Kehitysvammaisten viikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa huutelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa huutelija

Vieras
Kehitysvammaisten viikkoa vietetään joulukuun ensimmäisellä viikolla.

Teemaviikko 29.11.- 5.12.2010

Kansainvälistä YK:n vammaisten päivää vietetään vuosittain joulukuun 3.
päivänä. Kehitysvammaisten Tukiliiton ja Me Itse -yhdistyksen
valtakunnallisen teemaviikon aihe tänä vuonna on köyhyys. Viikkoa vietetään
paikallisin tapahtumin ja tempauksin.

Yhdistyksissä voidaan samalla huomioida kehitysvammaisten ihmisten ja heidän
perheidensä hyväksi tehtävä tärkeä vapaaehtoistyö. Vapaaehtoistoiminnan
päivä on 5.12.2010.

Me Itse ry on työstänyt viikon julkilausuman. Tänä vuonna teemana on
köyhyys.

Syksyyn on vielä aikaa, mutta ennen lomille lähtöä kannattaa panna muistiin
viikon ajankohta 29.11. – 5.12.2010 ja teema. Miten teidän yhdistyksessänne
voitaisiin nostaa teemaa esille? Viettehän asiaa eteenpäin omissa
yhdistyksissänne!

Viikon aikana järjestettäviin paikallisiin tapahtumiin on mahdollista hakea
Tukiliitosta pienimuotoista rahallista avustusta. Hakuohjeet ja lisätietoa
sekä viikon tiedotusmateriaalia on tulossa kotisivuillemme osoitteeseen
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | Kehitysvammaisten viikko.

Teemaviikon julkilausuma

Kehitysvammaisen ihmisen toimeentulon niukkuus

Kehitysvammaisia ihmisiä
on Suomessa noin 30 000.
Vain noin 300 heistä
oli palkkatöissä vuonna 2009.

Suurin osa kehitysvammaisista ihmisistä
on työ- tai päivätoiminnassa.
Heille maksetaan työosuusrahaa
keskimäärin 5 euroa päivässä.
Moni heistä joutuu maksamaan
ruuasta ja kahvista.
Silloin työosuusraha menee ateriamaksuihin,
eikä välttämättä edes riitä.

Kun sairastut,
työosuusrahaa ei makseta.

Suurin osa kehitysvammaisista ihmisistä
joutuu selviytymään
pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä.

Asumisen kuluihin
voi saada asumistukea.
Iso osa kehitysvammaisista ihmisistä
asuu vanhempiensa
tai muiden omaistensa kanssa.
Silloin asumistuki ei koske heitä.

Rakentaminen ja asuminen
on kallistunut viime vuosina.
Silti eläkkeet ja asumistuki
ovat pysyneet lähes ennallaan.

Yhä useamman kehitysvammaisen ihmisen
on turvauduttava toimeentulotukeen
selvitäkseen menoistaan.
Toimeentulotuki on kuitenkin tarkoitettu
vain tilapäiseksi avuksi.
Se ei voi olla pysyvä ratkaisu.

Köyhyys syrjäyttää ihmisiä.
Kehitysvammaiset ihmiset ovat
maamme köyhä erityisryhmä.
Heidän toimeentuloonsa on
yhteiskunnan kiireesti
kiinnitettävä huomiota.

Me Itse vaatii, että
kehitysvammaisilla ihmisillä
on oikeus säännölliseen ja
kunnolliseen toimeentuloon,
joka mahdollistaa
ihmisarvoisen elämän.

Tuotte tärkeää asiaa esille, hyvä. Tuo työtoiminta taitaa olla aikamoista hyväksikäyttöä. Hyvä tehdä jotain, on toki joo mutta palkkakin siitä pitäs saada.

Tuotte tärkeää asiaa esille, hyvä. Tuo työtoiminta taitaa olla aikamoista hyväksikäyttöä. Hyvä tehdä jotain, on toki joo mutta palkkakin siitä pitäs saada.

Ymmärrätkö, että kovin moni kehitysvammainen ei tiedä/käsitä, mikä on raha tai mitä sillä tehdään? Työtoiminta on/tuo heille sisältöä päivään ja on mahdollisesti kotona olevalle hoitajalle vapaa-aikaa. Ja tiedätkö mitä tuo toiminta kustantaa kunnille/valtiolle? Minun mielestä siinä on palkkaa jo kerrakseen, kun ei oikeata hintaa tarvitse maksaa. Kenelläkään ei olisi varaa siellä käydä.

