Keittiönoidalle kysymys! Ja muillekin toki IT-alalla, joita sattuu kiinnostamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";26935025]Minä en nyt yhtään tiedä minkälaisista rajapinnoista on kysymys.

Mutta monta kertaa, suurissa järjestelmissä ei haluta päästää yhtää mitään ylimääräistä on-line järjestelmien tietovarastoihin, sillä ne saattavat vaarantaa on-line-järjestelmän toimivuuden.

Tätä varten rakennetaan sitten joko on-line-tietovaraston peilaus, johon voidaan päästää muitakin järjestelmiä tai tietovarastointiratkaisu, jota päivitetään vaikka sitten koko ajan, esim. lokituksen perusteella.

Jotenkin en usko siihen, ettei isot toimittajat halua päästää / tehdä rajapintoja. He vaan tarvitsevat asianmukaisen tilauksen ko. hommasta.

Suomessa mielestäni monissa paikoissa ongelma on se, että tilausoikeudet on ties vaikka missä ja kenellä. Kukaan ei huolehdi strategioista. Ja firmojen ja julkishallinnon ohjelmistot hajoavat käsiin, samaa asiaa tehdään lukemattomilla eri tavoilla, pahimmassa tilanteessa saadaanesim. erilaisia myyntilukuja eri järjestelmistä. Ja tämä kaikki vain siksi, kun softamyyjät pääsevät yksi toisensa jälkeen myymään kaiken maailman softia eripuolille organisaatiota. Aika harvassa paikassa kaikki softan ostominen on hallinnassa, ja yrityksellä tai julkishallinnon organisaatiolla on olemassa toimiva it-strategia.[/QUOTE]
Totta, ei toisen softan tietokantaa tarvitsekaan päästä suoraan käpistelemään. Riittää, että se toinen toimittaja tekee omaan softaansa sopivan tavan saada käyttäjän tarvitsema tieto. Teknisistä ratkaisuistaan jokainen toimittaja tietysti päättää ja vastaa itse.

[QUOTE="vieras";26935050]Meillä muuten tehdään "itse" sql -kyselyitä.

Tosin sen tarvitsemamme tyyppilausekkeen toimittaa tarvittaessa ohjelman toimittanut it-firma :D

... ja emme työskentele terveydenhoitoalalla :)[/QUOTE]
Onkohan kyseessä itse operatiivisesta tuotantojärjestelmästä irrallinen raportointitietokanta?

Alkuperäinen kirjoittaja IT-äiti;26935035:
En tunne tarkkaan sairaaloiden sovelluksia, mutta eikös näitäkin käytä huomattavan monta eri osastoa ja yksikköä. Kaikilla näillä on tietysti erilaiset tarpeet ja samaan softaan ympätään tämän takia lukuisa määrä erilaisia ominaisuuksia.

Tässä vaiheessa olisi hienoa, että jokainen käyttäjä voisi muokata itselleen omanlaisen etusivun, jolle valita tärkeimmät toiminnot, kuten iGooglessa. Tämä taas veisi aikaa ja vaatii sitä että käytettävyys ja tiedon järjestäminen softaan on tehty todella helpoksi. Eli aika vaativa tavoite sanoisin. Puhumattakaan jos toteutus on kaukana ulkomailla ja loppukäyttäjiä ei ole kukaan projektiin osallistuva taho edes tavannut.
Kaksi viimeisintä softaa, mitä olen ollut tekemässä, ovat sisältäneet ison liudan käyttäjäkohtaisia asetuksia aina fonttikoosta tietojen piilottamiseen/näyttämiseen ja tietojen järjestykseen näytöllä. Samaa softaa käyttävät niin lääkärit, hoitajat kuin osastosihteeritkin, joten jokainen voi muokata omaa käyttöliittymäänsä haluamallaan tavalla ja tallentaa asetukset. Seuraavalla kerralla asetuksesi ovat käytössä riippumatta siitä, millä työasemalla sovelluksen avaat.

[QUOTE="poikia3";26935025]Jotenkin en usko siihen, ettei isot toimittajat halua päästää / tehdä rajapintoja. He vaan tarvitsevat asianmukaisen tilauksen ko. hommasta.
[/QUOTE]

Tähän minä olen menettänyt jo uskoni :D! Olen it-alalla, mutta en terveydenhuollon järjestelmien kanssa tekemisissä.

On yritetty saada rajapintoja varastojärjestelmien välille tilausten helpottamiseksi. On tilattu, toimitettu speksejä ja palaveerattu. 8 vuotta. En usko, että on kyse enää selkeän tilauksen puuttumisesta ;). On tahoja (joissa liikkuu kriittisempääkin tietoa), joiden kanssa rajapintojen tekeminen onnistuu yhteistyössä. Keskisuuria tekijöitä yleensä.

