Kehtaanko mennä päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
2 viikkoa sitten lomareissulla, mulla alkoi hirveät ylävatsa ja rintakivut, kipu säteili myös selkään. Menin sen kaupungin sairaalaan, jossa otettiin sydänfilmi ja verenpaine, joissa ei ollut mitään häikkää. Sain myös närästyslääkkeen, joka yllätykseksi auttoi. En ollut voinut kuvitella närästyksen sattuvan niin paljon, koska en ollut koskaan aiemmin kärsinyt sellaisesta.

Muutama päivä meni ok, ilman oireita. Sitten palasin kotiin ja yhtenä iltana se taas alkoi ja sen jälkeen sitä onkin ollut joka päivä. Sain happosalpaajalääkkeen ja jotain närästyslääkettä poreena. Näistä ei kuitenkaan tunnu olevan apua, olen syönyt happosalpaajaa 4 päivää.

Eilen illalla tuli niin kovat kivut, että otin ensin yhden lääkärin määräämän poreen, ei apua, sitten yhden samarinin, ei apua...sitten vielä yhden lääkärin määräämän poreen, vasta 2 tunnin kärsimisen jälkeen kipu lähti. Edelleen nyt aamulla on omituinen tunne vatsassa...turvottaa kovin ja tuntuu omituiselle. Ruoka ei kunnolla maistu tai en uskalla syödä mitään.

Kehtaisinko mennä päivystykseen?? En tiedä mitä ne voi siellä tehdä, jos ei lääkkeetkään tehoa...mut mä en kestä niitä kipukohtauksia enää.
Lisäksi pelottaa epätietoisuus siitä mikä vaivaa.

[QUOTE="vieras";25796596]KYLLÄ on. Kova kipu on aina päivystyasia.

sh[/QUOTE]

Ap:lla EI ole NYT kovaa kipua? Tuohan on joku viikkoja kestänyt vaiva? NYT kipu on poissa ja olo on "vähän epämiellyttävä". En mä sanonut ettei sitä tarvitse tutkia, mutta ei kai se nyt sunnuntaipäivystyksen paikka ole? JOS kipu palaa niin sitten. :)

Sappikohtaus ja menee puolisen vuotta ainakin ennenkuin lähettävät eteenpäin yhtään mihinkään ja siitä puolisen vuotta ennenkuin leikataan, että suosittelen menemään yksityiselle.

[QUOTE="Höpöhöpö";25796614]Ap:lla EI ole NYT kovaa kipua? Tuohan on joku viikkoja kestänyt vaiva? NYT kipu on poissa ja olo on "vähän epämiellyttävä". En mä sanonut ettei sitä tarvitse tutkia, mutta ei kai se nyt sunnuntaipäivystyksen paikka ole? JOS kipu palaa niin sitten. :)[/QUOTE]
Heh. Kun niitä kipukohtauksia nyt kuitenkin tulee vähän väliä, niin voi mennä.

[QUOTE="Höpöhöpö";25796614]Ap:lla EI ole NYT kovaa kipua? Tuohan on joku viikkoja kestänyt vaiva? NYT kipu on poissa ja olo on "vähän epämiellyttävä". En mä sanonut ettei sitä tarvitse tutkia, mutta ei kai se nyt sunnuntaipäivystyksen paikka ole? JOS kipu palaa niin sitten. :)[/QUOTE]

Juurin nyt ei ole kipua, mutta kun se alkaa se voimistuu nopeasti pahaksi, lääkäri epäili 2 viikkoa sitten sitä närästykseksi ja silloin sairaalassa kun ekan kerran kivun takia menin, siihen auttoi närästyslääke, mutta tämä samainen närästyslääke ei meinaa enää auttaa kohtauksen tullessa, esim. eilen illalla kärvistelin kivuissa 2 tuntia, en päässyt lääkäriin kun lapset oli jo nukkumassa, eikä niitä voinut jättää. Lisäksi se kipu on niin kamalaa että ei huvita lähteä sillä hetkellä mihinkään...nyt olisi helpompi mennä.

ap

[QUOTE="vieras";25796629]Heh. Kun niitä kipukohtauksia nyt kuitenkin tulee vähän väliä, niin voi mennä.[/QUOTE]

