Kelan äitiysraha ja työnantajan maksama palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Työnantaja maksaa mulle palkkaa 3kk ajalta äitiysloman alusta. Olen nyt tehnyt kotoa käsin töitä, vaikka olen jo äitiyslomalla. Työnantaja haluaisi maksaa myös näistä kertyneen palkan pois marraskuun lopussa, eli äitiyslomani aikana. Muistelen kuitenkin, että jos tekee töitä äitiysloman aikana, niin se pienentää äitiyspäivärahaani, joka siis tässä tapauksessa maksetaan työnantajalle 3kk ajan. Eli kannattaako pyytää maksamaan ylimääräinen palkka vasta äitiysloman jälkeen? Minä saan joka tapauksessa palkan työnantajalta, eli onko työnantaja tässä tilanteessa "häviäjä", kun kelasta menee äitiyspäiväraha heille? Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta tai tietoa miten menee?

Sulle ei makseta siltä päivältä äitiyspäivärahaa kun olet saanut palkan. Mut jos saavat sen palkan maskupäiväksi sunnuntain, niin sitten ei vaikuta sun tukiisi. Eli olisit tehnyt sunnuntain töitä.

Lisäys: Sun tapauksessa jos työntantaja maksaa sun palkan eli et mitään saa kelasta ja kela maksaa työnantajalle, niin varmaankin työnantaja häviää.

Mut esim. kaupan alan tessissä työnantaja maksaa erotuksen. Eli kela äippärahan ja sitten työnantaja siihen päälle vielä vähän.

[QUOTE="abc";25083273]Sulle ei makseta siltä päivältä äitiyspäivärahaa kun olet saanut palkan. Mut jos saavat sen palkan maskupäiväksi sunnuntain, niin sitten ei vaikuta sun tukiisi. Eli olisit tehnyt sunnuntain töitä.[/QUOTE]

Ei se maksupäivä sitä määrää, että vähennetäänkö äitiyspäiväraha vai ei. Tai niin ainaki mun maalaisjärki sanoo vaan nimenomaan se MINÄ PÄIVÄNÄ on ollut töissä. Äitiyslomalla saa tehdä töitä ainoastaan sunnuntaisin jos haluaa, ettei se vaikuta äippärahaan.

Yhteistyössä