Kehtaisinko hommata siivoojan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fiona

Vieras
Tuntuu, että uuvun ihan tähän kodin pyöritykseen. Meillä on kaksi pientä lasta ja omakotitalo ja olen ihan totaalisen kyllästynyt siivoamaan ja järjestelemään koko ajan. Mulla on sellainen olo kuin hyökyaaltoa vastaan taistelisi ja tuntuu etten tule voittamaan tätä kamppailua sotkua vastaan. Mies ei auta. Ei ole laiska, eikä ilkeä, ei vaan tajua siisteyden päälle. Lapset levittää ja sotkee ja minä haluaisin tehdä muutakin kuin siivota ja laittaa ruokaa, ihan vaikka pyöräillä lasten kanssa, mutta tuntuu, etten millään ehdi. Aina on pyykkiä, imuroimista, ruuanlaittoa; jotain hinkkaamista. Ja en ole siis mitenkään neuroottinen, en kaipaa mitään totaalijärjestystä, kunhan olisi joka huone puhdas. Välillä tuntuu, että jo keittiön puhtaana pitämisessä on täysi työ.

Minulla olisi varaa liittyä esim. johonkin siivousrinkiin ja ottaa siivoojan vaikka kerran kuussa tekemään isomman siivouksen, jos se helpottaisi ylläpitämistä ja ennenkaikkea vähän mielenterveydenkin kannalta; alan olla totaalisen kyllästynyt koko huushollin pyöritykseen.

Ainut ongelma on enää; en vain kehtaa tilata. Minä olen sentään kotona lasten kanssa, minulla on vain 2 lasta, meillä on pelit ja vehkeet, kuivausrummusta lähtien, kyllähän minun pitäisi yhden talon siivoamisesta selvitä!

En kehtaa edes soittaa sinne paikkaan ja sanoa, että tarvitsisin siivoojan. Se siivoojakin kuitenkin tekee sitä ihan työkseen ja silti pystyy pitämään omankin kotinsa siistinä, miksi minä siis tarvitsen apua?

Tottakai kehtaat! Kyllä meilläkin silloin tällöin käy siivooja. Sehän on niiden bisnes ja tulevat mielellään rahaa hankkimaan! Äly hoi, ota itselles vähän helpotusta. Tilaa siivooja ja lähde siksi aikaa lasten kanssa itse retkelle.

no juuri siksi sitä sotkua tu¨lee kun on lasten kanssa kotona.
juuri siksi kun pitää laittaa murkinaa pöytään 5 kertaa päivässä.

ei mulla ainakaan ollut mitään huomiota kotitöistä kun oli yksi lapsi joka hoidossa päivät ja illalla katsoi lastenohjelmat, sillä välin ehti tehdä kaikki ruoat ja kotityöt. siinä tunnin aikana.

mutta jo kahden lapsen kotiäitinä se työmäärä oli jotain yllättävää. 5 kertaa murkinaa pöytään ja syömään houkuttelu ja jälkien siivous keittiössä on jo täysi työ. siihen puutuu ja väsyy ja homma hidastuu mitä kauemmin kotona.

esikoisen kanssa olin vaan vauva-ajan kotona. jotain soseita ja alle vuodessa ei ehtinyt väsyä kotitöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
no juuri siksi sitä sotkua tu¨lee kun on lasten kanssa kotona.
juuri siksi kun pitää laittaa murkinaa pöytään 5 kertaa päivässä.

ei mulla ainakaan ollut mitään huomiota kotitöistä kun oli yksi lapsi joka hoidossa päivät ja illalla katsoi lastenohjelmat, sillä välin ehti tehdä kaikki ruoat ja kotityöt. siinä tunnin aikana.

mutta jo kahden lapsen kotiäitinä se työmäärä oli jotain yllättävää. 5 kertaa murkinaa pöytään ja syömään houkuttelu ja jälkien siivous keittiössä on jo täysi työ. siihen puutuu ja väsyy ja homma hidastuu mitä kauemmin kotona.

esikoisen kanssa olin vaan vauva-ajan kotona. jotain soseita ja alle vuodessa ei ehtinyt väsyä kotitöihin.

lisäksi tuon keittiörumban lisäksi on esikoisen sosiaalistaminen, tarkotitaa leikkipuistot, kerhot niihin roudaus, kuopuksen rytmit jne.

hommaahaan on moneksi vuodeksi kädet täynnä.

kehtaisin juuri siksi, että olisin kotona.
mutta kun se rahapuoli ei usein salli sitä kun toinen kotona...

