Kelan asumistuki ja omaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Erotilanne edessä ja se että meidän yhteinen omistusasunto menee myyntiin.

Ennenkuin saadaan asunto myytyä ( olen hoitovapaalla) olenko oikeutettu Kelan yleiseen asumistukeen? Tuloja ei ole muita kuin kotihoidontuki ja kuntalisä tällä hetkellä.

Miten vaikuttaa se että omistan puolet omakotitalosta jota ollaan myymässä?

Olet oikeutettu, koska omaisuus on kiinni asunnossa. Näin ainakin mulla oli.

Kun olette myyneet, tuo puolikas omaisuus (miinus velat) lasketaan sulle omaisuudeks. Jos ylittää omaisuusrajan niin saattaa laskea tukea. Muuten ei vaikuta.

Jos en ihan väärässä ole, niin hakemuksessa kysyttiin samaan talouteen kuuluvien henkilöiden määrää. Jos siis miehesi ei enää asu samassa osoitteessa niin mielestäni voit hakea asumistukea pelkästään omien tulojesi ja sinun ja lasten henkilölukumäärän mukaan. Mutta tämä siis kai edellyttää että miehesi on rekisteröinyt itsensä jo muuhun osoitteeseen. Voit hakea asumistukea... ja sitten kun tilanne muuttuu ja saatte uuden asunnon, niin teet muutosilmoituksen uusien kulujen mukaan ja he laskevat tilanteen uudelleen.

Varmimmin tosiaan kyllä saat oikeat neuvot kelaan soittamalla... ja hoitolisää kannattaa ilman muuta hakea. Jos ei sulla muita tuloja ole, niin varmasti saat tuon täyden summan tai ainakin lähelle sitä. Meillä on 5 hengen perhe (1 alle 3v, 1 alle kouluikäinen ilman myönnettyä päivähoitopaikkaa), minulla tuloina sama kotihoidontuki ja hoitolisä... sekä mieheni (alhaiset) tienestit. (Ei kuntalisää) Ja minä saan tällä hetkellä 105?/kk hoitolisää.

Unohdin siis vielä sanoa että asumme omistamme omakotitalon ja myös siis saamme asumistukea. Lähinnä he ovat vissiin kiinnostuneita omaisuudesta joka on helpommin käteiseksi muutettavaa...

Yhteistyössä