Kehtaatteko laittaa lapselle hoitopaikkaan ns.merkkivaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hä?

Vieras
Vai pitääkö siellä olla jotkin rymyvaatteet? Katotaanko meitä kieroon, jos puen pojalle ns.merkkivaatteita niinkuin Småfolk, Mala, Moonkids? (Mun käsityksen mukaan siis ovat merkkivaatteita, ainakin kalliimpia kuin Lindexit ym. Mitään Burberryjä meillä ei ole.) Tällasia vaatteita meillä kotona käytetään, koska tykkään pukea lapsen nätisti ja värikkäästi.
Nyt kun hoito alkaa, niin kannattaako mun alkaa hamstraamaan kirppiksiltä jotain sopivasti nyppystä ja kulahtanutta hoitovaatteiksi?

Kehtaa tietysti. Mutta ota sitten huomioon, että vaatteet voi kadota nimikoinnista huolimatta ja varsinkin, jos niitä ei ole nimikoitu. Meidän lapselta katosi päiväkodissa nimikoitu vaate. Ihan tavis, ei siis mikään merkkivaate, mutta kuitenkin. Lopulta löytyi, mut aikaa siinä meni aika paljon. Ja tämän lisäksi kannattaa huomioida myös se, että vaatteet saattaa likaantua aika pahasti. Milloin on ruokaa paidalla, milloin tussin jälkiä. Välillä tulee pysyviä tahroja. Mut jos nää jutut ei sua haittaa, niin siitä vaan. Ja jos päädyt muihin kuin niihin merkkivaatteisiin, niin ei nyt ehkä mitään kulahtaneita rytkyjä kannata alkaa mistään metsästää, vaan ihan tavallisia perusvaatteita.

Hyvä kun otit aiheen esille! Mulla on ollut sama ongelma, että tykkään kun lapsi on puettu päästä varpaisiin "muodikkaasti". Eli vaatteet sointuvat yhteen ja ovat yleensä jotain tunnettua merkkiä vielä. Jotenkin välillä ihan hävettää kun toiset lapset saattavat olla ihan kulahtaneissa kamoissa, että ihan kun me hienosteltaisiin. Ehkä vain kuvittelen? Tottakai vaatteiden pitää olla mukavat, en mä epämukavia farkkuja laittaisi, mutta silti tyylikkäät.
Ja lähes kaikki ostettu käytettynä tai alesta, eli en mä niihin omaisuuksia käytä... :D

Hoitotäti tuskin joutaa katsomaan minkä merkkisiä vaatteita lapsilla on päällään..Toiset lapset eivät luultavasti myöskään ymmärrä merkkien päälle...Joten mitä väliä? laittaa vaan sellaiset vaatteet missä lapsella on hyvä olla, mitkä miellyttää äidinkin silmää ja mitkä on tarpeenmukaisia! :)

Te vaan luulette että teitä katotaan kieroon ku kuvittelette että olette jotenkin parempia ihmisiä ku muut jotka pukevat tavallisiin vaatteisiin lapsensa. Ihan sama mitä lapsella on päällä kunhan ne on käytännölliset vaatteet.

Olen ollut auttamassa muutaman viikon päiväkodissa, jossa oli 6-vuotiaat kaksospojat. Heillä oli aina päällään farkut, nahkatakit ja kenkinä sellaiset minikokoiset nahkabootsit, mitä silloin 90-luvulla oli kovasti aikuisten muodissa. Kun muut lapset peuhasivat ulkona, niin nämä kaksi poikaa seisoskelivat aina yhden kiven luona, etteivät vaatteet likaantuisi! :o
Todella säälin heitä, enkä ymmärrä miksi vanhempien pitää pukea leikki-ikäiselle hienosteluvaatteet! Mutta en ole tähän ilmiöön onneksi sen jälkeen törmännyt.

Pääasia että lapsi pystyy leikkimääm normaalisti, ilman vaatteiden varomista. Etkä sinä pidä puhuttelua tädeille, jos vaatteet ovat jostain syystä "pilalla" esim. mustikkasoppa sylissä tms...

