleilemään pitää muidenkin keksiä typeryyksiä.

Yks asia kans mitä lapset ei tajua synttäreillä on että syödään pöydässä. Vaikka nostan sivupöydälle tarjottavat niin sieltä haetaan ja kuljetaan pitkin taloa syömisten kanssa. Nytkin synttärit kesti sen 3 tuntia ja kolmeen kertaan lapset olivat pöydässä syömässä et ei kyllä ollu siitäkään kiinni että ei ois muuten saanu syötävää. Ja tuotakin teki ne muutamat ei kaikki.

Mutta ei siinä synttärit pidetty ja poika oli tyytyväinen synttäreihin.

Ei ne ainakaan kotona noin käyttäydy, ja toivon että eivät synttäreilläkään - ei ainakaan koskaan ole mulle sanottu että käyttäytyisivät huonosti, mutta mistäpä sitä voi koskaan tietää.

Mä en kyllä pidä yhtään kamalana sitä, jos synttäreillä hiukan ruokapöydässä pelleilee. Kauhoo vaikka tikkarilla limsaa suuhun. Saahan lapset hassutella :)

Toivon tietysti ettei käyttäydy noin, mutta koska en ole "vahtimassa" kaverisynttäreillä niin oletan kyllä että JOS lapseni käyttäytyy idioottimaisesti niin isäntäväki ojentaa takaisin ruotuun.
Niin mä ainakin toimin oman lapseni kaverisynttäreillä.

Joukkohysteria usein iskee noilla synttäreillä ja kun makeeta syödään niin sokeri humala.

Tätäkin. Sen takia laitoinkin ensin "oikean välipalan" ennenkuin annoin mitään herkkuja. Tulivat siis suoraan koulusta. Ja näytti tuo maistuvan.
Mutta oikeasti kyllä sen näkee lapsesta kuka saa kotona esim kulkea ruoan kans missä sattuu ja kuka oppinut että syödään pöydässä.

Toivon tietysti ettei käyttäydy noin, mutta koska en ole "vahtimassa" kaverisynttäreillä niin oletan kyllä että JOS lapseni käyttäytyy idioottimaisesti niin isäntäväki ojentaa takaisin ruotuun.
Niin mä ainakin toimin oman lapseni kaverisynttäreillä.

Joo kyllä minäkin osaan puutuin ja osaa katoin läpi sormien. Onneksi tälläkertaa ei ollu jäätelöä tarjottavissa. Täällä ainakin joka ikinen kerta kun sitä on niin jäätelö lusikoidaan limsan sekaan ja suurimmalla osalla se sotku jää loppujen lopuksi juomatta.

Kyllä minusta kuulostaa enmmän siltä, että et vains aanut pidettyä niitä kurissa. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja lapset kokeilevat kyllä kuinka pitkälle aikuinen antaa periksi.

Toivon kyllä todella, ettei omani käyttäydy noin syntymäpäiväkutsuilla, kuvittelisin, että ei, mutta vannomaanhan ei voi mennä.

Juurikin tuon vuoksi en järjestä lapsilleni enää noita massasynttäreitä. Kutsutaan pari parasta kaveria yksi tai kaksi kerrallaan. En tiedä, onko lapset sitten pettyneitä, kun ei ole isoja juhlia.

Mutta kun täällä olen asiasta joskus maininnut ja erikseen kuvaillut törkeimmät temput, olen saanut kuulla, että minä olen se kummallinen; ja ettei lapsilta (oli pojan 8v.-synttärit ja luokkatovereita) voi odottaa, että osaisivat odottaa pöytäänkutsua, että muistaisivat kiittää tai edes sanoa lähteissään "hei".

Ja todellakin toivon, etteivät omat lapseni käyttäydy noin.

onko tuo nyt erityisen huonoa käytöstä lapsilta ja synttäreillä? ellei ne sitten olleet 15-vuotiaita.
Ei tuo ap:n kuvaama kyllä hyvääkään käytöstä ole. Minusta synttärit eivät ole tilaisuus, jossa olisi jotenkin oikeutetumpaa käyttäytyä huonosti. Ja samassa porukassahan ne siis ovat koulussakin - millaista lie käytös siellä?