[QUOTE="tina";22556816]Ymmärrätkö, että kovin moni kehitysvammainen ei tiedä/käsitä, mikä on raha tai mitä sillä tehdään? Työtoiminta on/tuo heille sisältöä päivään ja on mahdollisesti kotona olevalle hoitajalle vapaa-aikaa. Ja tiedätkö mitä tuo toiminta kustantaa kunnille/valtiolle? Minun mielestä siinä on palkkaa jo kerrakseen, kun ei oikeata hintaa tarvitse maksaa. Kenelläkään ei olisi varaa siellä käydä.[/QUOTE]

Et taida tietää paljonkaan kehitysvammaisista? Sen verran halventavaa tekstiä suollat näppiksestäsi.
Kaikki keharit ei ole aivovammaisia :(

[QUOTE="huokaus";22556891]Et taida tietää paljonkaan kehitysvammaisista? Sen verran halventavaa tekstiä suollat näppiksestäsi.
Kaikki keharit ei ole aivovammaisia :([/QUOTE]

Missäköhän kohdin on heitä halventavaa tekstiä? Minun mielestäsi käyttämäsi sana heistä on halventava. Ja kyllä tiedän eri ymmärryksen tasoista aika paljonkin.

[QUOTE="vieras";22557004]Salkkareiden Roosalta voi mennä pyytämään nimmareita Herttoniemen McDonaldsista. On sielä salivastaavana.[/QUOTE]

Niin, hän on lievästi kehitysvammainen ja hyvätasoinen. Kaikki eivät ole samanlaisia, tiesitkö sitä?

[QUOTE="tina";22556816]Ymmärrätkö, että kovin moni kehitysvammainen ei tiedä/käsitä, mikä on raha tai mitä sillä tehdään? Työtoiminta on/tuo heille sisältöä päivään ja on mahdollisesti kotona olevalle hoitajalle vapaa-aikaa. Ja tiedätkö mitä tuo toiminta kustantaa kunnille/valtiolle? Minun mielestä siinä on palkkaa jo kerrakseen, kun ei oikeata hintaa tarvitse maksaa. Kenelläkään ei olisi varaa siellä käydä.[/QUOTE]

Tuo kyllä pitää paikansa. Itse olen töissä missä esimiehemme joutuu järjestää resursseja mielenterveyspotilaiden ja kehitysvammaisten työohjaukseen. Vaikka työnantaja maksaa vain 5e/tunnilta niin todellisuudessa siihen pitäisi lisätä työnohjaajan tuntipalkka päälle, eli esim. minun palkalla se on n.16e/h. Ja kaiken lisäksi työntulos on vain puolet siitä mitä normaalisti saadaan aikaan ilman "apulaista".

[QUOTE="huokaus";22556891]Et taida tietää paljonkaan kehitysvammaisista? Sen verran halventavaa tekstiä suollat näppiksestäsi.
Kaikki keharit ei ole aivovammaisia :([/QUOTE]

Itseasiassa ovat aivovammaisia. Siellä aivoissa se vamma on. Tasoja on erilaisia, kaikki eivä tosiaan ymmärrä vaikka rahan päälle, joku on vain lievästi ja joku siitä välistä. Työtoiminta on paikallaan, mutta kaikille kehitysvammaisille se ei ole oikea paikka, moni pärjäisi ihan työssäkin jossain kaupassa tms paikassa.

Itseasiassa ovat aivovammaisia. Siellä aivoissa se vamma on. Tasoja on erilaisia, kaikki eivä tosiaan ymmärrä vaikka rahan päälle, joku on vain lievästi ja joku siitä välistä. Työtoiminta on paikallaan, mutta kaikille kehitysvammaisille se ei ole oikea paikka, moni pärjäisi ihan työssäkin jossain kaupassa tms paikassa.

Onhan se siellä aivoissa, mutta aivovamma ja kehitysvammaisuus ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Noita työjuttuja säätelee eri lait ja säännökset. Moni pärjäisi helpommissa töissä, mutta jos on työsopimustyö niin silloin eläke täytyy jättää "lepäämään". Eläkkeen päälle kyllä voi jonkun verran tienata.

Yhteistyössä