No voi voi, ei sieltä pois ajeta. Mä en lähtis sinne istumaan moneksi tunniksi MENNEEN sappikohtauksen takia, mut ihan miten vaan. Siellä on kuitenkin murtuma-, haava-, hengenahdistus-, sydän- ja muut vastaavat OIKEAT päivystysasiat jotka EIVÄT voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Lääkärillä varmaan vielä jotain osastoja vastuullaan. Toivottavasti mä en ole pienen hengenahistuspotilaan kanssa jonossa, jos tuollainen sh istuu tiskillä ja laittaa vaan menemään jonon mukaan missä istuu aikuisia joilla ollut VIIKKOJA jotain kipuja (kun ne sydänfilmit ja muutkin katsottu ja ollut ok...)! Ja vielä vapaa-ajallaankin (?) kannustaa netissä sinne menemään istumaan. Että heh heh vaan itelles. :(

JOS kipu on akuutti ja lääkkeillä ei saa kunnon vastetta, niin silloin voi mennä päivystykseen. MUTTA tuohan EI ole enää päivystys asia. Se on "vanha" tiedossa oleva vaiva. Päivystys EI ole se paikka jonne mennään, kun "jää epämielyttävä ja turvottava tunne" kipukohtauksen JÄLKEEN. Sapelta tuo kuulostaa minunkin korvaani, ja niitä nyt ei leikata päivystyksellisesti ellei labrat ole ihan tuhottoman solmussa.. ja harvoin ne on. Oikea reitti sen sijaan on varata aika omalääkärille, joka määrää labrat ja hyvät kipulääkkeet.

Ja juu yksityiselle kannattaa mennä, JOS on varaa mennä sellaiseen yksikköön, jotka hoitavat myös sen leikkauksen. Yksityisen lääkäriasemat lääkäriasemat usein tekevät sen minkä potilas jo tietää, eli ne toteavat sinun olevan kipeä ja taarvitsevan jatkohoitoa. Ja tämä tehdään isolla rahalla ;) Sitten ne lähettävät julkisen sektorin sairaalaan jossa ET saa erityiskohtelua esitellessäsi Yksityiseltä saatua lähetettä.. Joten huominen päivä kun koittaa, niin sinä soitat omahoitajallesi ja pyydät josko hän varaisi sinulle ajan lääkärille. Siihen saakka välttelet rasvaista ja mausteista ruokaa. Lopeta kahvin ryystäminen ja pidä taukoa tupakoinnin kanssa.. Ota ne kipulääkkeet ja odottele. Jäät henkiin.

[QUOTE="vieras";25796670]Juurin nyt ei ole kipua, mutta kun se alkaa se voimistuu nopeasti pahaksi, lääkäri epäili 2 viikkoa sitten sitä närästykseksi ja silloin sairaalassa kun ekan kerran kivun takia menin, siihen auttoi närästyslääke, mutta tämä samainen närästyslääke ei meinaa enää auttaa kohtauksen tullessa, esim. eilen illalla kärvistelin kivuissa 2 tuntia, en päässyt lääkäriin kun lapset oli jo nukkumassa, eikä niitä voinut jättää. Lisäksi se kipu on niin kamalaa että ei huvita lähteä sillä hetkellä mihinkään...nyt olisi helpompi mennä.

ap[/QUOTE]

Hus päivystykseen siitä! :) (mikä edes olisi todennäköisyys että jos huomenna soitat terppariin niin saisit aikaa välttämättä edes samalle viikolle? Eli päivystysasiaksi se huomennakin menisi...)

Mene nyt vaan. Jos eivät löydä kivun syytä nyt heti (ja tuskin löytävät), niin voit kysyä kipulääkettä kohtaukseen. Tosin opiaateissa on se riski, että lisäävät sappikipua, jos kyse siitä. Lähiaikoina täytyy tehdä mahantähystys.

