Keksittekö te, mikä mättää, vauvan uniasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
10kk ikäinen herää aamulla siinä 9 aikaan. Pötkötellään vielä tunti ja noustaan aamutoimille ja aamupuurolle. Aamupuuron syö todella huonosti ja sitten onkin jo 11 aikaan vailla rintaa ja sitten iskeekin maidon päälle uni. Vien omaan sänkyyn ja nukkuu vajaan tunnin ja herää todella itkuisena, ihan kesken unien, eikä nukahda uudestaan. Haluaa rintaa lohduksi ja kitisee ja märisee ja haluaa olla vain sylissä. Siitä lähdemme sitten useimmiten ulos tai pistän kylpyyn, että paha mieli menee ohi. Syödään lounas yhden jälkeen ja siihen mennessä on usein jo unohtanut kiukkunsa, joskin sitten alkaa taas pian kiukutella väsymystään siinä kolmen maissa, jolloin pistän taas nukkumaan. Nukkuu 1-2,5 tuntia, jos nukkuu vain tunnin niin ottaa illalla 19 aikaan vielä lyhyet unet tai muuten menee ilta itkuksi. Mutta useimmiten nukkuu hyvin tässä kohtaa ja herää iloisena. Miksi se ei tuolloin aikaisemmilla päiväunilla voi nukkua niin, että jaksaisi iloisena herätä? Epäilen itse, että on nälkäinen, kun ei syö aamupalaa kunnolla. Pitäisikö alkaa antaa aamupalaksi jokin velli/viili heti herättyä ja tarjota sitten lounas jo ennen ensimmäisiä päiväunia?

Jos ei mikään auta niin kannattaa viedä lääkäriin
hqtCI0

YIjJ7u

mihkä aikaan menee yöunille kun noin pitkään nukkuu? voispa pian olla aika siirtyä yksiin päikkäreihin. lähteekää aamupalan jäkeen hiekkalaatikolle tms niin pysyy hereillä ja sitten kotiatulessa äkkiä lounas ja paapimaan.

mihkä aikaan menee yöunille kun noin pitkään nukkuu? voispa pian olla aika siirtyä yksiin päikkäreihin. lähteekää aamupalan jäkeen hiekkalaatikolle tms niin pysyy hereillä ja sitten kotiatulessa äkkiä lounas ja paapimaan.

Kymmenen, yhdentoista aikaan nukahtaa, joskus jo yhdeksältä, riippuen päiväunista. Joskus nukkuu aamulla jopa kymmeneen ja sitten menee päiväunille vasta kahdentoista jälkeen. En usko, että on kypsä vielä yksiin päiväuniin, koska tuossa aamupäivällä on todella väsynyt, en voisi valvottaa kovin kauaa, ja sitten tosiaan herääkin aika pian.

En usko myöskään että on kipeä, kun yöunilta ja toisilta päiväunilta herää iloisena. Ongelma on tuon esimmäisen pätkän kanssa. Jos nukkuisikin siinä kohtaa 2,5h niin olisikin ehkä jo mahdollista siirtyä yksiin uniin.

Jotenkin niin oudon tuntuinen rytmi ettei tuosta oikein saa tolkkua...missä ovat ulkoilut? Itse antaisin puuroa aika nopeasti sen jälkeen kun lapsi on herännyt, sitten pihalle tai ulkoilemaan, syömään ja unille. Onko lapsi ollut aina yhtä huono nukkumaan päiväunet? Lapselle voi opettaa pidempien päiväunien nukkumisen, jolloin lapsi oppii itse pääsenään unisyklien yli ja nukahtamaan uudelleen.

Mun mielestä nukkuu aika paljon. Mun kuopus siistyi jo 7kk iässä yksiin päiväuniin (tiedän että harvinaista). Syökö vielä yöllä? Niin kauan kun meillä syötiin yöllä ei aamupuuro maistunut vaan oli aamuisin ihan ähky. Jos näin on niin kehoittaisin lopettamaan yösyötöt.

kokeile nousta heti silloin yhdeksältä iloisena ylös ja suoraan aamupuuhiin, yhdessä syötte aamupalan ja sitten leikkiä, siis ei pötköttelyä. Sitten maitoa ja nukkumaan. Tuli mieleen, onko vauva liian väsynyt syömään ja siksi menee torkuille pelkällä maidolla.

Yhteistyössä