Kilpailutuslainsäädäntö aiheuttaa aika paljon ongelmia julkisen puolen järjestelmävalinnoille. Esim. käytettävyyden saaminen mukaan valintaperusteisiin on tosi työlästä ja sitä koskevien asioiden kirjaaminen vaatimusmäärittelyihin on monessa organisaatiossa vielä ihan lapsenkengissä.

Rajapintojen toteuttaminen tuntuu usein olevan ihan horroria ja todella kallista! Asiakkaan kannalta on hirveää, kun pitäoai saada 2 eri toimittajaa yhteistyöhön...

[QUOTE="vieras";26935100]Tähän minä olen menettänyt jo uskoni :D! Olen it-alalla, mutta en terveydenhuollon järjestelmien kanssa tekemisissä.

On yritetty saada rajapintoja varastojärjestelmien välille tilausten helpottamiseksi. On tilattu, toimitettu speksejä ja palaveerattu. 8 vuotta. En usko, että on kyse enää selkeän tilauksen puuttumisesta ;). On tahoja (joissa liikkuu kriittisempääkin tietoa), joiden kanssa rajapintojen tekeminen onnistuu yhteistyössä. Keskisuuria tekijöitä yleensä.[/QUOTE]
Meillä on joskus jopa talon sisällä omien järjestelmien yhteensovittamisen kanssa vähän vääntämistä. Liiketoimintayksikön tiimeille asettamat tiukat tulosodotukset takaavat sen että kukaan ei halua tehdä pätkääkään ylimääräistä ellei selvää maksajaa ole olemassa. "Tehkööt mielummin naapuritiimissä niin ei ole meiltä pois".

Minäkin olen siis it-alalla. Olen ollut about 20 vuotta sitten tekemässä raportointia HYKSissä. Olin yli 10 vuoden ajan isossa it-alan talossa, ja me palvelimme asiakastamme, teimme mitä asiakas halusi, ja kunnia-asiamme oli myös neuvoa asiakasta - aina asiakas ei halunnut järkeviä asioita. Moni pienempi toimittaja olisi nämä asiat tehnyt, mutta asiakas olisi maksanut tyhjästä. Me siis toimimme asiakkaan kannalta kokonaisedullisesti / järkevästi ja siihen perustui pitkä kumppanuus.

Nykyisin toimin sitten taas keskisuuren suomalaisen yrityksen tietohallinnossa - ja näen kuinka älyttömästi omassa talossa toimitaan, kun kullakin pikku pomolla on oikeus ostaa vaikka mitä. Talolle maksaa myös maltaita se, ettei ole tehty keskitettyjä ratkaisuja, vaan tietoja on haalittava sitten kymmenistä järjestelmistä.

Toki on mahdollista, että muualla toimitaan toisin. Ja tosiaan on olemassa pääasiassa ulkomaalta toimitettuja järjestelmiä, joiden kantoihin ei päästetä ketään - mutta näistäkin olemme raportointijärjestelmiimme saaneet tietoa tavalla tai toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26934556:
Täyttä asiaahan tuo kirjoitus oli. Just viime viikolla manattiin sitä, että nämä monopoliyhtiöt eivät suostu tekemään rajapintoja omiin järjestelmiinsä, jotta tietoa saisi siirrettyä järjestelmästä toiseen. Tiedonsiirto järjestelmien välillä on terveydenhuollossa todellinen ongelma eikä siinä auta, että me pikkufirmat sellaisia tehtäisiin, jos isot kilpailijat pitävät omat tietovarastonsa visusti vain omien järjestelmiensä käytössä.

en varsinaisesti ole IT-alalla mutta siitä huolimatta olen ajautunut hallpj:ksi pieneen IT-firmaan muulle kuin terveysalalle ja voin lohduttaa että rajapinnat on iso vastus meillekin

Asiakkaan kannalta on hirveää, kun pitäoai saada 2 eri toimittajaa yhteistyöhön...
Olen juuri tällaisessa tilanteessa toisen toimittajan roolissa yhdessä projektissa. Asiakas haluaa tilannetta koordinoida mutta selvää vastuunkantajaa heillä ei vaan ole. Palavereissa kaikki pällistelevät toisiaan jos joku uskaltaisi ottaa jotain kantaa.
Kaikki tapahtuu tavattoman hitaasti. Yksinkertaista integraatiorajapintaa ollaan hierottu jo toista vuotta kun välillä vastausta odotellaan viikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26934973:
Yhdessä projektissa mulle jopa ehdotettiin, että hoitajathan voivat tehdä itse sql-kyselyitä. Juu, niin varmasti :D

Niin no, tuskin osaavat kyselyitä tehdä, mutta mikä estää ajamasta asiantuntijoiden tekemiä kyselyitä? Ei ne hoitajat mitään idiootteja ole :)

terv. ent. sh, nykyinen sairaalatekn.ins.