Kyse oli ekaluokkalaisista. Mutta on tuota isompienkin kanssa ollut. Noita oli "vaan" 6 vierasta että ei edes kovin montaa. Kun ois ollu tosi vaikea jättää se yks tai kaks pois joukosta.

Leikit meni ninja ja taistelu leikeiksi heti kun silmä vältti. Eli jalka suorana potkaistaan toista kohti tai sit pyörähdetään ympäri käsivarsi suorana tosi lujalla vauhdilla. Loppua kohti alkoivat rauhottua mut ensimmäinen tunti minkä olivat jotain käsittämätöntä.

Tuntuu vaan niin kurjalle jos suurin osa synttäreistä menee siihen kurinpitoon. Ei ole sit kellään enää kivaa. Eli en nipottanut joka asiasta vaikka silmään ottikin.

Ei tuo ap:n kuvaama kyllä hyvääkään käytöstä ole. Minusta synttärit eivät ole tilaisuus, jossa olisi jotenkin oikeutetumpaa käyttäytyä huonosti. Ja samassa porukassahan ne siis ovat koulussakin - millaista lie käytös siellä?

Eikös aikuisetkin saata juhlissa kulkea kahvikuppinsa kanssa, jos on paljon porukkaa paikalla ja haluaa esim. jutella muiden kanssa? Tai jos on ite jossain bileissä niin kyllä porukka syö sipsejä muuallakin kuin keittiön pöydän vieressä, vai?
Mun mielestä synttäreillä voi olla vähän vapaammin kuin arkiruokapöydässä. Ei tietystikään voi sikailla.

Eikös aikuisetkin saata juhlissa kulkea kahvikuppinsa kanssa, jos on paljon porukkaa paikalla ja haluaa esim. jutella muiden kanssa? Tai jos on ite jossain bileissä niin kyllä porukka syö sipsejä muuallakin kuin keittiön pöydän vieressä, vai?
Mun mielestä synttäreillä voi olla vähän vapaammin kuin arkiruokapöydässä. Ei tietystikään voi sikailla.
Jos on ns. seisova pöytä, niin kyllä. Mutta jos sinulle on katettu yhteisen pöydän ääreen istumapaikka, niin lähdetkö kuppisi kanssa toisaalle?

Kuulostaa juuri tuon ikäisten käytökseltä! Ovat vielä lapsia ja harjoittelevat käyttäytymistä. Osaa ei tosiaan opeteta käyttäytymään, osa unohtaa jännässä tilanteessa miten pitäisi käyttäytyä. Esim. mässyttäminen on sellainen asia, mitä ei vielä kaikilta ton ikäisiltä voi edellyttää. Mistä sitä tietää, vaikka olisi keskittänyt kaikki voimansa siihen, että istuu paikallaan?

Kaiken kaikkiaan: teillä ei mennyt mitään rikki? Lahjat säilyivät ehjinä? Kaatuiko edes juomaa pöydälle tai sohvalle? Ei tullut riitaa lasten kesken? Silloin sanoisin, että juhlat ovat sujuneet hyvin. Keskimäärin ne ovat juuri tuollaista hulinaa. Siksi niin moni on päättänyt seurata trendiä ja ulkoistaa lasten synttärit. Meilläkin on vahvassa harkinnassa, että 7v. synttärit vietetään jossain muualla kuin kotona. Ihan vaan aikuisten mielenrauhan vuoksi. :)

En tiedä.
Mutta ei musta tossa ollut mitään. Helppohan se on heikompiaan arvostella. Kyllä tuolla isot miehet ajelevat toisten päälle, kiroilevat, öykkäröivät, mutta et sinä edes "huomaa# ja jos huomaat, käännät katseen toisaalle, pienempiän on helppo arvostella ja komennella. Huonompaa käytöstä se monila aikuisilla on.

[QUOTE="alma";24477716]Kyllä minusta kuulostaa enmmän siltä, että et vains aanut pidettyä niitä kurissa. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja lapset kokeilevat kyllä kuinka pitkälle aikuinen antaa periksi.

