Kehittyykö tytöt KAIKESSA poikia nopeammin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahdenkanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahdenkanssa

Vieras
Hei,

meille syntyi tässä taannoin tytär veljensä pikkusiskoksi ja olen miettinyt, kehittyykö hän todella KAIKESSA nopeammin kuin veljensä. Tuntuu, että joka paikassa toitotetaan kuinka tytöt ovat AINA KAIKESSA edellä. Ikäeroa on kolme vuotta, ja meillä on käynyt niin päin, että veli on esikoisena saanut olla hyvin pitkään vauva. En ole oikein osannut vaatia häneltä mitään, vaan pottailut ja pukemiset on tehty hänen oman kiinnostuksen mukaan. Hän on aina ollut sellainen flegmaattinen ja hitaasti innostuva enkä ole osannutkaan häntä tuuppia eteenpäin. Myöskään minua, vaikka tyttö olenkin ollut, ei lapsena kiirehditty opettelamaan mitään vaan kasvoin "pellossa" omaan tahtiini. Voisitteko vastata alla oleviin kysymyksiin, te joilla on molempia sukupuolia:

1. kehittyikö tyttö vauva-aikana KAIKESSA/TIETYISSÄ asioissa poikaa nopeammin: eka hymy, istuminen, konttaaminen, kävely, tavaran pito kädessä
2. huomasitko selvästi, että tyttö kiinnosti äidin kasvot mutta poikaa liikkuvat mobilet, oliko tämä ihan stereotyyppisen selvää?
3. tyttövauvat ovat syntyessään poikia kehityksellisesti 4-6 viikkoa edellä, jos syntyvät siis samalla viikolla. "Osasitko" ajatella näin, vai huomasitko tällaista eroa ollenkaan, että tyttö olisi ikäänkuin vanhempi?
4. taaperoiässä: kehittyikö tyttö paljon OMATOIMISEMMAKSI, puki itse paljon aikaisemmin, jutteli paljon enemmän aikaisemmassa vaiheessa? Oliko poikasi sellainen "stereotyyppinen" laiska, "antaa-äidin-tehdä-kaikki"-tyyppi?
5. sosiaaliset taidot: onko tyttösi paljon "aikuismaisempi" sopimaan, kenen kanssa leikkii ja mitä leikitään ja järjestelemään sosiaalisia suhteita, ja poika vain remuaa kenen kanssa sattuu osumaan paikalle?

Olisi siis kiva kuulla missä määrin ns. stereotypiat pitää paikkansa.

Itse olen ollut hieman poikkeuksellinen tyttölapseksi aikoinani, että en ole koskaan tapellut pukemisesta (aina kaikki vaatteet kelpasivat 12-vuotiaaksi asti), ja en ole koskaan harrastanut mm. kuiskuttelemista muiden tyttöjen kanssa enkä kieroilua. Kasvoin vain siskojen kanssa, mutta silti olin "rehti" ja hoidin myös kaverikiistat varsin poikamaisesti muksimalla... :( Odotan innolla, millainen tyttärestäni tulee.

Meillä 1kpl molempia enkä kyllä huomannut vauva-aikana kehittymisessä mitään suurempaa eroa. Aika lailla samanikäisenä oppivat molemmat uusia taitoja. Ehkä ennemminkin esikoinen "joutui" kasvamaan nopeammin isoksi koska oli vain 1.5 vuoden ikäinen kun pikkusisko syntyi. Kuopus on sitten enemmän saanut olla perheen vauva jolta ei ehkä samalla ravalla ole vaadittu omatoimisuutta kaikissa asioissa. Ja ihan luonteen perusteella poika on meillä huomattavasti omatoimisempi ja sosiaalisempi yksilö, tyttö kuitenkin tarkempi kavereistaan.