Ihania kommentteja =)

Olen oikeasti taistellut tämän kanssa ja nolottaa kun ihan oikeasti tuntuu, että kyllähän minun pitäisi pystyä hoitaa yhden kodin ja pari lasta.

Nuo on kyllä ihan totta, jos lähtisimme päiväksi täältä pois, ei täällä kukaan sotkisi. Eikä minun tarvitsisi töissä siivota, joten ehkä kotihommatkin sujuisivat paremmin kun ei olisi niin puutunut..

Onko kukaan hommanut siivoojaa kotiin? Onko siis kellään omakohtaista kokemusta ja mitä kannattaisi huomioida ja miten teillä on yleisesti käytännössä mennyt? Onko heillä omat välineet vai pitäisikö minun hommata jotain erikoista?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko kukaan hommanut siivoojaa kotiin? Onko siis kellään omakohtaista kokemusta ja mitä kannattaisi huomioida ja miten teillä on yleisesti käytännössä mennyt? Onko heillä omat välineet vai pitäisikö minun hommata jotain erikoista?

Suosittelen, koska meillä käy. :D

Tulee 4-5 viikon välein tekemään isomman siivouksen, viikkosiivouksen (nopean pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin) teen väliviikkoina itse.

Katso, että siivoja on ensinnäkin alv-velvollinen (saat kotitalousvähennyksen), sillä on riittävät vakuutukset (siltä varalta, että sillä käy teillä joku vahinko. Vaikka vettä loiskuu parketille tms.) ja muuten koita sopia siivoojan kanssa tapaaminen ennen kuin sovit sitä teille siivoamaan. Toisin sanoen tarkista, että henkilökemiat käy yksiin ja että teillä tuntuu olevan ajatusmaailma samalla tasolla sen suhteen, mitä on hyvä siivousjälki jne. Ja että kyseinen henkilö on ylipäätänsä semmoinen, että sulla on hyvä olo laskea se siivoamaan sun kotia (ja mahdollisesti jättää se kotiisi yksin).

Et tarttee hommata mitään. Yleensä niillä on omat välineet ja aineet, jotka kuuluu hintaan. Jos jotain erikoista tahdot, sen saatat joutua hommaamaan, mut normikamat tulee niiden puolesta.

Muista, että vaikka kuinka hyvän siivoojan löytäisit, jos ja kun ne ei omaa siivoa, aina jää jotain huomautettavaa. Päätä etukäteen, mikä on sun raja, mitä hyväksyt mitä et. Meillä hyväksyttävää on, jos joku yksittäinen juttu unohtuu pyyhkiä tms. mutta ei ole hyväksyttävää, jos joudun siivouksen jälkeen tarttumaan uudestaan imuriin tai esim. pesemään lattiat uusiksi (tai hakkaamaan/ravistamaan itse petivaatteet ulkoa sisälle). Muista sanoa tarpeeksi selkeästi, mitä haluat (mieluummin anna ohjeet kirjallisena), jotta osaavat varata ajan oikein ja ehtivät tehdä kunnolla eikä toisaalta unohdu jotain sulle tärkeetä. :)

Meillä on siis käynyt kaksi eri siivoajaa, kun ensimmäisellä alkoi unohtumaan edellä esitettyjä asioita liian usein, vaihdettiin tekijää. Tarkkana saa olla itsekin, mutta hyvää jälkeä kyllä yleensä tulee ja suosittelen. :)

Mä oon just hankkimassa siivojaa kotiin ja esikoinen on vasta mahassa eli mä se vasta laiska olenkin.. :) Kyllä sitä kotona riittää puuhaa, vaikka siivooja käviskin kerran tai kaks kuussa. Mun miehen siskolla on käynyt siivooja jo ennen lapsia, joten musta ei tunnu yhtään oudolta tehdä siivoussopimusta.

Kokemusta mulla ei siis vielä ole, mutta alustavasti sopimus on tehnyt. Kyseinen siivoja tulee siivoomaan mun toivomuksesta meidän omilla välineillä, koska syntyvän vauvan takia en meille mitään lisäbakteerilähteitä halua. Normaalisti siivoavat omilla välineillä..

