Kela ja tukien nostaminen vaikka on ollut töissä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Gia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"Gia"

Vieras
Elikkäs.. Nyt on tullut mokattua pahimman kautta.
Marraskuun lopusta ollut vuokratyöpaikassa duunissa, vuoroja ei tosin ole ollut paljon mutta se tuskin kelaa liikuttaa. En ole kelaan ilmoittanut mitään, ja olen nyt kolmen kk ajan nostanut täysiä asumistukia ja työttömyystukia laskuhelvetin vuoksi. Silloin se tuntui hyvältä idealta, kuten kaikki.. Olen saanut paljon laskuja maksettua kelan tuilla mutta nyt omatunto paukuttaa jo vähän liian kovaa. Jos vien nyt työsopparin kelaan niin syvemmässä ojassa ollaan.

Kaiken muun hyvän lisäksi minulle sattui työtapaturma joulukuussa, joka meni sitten vakuutukseen.. Sieltä tuli pari päivää sitten kirje, lisäselvityspyyntö, että olenko ollut työkkärissä työttömänä työnhakijana tapaturman sattuessa ja myös että olenko saanut työttömyystukia.

Eli jos jätän tämän kirjeen huomioimatta, saan varmasti itse sairaallalaskun joka on aivan varmasti pilvissä. (Polven röntgen kuvat etc). Voiko vakuutusyhtiö saada tietoni kelasta ja onko tämä normaali käytäntö?
Mietin myös, että kelahan korvaa tietyn osan laskusta, mutta sittenhän kaikki menevät varmasti päin persettä, kuten nyt jo muutenkin varmasti menee..

Mitä jos ilmotan itse kelaan, ja keksin jonkun "hyvän selityksen" miksi olen painanut joka kk "Olen ollut työttömänä koko yllä mainitun ajan"-nappia, vaikka olenkin ollut töissä.. Mitä tästä voi pahimmillaan tulla? Olen alle 1000e tienannut näiden kuukausien aikana yhteensä..

Meneekö juttu varmasti oikeuteen? Luin keskusteluja, ja löysin lähinnä ihmisiä jotka olivat vuosia huijannut, ja jutut olivat sen mukaisia.

Voiko tästä selvitä mitenkään? Mikä olisi paras ratkaisu? Jos jollain jotain muuta sanottavaa kuin "vitun loinen", niin kertokaa ihmeessä.. Olen aivan helvetin eksyksissä, ja pelottaa aivan kauheasti, mutta.. Oma moka. Kaikki pitää nähtävästi mennä kantapäänkautta.

Ei se kela mikään iso karhu ole, mutta kaiken ylimääräisen joutuu tietysti maksamaan takaisin. Nyt marssit kelaan niiden palkkalappujes kanssa ja katsotte miten ne tuet menee.

Kyllä Kela omansa perii takaisin, vuosienkin päästä. Kannattaa asumistukilaskurilla tarkistaa, kuinka paljon olisit saanut oikeasti tukea. Takaisin joudut maksamaan saadun tuen ja oikean tuen erotuksen. Työttömyystuen joudut (luultavasti) kokonaan maksamaan takaisin.
Kela kyllä antaa maksaa osissa takaisin ja melko pienissä summissakin.
Vakuutusasioista en osaa sanoa mitään.

Menet kelaan selvittään asian, sanot että olet toiminut ajattelemattomasti ja koska nuo sun tienistit ei ole mitään kamalan isoja uskon että se virkailija osaa laskea joudutko maksaan jotain tukia takaisin.

Toivottavasti menee oikeuteen. Tietenkin tuollaisesta jää kiinni ennemmin tai myöhemmin. Vähintään ne ylimääräisenä maksetut maksut tulevat perintään, ja tosiaan kun näyttää olevan harkittu teko, niin en ihmettelisi jos tulisi myös rikosilmoitus.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta uskoisin, että seuraamuksia tuosta tulee, menee asia niin tai näin. Suosittelen kyllä menemään heti ensi viikolla kelaa ja kerrot heille päivät, milloin olet ollut töissä. Vähimmillään joudut maksamaan ylimääräiset tuet takaisin, mutta kelan kanssa pystyy yleensä sopimaan maksu aikataulusta.
Vothan aina sanoa, että on ollut ihan silkkaa inhimillistä erehdystä, etkä ole vaan tajunnut laittaa päiviä työttömyysetuushakemukseen, toinen juttu on sitten se, uskotaanko sua tai onko sillä mitään väliä miksi päiviä et ole ilmoittanut.

Nyt sitä juttua vielä tulee, eli siis meneekö juttu varmasti oikeuteen? Mitä veikkaatte?

Ja kiitos vastaajille, pakko se on mennä heti maanantaina.. huh.. kyllä pelottaa.

