Äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniHelena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnniHelena

Vieras
Onko kenellekään käynyt niin että äiityspäiväraha on suurempi kuin työantajan maksama palkka? Minulle työnantaja siis maksaa palkan äitiysloman 3 ensimmäisen kuukauden ajalta (perus kk-palkka). Äpr:ni määräytyy edeltävän 6 kk:n tulojen perusteella (koska 6 kk:n tulot ovat yli 20% isommat kuin v. 2006 verotuksessa vahvistetut tulot jolloin olin suurimman osan vuotta ä-lomalla) ja olen tehnyt tämä 6kk:n paljon ylitöitä. Laskurin mukaan äpr:ni tulee olemaan noin 500 euroa/kk suurempi kuin työnantajan maksama peruspalkka.

Kysymykseni siis: maksaako Kela minulle tälläisessä tapauksessa sitten tuon erotuksen?

Juu, maksaa.

Teen vuorotyötä, jossa lisät nostavat vuosiansiota n. 10 000 euroa vuodessa verrattuna peruspalkkaan. Äitiyslomalta työnantaja maksaa siis mulle peruspalkkaa, koska mitään vuorolisiä ei tietenkään kerry. Koska muuten jäisin "tappiolle", saan kelalta kerran kuukaudessa n. 250 euroa päivärahaa työnantajan maksaman palkan lisäksi.

Edellisessä raskaudessa tätä ei laskettu automaattisesti vaan jouduin tekemään valituksen. Nyt homma oli hoidettu automaattisesti ja asia sillä selvä.

Yhteistyössä