Juu aivan turhaa mennä päivystykseen, ehtii kyllä ne kipulääkkeet hakea ensviikollakin, joita tulet syömään siihen saakka kun pääset leikkaukseen ja kuten jo edella sanoin, siihen menee vuoden verran että muutaman kohtauksen joudut ennen sitä kärsimään. Sitten kun maksa-arvot pomppaa tarpeeksi ylös, jotain rupeaa tapahtumaankin. Eli suosittelen huomenna soittamaan yksityiselle ja olet kahden viikon päästä leikattu.

[QUOTE="Höpöhöpö";25796678]No voi voi, ei sieltä pois ajeta. Mä en lähtis sinne istumaan moneksi tunniksi MENNEEN sappikohtauksen takia, mut ihan miten vaan. Siellä on kuitenkin murtuma-, haava-, hengenahdistus-, sydän- ja muut vastaavat OIKEAT päivystysasiat jotka EIVÄT voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Lääkärillä varmaan vielä jotain osastoja vastuullaan. Toivottavasti mä en ole pienen hengenahistuspotilaan kanssa jonossa, jos tuollainen sh istuu tiskillä ja laittaa vaan menemään jonon mukaan missä istuu aikuisia joilla ollut VIIKKOJA jotain kipuja (kun ne sydänfilmit ja muutkin katsottu ja ollut ok...)! Ja vielä vapaa-ajallaankin (?) kannustaa netissä sinne menemään istumaan. Että heh heh vaan itelles. :([/QUOTE]
Painu junttiprovo johonkin toiseen ketjuun.

[QUOTE="vieras";25796670] en päässyt lääkäriin kun lapset oli jo nukkumassa, eikä niitä voinut jättää. Lisäksi se kipu on niin kamalaa että ei huvita lähteä sillä hetkellä mihinkään...nyt olisi helpompi mennä.

ap[/QUOTE]

Ja nyt olisi mieskin kotona kun on sunnuntai, niin ei tarvitsisi ottaa lapsia ollenkaan mukaan? Nyt olisi helpompi mennä... Niin. Ei tuossa kehtaamisesta kyse ole. Ei lääkäri tai hoitaja sulle naura eikä muut jonossa tiedä mitä siellä teet. Mun mielestä vaan päivystykseen mennään silloin kun ei syy ole mikään "olisi helpompi mennä" vaan silloin kun on MENTÄVÄ. Jos sun on mentävä niin totta kai menet. Omantunnon asioita nämä on enemmänkin. Toivottavasti syy selviää ja saa avun!

JOS kipu on akuutti ja lääkkeillä ei saa kunnon vastetta, niin silloin voi mennä päivystykseen. MUTTA tuohan EI ole enää päivystys asia. Se on "vanha" tiedossa oleva vaiva. Päivystys EI ole se paikka jonne mennään, kun "jää epämielyttävä ja turvottava tunne" kipukohtauksen JÄLKEEN.
PAHA kipu ja TOISTUVA PAHA kipu, on päivystysasia. Ihan sama, on sitä ollut kauemmin tai ei, jos siihen voidaan jotakin ehkä tehdä.

No nyt en enää ihmettele, miksi päivystyksissä joutuu usein odottelemaan tunteja.. Jos ihmiset OIKEASTI lähtevät päivystykseen siksi että on ollut kipeä, mutta ei ole enää.. TUO EI OLE PÄIVYSTYS ASIA. Et lähde sinne vinkumaan jostakin jota ei enää ole. Ja jonka tiedät mitä se on.

[QUOTE="vieras";25796713]Painu junttiprovo johonkin toiseen ketjuun.[/QUOTE]

Jep, painun. Mä olen seurannut palstaa sen verran monta vuotta, et tiesinkin kyllä, että täällä pitää sanoa, että mene heti ja vaadi hoitoa. :D Ihan sama mikä vaiva on, mammat huutaa kuorossa suunnilleen, että tilaa ambulanssi ihan hysteerisenä. :D :D

[QUOTE="vieras";25796750]Onko sinulle vaikeaa ymmärtää sanoja toistuva kipukohtaus?[/QUOTE]

sairaalaan mennään kohtauksen aikana, ei vuorokausi kohtauksen jälkeen. Jos kohtauksen aikana jää kotiin, niin asia ei ole kovin akuutti silloin eikä ainakaan vuorokausi kohtauksen jälkeen.

Yhteistyössä