kebebbia, tortilloja koulu ruokana, kaikki muuttuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
mun mielestä tortilla ei ole epäterveellistä,riippuu mitä sinne väliin tunkee.. ;)
Näinpä :) Mutta jostain syystä suomalaisilla on käsitys, että vain perunat, lötsöksi keitetyt kasvikset ja liha ovat terveellisiä.

mun mielestä tortilla ei ole epäterveellistä,riippuu mitä sinne väliin tunkee.. ;)

mut taas miten ehtii isossa koulussa jossa tehdään esim kouluun päiväkotiin, vanhuksille ruokaa niin ehdit tekemään esin 10000 1500 annoista tortillloja kun henilökuntaa on kuitnekin vähän, ei ole eikaa sellaiseen pipertämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Näinpä :) Mutta jostain syystä suomalaisilla on käsitys, että vain perunat, lötsöksi keitetyt kasvikset ja liha ovat terveellisiä.

Ja että se terveellisyys taikoutuu ruokaa, joka on kuumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
mut taas miten ehtii isossa koulussa jossa tehdään esim kouluun päiväkotiin, vanhuksille ruokaa niin ehdit tekemään esin 10000 1500 annoista tortillloja kun henilökuntaa on kuitnekin vähän, ei ole eikaa sellaiseen pipertämiseen.
Likan koulussa oli kyllä tortilloja ja siellä ne lätyt oli omassa läjässään ja täytteet kukin erikseen. Ruokailulinjan alussa lapset ottivat ensin lautaselleen sen lätyn ja keräsivät siihen päälle täytteistä ne, mitä halusivat. Ja ala-asteella jo tämä. Ei siis tarvinnut keittäjien niitä lapsille kasata valmiiksi.

Miusta ihan kiva, että lapsia tutustutetaan kansainväliseen keittiöön ihan pienestä :) Jos tortillat ja muut on tehty terveellisistä raaka-aineista täysipainoiseksi ateriaksi, millä jaksaa koulupäivän niin miksi ei?
Toisaalta artikkelissa taisi olla kyse siitä, että tehdään ruokaa lasten mieltymyksien mukaan,koska ne ei muuta syö ja se ei ole viisasta :/ Tietysti jokaisella on omat inhokkiruokansa, mutta jos järeestään ruvetaan yökkimään kaikelle niin sille pitää laittaa piste.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kanaviillokki nimenomaan ei ollut broileria, vaan kanaa, niiden maussa on kyllä eroa. Siinä ruoassa varmaan on ollut tökkimisen aiheena se kastikkeen vaaleus tosiaan, läpinäkyvyys.
Tai kastikkeen limamaisuus.
Siis hyi helvetti. *puistatus* Ja tuo pitäs pitää listoilla, koska niin on aina ollut?! Pitäähän se jonku oksentaa säännöllisesti lautaselle, että kouluruokailu tuntuis kouluruokailulta. :x

höpöp höpö. ei se ole niin kamalaa eruokaa, tavallista ruokaa, mutta kun VANHEMMT OVAT OPETTANEET, että on pahaa niin ei syödä ja oksennetaan.

minuinkin äiti s

Minun äitini on sitä ikäpolvea, ettei ollut kansakoulussa mitään ruokaa tarjolla tai jos oli, niin sitä syötiin kiitollisina hiljaa, joten ei varmasti ole minulle siirtänyt mitään ruokayök-juttuja. Enkä minäkään omille lapsilleni, en vain pidä jostain ruokalajeista enkä keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi pitää tai syödä niitä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Kanaviillokki nimenomaan ei ollut broileria, vaan kanaa, niiden maussa on kyllä eroa. Siinä ruoassa varmaan on ollut tökkimisen aiheena se kastikkeen vaaleus tosiaan, läpinäkyvyys.
Tai kastikkeen limamaisuus.
Siis hyi helvetti. *puistatus* Ja tuo pitäs pitää listoilla, koska niin on aina ollut?! Pitäähän se jonku oksentaa säännöllisesti lautaselle, että kouluruokailu tuntuis kouluruokailulta. :x

höpöp höpö. ei se ole niin kamalaa eruokaa, tavallista ruokaa, mutta kun VANHEMMT OVAT OPETTANEET, että on pahaa niin ei syödä ja oksennetaan.

minuinkin äiti s

Juu mää uskon kans, että äidit käski oksentaa ja elää nälässä koko koulupäivä. =)

Minun äitini on sitä ikäpolvea, ettei ollut kansakoulussa mitään ruokaa tarjolla tai jos oli, niin sitä syötiin kiitollisina hiljaa, joten ei varmasti ole minulle siirtänyt mitään ruokayök-juttuja. Enkä minäkään omille lapsilleni, en vain pidä jostain ruokalajeista enkä keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi pitää tai syödä niitä. =)
Mun vanhempani ovat eläneet lapsuutensa pula-ajalla ja ukkini söi aikoinaan jopa ruokaa, jossa oli hometta. Myöskään mua ei ole opetettu sanomaan yäk millekään ruualle, päinvastoin, mutta siltikään en pidä kaikista ruuista. Pyrin syömään kaikkea, mitä tarjotaan, jos olen kylässä. Mutta jos tiedän, että jostain ruuasta mulla lentää laatta, minusta on kohteliaampaa olla syömättä sitä kuin oksentaa ruokapöydässä.

kun mä olin koulussa syötiin kanaviillokkia, hernekeittoa, siskonmakkarakeittoa, pinaattikeittoa, merimiespataa, kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, hyvähän se on että tässäkin asiassa tapahtuu edistystä, tosin mun mielestä näitä vanhoja perusruokia vois tarjoilla edelleenkin. että lapset oppisi niiötäkin syömään. parasta on se että enää ei syötetä väkisin kuten vielä silloin tehtiin kun mä olin koulussa. oksennuksen uhalla joutu syömään ja jotkut joutui syömään jopa sen oksennuksensa.

