Keinot vähissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yökukkujan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yökukkujan äiti

Vieras
Onko kellään muulla samaa ongelmaa kuin meillä: 8 kk ikäinen tyttö nukahtaa nätisti iltaunille yhdeksän maissa, mutta herää siitä parin tunnin päästä ihan virkkuna ja kukkuu jopa viisi tuntia hereillä, kunnes lopulta antaa periksi ja nukahtaa uudelleen.

Olen yrittänyt ""huudattaa"" tyttöä omassa sängyssään, meidän vieressämme, sohvalla ja ties missä, mutta hän voi jatkaa itkua vaikka kaksi tuntia (viime yönä testattu) nukahtamatta. Alkaa muiden perheenjäsenten ja naapureidenkin huumori olla kovilla;) Mies tosin nukkuu heräämättä..

Kun lopulta annan periksi ja lähden tytön kanssa pois makuuhuoneesta, hän innostuu ja virtaa riittää moneksi tunniksi, ei puhettakaan nukkumisesta! Kun yritän mennä sänkyyn tai ylipäänsä laittaa tyttöä makuuasentoon, huuto on suorastaan hysteeristä. Muutenkin käy ihan ylikierroksilla ja on yliväsynyt, mutta uni ei vaan tule. Lopulta nukahtaa ykskaks syliini, mutta herää siitä taas viimeistään puolen tunnin päästä ja nukkuu katkonaisesti aamuun asti.

Aamuisin herätän hänet viimeistään kahdeksalta ja päivällä nukutaan normaalit päiväunet. Illalla mennään iltarutiinien jälkeen hyvissä ajoin nukkumaan ratkiväsyneenä, mutta unta ei riitä aamuun asti millään. Mikä ihme neuvoksi, alan olla melkoisen väsynyt, kun päivälläkään en pysty nukkumaan ja mies ei öisin pysy hereillä, niin että saisin edes joskus nukkua.

Meillä kanssa reilu 7kk:n ikäinen pojanvesseli jolla tuo sama vimma. En osaa antaa kyllä kättä pidempää, vaan sympatiat :) Mutta mielelläni myös otan vinkkejä vastaan muilta. Olen itse miettiny, johtuisko tuo kaiken uuden oppimisesta, meillä esim. mielellään öisin noustaan istumaan sängyssä, ja jokellellaan. Yhteen aikaan autto se, että otettiin takasin yösyöminen (juu, ei kovin viisasta, tiedän...) ja se autto. Nyt se on taas pois, eli öisin menee tosi vähän maitoa, ja taatusti pärjäis ilmankin. Poika nukahtaa aina syliin, tutti suussa, joten samaa oon tehny öisinkin, jos muut keinot ei tepsi (ei meinaan millään nukahda sänkyynsä yksin) Koita jaksaa!

Kiitos sympatiasta!

Meillä ei edes ole opittu mitään uusia taitoja, (ellei taputtamista ja heiluttamista lasketa siksi..), vaan on jo kauan esim. noussut konttausasentoon, mutta ei uskalla lähteä liikkeelle.

Tuo aamuherättäminen oli kyllä ihan asiantuntijan neuvo, nimenomaan uuden rytmin löytämiseksi. Tämän ikäistä voi jo opettaa näin, sanoi neuvolan täti. Eipä vaan tehoa meillä.

Päiväunet ovat aamupäivällä 1-2 h, päivällä 30min- 1h ja illansuussa 15-30 min. Että eipä tuo neiti koskaan ole päivisin paljoa nukkunut ja yöunekin ovat paljon lyhyemmät kuin useilla muilla samanikäisillä. Ehkä on sitten vaan vähäunisempaa sorttia;)

sympatiaa minäkin vain enimmäkseen osaan antaa. Meillä 1v lapset (kaksoset) ja joskus vähän samankaltaista meininkiä toisella, mutta erittäin harvoin kumminkin, onneksi. Me ollaan selvitty noista tilanteista yleensä niin, että ensin annetaan ""tassuhoitoa"" ja päänsilitystä, mutta ei nosteta lasta sängystä pois. Yleensä tämä auttaa sen hetken, kun koskettaa lasta, mutta välittömästi, kun on itse lähtemässä pois niin lapsi aloittaa huutamisen uudestaan. Toistetaan tätä kuviota useita kertoja ja sitten ollaan kokeiltu ottaa viereen nukkumaan, mutta siinä lapsi on vaan joka kerta virkustunut ja alkaa naurella ja leikkiä. Kannetaan takaisin omaan sänkyyn ja sitten vain kerta kaikkiaan saa huutaa. Yleensä huutoa on hetken ja pitkään hiljaista, sitten taas huutoa ja tämä kaikki kestää varmaan noin tunnin ennenkuin lopulta nukahtaa. Nämä on aika vaikeita juttuja. Eikä varmasti ole olemassakaan jokaiselle lapselle sopivaa kikkaa, jolla tästä yli pääsisi. Me ollaan tässä yritetty miehen kanssa miettiä semmosta selkeetä suunnitelmaa, jonka mukaan sitten määrätietoisesti toimitaan (joka kerta saman kaavan mukaan) ettei lapsi opi meitä hyppyyttämään oman mielensä mukaan. Tiedä häntä, mikä olisi oikea tapa toimia. Toivottavasti tämä asia teillä ratkeaa!