Itsekin olen aina ollut enempi poikatyttö-tyyppinen mutta oma tyttö on kyllä niin vaaleanpunainen prinsessa nyt 5-vuotiaana että ei mitään rajaa. Ehkä ne vaaleanpunaiset geenit on kerääntyneet muutaman sukupolven ajalta juuri meidän tytölle ;)

Meillä vain poikia ja esikoinen oli "hitaampi" kaikessa. Nuoremmat ottaneet oppia isoveljestä ja tulleet vauhdilla perässä. Kuopus sanoi ensimmäisen sanan 8 kk iässä kävelemään oppi 10 kk iässä. Taisi myös hymyillä aikaisin :)

Meillä pojan ja tytön ikäero 1v5kk ( poika vanhempi ) ja kyllä tyttö oli pALJON omatoimisempi heti alusta lähtien. Pukemiset, syömiset, pottailut ym. sujuivat tytöltä näppärämmin ( tosin voi olla luonnerojakin ) Tyttö on aina ollut minä itse-tyyppi ja poika varovaisempi. Nyt ovat 7v ja 6v ja edelleen huomaa, että joissain asioissa tyttö on edellä. Tosin nyt pojan eskarivuonna poika on "kasvanut" ihan silmissä!

Meillä 1kpl molempia enkä kyllä huomannut vauva-aikana kehittymisessä mitään suurempaa eroa. Aika lailla samanikäisenä oppivat molemmat uusia taitoja. Ehkä ennemminkin esikoinen "joutui" kasvamaan nopeammin isoksi koska oli vain 1.5 vuoden ikäinen kun pikkusisko syntyi. Kuopus on sitten enemmän saanut olla perheen vauva jolta ei ehkä samalla ravalla ole vaadittu omatoimisuutta kaikissa asioissa. Ja ihan luonteen perusteella poika on meillä huomattavasti omatoimisempi ja sosiaalisempi yksilö, tyttö kuitenkin tarkempi kavereistaan.

Kiitos! Meillä tuo poika siis on erittäin "lötköpötkö", ruumiinrakennetta myöten, ja siksi mietin, että onko se kaikilla näin, että poika on sellainen röhjöttäjä ja tyttö touhukas itsenäinen...

1. kehittyikö tyttö vauva-aikana KAIKESSA/TIETYISSÄ asioissa poikaa nopeammin: eka hymy, istuminen, konttaaminen, kävely, tavaran pito kädessä

- Ei kehittynyt oikeastaan missään noista sen nopeammin kuin poika.

2. huomasitko selvästi, että tyttö kiinnosti äidin kasvot mutta poikaa liikkuvat mobilet, oliko tämä ihan stereotyyppisen selvää?

-En ole huomannut tällaista eroa.

3. tyttövauvat ovat syntyessään poikia kehityksellisesti 4-6 viikkoa edellä, jos syntyvät siis samalla viikolla. "Osasitko" ajatella näin, vai huomasitko tällaista eroa ollenkaan, että tyttö olisi ikäänkuin vanhempi?

-En osannut ajatella enkä ole huomannut tätäkään.

4. taaperoiässä: kehittyikö tyttö paljon OMATOIMISEMMAKSI, puki itse paljon aikaisemmin, jutteli paljon enemmän aikaisemmassa vaiheessa? Oliko poikasi sellainen "stereotyyppinen" laiska, "antaa-äidin-tehdä-kaikki"-tyyppi?

-Syömisessä ja vaatteiden riisumisessa tyttö on kehittynyt hieman nopeammin. Poika on herkempi pyytämään apua.

5. sosiaaliset taidot: onko tyttösi paljon "aikuismaisempi" sopimaan, kenen kanssa leikkii ja mitä leikitään ja järjestelemään sosiaalisia suhteita, ja poika vain remuaa kenen kanssa sattuu osumaan paikalle?

-Ovat niin pieniä vielä, että vaikea sanoa, ehkä pientä eroa havaittavissa, mut ei merkittävää.

Vastaan nyt vain näin lyhyesti. Meillä kaksi tyttöä ja poika on kehittyny jokseenkin samaan tahtiin. Taaperoiässäkin ovat ihan yhtä lailla olleet omatoimisia, samanlainen halu niillä on haluta tehdä itse asiassa kuin asiassa.

