Kela ja varhaiskasvatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko kellään tietoa ovatko kela ja varhaiskasvatus yhteyksissä toisiinsa? Meinaan meneekö kelalta tieto, että "xxx on hoitovapaalla hoitamassa xxx". Tai meneekö varhaiskasvatuksesta tieto kelaan, ettö "xxx on päivähoidissa".

Varmaa tietoa kaipaisin.

Onko kellään tietoa ovatko kela ja varhaiskasvatus yhteyksissä toisiinsa? Meinaan meneekö kelalta tieto, että "xxx on hoitovapaalla hoitamassa xxx". Tai meneekö varhaiskasvatuksesta tieto kelaan, ettö "xxx on päivähoidissa".

Varmaa tietoa kaipaisin.
Onpa erikoinen kysymys. Miksi kysyt?

Jos kelasta hakee etuutta, tulee siinä kertoa totuudenmukaisesti tilanne. Eikös muuten syyllisty petokseen? Ja muutoksista on ilmoitusvelvollinen.

• Tykkää
Reactions: m1es
Meillä ainakin tuli Kelasta kirje, että kotihoidontuki lakkautettu kunnallisen päivähoitopaikan takia.
Unohdettiin siis kelaan ilmoittaa itse tuosta, eikä kela ehtinyt maksaa liikaa kotihoidontukea.

Kunnat toimittavat tiedot heidän kauttaan menevistä päivähoidoista ( kunnallinen pk/ palveluseteli ) Kelaan. Jos lopettaa pk:ssa, pitää itse hakea kotihoidontukea sen jälkeen kun on irtisanonut paikan.Kela tarkistaa kunnalta oikeutuksen kotihoidontukeen. Jos itse maksaa yksityiselle täyden maksun, niin silloin käsittääkseni saa myös kotihoidontukea.

Kiitos vastauksista.

Päätinkin nyt jäädä kotihoitoon lasten kanssa 1-2kk ajalle vapaaehtoisesti. Työantajani suostui, koska työtilanteeni on/oli epävarma. Nyt siis ongelma on se, menetänkö päiväkotipaikat. Lapsia en sinne tietenkäön vie vasta kun tilanne rauhoittuu ja palaan töihin. Mietin, että en hae kelalta tukea ollenkaan. Onko sitä pakko hakea tai sinne pakko ilmoittaa, että on kotihoidossa? En ole rahoja vailla. Haluan vain ettei pöiväkotipaikkika irtisanota meiltä. Mikä olisi hullua, kun ei niihin kuitenkaam olis tässä maailmam tilanteessa tulijoita.

Kotihoidontukea ei ole pakko hakea. Jos ei halua menettää pk-paikkaa, pitää kuitenkin maksaa normit pk-maksut. (Tästä tosin eri kaupungit tällä hetkellä pohtivat voisiko käyttämättömiä päiviä hyvittää).

Yhteistyössä