Ehdottaisin myös minä että päikkäreistä vähän karsittaisiin. Lapsihan nukkuu nyt maksimissaan 3,5 t päivällä ja sitten vielä 21-23 eli kaksi tuntia eli 15 tunnin aikana nukkuu 5,5 tunita ja ikää on jo 8 kk. Rytmi on poskellaan. Aamun parin tunnin päikkäiritä kannattais yrittää ""hilata"" lähemmäs puoltapäivää ja sitten siellä illansuussa pitää ne toiset päikkärit. En tiedä milloin ja mihin meinaat viedä hoitoon, mutta päiväkodissa nukutellaan vasta lounaan jälkeen joskus klo 11.

Ehdottaisin myös että kolmannet päiväunet pois, vaikka olisivat vaan lyhyet. Meillä tuon ikäisenä mentiin kaksilla päikkäreillä, mutta AINA jos jälkimmäiset unet venyivät yli klo 17:n, olivat yöunet mennyttä, nukkui todella huonosti koko yön. Niinpä meillä herättiin kyllä ihan äidin kellon mukaan, herätin jos näytti menevän pitkäksi.

Meillä mennään myös kaksilla päikkäreillä 8 kk kanssa. Aamulla herätään 7.30, ekoille päikkäreille klo 11 / 1,5-2 h sitten taas 3,5 h hereillä ja toisille noin tunnin päikkäreille. En anna nukkua yli kuuden.

Ehdottaisin alkuperäiselle lisäksi, että vaikka vauva kuinka kukkuisi hereillä yöllä niin älä nosta pois sängystä tai vie toiseen huoneeseen. Vauvan on vaan jotenkin opittava, että yöllä nukutaan, eikä leikitä. Vaatii sitkeyttä vanhemmilta, joten otan osaa. Omani ei ole vielä tuossa iässä, mutta kauhulla odottelen että milloin aloittaa yökukkumiset...

Päiväunien poisjättämistäkin on kokeiltu, mutta huonoin tuloksin. Aikaisemmin, ennen näitä yökukkumisia ei nukkunut aamupäivällä lainkaan, vaan nukkui pidemmät yöunet ja päikkärit vasta n klo 12 maissa ja iltapäivällä 15.30- 17 välisenä aikana toiset, lyhyet unet. Mutta nyt, kun neuvolan ohjeiden mukaan aloitin aamuherätykset, nukahtaa uudestaan jo n klo 9, nukkuu 1-2 tuntia. Sitten kävelemme hakemaan eskarilaisen kotiin 12 maissa, poikkeamme kauppaan ja kotimatkalla tulee uni, jota kestää yleensä vajaan tunnin. Illansuussa, viimeistään klo 17 on sitten saatava lyhyet nokoset, nukahtaa vaikka lattialle, jos ei muuta.. Ehkä pitäisi antaa aamulla nukkua niin pitkään kuin nukkuu, mutta pelkään, että yövalvomisen jälkeen nukkuisi iltapäivään asti;)

Olen kokeillut tassu-hoitoa, mutta oma sänky on yöaikaan niin kammottava paikka, että huutaa aivan hysteerisenä vaikka tunnin yhteen soittoon, jos en ota sieltä pois. Rauhoittuu sylissä, mutta sama huuto alkaa alusta, kun yritän laittaa sänkyynsä. Meidän välissämme kirkuu riemuissaan ja repii isäänsä tukasta, että nyt leikkimään!!

Myös yösyöttöä olen kokeillut, toki ruoka maistuu, mutta nälkäänsä tuskin huutaa. Sitäpaitsi pelottaa, että syömisestä tulee tapa, jota jatketaan leikki-ikään asti, kuten ystävälläni kävi esikoisensa kanssa.

Pitänee vaan kokeilla ""huudattamista"" ja tassu-hoitoa edelleen, se vaan alkaa käydä eskarilaisen ja koululaisen hermoille, he kun heräävät armottomaan huutoon. Samoin tuntuu, etteivät naapurit enää tervehdi pihamaalla;)))

Ulkoilun lisääminen olisi ehkä yksi keino, tällä hetkellä olemme ulkona päivällä n. 1,5 h ja illansuussa tunnin, josta ajasta tyttö nukkuu rattaissa vajaan puoli tuntia. Tämän ikäisen kanssa on hiukan hankalaa vielä juuri muuta kuin vaunutella, vaikka isompien sisarusten kanssa kyllä käydään puistossa esim. keinumassa.