[QUOTE="vieras";26935254]Niin no, tuskin osaavat kyselyitä tehdä, mutta mikä estää ajamasta asiantuntijoiden tekemiä kyselyitä? Ei ne hoitajat mitään idiootteja ole :)

terv. ent. sh, nykyinen sairaalatekn.ins.[/QUOTE]

ja sql-generaattorinkin sairaanhoitajille voisi rakentaa.

[QUOTE="vieras";26935254]Niin no, tuskin osaavat kyselyitä tehdä, mutta mikä estää ajamasta asiantuntijoiden tekemiä kyselyitä? Ei ne hoitajat mitään idiootteja ole :)

terv. ent. sh, nykyinen sairaalatekn.ins.[/QUOTE]
Ei tietenkään mikään estä. Ja näinhän yleensä toimitaankin että joku tekee kyselyt, joita hoitajat voivat käyttää. Valtaosa siitä, mitä loppukäyttäjä käyttöliittymässäkin näkee, perustuu kyselyihin, jotka joku on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26935363:
Ei tietenkään mikään estä. Ja näinhän yleensä toimitaankin että joku tekee kyselyt, joita hoitajat voivat käyttää. Valtaosa siitä, mitä loppukäyttäjä käyttöliittymässäkin näkee, perustuu kyselyihin, jotka joku on tehnyt.

Kaitpa minä sen sovellusasiantuntijana tiedän...

Itse koen tiedon jakamisen ongelmana terveydenhuollossa lainsäädännön. Joka ikisessä paikassa saman kunnan sisällä pitää allekirjoittaa lomakkeita joissa sallitaan tiedonsiirto. JOKA IKINEN KÄYNTIKERTA!
Ei siis riitä että astmapotilaan tietoja saa siirtää neuvolan/terveyskeskuksen/lastensairaalan/iho- ja allergia-sairaalan välillä ihan milloin vain, vaan joka ikisen astmakohtauskäynnin aikana pitää täyttää uusi lomake!
Ja olen kyllä itsekin IT-alalla ja kyllähän se monimutkaista on monessa bisnes-yrityksessäkin mutta kunta ja valtioo ovat ihan omassa luokassaan.

[QUOTE="Maisa";26935513]Itse koen tiedon jakamisen ongelmana terveydenhuollossa lainsäädännön. Joka ikisessä paikassa saman kunnan sisällä pitää allekirjoittaa lomakkeita joissa sallitaan tiedonsiirto. JOKA IKINEN KÄYNTIKERTA!
Ei siis riitä että astmapotilaan tietoja saa siirtää neuvolan/terveyskeskuksen/lastensairaalan/iho- ja allergia-sairaalan välillä ihan milloin vain, vaan joka ikisen astmakohtauskäynnin aikana pitää täyttää uusi lomake!
Ja olen kyllä itsekin IT-alalla ja kyllähän se monimutkaista on monessa bisnes-yrityksessäkin mutta kunta ja valtioo ovat ihan omassa luokassaan.[/QUOTE]
Mä luulen, että tuo tietosuoja tulee muuttumaan. Ainakin julkisen terveydenhuollon osalta. Nykyinen lainsäädäntö kun vesittää aika tehokkaasti kansallissen arkiston ja alueellisten tietokantojen käytön. Vähintäänkin tulee jokin Lex Makropilottia vastaava laki. Varsinkin vanhusten kohdalla joustavuuteen ei päästä, vaikka suostumuskäytäntö perustuisi johonkin älykortteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26935200:
Olen juuri tällaisessa tilanteessa toisen toimittajan roolissa yhdessä projektissa. Asiakas haluaa tilannetta koordinoida mutta selvää vastuunkantajaa heillä ei vaan ole. Palavereissa kaikki pällistelevät toisiaan jos joku uskaltaisi ottaa jotain kantaa.
Kaikki tapahtuu tavattoman hitaasti. Yksinkertaista integraatiorajapintaa ollaan hierottu jo toista vuotta kun välillä vastausta odotellaan viikkoja.