Toivon kyllä todella, ettei omani käyttäydy noin syntymäpäiväkutsuilla, kuvittelisin, että ei, mutta vannomaanhan ei voi mennä.[/QUOTE]

Mutta kun on niitäkin vanhempia, joiden lapsia ei saa komentaa. Kiellät räpimästä ympäri taloa ja kohta soi puhelin, jossa Jannica-äiti kirkuu miten Nico-Petteri itki kotona kun täti oli kieltänyt.

Tuommoinen on ihan tyypillistä menoa kaverisynttäreillä ja kaikki tuntuvat siihen osalllistuvan.

Kolmetuntiset synttärit on minusta aivan liian pitkät, puolitoista tuntia on maksimi kotisynttäreillä poikajoukon kanssa.

[QUOTE="vieras";24477891]Kuulostaa juuri tuon ikäisten käytökseltä! Ovat vielä lapsia ja harjoittelevat käyttäytymistä. Osaa ei tosiaan opeteta käyttäytymään, osa unohtaa jännässä tilanteessa miten pitäisi käyttäytyä. Esim. mässyttäminen on sellainen asia, mitä ei vielä kaikilta ton ikäisiltä voi edellyttää. Mistä sitä tietää, vaikka olisi keskittänyt kaikki voimansa siihen, että istuu paikallaan?
[/QUOTE]

Niinpä. Ekaluokkalaisia, suoraan koulusta (koulupäivä väsyttää!), poikia vieläpä, lisäksi 'joukkohysteria' kun on lauma kavereita kaikki samassa paikassa.

Jos kaikki meni kuitenkin ihan kivasti, niin mitä väliä jollain mässytyksellä ja tikkarin uittamisella?!

[QUOTE="vieras";24477899]Mutta kun on niitäkin vanhempia, joiden lapsia ei saa komentaa. Kiellät räpimästä ympäri taloa ja kohta soi puhelin, jossa Jannica-äiti kirkuu miten Nico-Petteri itki kotona kun täti oli kieltänyt.[/QUOTE]

Vastaus:" Meillä on omat käyttäytymissäännöt ja niitä joutuu myös vieraat lapset noudattamaan meillä ollessaan. Kiitos ja hei."

Juu, omat lapset tekevät kotona juomasekoituksia, sekoittavat limsoja ja mehuja keskenään. ehkä eivät kylässä uskalla. Meillä kyllä lapsen synttäreillä vieraat tekivät noin, omat eivät.

Ei ole kauheaa. eikä sekään että kasaa ison kasan herkkuja lautaselle. Ei haittaa mua.

Mua haittaa se, tai jää huono fiilis, jos huomaan, että ryhmä pyrkii vaikka syrjimään jotain, tai selvästi on sellainen hierarkia, kuka saa sanoa kenellekin, tai muuta vastaavaa. Toivoisin, että oisivat kivoja kavereita kaikki toisilleen.

[QUOTE="vieras";24477899]Mutta kun on niitäkin vanhempia, joiden lapsia ei saa komentaa. Kiellät räpimästä ympäri taloa ja kohta soi puhelin, jossa Jannica-äiti kirkuu miten Nico-Petteri itki kotona kun täti oli kieltänyt.[/QUOTE]

Onko sulle useinkin käynyt noin?

Mulle ei koskaan, ja olen komentanut sujuvasti sekä omia että vieraita lapsia kymmeniä, satoja kertoja.

Ja jos kävisi, niin sitten vastaisin että meillä on tapana vaatia tiettyjä peruskäytöstapoja sekä omilta että vierailta lapsilta.

[QUOTE="vieras";24477926]Tuommoinen on ihan tyypillistä menoa kaverisynttäreillä ja kaikki tuntuvat siihen osalllistuvan.

Kolmetuntiset synttärit on minusta aivan liian pitkät, puolitoista tuntia on maksimi kotisynttäreillä poikajoukon kanssa.[/QUOTE]

niinpä, meillä ollaan sisällä noin tunti että avaavat lahjat ja sitten syövät (tosiaan muutamat porsastelevat aika lailla) ja sitten pihalla toinen tunti (sillonkin niitä saa komentaa pois katon tikkailta, tai muuta hullua mitä keksivätkään)

Joukossa tyhmyys tiivistyy! Ihan selvää esittämistä.

Yhteistyössä