Ymmärtääkseni satunnaisisa vuoroja ns keikkatöitä saa tehdä, vaikka olisi työtön työnhakija. Toki niiltä päiviltä pitää perua työttömyyskorvaus. Asumistukeen vaikuttaa vain tulojen pysyvä muutos, eli 1-2 kk keikkatöitä ei siihen vaikuta.
Mutta työttömyysrahat joutunet maksamaan takaisin. Ja olisivat toki saaneet ne työtulot tietoonsa verottajaltakin... Mutta nopeammin selvisi tuon tapaturman myötä. Pitkät sairaslomat ja työtapaturmat menee aina työnantajalta kelan tietoon, koska kun sinä saat palkan, Kela maksaa päivärahan työnantajalle tai et saa palkkaa mutta saat Kelalta päivärahan.

Jos et ilmoita Kelaan mitään, niin Kela saa verotiedoista myöhemmin selville, olet ollut töissä ja sitten joudut jokatapauksessa tekemään selvityksen.Jos selvityksesi menee läpi, niin asia ei etene poliisille.Sovitte maksujärjestelystä Kelan kanssa.Ilmoita pikaisesti Kelaan.Ei kannata huijata.

Mun kaveri oli nuoruudessaan tehnyt jotensakin noin, oikeuteen meni ja petoksesta sai tuomion ja toki sitä kautta merkinnän rekisteriin. Takaisin tuli maksaa kaikki. Hänelläkään kyse ei ollut vuosista vaan ihan kuukausista, olisiko ollut jotain 5kk.

Ja tosiaan, olisit todennäköisesti voinut saada soviteltua päivärahaa. Toki siinä menee hieman kauemmin sen tulossa, koska tarvitaan palkkatodistus kelalle, mutta olisi kuitenkin ollut rehellistä toimintaa. Itsekin sitä sain, kun tein keikkahommia, tarvittaessa töihin kutsuttavana.

[QUOTE="Gia";25542609]Nyt sitä juttua vielä tulee, eli siis meneekö juttu varmasti oikeuteen? Mitä veikkaatte?

Ja kiitos vastaajille, pakko se on mennä heti maanantaina.. huh.. kyllä pelottaa.[/QUOTE]

Ei mene minnekään oikeuteen, vaikka olisi kuinka v:mäinen virkailija. Olet reipas, kun menet maanantaina ja selvität jutun kelan toimistossa. Jos alle 2 viikkoa työtä, niin menee sovitellulle päivä rahalle, Osan saa päivärahana. palkasta noin puolet itselle. En osaa selittää, ja jos työt yli 2 viikkoa, niin silloin ei saa päivärahaa.

Kyllä kelassa laskevat ja perivät vähitellen takaisin, myös asumistuen, tai sen osan mikä ei olisi kuulunut, tulojen mukaanhan lasketaan asumistuki.

Olet jo täällä niin reipas ja rehellinen, käy kokeile, kuinka käy, ja nyt heti poikki tapa, kun ei se kavaluus vähätuloisella kannata, siitä jää kiinni. Herrat on eri asia, kuten usein sen huomaa ja kuulee. Pidän peukkuja, ja saat ainakin omantuntosi puhtaaksi, se on jo hurjan paljon se :)

No minä oon se, joka on tehny homman oikein. Eli olen ilmoittanut Kelalle, että aloitan freelance työt. Jokaisesta tekemästäni työkeikkapäivästä olen ilmoittanut tunnit ja paljat Kelalle ja lähettänyt tilinauhan ( sähköisessä asioinnissa ). Kela on käsitellyt kuukausittain työttömyyspäivärahapäätöksen ilmoittamani perusteella. Jos oon tienannu jonku 700-800€/kk, tuesta on vähennetty ja jääny mulle saatavaksi joitain satasia. Jos oon tienannu esim 1400€, tukea ei oo myönnetty niiltä kuukausilta. Silloin tuloni ovat olleet liikaa oikeuttaakseen päivärahaan.

Ootko merkannu jokaiseen kuukausi-ilmoitukseen pokkana että "ei työtunteja kyseisenä jaksona?" Kun eikös sunki oo tarvinu täyttää se kuukausiseurantakaavake? Jos niin siinähän olet tietoisesti kyllä ohjannu Kelaa harhaan. Se on petos.

Jos olet itsenäinen oikaisemaan asian, päätynee asia sovitellen korvausten takaisin maksuun niiltä osin kun et niitä olisi saanut nostaa. Mutta jos paat pään puskaan ja oot huijannu kuukausi-ilmoituksissa, petoksen kriteeristö täyttyy. Tuloasiasi esitetään seuraavana verotuskautena kun saamassasi verokirjeessä on eriteltynä niin saadut etuudet kuin palkat tuolta edellisvuodelta kaikki samassa paperissa. Eivät jää yleensä tuossa kohtaa huomaamatta.

Oikeuteen tuskin menee jos olet aktiivinen hoitamaan sopan kuntoon. Ja jos rike ei valtava, voi muutoinkin tulla vain taksisinperintäprosessi. Mutta tuhansien eurojen huijausta tuskin käsittelevät enää silkkihansikkain. Eli jos sulla väärin nostettuja etuuksia tosi pitkältä ajalta ja koetat vaan painaa villasella, on soppa taatusti sakeempi.

Yhteistyössä