Alustavasti sovittiin että käyvät meillä kerran kuussa kolme tuntia (140m2) ja katsotaan sitten miten haluan jatkossa.

Kiitos paljon vastauksista. Kyllä minäkin nyt hommaan!

Tuo kyllä jännittää vähän, että kuka sieltä sit tulee ja mitä se tekee..

Mitä teillä siivooja tekee ja kauanko sillä menee?

Pyyhkii pölyt, imuroi, pesee lattiat, vie matot ja petivaatteet pihalle ja ravistaa/hakkaa ne. Aikaa menee meidän kämppään 2h kahdelta henkilöltä eli 4h laskutusta.

Muista myös tiedustella, kuinka heillä homma toimii sen osalta, onko joka kerta sama siivooja vai tuleeko aina eri. On vähän hankalampaa alkaa joka kerta sanoa uudelle tyypille samat asiat ...jos joka kerta tulee sama siivooja, se vois vaikka edelliseltä kertaa jotain jo muistaakin. ;)

Laskua tuosta tulee n. 100 e, josta maksettavaa jää kotitalousvähennyksen jälkeen n. 70 erkkiä (about ..ei jaksa laskea nyt enkä muista, kun ukko tuon hoitaa. :D).

Alkuperäinen kirjoittaja ex-kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona:
Minä olen sentään kotona lasten kanssa, minulla on vain 2 lasta, meillä on pelit ja vehkeet, kuivausrummusta lähtien, kyllähän minun pitäisi yhden talon siivoamisesta selvitä!

Niin pitäisi :whistle:

Pah mä oon kotona yhden nelikuisen kanssa, on koneet ja vehkeet (kuivausrummut sun muut), mutta mua ei hävetä sanoa yhtään, että meillä käy siivooja. =)

Ihtepä oon rahani tienannu, oma asiani mihin ne käytän. :D (paitsi et siivoojan hankkiminen oli alunperin enemmän meidän ukon toive kuin mun ja se sen maksaa ...vaikka meillä kyllä on yhteiset rahat, joten sama se.)

Miten tuo kotitalousvähennys menee? siis vähennetäänkö se suoraan loppusummasta vai meneekö se jotenkin verotuksessa? Ja eikö siinä oo joku omavastuu, ennen kun alkaa sitä saada?

Meillä käy nykyään joka viikko siivooja. Kerralla ovat 2x1h. Imuroivat, pesevät lattiat ja pyyhkivät pölyt. Lisäksi vessan pesu ja välillä ottavat saunan ja kylppärin paremmin. Meillä siivotaan meidän välineillä, mutta tuovat pesuaineita ja uusia rättejä mukanaan. Jättävät sitten ne tuonne meidän siivouskaappiin. Eilen just ihailin meidän pesuaine kokoelmaan ja tuumasin miehelle, että joku tuntematon voisi luulla että mä olen himosiivooja..... :whistle:

Mä ainakin ottaisin jos ois varaa :wave: Ja musta ainakin tuntui, että kun lapset oli pienempiä, niin se siivoaminen vei tuhottomasti aikaa, kun siinä piti hoitaa välissä nukuttamiset ja syöttämiset. Nykyisellään ei mene niin kauan ja lapsistakin on auttajiksi.

Minä olen käynyt muiden koteja siivoamassa, olis kyllä luxusta, jos meillä kävis joku siivoamassa :D Kun syksyllä menen hoitovapaan jälkeen töihin, voi olla, että koti ei enää ihan niin siistinä pysy kuin nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona:
Minä olen sentään kotona lasten kanssa, minulla on vain 2 lasta, meillä on pelit ja vehkeet, kuivausrummusta lähtien, kyllähän minun pitäisi yhden talon siivoamisesta selvitä!

Niin pitäisi :whistle:

Juu, kyllä mäkin tän kämpän siivouksesta selviäisin, mut ku en halua pestä lattioita jos mun ei oo pakko. :) En mä pulliakaan leivo vaan ostan valmiita.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Alkuperäinen kirjoittaja Veera:
Kuinka paljon maksaa suunnilleen kk, jos kävis kaksi kertaa kuukaudessa? Ja aikaa menis vaikka 2h.

Meillä tulee maksamaan n.27?/tunti (sisältää alvin ja kilometrikorvaukset).

Tästä siis tietty kotitalosuvähennys 60, omavastuu vuodessa 100?

Yhteistyössä