Ilman muuta etenkin julkisella puolella on myös kyvyttömiä asiakkaita ja etenkin pelkoa päätöksentekoa kohtaan. Sitä surkeampi tilanne, kun kaksi omaa etua tavoittelevaa toimittajaa ja yksi kaoottinen, pelokas ja hidas asiakas pistetään yhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26935167:
Meillä on joskus jopa talon sisällä omien järjestelmien yhteensovittamisen kanssa vähän vääntämistä. Liiketoimintayksikön tiimeille asettamat tiukat tulosodotukset takaavat sen että kukaan ei halua tehdä pätkääkään ylimääräistä ellei selvää maksajaa ole olemassa. "Tehkööt mielummin naapuritiimissä niin ei ole meiltä pois".

So true.

Nykyään tekisi melkein mieli tirauttaa kyynel kun kuulee olevansa vastuussa jostakin uudesta, 'isosta ja tosi tärkeästä' projektista, johon liittyy integraatio johonkin toiseen järjestelmään :D.

Minkähän vuoksi näistä terveydenhuollon tietojärjestelmistä piti tehdä sellaisia, että integraatiot ja tiedonsiirto järjestelmien välillä ovat niin hankalia? Musti-järjestelmien aikana kun tämä onnistui ilman suurempia ongelmia. Loppukäyttäjä ei useimmiten edes tiennyt, kenen toimittajan järjestelmää kulloinkin käyttää ja mistä järjestelmästä jokin tieto näytölle pläjähtää. Toimittajien välillä oli eräänlainen herrasmiessopimus, että toisen toimittajan koodia ei menty muuttamaan. Mutta koska lähdekoodi oli kaikille avointa, ei ollut mielekästä myöskään kieltäytyä asiakkaan esittämästä muutostarpeesta. Jos ei toimittaja A olisi suostunut omaa ohjelmaansa muuttamaan, asiakas eli sairaala olisi voinut tilata tarkoitusta varten ohjelman toimittajalta B. Tietokanta eli globaalit kun olivat sairaalan eikä kenenkään toimittajan omaisuutta. Vaikka Musti tietty on jo aikansa elänyt, niin oli siinä sentään omat hyvät puolensa.

[QUOTE="vieras";26934871]Yllättävän monessa järjetelmässä on loppukäyttäjä unohdettu täysin... sitten kun järjetelmä otetaan käyttöön ja käyttäjät esittävät ihan selkeitä puutteita, niin voi voi... nille ei voida mitään kun tulee niin kalliiksi... olisikohan pitänyt ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Ai niin joo, käyttäjiltä ei ole kysytty mitään.
Tässä on yksi asia, mitä loppukäyttäjät eivät ole tulleet ehkä ajatelleeksi. Mä olen tehnyt ohjelmia, joita on alusta asti määritelty ja suunniteltu nimenomaan loppukäyttäjien kanssa yhdessä. Olen käynyt useita kertoja tutustumassa sairaalan niihin yksiköihin, joille järjestelmä tulee. Seurannut paikan päällä yksikön toimintaa ja esittänyt kysymyksiä (joita olen itsekin ent sairaanhoitajana arvellut olevan merkityksellisiä). MUTTA... kun sitä järjestelmää eivät käytä ainoastaan loppukäyttäjät vaan jossain vaiheessa projektia tulee mukaan tilastonikkarit. Ne, jotka tarvitsevat sairaalan talous- ym johtajille jos jonkinlaista kuutiota ja käppyrää sairaalan tuottavuudesta, läpimenoajoista yms. Kun kaikki se läjäytetään mukaan loppukäyttäjien kanssa suunniteltuun ohjelmaan, joskus toimittajana itsekin miettii, että voi v***ttu. Yhdessä projektissa mulle jopa ehdotettiin, että hoitajathan voivat tehdä itse sql-kyselyitä. Juu, niin varmasti :D
[/QUOTE]
Siis m i t ä ?

En tunne tarkkaan sairaaloiden sovelluksia, mutta eikös näitäkin käytä huomattavan monta eri osastoa ja yksikköä. Kaikilla näillä on tietysti erilaiset tarpeet ja samaan softaan ympätään tämän takia lukuisa määrä erilaisia ominaisuuksia.

Tässä vaiheessa olisi hienoa, että jokainen käyttäjä voisi muokata itselleen omanlaisen etusivun, jolle valita tärkeimmät toiminnot, kuten iGooglessa. Tämä taas veisi aikaa ja vaatii sitä että käytettävyys ja tiedon järjestäminen softaan on tehty todella helpoksi. Eli aika vaativa tavoite sanoisin. Puhumattakaan jos toteutus on kaukana ulkomailla ja loppukäyttäjiä ei ole kukaan projektiin osallistuva taho edes tavannut.
Yhden näin kin ja siitä puuttui kokonaanAPUAINEET😵😥

Yhteistyössä