Meillä on kolme tyttö. Esikoinen on oppinut asioita kaikkein hitaimmin kun taas kuopus on oppinnut uudet asiat nopeasti. Luulen, että kahden ison sisaren olemassa ololla on vaikutusta.

Meillä on lapsilla tasan vuosi ikäeroa niin että poika on vanhempi ja tyttö nuorempi. Vauva-ajasta muistan sen että poika oli jotenki heti syntymästään terhakkaampi ja tyttö vauvamaisempi. Kehitys meni molemmilla samaa tahtia. Nyt sitte myöhemmin (lapset on nyt 3 ja 4) ne ovat aivan samalla tasolla. Tyttö on oppinu kaikki samaan aikaan kuin vuotta vanhempi veljensä. Melkein puhumaankin. Vaippa tytöltä jäi puolta vuotta aikasemmin kuin pojalla koska alkoi heti reenaamaan vaipattomuutta kun veljensä jätti vaipan pois. Pukemisen kanssa tyttö on paljon omatoimisempi. Poika kyllä osaa pukea mutta on saamattomampi. Tyttö taas vaihtelee vaatteita monta kertaa päivässä. Leikkien suhteen poika on just semmonen että leikkii joko yksinään tai sitte rymyää sen kanssa kuka sitten sattuukin olemaan vieressä. Tyttö taasen puhuu eri kavereistaan ja "parhaasta kaveristaan".

Meillä esikoinen on poika ja parin vuoden ikäerolla tuli tyttö. Poika oppi aiemmin kävelemään kuin tyttö, tyttö taas oppi puhumaan aiemmin kuin poika. Kuivaksi oppivat suurin piirtein saman ikäisinä. Tyttö on paljon omatoimisempi kuin poika. En tiedä johtuuko sukupuolesta vaiko asemasta pikkusiskona, tai sitten vain ihan persoonallisuudesta. Tyttö on tietyssä mielessä itsenäisempi kuin poika, jotenkin sitä enemmän 'luottaa' tuon tytön pärjäämiseen kuin pojan. Pyrin olemaan paapomatta poikaa ihan peräkammarin tapaukseksi mutta mulla itselläni on luottavaisempi olo tytön puuhasteluista kuin pojan ;).

Meillä on ensin syntynyt kolme poikaa ja sitten tyttö. Tämä tyttö on nyt 2-vuotias ja on muutama asia, joissa poikkeaa selvästi pojista - jos nämä nyt varsinaisesti edes on kehitykseen liittyviä asioita (ehkä enemmän sukupuoleen liittyviä).

Tyttö on oppinut hurjan paljon aiemmin riisumaan ja pukemaan itse ja on tarkka siitä, että saa itse yrittää.

Tyttö on myös poikia tarkempi (jo nyt) tavaroista huolehtimisessa eli laittaa tavarat tiettyyn paikkaan jne. On oppinut myös poikia aiemmin auttelemaan erilaisissa pikkujutuissa, mitä pienikin lapsi voi tehdä.

Moikka, mulla on esikoisena poika ja kuopuksena tyttö. Heillä on ikäeroa lähes 5 vuotta.

Itse olen taas huomannut, että meillä poika on pienestä pitäen ollut paljon reippaampi ja sosiaalisempi kuin tyttö. Tyttö on nyt 1v 5kk ja on arka eikä puhu juuri mitään. Poika aloitti sanojen sanomisen jo 10kk iässä ja puhui tässä iässä jo kahden sanan lauseita.

Molemmat ovat kyllä aina olleet äidin vauvoja, tyttö tosin erityisesti. Vierasti jopa isäänsä joka "hävisi" töihin 8h ajaksi päivittäin.
Mitään kehityksellistä eroakaan en ole huomannut, vähän jopa odotin että tyttö olisi aikaisemmin lähtenyt kävelemään kun oli isoveli mallina ja nousi seisomaan jo 8kk ikäisenä. Silti esimmäiset askeleet ilman tukea otettiin myöhemmin kuin poika, tyttö on sen verran arempi tässäkin suhteessa.