Tuota... meil småfolkit, meandit jne. vastaavan hintaiset on käyttövaatteita. (ja ei: mitään Burberryjä sun muita ei tosiaan löydy) Eli siis tottakai voit laittaa. Esim. Katvigin ja Moonkidsin velourhaalarit on olleet meillä isomman pojan suosikkeja kun niissä on niin mukava rymytä ja puuhailla =)

Mä olen pph, mutta olen välillä päiväkodeillakin töissä. Ainakin kesäaikaan, kun meitä kunnallisia pph lomautetaan.
Mä en katso vaatteitten merkkejä, vaan pääasia, että ovat sopivia ja tilanteisiin sopivat. Eli ulkona säänmukaiset vaatteet ja niitä varavaatteita mahdollisten pissavahinkojen varalta.

Päiväkodissakaan ei katsota merkkejä ja muotia, vaan tärkeää on, että vaatteet ovat nimikoitu.
Monta tilannetta on ollut, kun ei ole ollut nimiä lasten vaatteissa tai kengissä.

Nämä nyt on aika veteen piirrettyjä viivoja mitkä lasketaan merkkivaatteiksi. Meidän muksuilla on päiväkodissa niin H&M:ää ja Lindexiä kuin Pop:a, mexx:iä, dieseliä, benettonia jne. Mitään burberryjä meiltä ei kyllä edes löydy.

Lasten vaatteita ei niinkään valita merkin perusteella vaan sen mukaan että ovat säähän sopivat ja käytännölliset päiväkodinleikeissä. Tietysti saa aina varautua siihen että ne vaatteet sotkeentuvat, kuluvat, saattavat mennä rikki tai jopa kadota, eli ihan aarteita en suosittelisi laittamaan. Mutta en usko että niitä vaatteita kukaan nyt sen pidempään katselee tai niiden perustella mitään tulkintoja tekee (paitsi tietty tällä palstalla :D )

Luulenpa, ettei suurin osa ihmisistä edes erota, mitkä ovat merkkivaatteita, tai ei ainakaan kiinnosta. Ihan sama siis mitä lapsilla on päällä, kunhan vaatteet ovat käytännölliset ja tilanteeseen sopivat.

Kehtaan kyllä, en mä ala juurikaan erikseen hoitovaatteita ostamaan. Pääasia että vaate on käytännällinen ja mukava päällä.

Tosin muisti mieleeni esikoisen päiväkotiajoilta, että yks vanhempi hoitaja marmatti mulle, kun pojalla oli päällä Esprittiä tai Benettonia, että ei nyt voitu kunnolla leipoa/ vesivärittää tms. kun pojalla on tuollainen paita. Mä sitten sanoin, että ihan käyttöön ne vaattet ovat eli jos likastuvat niin mitä sitten? En oikein ymmärtänyt tädin pointtia, eikä hänkään sitten mun pointtia kun oikeastaan loppuun asti (ennen kuin muuton vuoksi p-kotia vaihdoimme) aina sanoi, että jouduin nyt ottamaan pojan paidan pois siksi aikaa, kun syötiin mustikkajugurttia tms. kun oli kerran niin hieno paita.

Mitään erityisen hienoa noissa paidoissa ei ollut, ihan tavispaitoja ja mielestäni maksavatkin ihan saman verran kuin esim. Lindexin/H&M:n vastaavat eli en sitten tiedä miks se hoitajalle oli ongelma. Hän kyllä muutenkin kovasti kiinnitti huomiota lasten vaatteisiin, joka päivä tuli kommenttia niistä.

Muoks, enkä siis pitdä noita merkkejä minään erityisinä merkkivaatteita, jos joku nyt siihen tarttuu. Mulle itselleen tuli vaan yllätyksenä, että hoitaja kuvitteli ettei ne vaatteet sopineet normaaliin käyttöön tai ollisi saaneet likastua. Itse kun en kertaakaan ole sellaista ajatellut, mä kun oon noiden poikien kanssa tottunut siihen, että vaatteet todellakin likastuvat ja jopa monta kertaa päivässä.

Yhteistyössä