Jaksamista kaikkien muidenkin kukkujien äideille, kaipa se tästä;))

Meillä samaa yökukkumista.Poika nyt 9kk.Välillä oli jo rauhallisempi kausi,nukkui jopa muutaman yön läpensä.Nyt hän ei millään haluaisi mennä illalla nukkumaan.Tuttujen iltarutiinien jälkeen saattaa huutaa kaksikin tuntia ennen kuin nukahtaa.Herää sitten parin tunnin päästä ja huutaa ja kovaa kunnes otan viereen nukkumaan.Loppu yö nukutaankin sitten levottomasti ja itkeskelee välillä...eli en saa rauhoittumaan omaan pinnasänkyynsä enää ollenkaan.Meilläkin nukutaan kahdet päiväunet 1-2h ja illalla en anna nukkua enää neljän jälkeen muuten yöunille mennään vasta tosi myöhään.Normaali nukkumaanmeno aika meillä noin klo 21.Poika syö hyvin päivällä ja nukkuu ihan hyvästi päiväunet ulkona rattaissa...yöllä ei vaan millään maltettaisi nukkua.Uutta meilläkin on tosin jokin aika sitten opittu,konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan.Olisikohan unipussista mitään apua? vai olisiko siihen pitänyt totutella jo aikaisemmin ennen kuin oppi seisomaan?Onko kenelläkään kokemuksia?

Anna nukkua joku päivä niin pitkään kun nukkuu, jos sitten päikkärit hakis uudet paikkansa ja yhdet vois jäädä automaattisesti pois. Mulla poika kohta 1v ja en ole herättänyt häntä kuin ehkä n.5 kertaa koko elämänsä aikana. Silloin oltiin menossa vauvauintiin. Muutoin olen antanut aina nukkua niin pitkään kuin nukkuu sekä aamulla että päivällä. Meillä ainakin sujunut niin tosi hyvin. Itse olen jotenkin tuota herättämistä vastaan, en kyllä osaa sanoa miksi, mutta kuitenkin.

Aamulla kannattaa antaa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Se, että ottaa pikku iltatorkut klo viiden jälkeen ei yöuniin vaikuta, lapsi nukkuu sen verran kuin tarvii.

Tuosta herättämisestä on kehityspsykologi sanonut eräässä artikkelissaan, ""herätä nukkuva lapsi ja tee hänestä häirikkö"".

Samaa ehdotan minäkin... anna pikkusen nukkua niin pitkään kuin haluaa, ellei ole pakko nousta aamulla. Tuo väkisin rytmittely tekee elämästä vaan vaikeampaa. Paras on edetä lapsen omassa rytmissä, jos se vaan on mahdollista.

Meidän 8kk nukkui vielä kolmet päikkärit ja nyt 1-vuotiaanakin vielä useimpina päivinä kahdet. Sellaisen olen huomannut, et millon päikkärit menee pilalle, niin yöstäkin tulee levoton. Tänään 1vee nukkui vain yhdet päikkärit ja nyt jo olen joutunut juoksentelemaan häntä takaisin uneen taputtelemassa kahdesti ja varmasti juoksen tulevina tunteina vielä monta kertaa.

Meidän muksun pitää ottaa lyhyet päikkärit vielä iltapäivällä, niin et herätys on mielellään ennen klo.18. (en varsinaisesti herätä, vaan alan laulella tms. ja muksu herää jos on herätäkseen. Joskus viis veisaa ja nukkuu vaan) Silloin yöunet alkaa 21-21.30 ja aamu koittaa 9 aikoihin. Tänään kun iltapäiväunet jäi ottamatta, niin muksu sammui klo 20 ja ottaa nyt sitten ""vahingon takaisin"" yöllä. Veikkaanpa aikaisemman kokemuksen pohjalta, et n. klo 01 pikkuinen herää kukkumaan suunnilleen tunniksi tai kahdeksi. Et näin meillä.

Mun mielestä kannattaa nyt luottaa vaan omaan vaistoonsa siinä nukkumis hommassa, eikä mihinkään asiantuntijoihin ja valmiisiin rytmeihin. Jos joku päivä ja yö sujuu hyvin, ni koittaa pitää siitä sitten kiinni vaikka.

Jos lapsi lähtee joka aamu hoitoon, niin fiksut ihmiset järjestävät lapsen rytmin niin että lapsi herää itse ilman herättämistä aamulla. Pakotettu rytmi se tosin on mutta lapsi tottuu siihenkin! Tiesittekö muuten että 80% suomalaisista lapsista nukkuu liian vähän, ja tämä näkyy kouluissa ja päiväkodeissa ylivilkkautena ja oppimisvaikeuksina! Niin että eiköhän anneta vauvojen edes nukkua rauhassa!

Heippa!

En jaksanut lukea kaikkien vastauksia, mutta mulla tuli päällimmäisenä mieleen, että anna vaan nukkua muutamana aamuna niin pitkään kuin lapsesi haluaa. Katso tilannetta sen jälkeen uudelleen.

Meillä sekoittaa rytmin aina, jos jostain syystä täytyy herättää liian aikaisin. Onneksi aamumenoja on harvoin.

Yhteistyössä