Kehtaatteko myydä ilmaiseksi saatuja lastenvaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kehtaako laittaa myyntiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kehtaako laittaa myyntiin?

Vieras
Kaapit tursuaa pieniä lastenvaatteita ja ajattelin siis laitella niitä myyntiin. Jostain syystä omatunto kuitenkin kolkuttaa kun osa vaatteista on saatu tuttavilta ilmaiseksi (käytettyjä), osa lahjana, isovanhemmat on ostelleet jne. Toki olen itsekin tehnyt paljon hankintoja mutta eihän tuosta kasasta voi muistaa mitä keneltäkin on saatu ja mistä on maksettu. Kehtaako noista sitten pyytää rahaa? Toisaalta olisi sille pikkurahallekin tarvetta enkä isoa läjää hyviä vaatteita nyt ihan ilmaiseksikaan raatsisi antaa. Mitä jos joku tuttu näkee että myyn nyt häneltä saamiaan vaatteita ja saan niistä voittoa? Eihän noista nyt paljoa saa per vaatekappale, hyvä jos pari euroa mutta siltikin. Voi olla että ajattelen ihan typerästi mutta mitä mieltä te olette? :D

Itse en varmaan lähtisi ilmaiseksi saatuja myymään vaan antaisin tutulle, ystävälle tai perheenjäsenelle jos sellainen löytyisi joka tarvitsisi. Emme aikoinaan joutuneet ostamaan lähes mitään vauvalle koska saimme niin paljon kaikkea (myös isompia tarvikkeita) ja jotenkin koen että haluan pistää hyvän kiertämään.

Mutta jos vaatteet ovat todella hyvässä kunnossa ja haluat niitä myydä niin siitä vaan :) Itse tiedät mikä on tilanteessasi paras vaihtoehto.

Omantunnon mukaan. Tosi hyväkuntoiset ilmaiseksi saadut olen yleensä säästänyt tai lahjoittanut kavereille, mutta vähänkin kulahtaneemmat olen surutta myynyt kirppiksellä. Minusta on parempi, että joku vähävarainen / käytettyä arvostava (/trokari, valitettavasti) saa vaatetta pikkurahalla kuin että jemmailisin niitä tyhjän panttina tai tuputtaisin kauhean vuoren lumppua ystävälle. Kaikki eivät edes halua käytettyjä, jos vähänkin käytön jälki näkyy. Niin että myymällä Sä parhaiten saat ne vaatteet sille, joka tarvitsee.

Riippuu ihmisestä Puuhippa. Minä itse muistan varsin tarkasti, kuka lahjoitti minkäkin vaatteen tai miltä kirppikseltä minkäkin ostin ja usein myös, paljonko maksoi. Mieskin on aivan ihmeissään, että kuinka sää VOIT muistaa.. :D

Niin no kyllähän mä jotkut tietyt vaatekappaleet muistan että joku on lahjoittanut tai olen itse ostanut mutta se on ehkä 10% tuosta määrästä. Eikä ole nyt ketään lähituttua joka vauvanvaatetta tarvitsisi joten melkein vaihtoehdot on myynti tai sitten keräykseen...

Riippuu ihmisestä Puuhippa. Minä itse muistan varsin tarkasti, kuka lahjoitti minkäkin vaatteen tai miltä kirppikseltä minkäkin ostin ja usein myös, paljonko maksoi. Mieskin on aivan ihmeissään, että kuinka sää VOIT muistaa.. :D

Mulla sama juttu. En tajua miten nuo jää päähän, mutta jotenkin vaan muistan. Saatan muistaa jopa monta vuotta sitten ostetun vaatteen hinnan ja osto paikan. Tietysti on sitten niitäkin vaatteita etten ole ihan varma että keneltä sain, mutta suurimmaksi osaksi kyllä muistan.

No kysyisin siltä tuttavalta kuka ne vaatteet on antanut että haluaako se ne takaisin vai laitatko myyntiin. Voihan sillä olla joku toinen kaveri tai sukulainen joka juuri odottaa esikoistaan.

Lahjaksi saadut myisin kyllä muiden joukossa mutta muuten vaan annetut antaisin eteenpäin jos joku haluaa. Jos ei halua niin ei siinä mielestäni mitään pahaa ole kirpparilla myydä tai jos ei kaupaksi mee niin heittää vaikka konttiin tm.

Mä oon aina antanut eteenpäin jos on ollut joku ottaja.

Mutta useimmiten ei ole, ja sit oon kyllä surutta roudannu kirpparille.

4 lasta, älytön määrä vaatetta, ja mä kyllä muistan ainoastaan jostain todella harvoista vaatteista, mistä ne on tulleet.

