Me on kahden taaperoikäisen kans asuttu kaksi vuotta Ylä-Malmilla omistuskolmiossa ja tykätty mahdottomasti. Autotta ollaan hyvin pärjätty myös.
Ala-Malmista ei ole asumiskokemusta, mutta paljon olen sielläkin koiran kanssa lenkkeillyt. Pukinmäen ja Malmin aseman puolivälistä kävelee ehkä reilun viis minuuttia kummallekin, eli tosi lähellä (Malmillta menee junat keskustaan 5-10min välein, Puksusta vähän harvemmin). Juna ei rattaiden kans oo mikään maailman kätevin mutta ei mitenkään mahdotonkaan, kun uskaltaa nostoapua pyytää, ja matalalattiavaunut yleistyy koko ajan. Busseja kulkee Malmilta runsaasti joka puolelle pk-seutua, iso risteysasema.
Malmin asemanseutu on vähän rauhatonta ja slummahtavaa molemmin puolin rataa, mutta ei tarvi kävellä asemalta kuin se viis minuuttia, niin löytyy upeita omakoti- ja rivitaloalueita. Meillä (siis Ylä-Malmin puolella) on kaupungin vuokrataloyhtiö tuossa tien toisella puolen, mutta mitään häiriötä ei siitäkään ole ollut, muuten aika omistusasuntovoittoista on.
Malmin palveluiden läheisyys on iso plussa: marketit, Kela, vaatekauppoja, lääkäriasema jne. Hyvin olen äippälomalla pärjännyt viikkojakin käymättä keskustassa ollenkaan. Tarvittaessa liikenneyhteydet on ihan mahtavat, asemalle kävelee kymmenen minuuttia ja busseja menee keskustaan puolen tusinaa - sitä arvostaa, kun ilman autoa elää. Ihan meidän vierestä menee myös suora bussilinja lentokentälle, Jumbon ja Tammiston isojen kauppojen ohi. Päiväkoteja on Malmin seudulla runsaasti ja ainakin meidän pvkti on tosi ihana. Paljon lapsiperheitä muutenkin, eli leikki- ja juttuseuraa puistoista löytyy.
Melkein ainoa miinus täällä on teiniporukat, jotka iltaisin kansoittaa puistoja, mutta sama tilanne lienee vähän joka paikassa missä perheitä asuu. Eipä niistä sotkua pahempaa haittaa ole. Päiväkodista tekevät usein lasten kanssa retkiä lähimetsikköön, ja kerran oli kuulemma tullut neula vastaan, mutta niitä mä oon bongannut Töölössä asuessakin. Malmin terveyskeskus on aika ruuhkainen joskus, kun tuntuu että sitä käyttää suunnilleen koko pohjois-Helsinki, mutta meillä on lapsilla vakuutukset, joten ei oo siitäkään tarvinnut kärsiä. Muuten palvelu on siellä ollut todella hyvää ja paneutuvaa.
Eli voin kyllä suositella lämpimästi Malmia lapsiperheelle