Mun vanhempani ovat eläneet lapsuutensa pula-ajalla ja ukkini söi aikoinaan jopa ruokaa, jossa oli hometta. Myöskään mua ei ole opetettu sanomaan yäk millekään ruualle, päinvastoin, mutta siltikään en pidä kaikista ruuista. Pyrin syömään kaikkea, mitä tarjotaan, jos olen kylässä. Mutta jos tiedän, että jostain ruuasta mulla lentää laatta, minusta on kohteliaampaa olla syömättä sitä kuin oksentaa ruokapöydässä.

Joo, kyllä minäkin käyttäytyä osaan, eikä mikään ruoka ihan oksennuta sentään. Mutta en edelleenkään keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi tehdä sellaista mistä en pidä, kun vaihtoehtojakin on olemassa. Enhän minä katso Salkkareitakaan, kun en niistä tykkää tai lue OHO-lehteä tai juo light-limua =) No, ruoka on jossain määrin kyllä eri asia, onhan meillä varaa nirsoilla, mutta jos olisi toisenlaiset olot, kuten monessa kolkkaa maailmaa on, ei nirsoiltaisi, en minäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ihan hyvä, että ruokalistat muuttuu. Tillilihat ynnä muut sais tunkea sinne, minne ei päivä paista. =) Ei se, että samaa pöperöä saa grilliltä, tarkota, että se on epäterveellistä. Riippuu valmistusaineista, lisukkeista ja kypsennystavasta...

näin =) ihan turhaa vauhkoamista taas :headwall:

Ensimmäistä lasta odottaessani täytin ruokapäiväkirjan ja annoin ravitsemusterapeutille, koska kyseisessä kunnassa oli kaikilla mahdollisuus tarkistaa syömisensä. Päiväkirjaan merkittiin raaka-aineiden määrä- ja valmistustapa.

Söin usein tortillaa, joka on lempiruokaani. Kun terapeutti oli analysoinut ruokavalioni, tapasimme uudestaan. Hän sanoi, että nämä syömäni tortillat olivat aivan loistava ruokalaji, jossa oli kaikki kohdallaan, ravintoaineet, kalorit sun muut. Hän sanoi, että jos useammat suomalaiset söisivät tällaisia ruokia, olisi rutkasti vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia.

Joo, kyllä minäkin käyttäytyä osaan, eikä mikään ruoka ihan oksennuta sentään. Mutta en edelleenkään keksi yhtään syytä, miksi minun pitäisi tehdä sellaista mistä en pidä, kun vaihtoehtojakin on olemassa. Enhän minä katso Salkkareitakaan, kun en niistä tykkää tai lue OHO-lehteä tai juo light-limua =) No, ruoka on jossain määrin kyllä eri asia, onhan meillä varaa nirsoilla, mutta jos olisi toisenlaiset olot, kuten monessa kolkkaa maailmaa on, ei nirsoiltaisi, en minäkään.
Mä laitan kyllä lasilleni esim pinaattilettuja, kun niihin koulussa tykästyivät. Mutta en syö niitä itse.

Mä teen useinkin sellaista ruokaa mistä en itse pidä, siksi kun muut perheenjäsenet sitä ruokaa toivovat.
teen sitten itselleni jotain muuta, tai olen syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Mä teen useinkin sellaista ruokaa mistä en itse pidä, siksi kun muut perheenjäsenet sitä ruokaa toivovat.
teen sitten itselleni jotain muuta, tai olen syömättä.

No tämä on tietysti totta, meillä on onneksi samankaltaiset mieltymykset, joten ei tuota ongelmia =)

Mä laitan kyllä lasilleni esim pinaattilettuja, kun niihin koulussa tykästyivät. Mutta en syö niitä itse.

Aivan, korjaan iteäni sen verran, että jos itse syön kotona, on ruoka sellaista, josta itsekin pidän. Muuten voin laittaa toistenkin mieltymysten mukaan, en vain keksi nyt tähän hätään sellaisia ruokia, joista en itse pitäisi, mutta muut perheenjäsenet pitäisivät.

koulun pinaattilätyt on :p :p :p

Aivan, korjaan iteäni sen verran, että jos itse syön kotona, on ruoka sellaista, josta itsekin pidän. Muuten voin laittaa toistenkin mieltymysten mukaan, en vain keksi nyt tähän hätään sellaisia ruokia, joista en itse pitäisi, mutta muut perheenjäsenet pitäisivät.
En mäkään kotona syö ruokaa, josta en pidä. Pinaattilettuja paistan yleensä silloin, jos olen päässyt itse lähtemään lounaalle vasta klo 15 jälkeen.

Yhteistyössä