Muoks. Enkä ite ainakaan ole ottanut nokkiini, vaikka tietäisin että joku myy vaatteita, joita olen sille lahjoittanut. Me ei niitä enää olla tarvittu, joten jos ne on siellä vastaanottajan päässäkin jo käytetty liian pieniksi tai ei ollutkaan käyttöä, niin hyvähän se vaan jos niistä jotain hyötyä on silti, vaikka sitten muutama euro rahaa.

Viimeksi muokattu:
En kehtaisi, vaan antaisin eteenpäin tai johki vaatekeräykseen. Jotenkin ahnetta ruveta rahastamaan ilmaiseksi saamillaan vaatteilla, kun voi laittaa hyvän kiertoon ja antaa jollekin toiselle joka tarvitsee. Vaatteet joista itse maksanut voi sitten sitä rahaa kiskoa tai vaikka pyyhkästä omaa persettä.

Isoin ongelmahan tässä on siis se että kun en muista että mitkä vaatteet on mistäkin peräisin, eli joko laitan kaikki myyntiin tai kaikki keräykseen. Taidan myydä kaikki vaikka pakettina jos joku huolii, pääsee helpoimmalla eikä tartte eritellä mitään :D

Minä oon pyytäny antamaan mun antamat jollekin eteenpäin eli en tykkäis että jos ilmaiseksi antaa että ne menis samantien jonnekin myyntiin. Makuja on toki monia.

Meillä kaksi lasta ja tasan tarkkaan laitan myyntiin pieneksi jääneet vaatteet. Oli ne sitten saatuja tai itse ostettuja. Joitakin "helmiä" olen molemmilta säästänyt.

Ihmeen tunnepitoista suhtautumista käyttötavaroihin. Ei niissä vaatteissa ole leimaa, että tämä on ostettu itse, tätä tätivainaa ompeli kaksi viikkoa ja tuon työkaveri osti summamutikassa ruokatunnilla. Ne ovat vain vaatteita, hyvänen aika! Pitäisi ymmärtää, että jos jotain luovuttaa toiselle ihmiselle omaksi, niin samalla luovuttaa vallan esineen kohtalosta sille toiselle, ellei muusta sovita.

Voihan sitä olla jalo ja luovuttaa saamansa vaatteet eteenpäin, mutta seuraavaa omistajaa jalous ei kyllä sido millään tavalla.

Myyntiin vaan. Mikä on lahjaksi annettu sen perään ei tartte enää kysellä. Se muuttuu silloin saajan omaisuudeksi. En edes ymmärrä mitä kehtaamista siinä olisi, itse en edes muista mistä mikäkin rätti on alunperin kotoisin.

Muakin huvittaa tuo kehtaaminen. Ilmeisesti on joidenkin mielestä kovinkin ahnetta vaihtaa kasa vaatteita muutamaksi kymmeneksi euroksi rahaa, jolla voi ostaa vaikka ruokaa perheelle. Kauheeta, varmaan oikein silmät kiiluu kun saamiaan kolikoita laskee:D Hauskinta hommassa on, että itselleenhän sitä hyvää ihmistä esittää, jos jotain ilmaiseksi antaa pois vaikka rahaakin tarvitsisi. Vaatteiden antajathan eivät tiedä, mitä vaatteille tapahtuu ja tuskin edes välittävät.

Jos lapset on lahjaksi saanut, voisin myydä. Mutta me on saatu tosi paljon ilmaiseksi sukulaisen pieneksi jääneitä vaatteita ja niitä en myy vaan annan edelleen ilmaiseksi eteenpäin. Kyllä minä ainakin muistan mistä lasten vaatteet on tulleet, vaikka niitä on ja paljon.
Ja mua kyllä ärsyttää kun annoin yhdelle tutulle lasten vaatteita ilmaiseksi ja hetken kuluttua hän niitä myi kirpparilla.

Ihan olen kaikki parhaat sekä itse ostetut että lahjaksi saadut myynyt koko ajan yhdelle ja samalle henkilölle, huonommat kirpparilla ja jotain antanut hyv.tekeväisyyteen. Mitä tuosta nyt ongelmaa tekemään.. Meille koko ajan sukulaiset ostelee tytölle vaatteita ja tietävät kyllä mihin ne menevät. Ja en tod hyviä taaperon lähes uuden näköisiä mihinkään ilmaiseksi anna, ei tuo hoitoraha niin paljon ole etteikö pieni lisätienesti olisi hyväkin. Ja antaisinko jonkun vaatteen vaikkapa lapsettomalle tädilleni että antaa sen jollekin, kun hän on sen ostanut, nooooo en. Se olisi omituista. Mutta kyllä ihminen näköjään saa ongelmia vaikka mistä ;)

Yhteistyössä