Tyttö tykkää näin pienenä jo kovasti vaatteistaan, kengät pitää pukea monta kertaa päivässä ja yrittää jo nyt itse laittaa vaatteitaan päälle :) Poikaa ei ole moinen ikinä kiinnostanut ja oppinut pukemaan aikoinaan kun on ollut pakko :) Mutta lienee tässä ainoa tyttömäinen piirre joka saa tyttäreni kehittymään jossakin veljeänsä nopeammin?

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, varsinkin sosiaalisesti ero lasteni välillä on huikea. Poika on puhua pälpättänyt pienestä pitäen, on kuin kala vedessä sosiaalissa tilanteissa ja tyttö taas vierastaan molempien lapsieni edestä yhä jopa omaa enoaan jolla on "pelottava parta" :)

Eli itse ainakin joudun kumoamaan omien lasteni perusteella moiset väitteet että tytöt kehittyisivät nopeammin :)

Meillä poika vanhempi ja tyttö nuorempi.
Puhumisessa tyttö päihitti veljensä tosi kirkkaasti, pojalla oli yksittäisiä sanoja sen ikäisenä kun tytöllä jo lauseita.
Tuetta kävelyn poika aloitti kuukautta nuorempana kuin tyttö.
Vaatteiden pukeminen (ulkovaatteita myöten) sujui pojalta nuorempana.

Nämä nyt yht´äkiä tuli mieleen.

Meillä on poika, poika, tyttö, poika - sarja joten vertailua:

Ei. Kuopus kehittyi aikaisimmin oikeastaan kaikessa.

En ole huomannut mitään tämmöistä

En ole huomannut ainakaan

Tyttö puki ehkä itsenäisimmin, mutta nuorin poika on kaikista tarkin vaatteiden suhteen

Tyttö on kaikista sosiaalisin, mutta niin että leikkii ja remuaa kenen kanssa vaan sattuu paikalle. Kuopuspoika on tosi tarkka mitä ja kenen kanssa leikitään, isommat pojat eivät omaa sosiaalisia taitoja ja haluavat olla omissa oloissaan

Olisi siis kiva kuulla missä määrin ns. stereotypiat pitää paikkansa.

.[/QUOTE]

Minä väittiäsin, että monet asiat ovat ihan luonnekohtaisia. Meillä esim. toinen pojista on koko joukon sosiaalisin ja tulee parhaiten toimeen kaikkien kanssa. Samaten toinen lapsi osataan jo kasvattaa omatoimisemmaksi, ensimmäinen on vähän sellainen harjoituskappale ;) Meidän laiska poika on ollut aina laiska ja sellaisena varmaan tulee aina pysymään, toinen on taas perheen ahkerin. Tyttö ja toinen pojista ovat olleet keskenään täysin vastakkaisia aina oikeastaan joka asiassa.

Johtuukohan tuo siitä että siinä on vanhempi lapsi ikäänkuin "mallina"? Monesti päiväkodin aloittavat lapsetkin toisten vanavedessä kehittyvät hurjaa vauhtia. Spekulaatiota ehkä mutta näin jotenkin itse ajattelen. Meillä esikoinen poika ja kuopus tyttö. Tyttö oppi tietyt jutut, kuten pukemisen ja itse syömisen nopeammin, mutta vaikkapa palapelin rakentamiset ja muut keskittymistä vaativat tehtävät on likalle vielä(KIN) enemmän purkuhommia.

Nykuperheiden lapsilukukin on niin pieni että johtopäätöksiä voi olla vaikea tehdä? Mulla on setä joka oppi 8 kk vanhana kävelemään, joten kyllä yksilöitä taitavat kaikki olla. Luilisi että jos kypsyydessä olisi varmoja sp-eroja, se huomioitaisiin mm. koulun aloituksessa ja ihan neuvolassakin.